کد خبر: ۵۳۳۹۶۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
مأموریت رسانه های اصلاحات؛
برخی از رسانه های اصلاح طلبان با سانسور اخبار مثبت و پیشرفت های کشور، به دنبال ایجاد فضایی منفی و ناامیدکننده در جامعه و به دنبال منافع سیاسی خود هستند و از هر فرصتی برای تخریب دولت استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه خبری 598، رسانه های اصلاح طلب، طی سال های اخیر، به دلیل رویکرد انتقادی خود به دولت، همواره مورد انتقاد قرار گرفته اند. برخی از منتقدان، معتقدند که این رسانه ها، با سانسور اخبار مثبت و پیشرفت های کشور، به دنبال ایجاد فضایی منفی و ناامیدکننده در جامعه و به دنبال منافع سیاسی خود هستند و از هر فرصتی برای تخریب دولت استفاده می کنند.

رسانه های اصلاح طلب، همواره به دنبال برجسته کردن نقاط ضعف و مشکلات کشور هستند. آنها همواره سعی میکنند از انتشار اخبار مثبت و پیشرفت های کشور، خودداری کنند تا تصویری منفی از دولت رئیسی در ذهن مخاطبان ایجاد کنند.

در جدیدترین نمونه آن میتوان به خبر پرتاب ماهواره «مهدا» به‌همراه دو نانو ماهواره به فضا اشاره کرد که برای نخستین بار است که سه ماهواره داخلی همزمان با ماهواره‌بر بومی در مدار قرار می‌گیرند.

سازمان فضایی ایران اعلام کرد: صبح امروز (هشتم بهمن ماه) ماهواره «مهدا» به‌همراه دو نانو ماهواره «کیهان ۲» و «هاتف ۱» با ماهواره‌بر «سیمرغ یک» به مدار ۴۵۰ درجه پرتاب و با موفقیت در مدار قرار گرفت. این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی با ماهواره‌بر بومی سه ماهواره داخلی را همزمان در مدار قرار می‌دهند.

اما متاسفانه این موفقیت چشمگیر دانشمندان کشورمان در زسانه های اصلاح طلب سانسور شد:

 

این در حالی بود که این پرتاب موفقیت‌آمیز، بازتاب‌هایی را در رسانه‌های جهان به همراه داشت که به نقل از ایسنا به شرح آنها می‌پردازیم:

آسوشیتدپرس نوشت: ایران روز یکشنبه اعلام کرد که سه ماهواره را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

ای‌بی‌سی نیوز نوشت: ایران روز یکشنبه اعلام کرد که سه ماهواره را با موفقیت به همراه یک موشک به فضا پرتاب کرده است. فیلم منتشرشده توسط تلویزیون دولتی ایران، پرتاب موشک سیمرغ را هنگام شب نشان می‌دهند. عباس رسولی گزارشگر تلویزیون دولتی ایران در این فیلم گفت: «غرش سیمرغ در آسمان و فضای بیکران کشورمان طنین‌انداز شد.» تلویزیون دولتی ایران، ماهواره‌های پرتاب‌شده را مهدا، کیهان-۲ و هاتف-۱ نامید و مهدا را یک ماهواره تحقیقاتی توصیف کرد. این در حالی است که کیهان و هاتف به ترتیب نانوماهواره‌هایی هستند که بر موقعیت‌یابی جهانی و ارتباطات تمرکز دارند. عیسی زارع پور، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران گفت: «مهدا سیگنال‌هایی را به زمین فرستاده است.» این فیلم نشان می‌دهد که موشک پرتاب‌شده در روز یکشنبه، شعار «ما می‌توانیم» را به فارسی روی خود دارد.سیمرغ یک موشک دو مرحله‌ای با سوخت مایع است که ایرانی‌ها آن را برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار پایین زمین طراحی کرده‌اند.

نشنال نیوز نوشت: رسانه‌های دولتی ایران اعلام کردند که این کشور روز یکشنبه سه ماهواره را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است. در این گزارش‌ها آمده که یک ماهواره با وزن ۳۲ کیلوگرم و دو نانوماهواره کمتر از ۱۰ کیلوگرم هر کدام به مدار حداقل ۴۵۰ کیلومتری فرستاده شده‌اند که هدف از ارسال دو دستگاه کوچک‌تر، آزمایش کردن ارتباطات باند باریک و فناوری تعیین موقعیت جغرافیایی است. ماهواره بزرگ‌تر که مهدا نام دارد و توسط سازمان فضایی ایران ساخته شده، برای آزمایش کردن دقت ماهواره‌بر سیمرغ در ارسال محموله‌های متعدد به فضاست. خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد که سه ماهواره ایرانی برای اولین بار با ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت به فضا پرتاب شدند. ماهواره مهدا و دو نانوماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفتند.

فرانس ۲۴ نوشت: ایران روز یکشنبه اعلام کرد که تقریبا یک هفته پس از پرتاب ماهواره تحقیقاتی خود، به طور هم‌زمان سه ماهواره را به مدار زمین پرتاب کرده است. تلویزیون دولتی ایران گزارش داد: «سه ماهواره ایرانی برای اولین بار با موفقیت به مدار زمین پرتاب شدند. این ماهواره‌ها توسط ماهواره‌بر دومرحله‌ای سیمرغ به مدار حداقل ۴۵۰ کیلومتری پرتاب شدند. ماهواره مهدا که حدود ۳۲ کیلوگرم وزن دارد و توسط سازمان فضایی ایران ساخته شده، برای آزمایش کردن زیرسیستم‌های ماهواره‌ای پیشرفته طراحی شده است. دو ماهواره دیگر موسوم به کیهان-۲ و هاتف-۱، هر کدام کمتر از ۱۰ کیلوگرم وزن دارند و هدف آنها آزمایش کردن فناوری موقعیت‌یابی فضایی و ارتباطات باند باریک است.

الجزیره نوشت: رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که این کشور برای اولین بار با استفاده از موشک حامل خود، سه ماهواره را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است. این ماهواره‌ها روز یکشنبه به مدار حداقل ۴۵۰ کیلومتری فرستاده شدند. یک ماهواره با وزن ۳۲ کیلوگرم و دو نانوماهواره کمتر از ۱۰ کیلوگرم با استفاده از موشک ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب شدند. رسانه دولتی ایران اعلام کرد که از نانوماهواره‌های کیهان-۲ و هاتف-۱ برای آزمایش کردن ارتباطات باند باریک و فناوری موقعیت‌یابی جغرافیایی استفاده می‌شود.

رویترز نوشت: رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند ایران روز یکشنبه سه ماهواره را برای اولین بار بر فراز موشک ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع ساخته شده، به فضا پرتاب کرده است. یک ماهواره با وزن ۳۲ کیلوگرم و دو نانوماهواره کمتر از ۱۰ کیلوگرم به مدار حداقل ۴۵۰ کیلومتری فرستاده شدند که هدف از پرتاب دو دستگاه کوچک‌تر، آزمایش کردن ارتباطات باند باریک و فناوری موقعیت جغرافیایی بود. ماهواره بزرگ‌تر که مهدا نام دارد و توسط سازمان فضایی ایران ساخته شده، برای آزمایش دقت موشک سیمرغ در ارسال محموله‌های متعدد به فضا پرتاب شده است.

نیویورک پست نوشت: ایران روز یکشنبه اعلام کرد سه ماهواره را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است. خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که این پرتاب شاهد استفاده موفقیت آمیز از موشک سیمرغ ایران بوده است.

سانسور پیشرفت‌ها و موفقیت های کشور در رسانه‌های اصلاح طلب/ چرا اخبار

در واقع آنچه مسلم است سانسور اخبار مثبت و پیشرفت های کشور، می تواند باعث ایجاد فضایی منفی و ناامیدکننده در جامعه شود. این امر، می تواند به کاهش اعتماد مردم به دولت و سایر نهادهای حاکمیتی منجر شود که می تواند روحیه ملی مردم را تضعیف کند. این امر، می تواند به کاهش انگیزه مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو باشد.

گفتنی است در این خصوص صداوسیما و دولت می توانند با بالا بردن سواد رسانه ای مردم و آموزش و آگاهی بخشی به آنان، آنها را در برابر سانسوز رسانه ای مقاوم کند. مردم باید بدانند که رسانه ها، همیشه اخبار را به درستی و کامل گزارش نمی کنند.

در ادامه، برخی از مصادیق خبرهای امیدبخش در رسانه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب سانسور شده است اشاره می کنیم:

سانسور خبر رونمایی از شناور مدرن شهید سلیمانی: در سال 1401، شاهد سانسور خبر ساخت و رونمایی یک فروند شناور گشتی-رزمی مدرن با طراحی بدنه خاص بودیم. رسانه های اصلاح طلب، به طور کلی از انتشار این خبر خودداری کردند.

سانسور افتتاح ایرانی ترین فاز پارس جنوبی: تولید گاز از ایرانی ترین فاز پارس جنوبی را که با حضور رئیس جمهور آغاز شد و مصداق شکست «فشار حداکثری» و «تحریم های فلج کننده» و موجب ایجاد اشتغال و صادرات فناوری و ارز آوری است، در رسانه های اصلاح طلب سانسور شد.

سانسور خبر موفقیت های ایران در زمینه فناوری: ایران، در سال های اخیر، در زمینه های مختلف فناوری، پیشرفت های چشمگیری داشته است. اما رسانه های اصلاح طلب، به طور کلی از انتشار اخبار و گزارشات مربوط به این پیشرفت ها خودداری می کنند.

برخی دیگر از این مصادیق که در سال های گذشته اتفاق افتاد عبارتند از: مهار کامل کرونا، رشد شاخص بورس، آبرسانی به روستاها، راه آهن استراتژیک خاش- زاهدان، رونمایی از موشک‌ هایپرسونیک، پروژه آبرسانی غدیر، افزایش خرید تضمینی گندم برای خودکفایی، تابستان بدون قطع برق، تولید پانسمان مخصوص بیماران پروانه‌ای، پیشرفت‌های رصدخانه ملی ایران، صادرات توربین‌های ایرانی، پرداخت بدهی‌های کلان دولت قبل، افزایش فروش نفت و...

 

* محمدحسین رضایی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها