کد خبر: ۵۷۷۵۰
زمان انتشار: ۱۹:۰۶     ۰۹ خرداد ۱۳۹۱
در 33 سال امامت «امام هادی (ع)»، زمینه‌ی مبارزه با گروهک‌های مخالف با ولایت مثل غلات، صوفیه و واقفیه به وجود آمد، ایشان بسیار تلاش کردند و مبارزه‌ی چشمگیری داشتند.
برهان، قداست ستیزی از جمله آفات رو به رشد و نگران کننده‌‏ی جامعه‏‏‌‏ی‏ ما و بلکه در سطح دنیاست که طی اقداماتی برنامه‌ریزی شده از سوی دشمنان اسلام، در قالب هجمه به مقدسات مسلمانان به خصوص شیعیان صورت می‏‌گیرد. این حرکت از پیش برنامه‌‌ریزی شده به طرق مختلف از جانب طراحان آن و شاید به منظور سنجش حساسیت مسلمانان و به خصوص شیعیان نسبت به مقدساتشان در حال پی‌گیری است.

اهانت به دین مبین اسلام و پیامبر عظیم‌‌الشان آن در مطبوعات اروپا تا سوزاندن قرآن توسط کشیش ملعون آمریکایی و اینک اهانت به ساحت مقدس امام هادی (ع) -که از چندی پیش آغاز گردیده- نمونه‌‌هایی از این تهاجمات در سال‌‌های اخیر است که مقدسات مسلمانان و خاصه شیعیان را هدف گرفته است. افزایش رو به رشد این هجمه‏‌ها لزوم بیداری شیعیان به خصوص علما و مراجع اسلام را در خصوص مبارزه‌ی جدی با این اهانت‏‌‏ها بیش‌از پیش روشن می‏‌نماید. در این رابطه با  «آیت الله علی ایمانی» مدرس حوزه، از مسؤولین دفتر تبلیغات قم و مسؤول دفاتر مرحوم فاضل در دفاتر تهران به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

چرا بین ائمه‌ بزرگوار ما که همه برای ما عزیز و ذی‌شأن هستند امام هادی (ع) را مورد هجمه قرار می‌دهند؟

امام علی‌النقی (ع) از امامانی هستند که در زمینه‌ی ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فعالیت‌های بسیار زیادی انجام داده‌اند و هم‌چنین زیارت‌هایی از حضرت به جا مانده که در آن‌ها معارف عمیق شیعی به طور واضح و روشن بیان شده است.

در طول 33 سال امامت امام هادی (ع)، زمینه‌ی مبارزه با گروهک‌های مخالف با ولایت مانند غلات، صوفیه، واقفیه به وجود آمد، ایشان در این راستا بسیار تلاش کردند و مبارزات مبارزه‌ی چشمگیری داشتند. یکی از اقدامات برجسته حضرت مبارزه با یحیی بن اکثم، از سران اهل سنت، است. دیگر اقدام مهم ایشان توسعه‌ی حوزه‌ی علمیه یا به تعبیر دیگر دانشگاهی است که امام صادق (ع) آن را بنیان نهاده بودند. شاید ما از هیچ معصومی مانند امام هادی (ع) در زمینه‌ی ولایت فعالیتی به این گستردگی نداشته باشیم. یکی از برکات بسیار مهمی که از ایشان بر جای مانده است، زیارت جامعه‌ی کبیره است که موسی‌بن عبدالله نخعی این زیارت را از حضرت آموزش دیده و به شیعیان منتقل نمودند، در زیارت هر امام معصومی زیارت جامعه وارد شده است و اصلاً یکی از علامات شیعه به حساب می‌آید، در این زیارت کل اوصاف ائمه آمده است، مقامات علمی ائمه، کمالات ایشان، امام‌شناسی و ...

دیگر این‌که امام هادی (ع) زیارتی در باب امیرالمؤمنین علیه‌السلام دارند که به آن کمتر توجه شده است. این زیارت، دومین زیارت مخصوص امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روز عید غدیر است. زیارت امیرالمؤمنین از زیارت جامعه بلندتر است و بسیار متین و زیباست، ولی متأسفانه در جامعه‌ی ما روی این زیارت به نحوی شایسته کار نمی‌شود.

در تاریخ آمده است که معتصم عباسی حضرت را به عراق احضار می‌کند، حضرت در روز عید غدیر تشریف می‌برند و در همان روز به زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السلام مشرف می‌شوند و با همین زیارت‌نامه ایشان را زیارت می‌کنند.

در این زیارت‌نامه، یک دوره زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام گفته می‌شود، به نوعی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام از زمان حیات پیغمبر، زمان خلفای راشدین، غصب خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و دوران حکومت ایشان توسط امام هادی (ع)بیان شده است. تمام مواردی هم که آورده شده مستند به آیات قرآن است. حدود 50  آیه‌ی قرآن در این زیارت‌نامه آمده است.

آیا این زیارت‌نامه مخصوص عید غدیر است؟

در مفاتیح الجنان، زیارت‌های امیرالمؤمنین (ع) بر دو قسم است، یک سری زیارت‌های مطلقه‌ی امیرالمؤمنین و دیگری زیارت‌های مخصوصه‌ی حضرت است. در زیارت‌های مخصوص امیرالمؤمنین دو زیارت آمده  که یک زیارت از امام رضا علیه‌السلام و دیگری از امام هادی (ع)  نقل شده است. به دلیل اینکه امام هادی(ع) در روز عید غدیر به زیارت امیرالمؤمنین(ع) تشریف بردند از این زیارت به عنوان زیارت روز عید غدیر نام برده شده و به طور مطلق تنها مخصوص این روز نیست.

این زیارت‌نامه‌ی ارزشمند همانند جامعه‌ی کبیره معانی و مفاهیم بلندی دارد. در واقع تثبیت تفکر امامت از طریق امام هادی علیه‌السلام صورت گرفته است.امام هادی (ع) ضرورت نقش امامت در جامعه را در زیارت جامعه‌ی کبیره و همچنین در زیارت مخصوصه‌‌ی امیرالمؤمنین (ع) به روشنی بیان نموده‌اند.به همین منظور معاندین، نه تنها امام هادی (ع) بلکه مسئله‌ی امامت را نشانه گرفته‌اند.

از طرف دیگر این اقدام توهین‌آمیزی که صورت گرفته است، تنها وابسته به شخص خاصی نیست، چرا که دشمنان درپی توطئه‌ها‌ی بلند مدت هستند و به دنبال جنجال آفرینی‌اند که سر و صدایی ایجاد کنند تا اذهان را منحرف کنند، در قضیه آتش زدن قرآن نیز همین هدف را پیگیری می‌کردند . از طرف دیگر مسئله‌ی بیداری اسلامی که در دنیا به راه افتاده است، امروزه هر چه در بیداری اسلامی پیش رویم، تمایل به مسئله‌ی امامت و تشیع بیشتر می‌شود. دشمنان در واقع سعی دارند با این قبیل اقدامات اذهان عمومی را از مسأله‌ی بحرین و عربستان منحرف کنند.

در حال حاضر سرمایه‌ی مالی انبوه آل سعود در راه وهابیت و مخالفت با شیعه در تمام دنیا خرج می‌شود. اگر شما طرح الحاق بحرین و سعودی را مجدد بنگرید به همین مسأله می‌رسید. بحرین حدود 90 درصد شیعه دارد، معاندین می‌خواهند با تسلط بر بحرین به نحوی شیعه را ریشه‌کن کنند. این فکر غلطی است، چرا که توهین و جسارت بیشتر به مقدسات آگاهی مردم را افزایش می‌دهد و دشمنان راه به جایی نخواهند برد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها