کد خبر: ۵۵۵۸۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

شنيدن اينكه در غرب جايزه اي به ارزش 175 هزار دلار به نويسنده اي تعلق ميگيرد كه «کاری قابل تجلیل در فرهنگ اروپایی» انجام داده باشد چندان تعجب برانگيز نيست اما ديدن كتابهاي نويسندگاني كه علنا و در كمال وقاحت به اركان جمهوري اسلامي توهين مي كنند، در نمايشگاه كتاب، حتما تعجب برانگيز خواهد بود.

به گزارش گروه فرهنگي رجانيوز،  كشورهاي غربي براي نفوذ تفكر و سبك زندگي شان نه تنها از ظرفيت هاي خود استفاده مي كنند بلكه با نشان كردن ظرفيتهاي كشورهاي هدف آنها را هم به نفع خود فعال مي كنند.

در اين موضوع به مثالهاي فراواني در حوزه هاي مختلف از ادبيات گرفته تا سينما مي توان اشاره كرد. كم نيستند هنرمنداني كه همسو با سياستهاي كشورهاي غربي اقدام به توليد آثار هنري مي كنند. در حوزه ادبيات مي توان به نويسندگان فراواني اشاره كرد كه علي رغم داشتن مليت هاي مختلف در يك چيز مشتركند و آن تقديس فرهنگ و سبك زندگي آمريكايي و غربي است.

از خالد حسيني افغان كه كتابهايش را به زبان انگليسي مي نويسد و بعد به زبان مادري اش ترجمه مي شود(!) تا چومپا لاهيري بنگلادشي كه فضاي داستانهايش در آمريكا مي گذرد و جز اسم شخصيت ها و غذاها و برخي رسوم قديمي، اثري از زندگي مردم شبه قاره هند در آن پيدا نمي شود.

از اين دست هنرمندان در كشورهاي ديگر فر اوان وجود دارند و البته ايران هم از اين قاعده مستثني نيست. براي نمونه مي توان به جايزه اي اشاره كرد كه اتحاديه اروپا اولين دوره آن را به فيلم بعدي(!) اصغر فرهادي اعطا كرد. کمیسر آموزش، فرهنگ، چند زبانی و جوانان اتحادیه اروپا، پروژه جدید اصغر فرهادی که در فرانسه تولید خواهد شد را دارای هویت قوی فرهنگی خوانده و گفته است این پروژه بازبودن فرهنگ اروپایی را نشان می‌دهد.

جديدا هم اورهان پاموک به عنوان برنده جایزه سانینگ که بزرگترین جایزه فرهنگی دانمارک است، معرفی شده و جايزه 175 هزار دلاري آن را نصيب خود كرده است. این جایزه دو سالانه به ارزش یک میلیون کرون دانمارک(معادل 175 هزار دلار آمریکا) از سوی دانشگاه به فردی که کاری قابل تجلیل در فرهنگ اروپایی انجام داده باشد، اهدا می‌شود.


به گفته دانشگاه کپنهاگ در بیانیه‌ای مطبوعاتی، «مشارکت اورهان پاموک در فرهنگ اروپایی چالشی بزرگ و عمومی است که با وجود محدودیت های پیرامون او، همواره از سوی او دنبال می شود و او روشن ساخته که امکانات بسیاری برای پوشش دادن این سدهای فرهنگی وجود دارد».

پاموک اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی زبان ال پایس گفته بود اتحادیه اروپا قلب بسیاری از دوستداران اروپا در ترکیه را شکسته است. من دیگر ناراحت نیستم چون ترکیه بار دیگر از اروپا برای پذیرفته شدن در اتحادیه اروپا درخواست نخواهد کرد و ممکن است اروپا برای طبقات بالاتر اجتماعی در ترکیه یک رویا باشد، اما رونق اقتصادی ترکیه انتظار مردم در این زمینه را کاهش داده است.

اين نويسنده ترك كه اروپا را «روياي» طبقات بالاتر اجتماعی در ترکيه مي داند حتما شايسته جايزه سانینگ خواهد بود.

*

اينكه كشورهاي غربي اينطور براي جذب و تشويق هنرمندان غربگراي كشورهاي مختلف پول خرج كنند عجيب نيست چه آنكه منفعت دراز مدتي كه از اين دست و دلبازي خواهند برد خيلي بيشتر است.

اما آنچه جاي شگفتي دارد نوع عملكرد مسئولين فرهنگي ايران در اين زمينه است. ما نه تنها به دلايل مختلف توان رقابت در جذب هنرمندان جهاني همسو را نداريم بلكه با دست خودمان زمينه هاي فعاليت و تبليغ را در اختيار هنرمندان معاند و ضد انقلاب قرار مي دهيم.

چندي پيش كه در گزارشي به چاپ و پخش مطالب و كتابهاي نيروهاي ضد انقلابي تابلودار مانند مسعود بهنود انتقاد شد، مسئولان وزارت ارشاد اين تحليل ها را ساخته و پرداخته «رسانه هاي كم اطلاع» دانستند و با اشاره به چاپ غير قانوني اين كتابها، برخورد با آنها را به دوش نيروي انتظامي انداختند! حال آنكه معلوم نبود آيا مقالات اين فرد هم به صورت غير قانوني در نشريات كثير الانتشار چاپ مي شود يا نه؟!

اما امسال در حالي كه شاهد اقدام قابل تقدير وزارت ارشاد در راه ندادن نشر متخلف چشمه به نمايشگاه كتاب بوديم، برخي كتابهايي به نمايشگاه راه پيدا كرده بود كه جاي تاسف و تعجب توامان داشت.

براي نمونه ابراهيم نبوي كه اين روزها وقيحانه ترين طنزها را مي نويسد و بي شرمانه ترين توهينها را به مسئولان و نظام اسلامي روا مي دارد، كسي بود كه كتابهايش همچنان منتشر شده و در نمايشگاه كتاب بفروش مي رسيد.

حتي كتابهاي رامين جهانبگلو كه ديگر يكي از شناخته شده ترين عوامل غرب براي پياده سازي جنگ نرم در ايران است هم در نمايشگاه به فروش مي رسيده است.

تصاوير زير مويد اين اتفاق ناخوشايند است كه ديگر نميتوان آن را به رسانه هاي كم اطلاع نسبت داد. اگر به دلايل مختلف توان رقابت مادي در جذب هنرمندان همسو را نداريم، حداقل مي توانيم ظرفيتها و امكانات خودمان را در اختيار معاندان قرار ندهيم.

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها