کد خبر: ۵۸۲۱۴
زمان انتشار: ۱۴:۳۶     ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
هنگامی که قیمت نفت با توجه به تنش های سیاسی بین کشورهای صادر کننده و وارد کننده افزایش پیدا می کند بودجه و برنامه ریزی سالانه کشورهای وارد کننده دچار اخلال می شود.
محدوده، براساس تجارب گذشته این نکته حائزاهمیت است که چالش های سیاسی بر قیمت نفت تأثیرات فراوانی را می گذارد.

هنگامی که قیمت نفت با توجه به تنش های سیاسی بین کشورهای صادر کننده و وارد کننده افزایش پیدا می کند بودجه و برنامه ریزی سالانه کشورهای وارد کننده دچار اخلال می شود و سیستم های اجرایی این کشورها برای پیش برد پروژه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی و تقویت زیر ساخت های جامعه خویش دچار نوسان می شوند.

"غرب – آمریکا" یا ایران به دنبال خرید زمان

غرب و آمریکا با رپورتاژ خبری گسترده به دنبال آنند که به جامعه بین الملل القاء کند ایران به دنبال "خرید زمان" از مذاکرات است در حالی که روند مذاکرات نشان دهنده آن است که تمایل غرب نسبت به ایران برای به درازا کشیدن مذاکرات بیشتر است.

دلایلی که اثبات می کند غرب تمایل بیشتری نسبت به ایران دارد

آمریکا و غرب در ماه های اخیر با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه بودند و هرروز شرایط برای جامعه ی آنها سخت تر می شود، و در ادامه این شرایط قدرت خرید افراد جامعه "اروپا- آمریکا" کاهش پیدا می کند ناخودآگاه باعث کسری بودجه می شود و تئوری های سیاست مداران و اقتصاد دانان را دچار اخلال می کند و به دنبال این کسری بودجه، پروژه های عمرانی و ساختاری که با بودجه اولیه استارت زده شده متوقف و در مواردی مانع استحکام و پیشرفت زیر ساخت های علمی و فرهنگی می شود.

نکته دیگر که می توان به یقین رسید "اروپا- آمریکا" به دنبال خرید زمان در روند مذاکرات هستند این است که فصل سرما در این کشورها رو به پایان است و همچون گذشته قیمت نفت در فصول گرما رو به کاهش و در خوشبینانه ترین شرایط مسکوت می ماند آنگاه است که این کشورها با اعمال فشار بر ایران تمهیدات خود را دیکته می کنند.

نکته روشن در خلال مباحث گفته شده این است که فارق از هر مسئله سیاسی یا امنیتی ، پرونده هسته ای ایران با توجه به موقعیت "ژئواستراتژیکی" که دارد از منظر اقتصادی برای غرب حائز اهمیت است و همین امر هم تمایل غرب را برای ادامه مذاکرات توجیه می کند.

اما در پایان باید گفت تاثیرگذاری جدی تحریم ها علیه ایران در بازارهای نفتی توانسته این نکته را توجیه کند که ادامه مذاکرات ایران و غرب جنبه ای حقیقی تر دارد که می توان به وسیله آن برای نتیجه بخش بودن مذاکرات در آینده نزدیک امیدوار بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها