کد خبر: ۶۵۰۱۵
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۱۳ تير ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت خارجه گفت: پیام مانور موشکی سپاه این است که ایران با اقتدار کامل آماده برقراری امنیت منطقه خلیج فارس است و امنیت عبور و مرور محموله‌های نفتی و عرضه مناسب انرژی را به عهده دارد.

فارس، در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران، یکی از خبرنگاران درباره استرداد باغ قلهک سؤال کرد که مهمان‌پرست با بیان اینکه مسئولان مختلف در حال پیگیری این موضوع هستند، گفت: اسنادی که بتواند حق مالکیت یک کشور را نشان دهد باید اساس کار قرار گیرد. متخصصان و مسئولان مربوطه این مسائل را دنبال می‌کنند و نتیجه نهایی را به اطلاع مردم می‌رسانند.

یکی از خبرنگاران درباره دعوت از برخی سران جنبش عدم تعهد و از جمله پادشاه بحرین برای حضور در نشست سران این جنبش در تهران و موضع وزارت خارجه در این زمینه سؤال کرد که سخنگوی این وزارتخانه با بیان اینکه موضع ما در این زمینه کاملا شفاف است، گفت: کسی که ریاست یک اجلاس بین‌المللی را بر عهده می‌گیرد، موظف است همه اعضا را دعوت کند. ما به عنوان میزبان و رئیس سران عدم تعهد، موظف به دعوت از همه اعضا هستیم و این دعوت صورت می‌گیرد.

مهمان‌پرست اضافه کرد: اینکه کشورها بنا به شرایط مختلف سیاسی و تحولات شرکت کرده یا نکنند، مسئله دیگری است. وظیفه میزبان دعوت از همه اعضاست، در غیر این صورت میزبانی به کشور دیگری واگذار می‌شود.

اخبار مطرح شده مبنی بر استفاده ایران از پرچم دیگر کشورها برای انتقال نفت خود سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره اظهار داشت: همه فعالیت‌های وزارت نفت برای حمل و نقل محموله‌های نفتی کاملا منطبق با قوانین بین‌المللی است و شایعاتی که مطرح می‌شود نباید بر رسانه‌های ما تأثیر بگذارد.

خبرنگاری درباره کشف گور جمعی در مرز ایران و عراق سؤال کرد که وی در این باره گفت: این مسئله باید توسط کارشناسان دو کشور بررسی شود و اگر اطلاعاتی به دست آید به اطلاع مردم می‌رسد. تیم‌های تجسس با همکاری دو کشور در حال بررسی مناطقی هستند که حدس زده می‌شود برخی از هموطنان ما در طول جنگ تحمیلی در آنجا به خاک سپرده شده باشند و برای پیدا کردن مفقودین اقدامات مختلفی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس اظهارنظرات برخی کارشناسان و اینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به طول می‌انجامد، موضوع دیگری بود که در نشست امروز مهمان‌پرست مطرح شد که وی در این باره اظهار داشت: وقتی شاهد برخوردهای خارج از چارچوب توافقات طرف مقابل هستیم و احساس می‌کنیم ثبات در سیاست‌ها و مواضع کشورهای مقابل وجود ندارد و یا همکاری و اقدام لازم را برای به نتیجه رساندن مذاکرات دنبال نمی‌کنند، این تصور به ذهن خیلی از مردم ما و کشورهای دیگر خطور می‌کند که شاید اهداف خاصی از طولانی کردن و به نتیجه نرسیدن مذاکرات دارند که یکی از انتقاداتی که برخی تحلیلگران مطرح می‌کنند این است که ممکن است ادامه این مذاکرات بی نتیجه ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یا مسائل دیگر سیاسی داشته باشد.

به گفته وی برای اینکه این تصور به وجود نیاید کشورهای ۱+۵ باید سریع و روشن وارد موضوعاتی شوند که مورد توافق ما بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه قرار شد مبنای مذاکرات معاهده NPT باشد، اظهار داشت: قرار شد اقدامات متقابل و هم سطح و هم وزن صورت گیرد تا مرحله به مرحله هم حقوق ما به رسمیت شناخته و به آن احترام گذاشته شود و هم ابهامات و نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود.

وی تصریح کرد: هر اقدامی خارج از توافقات صورت گیرد یا برگشت به عقب و ادعاهای جدید که می‌تواند مذاکرات را به بن بست برساند، می‌تواند تداعی کننده این باشد که شاید قصدی برای طولانی کردن مذاکرات بی نتیجه در کار است.

پیام مانور موشکی سپاه به کشورهای فرامنطقه‌ای و متحدان منطقه‌ای آن سؤال خبرنگار آسوشیتدپرس از مهمان‌پرست بود و وی در این باره اظهار داشت: بله؛ پیام مانور موشکی سپاه این است که ایران با اقتدار کامل آماده برقراری امنیت منطقه خلیج فارس است و امنیت عبور و مرور محموله‌های نفتی و عرضه مناسب انرژی را به عهده دارد. این شرایط تامین کننده امنیت منطقه خواهد بود و اقدامات کشورهای اروپایی و آمریکا تهدید کننده امنیت منطقه خواهد بود.

اقدامات صورت گرفته برای آزادی بقیه مهندسان ربوده شده در سوریه سؤال دیگری بود که از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد و وی با بیان اینکه اقدامات زیادی تاکنون صورت گرفته، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما از طریق مسئولان سوریه، کشورهای همسایه و کسانی که به نحوی در ارتباط با ناآرامی‌های داخل سوریه هستند، دنبال می‌شود و امیدواریم اقدامات و تلاش‌ها به زودی منجر به آزادی همه اتباع ما که گرفتار نیروهای مسلح در سوریه شده‌اند، بشود و سایر مهندسان و زائرانی که در سوریه ربوده شده‌اند به کشور برگردند.

خبرنگار بلومبرگ به طرح نمایندگان مجلس برای بستن تنگه هرمز اشاره کرد که مهمان‌پرست در پاسخ با اشاره به اظهارات قبلی‌اش در این زمینه، گفت: نمایندگان مجلس نمایندگان ملت هستند. هر آن چیزی که به عنوان طرح به تصویب مجلس برسانند و تبدیل به قانون کنند، دولت موظف به اجرای آن است. ما هم شنیده‌ایم که چنین طرحی را دنبال می‌کنند. هیچ بحث مستقیمی برای اینکه ما تأیید یا حمایت کرده یا اقدام خاصی صورت دهیم، مطرح نشده است.

وی افزود: طرح نمایندگان است. هر آن چیزی که مجلس به صلاح کشور بداند و به تصویب قانونی برساند ما به عنوان بخشی از دولت موظف به اجرای آن هستیم. البته مسئول اجرای خیلی از موضوعاتی که تصویب می‌شود، دستگاه‌های دیگری غیر از وزارت خارجه هستند.

خبرنگاری نیز در ادامه موضع وزارت خارجه در مورد بسته شدن تنگه هرمز را جویا شد که سخنگوی این وزارتخانه گفت: موضع ما این است که ما در برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس بسیار جدی هستیم. تمام اقتدار خود را برای به‌کارگیری شرایط مناسب برای حفظ امنیت در خلیج فارس و عبور و مرور انرژی به کار خواهیم گرفت. اقدامات آمریکا و اروپا در بر هم زدن عرضه انرژی و تعادل بازار انرژی، تهدید کننده عبور و مرور محموله‌های نفتی از خلیج فارس خواهد بود.

خبرنگار الاتجاه عراق در خصوص جزییات مانور موشکی امروز سپاه و برخی تحلیل‌ها در این زمینه‌ سؤال کرد که مهمان‌پرست گفت: چیزهایی که شما شنیده‌اید ما نشنیده‌ایم. آنچه ما شنیده‌ایم این است که سپاه مشغول آزمایشات و انجام رزمایش برای بالا نگهداشتن آمادگی‌های دفاعی و اقتدار کشور در دفاع از هر نوع تعرضی است و به کارگیری سلاح‌های تدافعی برای برقراری امنیت در منطقه می‌تواند نقش جدی ایفا کند.

وی افزود: بالا نگهداشته شدن آمادگی‌های دفاعی کشور را صد در صد به نفع امنیت منطقه و در خدمت امنیت منطقه می‌دانیم. هر کشوری که با قدرت آمادگی دفاع از سرزمین خود را داشته باشد، به ایجاد ثبات و امنیت کمک می‌کند و کشورهایی که ضعیف باشند و آمادگی دفاع از خود را نداشته باشد، شرایط ناامنی و بروز جنگ را طراحی می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها