کد خبر: ۵۳۲۹۳۹
زمان انتشار: ۰۹:۲۷     ۱۰ دی ۱۴۰۲
ماجرای اهدای پرچم جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس به رهبر انقلاب

به گزارش پایگاه خبری 598، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر مردم خوزستان با اشاره به اهدای پرچم قیام مردم این منطقه علیه اشغالگری انگلیس در سال ۱۲۹۳ شمسی به ایشان، سابقه مبارزات عشایر و مردم خوزستان را این‌گونه توصیف کردند: «امّا درباره‌ی خوزستان. شاید بشود گفت که در تاریخِ صد و بیست سی ساله‌ی اخیر کشور ما، خوزستان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراکز مقاومت ملّت ایران بوده و مظهر مقاومت ملّت ایران در طول این مدّت، مردم خوزستان بودند. اگر جوانهای ما با تاریخ آشنا باشند، میدانند که حدود صد و اندی سال قبل، در دنباله‌های جنگ اوّل جهانی که انگلیس‌ها آمدند به این منطقه از ایران و عراق حمله کردند، مدافعه‌ی مردم خوزستان بود که انگلیسی‌ها را عقب زد. فتوای علمای نجف را مردم غیور خوزستان در دست گرفتند، پرچم بلند کردند، مقابل انگلیس‌ها ایستادند. آنجا انگلیس‌ها با لشکر و توانایی‌های نظامی وارد شده بودند، بحث تبلیغات و مانند اینها دیگر نبود؛ بر عراق مسلّط شده بودند، میخواستند بر این منطقه‌ی از ایران هم مسلّط بشوند؛ مردم خوزستان طبق فتوای علمای نجف ــ مرحوم آمیرزا محمّدتقی شیرازی و دیگران ــ در مقابل انگلیس‌ها ایستادند. در سفری که بنده چندین سال پیش به خوزستان داشتم، پرچم آن مبارزه‌ی بزرگ را آوردند و ما [هم] آن پرچم را هدیه کردیم به آستان قدس رضوی؛ آن پرچم که مال مردم خوزستان است، الان موجود است. در تاریخ، اینها مهم است، اینها خیلی باارزش است. خوزستان سینه سپر کرد در مقابل انگلیس‌ها، نه فقط برای دفاع از خوزستان، [بلکه برای] دفاع از ایران.» ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
این پرچم، یکی از اسناد معتبر باقیمانده از واقعه جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس در جریان جنگ جهانی اول در اسفند ۱۲۹۳ شمسی است، که بنا به دستور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان یکی از هدایای ارزشمند رهبری به آستان قدس رضوی تقدیم شده است.
خلاصه تاریخچه واقعه:
در هنگامه جنگ جهانی اول، اشغال خوزستان توسط ارتش انگلیس و صدور حکم جهاد بر علیه اشغالگران از سوی مراجع بزرگوار شیعه بالاخص مرحوم آیت‌الله سید محمد کاظم یزدی (صاحب عروه)، عشایر غیور استان با پیشتازی روحانیت بر اساس اعتقادات جهادی تشیع و به انگیزه دفاع از میهن اسلامی قیام نمودند و در مناطقی از قبیل غدیر الذعی و تپه‌های المنیور در ۱۵ کیلومتری غرب اهواز (مقبرة الجهاد)، سوسنگرد شمال اهواز و شادگان حماسه‌های جاودانه‌ای را آفریدند.
رهبری قیام در شادگان به عهده روحانی جلیل‌القدر مرحوم سید جابر بن سید مشعل موسوی البوشوکه و پرچم باقیمانده از آن جهاد اسلامی متعلق به این روحانی مجاهد بود. این اثر ارزشمند نزد بازماندگان وی نگهداری می‌شده است. سرانجام در سفر تاریخی رهبر انقلاب به خوزستان در اسفند ماه ۱۳۷۵ که مصادف با هشتاد و دومین سالگرد آن نهضت بود، تقدیم محضر مبارک ایشان شده است.
حاشیه آن به آیة الکرسی و وسط یک طرفش به جملات مقدس (لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله) و طرف دیگر به آیه (نصر من الله فتح قریب) مزین شده که بیانگر اسلامیت، تشیع و نقش اصلی روحانیت در این نهضت است. لذا باید آن واقعه را یکی از نهضت‌های اصیل اسلامی ملت مسلمان ایران بر علیه استعمار در قرن اخیر به حساب آورد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها