کد خبر: ۵۳۴۷۹۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
آیت الله مصباح یزدی(ره) در سخنان و رهنمودهای خود، نکات و شاخصه های مهمی برای شناخت نامزد اصلح در انتخابات تبیین کرده اند که در موسم انتخابات برای ارتقای سطح بصیرت جبهه انقلابی بسیار مفید و حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از خبرگزاری حوزه، آنچه در ادامه می آید، گزیده ای از سخنان آیت الله محمدتقی مصباح یزدی(ره) در یازدهمین نشست سراسری جوانان دفتر پژوهش‌های فرهنگی است که روز ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ در اردوگاه یاوران مهدی(عج) قم ایراد شده است:

-همه دنیا اعتراف دارند که در هیچ جای دیگری انتخابات به این شکل، آزاد برگزار نمی‌شود، لذا ما قدر این موقعیت را بدانیم و توجه داشته باشیم که چه ملاک‌ها و معیارهایی را برای انتخاب کاندیدای مورد نظر خود در نظر بگیریم

- ما در انتخابات دو تکلیف داریم؛ اول: حضور در پای صندوق‌ رأی؛ دوم: شناسایی و رأی دادن به کاندیدای اصلح

- در زمینه انتخاب اصلح بحث‌های زیادی مطرح شده که جامع‌ترین آنها فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری است. ایشان در بیانات خود ملاک‌هایی را برای شناسایی اصلح عنوان فرمودند و در نهایت هم گفتند که باید مجموع این ملاک‌ها در نظر گرفته شود؛ بنا بر این باید توجه داشت که نگاه جداگانه به هر یک از این معیارها ممکن است موجب گمراهی با نقص در شناسایی اصلح شود... ما در کنار توجه به شاخصه‌های لازم برای کاندیدای اصلح، باید آسیب‌هایی که ممکن است موجب بروز خطا در انتخاب شود را هم مد نظر قرار دهیم و راه در امان ماندن از آنها را هم بدانیم.

- البته ممکن است افراد متدین و حزب‌اللهی به این واسطه که کسی به نظام و اسلام خدمتی کرده، نسبت به او محبت داشته باشند؛ اما نباید از این نکته غفلت کنیم که افراط در همین محبت مقدس که بر اساس ارزش‌های اسلامی ایجاد شده، می‌تواند مانع دیدن نقاط ضعف و یا مقایسه فرد مورد نظر با دیگران شده و از همین رو در تصمیم‌گیری صحیح تأثیر منفی داشته باشد.

- برای این‌که انتخاب درستی داشته باشیم، لازم است مجموع مزایا و محاسن یک فرد و نقاط قوت و ضعف او را در نظر بگیریم و سپس حاصل جمع آنها را با افراد دیگر مقایسه کنیم، تا بتوانیم از میان افراد مختلف، بهترین گزینه را بشناسیم.

- اهمیت ندادن به شناخت اصلح و یا انتخاب کردن بر اساس تمایلات و تعلقات آفتی است که ممکن است انتخاب‌کنندگان به آن مبتلا شوند و ما نباید از این خطر غافل باشیم.

- از سوی دیگر برای در امان ماندن از اشتباه ناشی از تبلیغات یا اخبار نادرست باید به منابع و افراد مطمئن و مورد وثوق مراجعه کنیم...البته در مراجعه به این منابع و افراد هم نباید ساده‌انگارانه به هر گفته‌ای اعتماد کنیم و باید دقت داشته باشیم که منابع اطلاعات ایشان به آفت خطا و تحریف مبتلا نشده باشند. البته باید توجه داشته باشیم که منظور از اصلح، اصلح نسبی است و انتظار این‌که یک انسان عادی و غیر معصوم عاری از هر ضعف و اشتباهی باشد، خطاست. بر همین اساس ما باید در میان کاندیداهای موجود به دنبال انتخاب فردی باشیم که بیش از سایرین به نفع اسلام و مسلمین باشد؛ هر چند ممکن این فرد دارای نقاط ضعفی نیز باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها