کد خبر: ۵۳۳۹۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۳     ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
گزارش
حکم اولیه دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی دیروز با ۱۵ رای موافق به ۲ رای مخالف در‌باره «لزوم توقف اقداماتی که منجر به نسل‌کشی می‌شوند» و با ۱۶ رای موافق به ۱ رای مخالف در مورد «تحریک به نسل‌کشی در گفتار مسئولین رسمی اسرائیل» صادر شد.
به گزارش پایگاه خبری 598، حکم اولیه دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی دیروز با ۱۵ رای موافق به ۲ رای مخالف در‌باره «لزوم توقف اقداماتی که منجر به نسل‌کشی می‌شوند» و با ۱۶ رای موافق به ۱ رای مخالف در مورد «تحریک به نسل‌کشی در گفتار مسئولین رسمی اسرائیل» صادر شد. اگرچه این دادگاه صهیونیست‌ها را به «نسل‌کشی» و «لزوم توقف جنگ در غزه» محکوم نکرده است اما رئیس دادگاه گفت: «حق فلسطینیان در برابر نسل‌کشی تضمین شده» و «پرونده کشتارجمعی رد نشده است» تا همین‌جای کار می‌توان گفت صهیونیست‌ها یک ضربه تاریخی دیگر این‌بار در حوزه حقوق بین‌الملل خورده‌اند.
 
دیروز عصر به وقت تهران، حکم اولیه شکایت آفریقای‌جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده «نسل‌کشی اسرائیل در غزه» از سوی رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) صادر شد. اگرچه در این حکم ابتدائی رژیم صهیونیستی به «نسل‌کشی» محکوم نشد اما بنابر اعلام رئیس این دادگاه، پرونده هنوز بسته نشده است و اتهام «نسل‌کشی» و «کشتارجمعی» که به این رژیم وارد شده، همچنان در حال بررسی است. اما برخی رسانه‌های صهیونیستی همین حکم اولیه و محکوم نشدن موقت این رژیم به نسل‌کشی و وادار نشدن آن به عقب‌نشینی از غزه را برای خود یک «پیروزی»! در نظر گرفته و مشغول مانور روی آن هستند. در مقابل هستند کارشناسان و رسانه‌هایی که معتقدند، اولا پرونده هنوز مفتوح است و احتمال محکومیت این رژیم به نسل‌کشی وجود دارد. ثانیا، تا همین‌جای کار هم صهیونیست‌ها باخته‌اند چرا که تاکنون قدرت‌هایی مثل آمریکا با نفوذی که دارند، اجازه برگزاری چنین دادگاهی را علیه رژیم صهیونیست نداده بودند ولی این‌بار نتوانستند صهیونیست‌ها را- لااقل تا این لحظه- از این مهلکه نجات دهند. این عده می‌گویند، درست است صهیونیست‌ها کارت قرمز نگرفتند ولی همین حکم که با 16 رای مثبت علیه اسرائیل در مقابل یک به نفع اسرائیل صادر شده است برای فلسطینی‌ها یک پیروزی بزرگ و امیدوار‌کننده، و برای صهیونیست‌ها، یک ضربه تاریخی دیگر این‌بار در حوزه حقوق بین‌الملل است.
 
بخش‌هایی از حکم اولیه دادگاه لاهه
به گزارش کانال تلگرامی «مرکز مطالعات فلسطین»، در حکم اولیه دیوان دادگستری بین‌المللی آمده است که «این صلاحیت را داریم در مورد اقدامات اضطراری در قضیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه داوری کنیم...️ آفریقای‌جنوبی حق طرح دعوی را دارد و درخواست اسرائیل برای رد آن غیرقابل قبول است... ما قضیه نسل‌کشی اسرائیل را رد نمی‌کنیم... ️گزارش‌های بین‌المللی تاکید دارد که غزه به مکانی برای مرگ و ناامیدی تبدیل شده است...️ ملت فلسطین به موجب کنوانسیون نسل‌کشی ملتی تحت حمایت هستند...️ ما اظهارات مقامات اسرائیلی را در مورد برداشتن صفت انسانیت از فلسطینیان مدنظر قرار دادیم...️ گالانت وزیر اسرائیلی محاصره کامل غزه را اعلام کرده و آب، برق، غذا و سوخت را بر مردم آن بسته سپس از رفع همه محدودیت‌ها در جنگ سخن می‌گوید و مردم غزه را حیوان‌‌های انسان‌نما می‌خواند...️ بخشی از حقوقی که آفریقای‌جنوبی به دنبال دستیابی به آن است، منطقی است... ️بر حق ملت فلسطین در نوار غزه در محافظت در برابر نسل‌کشی تاکید داریم.... ما نگرانی‌های مسئولان حقوقی مستقل در مورد اظهارات نفرت‌انگیز اسرائیلی‌ها را لحاظ کردیم...️گزارش آنروا در مورد وخامت اوضاع انسانی و ناامیدی ساکنان نوار غزه را مدنظر قرار دادیم... اوضاع در غزه به سرعت رو به وخامت می‌رود و سیستم بهداشت در آستانه فروپاشی است و هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد...️ بسیاری از فلسطینیان در نوار غزه به آب و غذا و نیازهای اساسی خود دسترسی ندارند... ️تشدید محنت‌ها و مشکلات در نوار غزه را خطرناک می‌دانیم...️ شروط لازم برای اتخاذ تدابیر موقت فراهم است... اسرائیل باید تمامی تدابیر ذکرشده برای ممانعت از نسل‌کشی در نوار غزه را اتخاذ کند... اسرائیل باید تدابیری فوری را برای ممانعت از تخریب و ویرانگری در غزه به‌کار گیرد... اسرائیل باید ظرف یک ماه گزارشی را در رابطه با تمامی تدابیر موقت اتخاذشده به دیوان لاهه ارائه دهد... اسرائیل باید تدابیری برای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند... و این حکم، تعهدات حقوقی بین‌المللی را بر اسرائیل تحمیل می‌کند.
 
پرونده کشتارجمعی رد نشده است
رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری در بخش دیگری از این حکم آورده است که «ما پرونده کشتارجمعی علیه اسرائیل را رد نمی‌کنیم و درباره حکم دادن به اقدامات اضطراری اختیار داریم... اطلاعات نشان می‌دهد که بیش از ۲۵هزار فلسطینی کشته و بیش از ۲میلیون نفر طی جنگ آواره شده‌اند... ما گزارش آنروا (آژانس امداد و کار سازمان ملل برای فلسطین) در ۱۳ ژانویه را در دست‌مان داریم که در آن تأکید شده از این جنگ ویرانگر بیش از ۱۰۰ روز گذشته و بمباران غزه همچنان ادامه دارد و موجب آوارگی تعداد زیادی از ساکنان شده است... بیش از ۲میلیون نفر آسیب دیده‌اند. از نظر جسمی و روانی آسیب دیده‌اند و کودکان در رعب و وحشت به سر می‌برند. سازمان جهانی بهداشت ۲۱ دسامبر اعلام کرد ۹۳درصد ساکنان غزه با سطح بی‌سابقه‌ای از گرسنگی و سوءتغذیه مواجه هستند... اسرائیل باید از تحریک برای ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها جلوگیری کند و فورا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد... اسرائیل باید ضمن جلوگیری از نابودی و سرکوب شواهد، ظرف یک ماه گزارشی از تعهد خود به اقدامات اضطراری به ما ارائه کند... اقدامات اضطراری که اعلام کردیم قانونی الزام‌آور است...»
 
واکنش رژیم صهیونیستی
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این حکم گفت: «تمایل دیوان بین‌المللی دادگستری برای بحث درباره ادعاهای نسل‌کشی علیه اسرائیل شرمی است که تا نسل‌ها از یادها پاک نخواهد شد... ما این جنگ را تا زمان پیروزی کامل ادامه خواهیم داد، تا زمانی که همه گروگان‌ها بازگردانده شوند و غزه دیگر تهدیدی علیه اسرائیل نباشد.» وزیر خارجه آفریقای‌جنوبی هم این طور موضع گرفت: دستورات دیوان بدون آتش‌بس قابل اجرا نیست... ما دوست داشتیم دادگاه حکم آتش‌بس در غزه را صادر کند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها