
به گزارش پایگاه خبری 598، جواد شعبانزاده رییس کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران و رییس ستاد برگزاری نمایشگاه صنایع وابسته صنعت کفش ایران (فیمکس)، در حاشیه روز پایانی این رویداد، از فیمکس به عنوان تخصصیترین نمایشگاه صنایع وابسته کفش کشور یاد کرد و گفت: این نمایشگاه با محوریت ماشینآلات، تکنولوژی، چرم و مواد اولیه با استقبال گسترده فعالان این صنعت برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه بالای ۸۰ درصد بازدیدکنندگان را تولیدکنندگان واقعی و فعالان تخصصی صنعت کفش تشکیل دادهاند، بیان کرد: بازدیدکنندگان این نمایشگاه عمدتا تولیدکنندگان، دانشجویان و پژوهشگران صنعت کفش بودند؛ این حضور گسترده نشان میدهد هدفگذاری ۹۰ درصدی ما برای جذب مخاطب تخصصی محقق شد.
شعبانزاده با تأکید بر رضایتمندی بسیار بالای غرفهداران تصریح کرد: در روز پایانی با تمام شرکتکنندگان گفتوگو کردیم که بر اساس این گفتگوها تقریبا همه غرفهداران رضایت ۹۵ تا ۱۰۰ درصدی اعلام کردند؛ دلیل اصلی این رضایت، تخصصی بودن بازدیدکنندگان بود که اثربخشی نمایشگاه را افزایش داد.
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه فیمکس به حضور غرفهداران خارجی از کشورهای چین، ترکیه، ایتالیا و آلمان اشاره کرد و گفت: حضور پر ترافیک فعالان تخصصی صنعت کفش از ایران و سایر کشورها موجب رضایتی میان آنان شد که بارها به آن اذعان کردند؛ حتی مدیران نمایشگاههای معتبر کفش ترکیه که همزمان با فیمکس رویداد داشتند، ضمن بازدید از فیمکس، پیشنهاد همکاری مشترک میان ایران و ترکیه را مطرح کردند.
رییس کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران ابراز کرد: صنعت کفش بیش از ۷۰ صنعت وابسته دارد و حدود ۳۰۰۰ آیتم در این حوزه تولید میشود؛ فیمکس توانست بخشی از زنجیره تأمین را بهصورت واقعی در کنار هم قرار دهد.
وی یکی از اهداف مهم فیمکس را بومیسازی محصولات قابل تولید در داخل عنوان کرد و افزود: بسیاری از محصولاتی که قبلاً تصور میشد باید از خارج تأمین شود، در این نمایشگاه بهصورت تولید داخل معرفی شدند؛ این اتفاق پیوند سازندهای میان تأمینکنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان کفش ایجاد کرد.
شعبانزاده به تاثیر فیمکس در حوزه تکنولوژی صنعت کفش اشاره کرد و گفت: ماشینآلات روز دنیا که در فیمکس عرضه شدند، تولیدکنندگان کفش ایران را به سمت نوسازی و بهسازی خطوط تولید سوق داد؛ استفاده از این تکنولوژیها علاوه بر ارتقای کیفیت، باعث کاهش بهای تمامشده و بهبود شرایط رقابت صادراتی خواهد شد لذا باید اذعان کرد که، فیمکس عملاً آغاز بلوغ تحول و نوسازی صنعت کفش بود.
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه فیمکس از همافزایی تولیدکنندگان شهرهای مختلف به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای نمایشگاه یاد کرد و ادامه داد: به دلیل برنامهریزی برای اسکان گروهی بازدیدکنندگان تخصصی، ارتباطات کاری مهمی شکل گرفت؛ برخی واحدهای صنفی حتی تصمیم گرفتند با تشکیل کنسرسیوم بهصورت گروهی تولیدادتی داشته باشند.
رییس کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران با اشاره به حضور گسترده مدیران دولتی و بانکی در نمایشگاه عنوان کرد: در حوزه تخصیص ارز، تأمین سرمایه در گردش و حمایت برای خرید ماشینآلات، جلسات مؤثری با مدیران بانکها و مسئولان مرتبط داشتیم؛ نمایندگان بانکها آمادگی خود را جهت تخصیص ارز برای توسعه مشاغل خانگی و اتصال آنها به واحدهای بزرگ، اعلام کردند که هماکنون در حال تدوین راهکار برای نحوه تزریق این منابع مالی هستیم.
وی در بیان فعالیتهای آموزشی انجام شده در فیمکس گفت: پنلهای تخصصی متعددی در حوزه انرژی، مارکتینگ، محیطزیست، مدلسازی و آموزش کار با ماشینآلات پلییورتان برگزار شد که نقش مهمی در ارتقای کیفیت تولیدکنندگان دارد.
شعبانزاده از بازتاب پرقدرت رسانهای نمایشگاه در سطح بینالمللی خبر داد و افزود: محتواهای چندزبانه نمایشگاه که در کشورهای صاحب صنعت منتشر شد، تصویر واقعی و مثبتی از ایران ارائه کرد که به دنبال آن بسیاری از فعالان خارجی آمادگی خود را برای شرکت در دورههای بعد اعلام کردند؛ این موضوع از نظر فرهنگی و اقتصادی بسیار ارزشمند است.
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه فیمکس به اهمیت ارزشهای فرهنگی و گرامیداشت یاد شهدا اشاره کرد و گفت: مراسم افتتاحیه و سالنهای ورودی به تصاویر شهدای جنگ تحمیلی دوازده روزه مذین شده بودند؛ یادمانی از شهید شاخص صنعت کفش کشور، شهید خلیلی از صنعتگران کفش تبریز و غرفهداران نمایشگاه کفش سال گذشته که در جنگ اخیر به درجه شهادت نائل آمد، در این نمایشگاه نصب شده بود.
رییس کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران با تأکید بر لزوم میدان دادن به جوانان خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه و نمایشگاههای گذشته تلاش کردیم نقشآفرینی نسل جوان را پررنگ کنیم و در عین احترام به پیشکسوتان، مسئولیتها را به نیروهای جوانتر واگذار کنیم.
وی در پایان گفت: فیمکس نه تنها یک نمایشگاه، بلکه یک جهش برای صنعت کفش ایران بود؛ دستاوردهای این دوره در نمایشگاه سال آینده بهصورت محسوس دیده خواهد شد و طی سه تا چهار سال آینده صنعت کفش ایران با سرعت زیادی مسیر توسعه را طی میکند و قادر خواهد بود با برندهای شاخص جهانی رقابت جدیتری داشته باشد.