کد خبر: ۵۳۴۹۳۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۹     ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
شاخص‌های انتخاباتی مردم؛
برخی از کاندیدا‌های سرشناس این دوره نمره قبولی برای ورود به مجلس را نگرفتند: این امر نشان داد که آناتومی انتخاباتی کشور از سلامت کافی برای حفاظت از آرای مردم برخوردار بوده و مردم می‌توانند همچنان با خیال آسوده رای خود را به صندوق‌ها واریز کنند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598- رضا احمدزاده: بالاخره انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و دوره ششم خبرگان رهبری به نقطه پایانی خود رسید. در این نوشتار قصد نداریم که درباره کاندیدا‌ها و آرای آنان صحبت کنیم، زیرا رسانه‌های زیادی در این ایام این مهم را بر عهده گرفته اند و لحظه‌ای آخرین آمار‌ها را اعلام می‌کنند.

بنا داریم تا به نکاتی اشاره کنیم که ذات انتخابات این دوره در درون خود به اجرا در آورد و به نمایش گذاشت. نکاتی که شاید کمتر پر رنگ شده باشند:

۱- برخی از کاندیدا‌های سرشناس این دوره نمره قبولی برای ورود به مجلس را نگرفتند: این امر نشان داد که آناتومی انتخاباتی کشور از سلامت کافی برای حفاظت از آرای مردم برخوردار بوده و مردم می‌توانند همچنان با خیال آسوده رای خود را به صندوق‌ها واریز کنند و اگر فردی هرچند شهره افاق سیاست هم باشید اگر مردم نسبت به توانمندی شما تردید داشته باشند شما را کنار خواهند زد و جمهوری اسلامی نیز بر خواسته ملت خود صحه خواهد گذاشت.

۲- در شاخص‌های انتخاباتی مردم این انتخابات نشان داد که مردم براحتی می‌توانند جایگاه سیاسی سیاستمداران هر چند مشهور خود را جابجا کنند و نشان دهند که بالا بردن و یا پایین آمدن جایگاه افراد تابع محض توانایی‌ها و ناتوانی‌هایی است که از خود نشان داده اند. به جایگاه کاندیدا‌ها در لیست‌های منتشر و آرای ایشان توجه کنید به صحت این امر پی خواهید برد.

۳- این انتخابات بیشتر موید این امر بود که صلاحیت‌ها امری مستمر و دائمی نبوده و می‌تواند یک کاندیدا و حتی یک نماینده سابقه دار را در یک دوره تایید صلاحیت کند و همان فرد را در دوره بعد مهر مردودی بر صلاحیتش برای دوره مورد نظر بزند.

۴- و بالاخره آخرین موضوع سخنی با شورای محترم نگهبان است. این شورا نشان داده که در هیچ دوره‌ای بی دلیل فردی را تایید و یا رد صلاحیت نمی‌کند و اگر اینکار را انجام دهد قطعا متکی به مستنداتی قاطع و قابل استناد می‌باشد. لاکن توجه به یک نکته بسیار می‌تواند در آینده کارساز باشد و آن این است که اگر شورای نگهبان در یک دوره فردی را رد صلاحیت می‌کند و در دوره بعد همان فرد را تایید صلاحیت، این امکان را فراهم می‌کند که برخی‌ها بعد‌ها در قامت یک قهرمان و نجات بخش ملی خود را در منظر نگاه مردم به نمایش بگذارند.
به این معنا که اگر کاندیدای مورد نظر بتواند نقط ضعف و قوت منصب و مسئولیت مورد نظرش را بخوبی آنالیز کند، اگر به سلاح‌هایی بنام حمایت‌های یک جریان سیاسی و رسانه‌های مجازی و غیر مجازی نیز مسلح باشد خواهد توانست نقش قهرمانی نجات بخش بخود گرفته و با وجودی که می‌شد در همان دوره قبل با تایید او وزن سیاسی وی را نیزدر جریان یک انتخابات به رخ همگان بکشد این فرصت به وی داده می‌شود که ضمن بازسازی جایگاه از دست رفته خود نقش جدیدش را نیز بخوبی ایفا کرده و آرای مردم را به سمت خود جلب نماید.

در مجموع انتخابات یازدهم اسفند نشان داد که سیستم انتخاباتی ایران سالمترین سیستم انتخاباتی بود که هر چه بیشتر بر طبل رسوایی فتنه گران داخل و براندازان خارجی گواهی داد. آرای مردم امانتی بود که مسئولان به نحو احسن از آن پاسداری کردند حتی اگر قیمت آن کنار رفتن شخصیت‌های مطرح و یا تنزل جایگاه سیاسی – اجتماعی ایشان در نزد مردم بوده باشد.

* رضا احمدزاده

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها