کد خبر: ۵۸۲۳۴
زمان انتشار: ۱۸:۳۳     ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
مشرق، اعتراض مهدي كوچك زاده نماینده تهران به تایید اعتبارنامه نماینده مبارکه و طرح اتهاماتی علیه وی روز گذشته، واکنش این نماینده از استان اصفهان را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برانگیخت.

در جریان بررسی اعتبارنامه ها مهدی کوچک زاده نماینده تهران با اعلام تذکری گفت كه با کمال تاسف امسال هم اقدام خلاف اخلاق و زشتی صورت گرفت که مورد تایید ریاست مجلس هم نبود.
 وی گفت: یکی از منتخبان پرونده اش در شعبه 13 به دلیل 3 ماه و 10 روز زندانی بودن و 6 ماه حکم زندان مورد بررسی قرار گرفت. اعضای شعبه 13 با تسامح و بزرگواری علیرغم وجود مشکلات عدیده در این پرونده، پرونده منتخب مبارکه را تایید کردند.

کوچک زاده بیان اینکه از مردم مبارکه به دلیل تایید این پرونده عذرخواهی می کند، گفت: آقای ایرانپور بدون دلیل به اعتبارنامه 22 نماینده تهران به صورت یکجا اعتراض کردند. این اقدام ایشان نمایانگر غرض ورزی وی و اثبات کننده مشکلات ایشان است.

واكنش به اعتراض

دقایقی بعد در ادامه جلسه علی ایرانپور بر اساس ماده 77 آیین نامه برای دفاع از خود با اعلام تذکری خطاب به نمایندگان گفت: بنده نیز مانند شما به عنوان اصولگرای مستقل با 31 سال سن وارد عرصه انتخابات شدم و به لطف خدا و مردم مبارکه بالاترین رای را نسبت به ادوار گذشته انتخابات در این شهر به دست آوردم.
نماینده مردم مبارکه با اشاره به کوچک زاده ادامه داد: از مردم تهران به دلیل این نوع انتخاباتی که داشتند و این شخص را انتخاب کردند عذرخواهی می کنم.
وی در خصوص اتهاماتی که کوچک زاده به وی وارد کرد گفت: امروز با صدای بلند اعلام می کنم تمام این اتهامات کذب محض است و بنده این را ثابت خواهم کرد امیدوارم دیگر چنین اتفاقاتی نیفتد.
علی ایرانپور منتخب مبارکه نیز نسبت به اعتبارنامه 22 نفر از منتخبان تهران اعتراض کرده است.

اعتراض به اعتبارنامه منتخب بيله سوار

از سوی دیگر احمد توکلی نماینده مردم تهران نیز به اعتبارنامه حبیب برومند منتخب مردم بیله سوار و پارس آباد اعتراض کرده و این موضوع را در جلسه علنی ديروز مجلس که دستور آن به موضوع بررسی اعتبارنامه منتخبان اختصاص یافته بود، اعلام کرد. غلامرضا مصباحی مقدم رئیس شعبه 4 بررسی کننده اعتبارنامه منتخبان مجلس نهم در پی تذکر توکلی مبنی بر عدم رسیدگی به اعتراض وی درباره اعتبارنامه حمید برومند منتخب مردم بیله سوار و پارس آباد اعلام کرد که پرونده وی مجددا در این شعبه بررسی می شود.

رد نخستین اعتبارنامه در مجلس چهارم

مجلس چهارم شاهد رد اعتبارنامه سید حبیب هاشمی بود. محمدرضا رحیمی مخبر کمیسیون تحقیقی که پرونده حبیب هاشمی را بررسی می‌کرد گزارش‌اش این‌قدر تند بود که خود از سید حبیب هاشمی عذرخواهی کند و بگوید: جناب آقای سید حبیب هاشمی پوزش می‌طلبم به جهت اینکه ملزم هستم نظر کمیسیون را به استحضار نمایندگان محترم مجلس برسانم؛ همان‌طوری که قبلاً‌ به استحضار نمایندگان محترم رسید. با توجه به تحقیق محلی و مستندات و مدارک از جمله اظهارنظر صریح وزارت اطلاعات و بعضی از مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گزارش دادستانی انقلاب اسلامی، کمیسیون تحقیق به جهت التزام عملی به اسلام، صلاحیت آقای سید حبیب هاشمی از حوزه انتخابیه فسا را به اتفاق آرا رد کرد.
در انتخابات مجلس پنجم نيز در حوزه انتخابیه رفسنجان، حواشی زیادی رخ داده بود که حتی منجر به زد و خوردهای شدید بین طرفداران 2 نامزد انتخاباتی شده بود. بالاخره حمید بهرامی احمدی به مجلس راه می‌یابد اما در مجلس اعتبارنامه حمید بهرامی‌احمدی‌ از حوزه‌ انتخابیه‌ رفسنجان‌ رد شد.

اعتراض به اعتبارنامه در آئين نامه داخلي مجلس

طبق ماده 66 آییننامه داخلی مجلس چنانچه نماینده‏اى به هریک از اعتبارنامه‏ ها معترض باشد، حداکثر ظرف مدت سه روز اعتراض خود را کتبا به شعبه مربوطه تقدیم میدارد. شعبه موظف است حداقل بیست و چهار ساعت قبل از بررسى هر اعتبارنامه از معترضین جهت توضیح اعتراض خود دعوت به عمل آورد.

براساس ماده 68 آئین نامه، گزارش هریک از شعب درباره تأیید یا رد اعتبارنامه‏ ها بدون ذکر دلیل در مجلس قرائت می‏شود. درصورتى که گزارش شعبه مبنی ‏بر رد اعتبارنامه باشد و یا اینکه معترضین بر اعتراض خود باقى باشند، اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهدشد.در غیر این صورت اعتبارنامه مصوب تلقى گردیده و رئیس مجلس تصویب آن را اعلام مى‏ نماید.

همچنین به موجب ماده 69 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تحقیق ظرف حداکثر پانزده روز به دلائل و توضیحات کتبى شعب و معترضین (که باید ظرف پنج روز از تاریخ ارجاع اعتبارنامه به کمیسیون، به آن کمیسیون فرستاده باشند) رسیدگى مى ‏کند و نظر خود را به مجلس ارسال می کند. اگر گزارش کمیسیون تحقیق مبنى بر رد اعتبارنامه باشد سخنگوی کمیسیون ادله رد اعتبارنامه را توضیح مى‏ دهد. نماینده معترض حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت مى ‏کند و در صورتى که معترضان متعدد باشند حداکثر تا سه نفر با توافق بقیه و در صورت عدم توافق با قید قرعه انتخاب مى ‏شوند و هریک حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت مى ‏کنند. نهایتا برای این منظور در مجلس رای گیری میشود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها