کد خبر: ۵۳۲۶۸۹
زمان انتشار: ۰۸:۵۱     ۰۲ دی ۱۴۰۲
روس‌ها و اشتباه هزینه‌ساز؛
بارها گفته‌ایم که جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست. ادامه زیاده‌خواهی امارات به نفع آنها نیست و تبعات دارد. مداخلات غیردوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی ایران نباید تکرار شود.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ آذر) به میزبانی مراکش برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در آن حضور داشت با استناد به نشست تیرماه این اعضا، به درخواست امارات ادعاهایی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌فارس مطرح شد و به زعم حضار، از مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی برای رسیدگی به ادعاهای امارات استقبال شد.
 
به گزارش «وطن امروز»، امارات عربی متحده در چند سال اخیر همواره ادعاهایی را علیه جزایر ایرانی مطرح و گاهی در بیانیه‌های نشست‌های مختلف عربی آنها را تکرار کرده است اما از آنجا که این ادعاها مبنای قانونی و حقوقی ندارد، صرفا در حد یک ادعا باقی مانده و هیچگاه تبدیل به چالش سیاست خارجی علیه ایران نشده است، بنابراین هرگز این ادعا از سوی ایران جدی گرفته نشده. در این میان اما این بار نیز همانند نشست تیرماه این گروه، در تهران از وزیر خارجه روسیه به خاطر همراهی با ادعای بی‌اساس امارات انتقادهایی مطرح شد.   
 
علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در این باره کنایه سنگینی درباره روس‌ها مطرح کرد و گفت: این رفتار وزیر خارجه روسیه در راستای گرفتن یک امتیازات ناچیز شکل گرفته است و روس‌ها همین امتیازات را نیز دریافت نخواهند کرد. ولایتی همچنین به روس‌ها وضعیت پیچیده‌شان در مناسبات بین‌المللی را یادآور شد؛ کنایه‌ای که می‌تواند به معنا باشد که پوتین باید اشتباهات لاوروف را سریع‌تر اصلاح کند.
 
بر همین اساس ولایتی در واکنش به بیانیه نشست مراکش تاکید کرد: این اجلاس با حضور بعضی از عرب‌های بی‌اعتنا به سرنوشت فلسطینیان و کارشناسان روس در مراکش برگزار شد و بیانیه‌ای را صادر کرد که دارای اشکالات متعددی است که مهم‌ترین آن دخالت در امور ایران تلقی می‌شود که این اقدام را محکوم می‌کنیم.
 
وی تصریح کرد: البته ما مسؤول اقدامات غیرکارشناسی، غیرمنطقی و مداخله‌جویانه کشورهای دیگر نیستیم اما یادآوری می‌کنیم باید کشورهای درگیر در منازعات سیاسی، دقت بیشتری در موضع‌گیری‌های خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. ولایتی همچنین تاکید کرد روابط استراتژیک و دوستانه ایران و روسیه به آسانی به دست نیامده است و در این باره باید منافع دوجانبه‌ و منطقه‌ای در نظر گرفته شود و در شرایطی که روسیه در شرایط پیچیده بین‌المللی قرار دارد، اتخاذ بعضی موضع‌گیری‌های وزارت خارجه روسیه باعث تاسف است، هر چند برخی فشارهای سیاسی بر روسیه در شرایط پیچیده فعلی موجب می‌شود برای به دست آوردن امتیازی کم‌ارزش و دست‌نیافتنی به اعتبار خود لطمه وارد کند.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین ضمن محکوم کردن مواضع امارات درباره جزایر سه‌گانه متعلق به ایران گفت: امارات که متاسفانه در ارتباط با فلسطینیان و حمایت از کشتار مردم مظلوم غزه و حمایت از اسرائیل مواضع تاسفباری را اتخاذ کرده، به جای اقدام عملی برای توقف این کشتار، پرونده کهنه و مختومه این مدعای بی‌اساس را تکرار می‌کند.
 
وی اضافه کرد: باید تصریح و تاکید کنم جمهوری اسلامی ایران به عنوان صاحب اصلی جزایر سه‌گانه با دقت تحرکات بدخواهان منافع ملی و منطقه‌ای را رصد کرده و پاسخ لازم را خواهد داد و قطعیت این تعلق با چنین نشست‌های سست‌پایه خدشه‌دار نخواهد شد.
 
صراحتاً به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذاریم
همزمان با واکنش ولایتی به حمایت وزیر خارجه روسیه از بیانیه ضدایرانی مراکش، سرگئی لاوروف روز گذشته طی تماسی با حسین امیرعبداللهیان، تاکید کرد کرملین به حاکمیت ملی ایران احترام می‌گذارد. در این تماس تلفنی سرگئی لاوروف روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تاکید کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچگاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.
 
در این تماس تلفنی، امیرعبداللهیان جزایر سه‌گانه ایرانی را جزء لاینفک تمامیت ارضی ایران دانست و اشاره کرد: جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این باره را کاملا مردود می‌داند. امیرعبداللهیان با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد مسکو و تهران یادآوری کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست و تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.  
 
روس‌ها و اشتباه هزینه‌ساز
حضور روسیه در منطقه غرب آسیا و بهبود روابط با کشورهای عربی همواره از سوی ایران به عنوان فرصتی جهت کاهش و قطع نفوذ آمریکا در این منطقه تلقی شده است. ایران یک نگاه راهبردی را درباره اخراج آمریکا از منطقه غرب آسیا و نفوذ کشورهایی مانند چین یا روسیه در این منطقه مورد نظر قرار داده است. البته این نگاه راهبردی با توجه به میزان قدرت ایران در این منطقه و تاثیرگذاری مقاومت در ایجاد هژمونی جدید در این منطقه، از سوی کارشناسان و متخصصان یک راهبرد قابل قبول دانسته شده است. در این میان اما اشتباهات راهبردی وزیر خارجه روسیه مانند همین موضوع حمایت از ادعای امارات علیه جزایر ایرانی، نشان می‌دهد دست‌کم در وزارت خارجه روسیه یا فهم درستی از این راهبرد ضدآمریکایی ایران وجود ندارد، یا فشار بر روس‌ها آنقدر زیاد است که بعضا حاضر می‌شوند در پروژه یارگیری خود در غرب آسیا، ضرباتی را به ائتلاف راهبردی خود با ایران وارد کنند. شاید روس‌ها گمان می‌کنند ایران با توجه به قدرتی که در منطقه دارد و بر اساس ائتلاف مشترکی که با روس‌ها برای بیرون راندن آمریکا از منطقه غرب آسیا دارد، اساسا توجهی به این قبیل اقدامات نمایشی روسیه برای نزدیکی به اعراب و دور کردن آنها از آمریکا نشان نمی‌دهد اما به اعتقاد کارشناسان، ایران به واسطه نفوذی که در منطقه دارد و بر اساس واقعیات میدانی، نسبت به وجه‌المصالحه قرار گرفتن حاکمیت ملی خود در مناسبات کشورها، واکنش‌های معناداری خواهد داشت. کما اینکه پس از نشست مشترک اعراب و روسیه در تیرماه و صدور بیانیه‌ای که در ‌بندی از آن علیه جزایر ایرانی مطالبی مطرح شده بود؛ ایران هم به صورت علنی دولت پوتین را مورد موأخذه قرار داد و هم در موضوعاتی که مستقیما با حاکمیت ملی روس‌ها مرتبط است، اقداماتی انجام گرفت. همین رفتار ایران باعث شد ولادیمیر پوتین هم نسبت به قراردادهای بزرگ با ایران دستور تسریع دهد و هم در سخنرانی خود در اجلاس بریکس، تعمدا از عبارت «خلیج فارس» استفاده کند تا از این طریق عمق مناسبات خود با ایران را نشان دهد. روسیه و ایران اینک در حال فراهم کردن مفاد یک توافق بسیار بزرگ هستند. این توافق در ایجاد بلوک ضدآمریکایی میان ایران و روسیه بسیار اثرگذار است و اثرات بسیار زیادی در مناسبات کشورهای منطقه خواهد گذاشت. در این میان اما اینکه روس‌ها اکنون در یک ائتلاف راهبردی ضدآمریکایی با ایران هستند، نباید باعث شود لاوروف علیه تقویت دیدگاه‌های ایران در منطقه، بویژه پس از حمله 7 اکتبر مقاومت فلسطین به صهیونیست‌ها و نمودار شدن ستاره‌ای به نام یمن در مناسبات منطقه‌ای، اقدامات شیطنت‌آمیزی که نشان‌دهنده تلاش برای رقابت با نفوذ ایران در منطقه است، انجام دهد.
 
هشدار محسن رضایی به روسیه: جزایر سه‌گانه، شبه‌جزیره کریمه نیست
محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا در توئیتی در فضای مجازی نوشت: «بارها گفته‌ایم که جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست. ادامه زیاده‌خواهی امارات به نفع آنها نیست و تبعات دارد. مداخلات غیردوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی ایران نباید تکرار شود. جزایر سه‌گانه، شبه‌جزیره کریمه نیست».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها