کد خبر: ۵۳۳۷۶۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۳۰ دی ۱۴۰۲
تنش‌ها در دریای سرخ پس از بمباران هفته پیش ایالات‌متحده و بریتانیا علیه چندین منطقه تحت کنترل یمن، به سرزمین یمن نیز کشیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایسنا، دریای سرخ از طریق کانال سوئز آسیا را به اروپا و مدیترانه متصل می‌کند. در حال حاضر، حدود ۱۲ درصد از حمل و نقل جهان در دریای سرخ انجام می‌شود و به‌طور متوسط حدود ۵۰ کشتی در روز بین سه تا ۹ میلیارد دلار محموله حمل می‌کنند. در مجموع ارزش کالاهای عبوری از این مسیر بیش از یک تریلیون دلار در سال برآورد شده است.

یمن از چندی قبل به ده‌ها کشتی‌ تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی در زمان عبور از تنگه باب المندب حمله کردند. آنها از رژیم صهیونیستی می‌خواهند که بمباران غزه را متوقف کند و اجازه کمک‌های بشردوستانه را بدهد.

از زمانی که این گروه کشتی «گلکسی لیدر» مرتبط با رژیم صهیونیستی را در ماه نوامبر توقیف کرد تاکنون حداقل ۲۶ کشتی مورد حمله قرار گرفته‌اند.

ائتلافی به رهبری آمریکا با قرار دادن ناوشکن‌ها و دیگر سکوهای نظامی در دریای سرخ و با سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای یمن در تلاش است تا آنان را از این کار بازدارد اما آنان به صراحت گفته‌اند تا زمانی که رژیم صهیونیستی به جنگ خود پایان ندهد، قصد توقف ندارند.

از زمان آغاز حملات، ترافیک دریایی دریای سرخ بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته و زنجیره تامین جهانی را مختل کرده است. برخی از بزرگترین اپراتورهای کشتیرانی جهان، کشتی‌های خود را به اطراف دماغه امید نیک در جنوبی‌ترین منطقه آفریقا هدایت کرده‌اند، آنها زمان تحویل را به تاخیر انداختند و به مسیر خود  ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ مایل دریایی (۶۰۰۰ کیلومتر) اضافه کرده‌اند اما این حملات چقدر بر اقتصاد رژیم صهیونیستی تاثیر گذاشته است و چگونه بر تجارت جهانی تاثیر می‌گذارند؟

همه کشتی‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند؟

به نظر می‌رسد بیشترین آسیب بر حمل و نقل کانتینری وارد شده است، با این حال، اطلاعات منتشر شده توسط رویترز در اوایل این هفته نشان می‌دهد که عبور و مرور نفتکش‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است. داده‌های مرکز MariTrace نشان می‌دهد که در ماه دسامبر، به‌طور متوسط ۷۶ کشتی نفتی قرار بود در دریای سرخ مستقر شوند که تنها دو فروند کمتر از میانگین ماه قبل است، سایر ردیاب‌ها افزایش اندکی را در مدت مشابه گزارش کردند.

در اوایل ماه ژانویه، یمن اعلام کرد که اگر کشتی‌ای که قصد عبور از منطقه را دارد، مالکیت و مقصد خود را قبل از ورود به آب‌ها اعلام کند به آن شلیک نمی‌شود.

ضربه یمن به اقتصاد رژیم صهیونیستی در شلوغ‌ترین مسیر دریایی دنیا

این حملات اعتبار رژیم صهیونیستی را تضعیف کرد

با آغاز این حملات، بندر ایلات، از اواسط ماه دسامبر، ۸۵ درصد کاهش فعالیت داشته است. در حالی که بخش عمده‌ای از ترافیک دریایی رژیم صهیونیستی از طریق بنادر مدیترانه حیفا و اشدود انجام می‌شود، صادرات دریای مرده همچنین واردات خودروهای ساخت چین - که ۷۰ درصد از فروش خودروهای الکتریکی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند - به ایلات وابسته است.

تاثیر طولانی مدت آن چه خواهد بود؟

هرچند تحلیلگران گفتند که تاثیر مستقیم حملات یمنی‌ها بر اقتصاد رژیم صهیونیستی محدود بوده است اما هر چه این اختلالات ادامه یابد، ممکن است عواقب آن بیشتر باشد. آسیب‌پذیری حاد ممکن است بر جاه‌طلبی رژیم صهیونیستی برای تثبیت خود به‌عنوان صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) تاثیرگذار باشد هرچند که سهم کوچکی از بازار حیاتی بین‌المللی را در اختیار دارد.

ضربه یمن به اقتصاد رژیم صهیونیستی در شلوغ‌ترین مسیر دریایی دنیا

این حملات چه تاثیرات دیگری بر جای گذاشته است؟

به گفته شرکت کلارکسون، در حال حاضر ترافیک از طریق دریای سرخ ۴۴ درصد نسبت به میزان ثبت شده در نیمه اول ماه دسامبر کاهش یافته است، زیرا تعداد فزاینده‌ای از کشتی‌ها مسیر طولانی‌تری را در اطراف دماغه امید نیک برای رسیدن به بندر طی می‌کنند. این امر علاوه بر هزینه‌های آشکار افزایش سوخت و نیروی انسانی، هزینه‌های بیمه را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به تاخیر شود، زیرا ازدحام در بنادر عوارض خود را دارد.

بر اساس شاخص جهانی کانتینر Drewry که حمل و نقل را در هشت مسیر اصلی بین ایالات‌متحده، اروپا و آسیا دنبال می‌کند، انتظار می‌رود هزینه حمل کانتینر ۴۰ فوتی (۱۲ متری) از چین به اروپا از ۱۱۴۸ دلار در ماه نوامبر به میزان ۲۴۸ درصد افزایش یابد. تاخیرها نیز عامل مهمی خواهند بود.

این مورد چگونه می‌تواند بر اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد؟

در حالی که تقاضای کنونی برای کالاهای تولیدی از کشورهایی مانند چین و هند نسبت به دوران اوج همه‌گیری کمتر است، هر گونه تغییر در هزینه یا اختلال در برنامه‌های حمل و نقل احتمالا عواقبی را به همراه خواهد داشت.

الجزیره نوشت، با این حال، در حالی که افزایش هزینه‌های حمل و نقل می‌تواند منجر به تورم شود - صندوق بین المللی پول تخمین زد که هرج و مرج در مسیرهای کشتیرانی در طول همه‌گیری منجر به افزایش یک درصدی تورم جهانی شد - اقتصاددانان اظهار کردند که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها