کد خبر: ۵۵۹۶۶
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
گفتگو با فعالان سياسي با اشاره به بيانات اخير رهبر‌معظم‌انقلاب:
اميرحسين قاضي‌زاده: عده‌اي بعد از دوران دفاع مقدس، هم مي‌خواهند رابطه خود را با دنيايي كه دشمني‌هاي بنيادين با آنها داشتند، اصلاح كنند و هم در درون خود دچار خلل شده‌اند، با پديده‌هايي مثل آقازادگي و خلل‌هاي بسيار در سيستم‌هاي اجرايي و نظارتي مواجهند و در اين ميان دچار يأس و خستگي شده و بار مسئوليت را بر زمين مي‌گذارند.
روزنامه ایران: «بدانيم حركت ملت ايران با خستگي و بي‌حوصلگي برخي افراد دچار تزلزل و انحراف نمي‌شود.» اين جملات بخشي از بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با ايثارگراني است كه از جهاد اصغر پيروزمندانه بازگشتند و اينك در جهاد اكبر مسير دشوارتري را پيش رو دارند، مسيري كه گناه آنها در كسوت يك مسئول را با «ابعاد وسيع‌تر» نمايان خواهد كرد و در عين حال اگر بار آرمان‌هاي ملت بزرگ ايران و انقلاب اسلامي را بر اثر «خستگي و بي‌حوصلگي» بر زمين بگذارند، خللي در حركت ملت پديد نمي‌آيد و در واقع مردم از آنها مأيوس مي‌شوند نه از مسير واقعي انقلاب.

رهنمودهاي اخير ايشان با مقطع خاصي از زمان مقارن شده كه تعمق بيشتري را مي‌طلبد. از يك سو مشاركت بي‌نظير مردم در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در دو مرحله، نمادي است از جدا شدن راه مردم از كساني كه مأيوس و خسته شده و در ميانه راه مانده‌اند و از سوي ديگر جابه‌جايي مسئولان قوه مقننه در روزهاي آينده، هشدارها و انذارهايي را مي‌طلبد تا پيچ تاريخي دنيا در ام‌القراي جهان اسلام، بي‌هوشياري سپري نگردد. درباره شأن نزول و واكاوي بيشتر اين بيانات در اين برهه زماني، با جمعي از نمايندگان مجلس و فعالان سياسي گفت‌وگو كرده‌ايم.

كساني كه القاي يأس مي‌كنند، از قطار پرشتاب ملت پياده مي‌شوند
روح‌الله احمدزاده كرماني، استاد دانشگاه در اين خصوص تأكيد مي‌كند با چشم‌اندازي كه رهبر معظم انقلاب ترسيم كردند، بايد بازنگري در برخي فرآيندهاي سياسي كشور شكل گيرد. رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اظهار مي‌دارد: آنچه امروز بسيار حائز اهميت است و نقش كليدي در تداوم حركت ملي و جهاني انقلاب اسلامي دارد، پايبندي بر همان اصول و مباني است كه انقلاب ما از آن نشأت گرفته و بر همان مباني نهادسازي كرده و ساختارهاي خود را شكل داده است. احمدزاده با اشاره به اينكه در نصوص ديني ما آمده: «الناس علي دين ملوكهم» تأكيد مي‌نمايد به همان ميزاني كه حاكمان و كساني كه متصدي امور جامعه هستند عامل به مباني باشند نقش تعيين‌كننده‌اي در حركت جامعه به سمت تحقق آرمان‌ها دارند و ادامه مي‌دهد: اين كراراً در نصوص ديني ما تأكيد شده كه مسئولان با غير از زبان بلكه با عملشان با مردم صحبت كنند. وي ادامه مي‌دهد: رهبر معظم انقلاب همه مردم بويژه مسئولان را به جهاد اكبر توجه مي‌دهند و تأكيد دارند كه اگر نظارت دقيقي در سطح مسئولان كه در مرعا و منظر مردم هستند افزايش يابد، تفسير عامه مردم از دين كه به عملكرد و رفتارهاي مسئولان توجه دارند به نحو دقيق‌تري شكل مي‌گيرد. وي ادامه مي‌دهد: اين مسئله بنيادي و اساسي در اين مقطع و مقارن با شكل‌گيري مجلس بيان مي‌شود، در شرايطي كه مجالس قبل خواه ناخواه با آسيب‌ها و آفت‌هاي فراواني در اين خصوص مواجه بوده‌اند، مي‌طلبد حال كه افراد بار ديگر در مسند اجرايي و تقنيني قرار مي‌گيرند ملاحظه و مداقه‌‌اي كه رهبر معظم انقلاب دارند را بيش از پيش محل تعمق و توجه قرار دهند.

رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اينكه در ادوار مختلف بعد از انقلاب نوعي واگرايي و ارتجاع را در برخي افراد و جريانات شاهد هستيم، اظهار مي‌دارد: افراد و جريان‌هايي بودند كه در ناحيه آرمان‌ها دچار ارتجاع، واگرايي و پسرفت شدند، اينها افراد كم‌داني بودند كه آرمان زدوده و بي‌حوصله شدند و جامعه‌پردازي بر‌اساس اين نوع آرمانگرايي را نپذيرفتند، افرادي هم بودند كه به واسطه كم‌تواني و به بن‌بست رسيدن در فرآيند اجرا دچار خستگي شدند. وي ادامه مي‌دهد: اين كم‌دانان و كم‌توانان همواره منشأ القاي يأس و نا‌اميدي در بدنه ملت و تحليل منفي از روند و فرآيند حركت ملت در حوزه‌هاي مختلف بودند. به اعتقاد اين فعال سياسي، در دولت‌هاي بعد از انقلاب بويژه در دولت دكتر‌احمدي‌نژاد، افراد آرمانگرا كه بر‌اساس آرمان‌هاي انقلاب عمل كردند و عملكرد آنها موجب شد آرمان‌ها به متن جامعه بروند، نمادها و وجه مميزي براي مصداق‌يابي فرمايش اخير رهبري هستند. احمدزاده مي‌گويد: كساني كه القاي يأس مي‌كنند، گويي از قطار ملت در حال پياده شدن هستند، چرا كه حركت ملت مداوم است و آنها خود را از قطار پرشتاب ملت به سمت جامعه‌پردازي آرماني، محروم مي‌كنند.

آنهايي كه از اسلام انقلابي خسته شده‌اند، مخاطب رهبري‌اند
در اين زمينه اميرحسين قاضي‌زاده، نماينده و منتخب مردم مشهد در مجلس هشتم و نهم  مي‌گويد: رهبر انقلاب در جمع كساني كه در دفاع مقدس مسئوليت‌هاي مهم و حساسي بر‌عهده داشتند، فرمودند كه بعد از جهاد اصغر، نوبت به جهاد اكبر رسيده و اشاره داشتند كه بعد از گذار از كوران سختي‌ها در آن دوران كه دشمني‌ها بيشتر وجهه بيروني داشت، اكنون بيشتر بحث‌ها دروني و در پرتو يأس و انحرافات دنياطلبانه است. وي ادامه مي‌دهد: عده‌اي بعد از دوران دفاع مقدس، هم مي‌خواهند رابطه خود را با دنيايي كه دشمني‌هاي بنيادين با آنها داشتند، اصلاح كنند و هم در درون خود دچار خلل شده‌اند، با پديده‌هايي مثل آقازادگي و خلل‌هاي بسيار در سيستم‌هاي اجرايي و نظارتي مواجهند و در اين ميان دچار يأس و خستگي شده و بار مسئوليت را بر زمين مي‌گذارند.

قاضي‌زاده يادآوري مي‌كند: منظور از مسئوليت اين است كه مي‌خواهند بار آرمان‌هاي انقلاب اسلامي را زمين بگذارند وگرنه اين افراد طالب قدرتند و مي‌خواهند كه به هر نحوي پست و مقام خود را حفظ كنند.

اين نماينده مجلس با اشاره به بخشي از بيانات رهبر‌معظم‌انقلاب درباره گناه نكردن مسئولان كه نيمي از راه به همين طريق طي مي‌شود، تأكيد مي‌كند: ايشان همچنين اطمينان دادند كه اگر دچار استحاله بشويد، اينطور نيست كه كار روي زمين بماند، بلكه جواناني در مكتب امام و در انقلاب تربيت شده‌اند كه بار را بر‌مي‌دارند و به منزل خواهند رساند و اين‌طور نيست كه افق آرماني انقلاب دچار تزلزل و انحراف شود. وي تعبير خود از چرايي ابعاد وسيع‌تر گناه مسئولان را نيز اين‌گونه بيان مي‌كند: اولاً كه مسئولان نقش الگويي دارند و دوم اين‌كه محل اثرند. وقتي كسي مسئوليت وسيع دارد و دچار سقوط مي‌شود، به نحوي بر تمام مردم تأثيرگذار است، انحرافات سياسي آنها، انحطاط سياسي در جامعه را به وجود مي‌آورد و انحراف اقتصادي آنها، تبعات سنگيني مانند فساد بانكي اخير را بر جاي مي‌گذارد و مردم را از كارآمدي نظام اسلامي مأيوس مي‌كند. قاضي‌زاده ادامه مي‌دهد: تمام كساني كه از آرمان‌هاي اسلام انقلابي خسته شده و سرشان به دنيا بند است، اعم از تعداد زيادي از مسئولاني كه سابقه طولاني نيز در مبارزات بعد از انقلاب و سوابق درخشاني در دفاع مقدس دارند، مخاطب فرمايش رهبري هستند و مردم نيز به‌خوبي اين افراد را مي‌شناسند.

ممكن است افراد مأيوس شوند اما انقلاب به بن‌بست نمي‌رسد
نماينده و منتخب مردم تهران در مجالس هشتم و نهم نيز مي‌گويد: برخي از اول انقلاب تاكنون به مرور در اثر خستگي يا بالا نبردن مقاومت خود و مأيوس شدن در بين راه مانده‌اند اما مسير انقلاب به بن‌بست نرسيده چرا كه نيروهاي تازه نفس جايگزين اين افراد شده‌اند. اسماعيل كوثري در گفت‌وگو با مي‌گويد: براساس آموزه‌هاي ديني ما و همه مكاتب الهي كساني كه مسئوليت بيشتري دارند زير ذره‌بين هستند و اعمال آنها چه در دنيا و چه آخرت با دقت بيشتري محاسبه مي‌گردد.

وي ادامه مي‌دهد: نتيجه عمل درست مسئولان الگودهي به جامعه است و مي‌تواند جامعه را نسبت به حركت آرماني كه پيموده اميدوار سازد و گناه كساني كه در مسئوليت‌هاي مختلف هستند علاوه بر آثار و تبعات شخصي مي‌تواند در ايجاد يأس و بدبيني در جامعه نيز تأثيرگذار باشد.
كوثري با اشاره به بخشي از فرمايش رهبر معظم انقلاب خطاب به كساني كه دچار خستگي و بي‌حوصلگي شده‌اند، اظهار مي‌دارد:‌ هميشه در مقاطعي از انقلاب افرادي بوده‌اند كه در راه مانده‌اند و بريده‌اند و براي مردم ناشناخته و گمنام نيستند و همواره جوان‌هايي در مسير انقلاب تربيت شده‌اند كه جايگزين آنها شده‌اند.

بازماندگان از حركت ملت را همه مي‌شناسند
يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست‌ خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز مي‌گويد: از ويژگي‌هاي مهم انقلاب اين است كه در درون خود افراد را غربال مي‌كند و هر چه جلوتر مي‌رويم موضوعات و مسائل را با رويكردهاي جديدتري به مردم نمايان مي‌كند. محمد كرمي‌راد، نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي تصريح مي‌كند: مهمترين ويژگي رهبر معظم انقلاب اين است كه با درايت و حكمت مسائل را براساس سياست‌‌هاي كلان نظام تشريح، تحولات را رصد و ديدگاه‌هاي خود را در هر مقطعي براي بيداري مردم و افكار عمومي بيان مي‌كند.

وي با يادآوري طرح مسائل روشنگرانه‌اي از سوي رهبر‌انقلاب در سال‌هاي اخير به طور خاص به موضوع بصيرت و ضرورت بصيرت‌دهي خواص بعد از فتنه 88 اشاره كرده و مي‌گويد: بيانات اخير رهبر انقلاب در ديدار با جمعي از ايثارگران و جانبازان مطرح شد و بار ديگر به تشريح اهميت مواضع خواصي پرداختند كه با بي‌بصيرتي در زمان لازم نتوانستند وظيفه و رسالت اصلي خود را نشان‌ دهند و با سكوت خود به ترديد مردم و برخي خواص ديگر افزودند، اما مردم نشان دادند كه راه خود را ادامه مي‌دهند و با تبعيت از منويات رهبر معظم انقلاب در مقاطعي همچون 9 دي حماسه مي‌آفرينند. وي تأكيد مي‌كند: بازماندگان از حركت ملت در 33 سال گذشته مشخصند و چهره‌شان براي مردم شناخته شده است و مهم اين است كه مردم سرنوشت خود را به آنها گره نمي‌زنند. اين نماينده مجلس اضافه مي‌كند: در راه‌ماندگان سياسي و شكست‌خوردگان جريان‌هايي كه نتوانستند خود را پا به پاي مردم و رهبر انقلاب در مسير رو به رشد انقلاب حركت دهند را مردم مي‌شناسند و كارنامه آنها در مقاطع مختلف از جمله در فتنه 88 كاملاً روشن است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها