کد خبر: ۷۲۹۶۲
زمان انتشار: ۰۴:۴۶     ۲۲ مرداد ۱۳۹۱
لبنان به علت جایگاه تاریخی و جغرافیایی خود محل اقامت و تردد بسیاری از انبیای الهی بوده که برخی در همین کشور دفن شده‌اند و بارگاه آنها هنوز هم در این کشور است.

به گزارش خبرنگار فارس در بیروت، برخی از مورخان و دانشمندان باستان شناسی عرب و لبنانی معتقدند که تعداد زیادی از پیامبران الهی در زمان خود از لبنان دیدار کرده‌اند یا در آنجا اقامت گزیده‌اند، برخی نیز در همانجا رحلت کرده و به خاک سپرده شده‌اند. برخی مقبره‌ها برای این پیامبران در بخش های مختلف لبنان وجود دارد.

بر اساس شواهد و اعتقادات مورد ادعای کارشناسان معتقد به این نظریه، قبر تعدادی از پیامبران الهی در لبنان است که در این راستا به برخی از مزارهایی که به این پیامبران منسوب شده، اشاره می‌شود.

حضرت نوح

حضرت نوح از جانب خداوند متعال مأمور شد تا کشتی بسازد، کشتی وی 500 ذراع طول و 50 ذراع عرض و 30 ذراع ارتفاع داشت، برخی مورخان نوشته اند که محل ابتدایی ساخت کشتی نوح از جبل لبنان بوده، آنها روستایی به نام کرک نوح را که در نزدیکی بعلبک قرار دارد، محل فرود کشتی می دانند، در این روستا قبری وجود دارد که این افراد معتقدند که قبر حضرت نوح است.

دکتر عمر عبدالسلام تدمری در این زمینه به مطالعه ای با عنوان "واقعیت و دروغ حضور انبیا و پیامبران الهی در لبنان" می نویسد که ابن عساکر الدمشقی در تاریخ خود می‌نویسد که دمشق خانه نوح بوده و منشا ساخت کشتی نوح از چوب های لبنانی بوده است، او می نویسد که در منطقه بقاع در نزدیکی بعلبک روستایی وجود دارد که  "الکرک" نام دارد، گفته می شود که قبر حضرت نوح در این روستا است، این قبر با سنگ تراشیده شده و طول آن 51 پا است.

تدمری از سبط ابن الجوزی هم نقل می کند که: در جبل لبنان کوهی به نام حبل الدیر وجود دارد که مشرف به ساحل بیروت است، گفته می‌شود این همان کوهی است که کنعان فرزند نوح گفت که به آن پناه می برد تا از طوفان در امان بماند.

به همین علت گفته شده که  پیشتر نام شر صیدا، صیدون بن کنعان بن حام بن نوح بوده است. البته برخی مورخان قبر حضرت نوح را در عراق و برخی نیز آن را در تونس می دانند.

حضرت ابراهیم

روایت شده که حصرت ابراهیم در شهر بابل در عراق به دنیا آمد، اما بعد از سی سالگی و ماجرای نجات از آتش نمرود، به همراه لوط بن هاران پسر برادرش و ساره دختر عمه اش که همسرش نیز بود، به حران رفت و بعد از آن نیز به شام رفتند و وارد منطقه حاکمیت بنی کنعان در منطقه بقاع لبنان شدند، بعد از آن به فلسطین رفتند.

ورود ابراهیم به لبنان بعید نیست، در روایات آمده است که وی به قلعه ای که در بعلبک قرار داشت می رفته و در آنجا عبادت می کرده است، این زاویه هنوز هم وجود دارد و محرابی در آن است که به مقام ابراهیم خلیل معروف است.

گفته می شود حضرت لوط نیز قبل از پیامبری برای مردم منطقه سدوم در فلسطین از بقاع وارد لبنان شده است.

ابراهیم(ع) دو پسر به نام های اسحاق و اسماعیل داشت، اسحاق نیز پدر یعقوب یا همان اسرائیل بود، یعقوب 12 پسر داشت که اسباط نام گرفتند، چهار نفر از آنها وارد جنوب لبنان شدند و در آنجا دفن شدند.

بر اساس کتاب الرحاله الدمشقی شیخ عبدالغنی النابلسی این افراد عبارتند از: "لیمون بن یعقوب"، "روبین بن یعقوب"، "حنین بن یعقوب"، "شمعون بن یعقوب".

شمعون الصفا

شمعون الصفا یکی از پیامبران الهی بوده که در سال 10 قبل از میلاد در روستایی به نام حامول در منطقه الناقوره لبنان متولد شده، حامون پدر وی در نسب به سلیمان نبی می رسیده و مادر وی نیز جلیله دختر حضرت عمران پدر حضرت مریم بوده است، گفته می‌شود نام حامول نیز از حامون گرفته شده است.

در روستای محیبیب در جنوب لبنان نیز مقام حضرت محیبیب قرار دارد، او بنیامین بن یعقوب از برادران حضرت یوسف است، بنیامین از دیگر برادرانش نزد پدر عزیزتر بود و به همین علت محیبیب نامیده شده است.

حضرت خضر و حضرت موسی

در بیروت در مطقه النهر و المینا مسجد جامعی وجود دارد که گفته می شود بر فراز قبر خضر نبی ساخته شده است، البته دلیلی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان نیز قبری وجود دارد که به مزار الخَضر معروف است.

گفته می شود نام حضرت خضر ایلیا بوده و پدر وی پادشاه بوده است، او همراه حضرت موسی بوده که در مجمع البحرین با وی بوده است.

در مورد حضرت موسی بن عمران نیز برخی ذکر می کنند که وی صاحب جبل لبنان بوده است، ابن قتیبه الدینوری می نویسد که در  تورات آمده است که خداوند حضرت موسی را با صفت صاحب جبل لبنان مخاطب قرار داده است.

البته تدمری این موضوع را رد کرده و می نویسد که وی در مصر و فلسطین بوده است و از بالای طور (سینا) خداوند را مناجات می‌کرده است.

حضرت یوشع

مزار حضرت یوشع بن نون

یوشع بن نون بن افراییم بن یوسف بن یعقوب پیامبری بود که بعد از حضور موسی مبعوث شد، گفته می شود که در طرابلس قبری وحود دارد که متعلق به حضرت یوشع است، البته برخی دیگر می گویند که این قبر متعلق به یکی از مردان صالح بوده است. در جنوب لبنان نیز قبری وجود دارد که گفته می شود قبر یوشع است، در آنجا روستای کوچکی نیز وجود دارد که النبی یوشع نام دارد، این روستا در 22 کیلومتری شمال صفد قرار دارد.

حضرت الیاس و سلیمان

منابع قدیمی اتفاق نظر دارند که حضرت الیاس بعد از الیسع به سوی مردم بعلبک و فرمانده آنها مبعوث شده است، برخی روایت ها نیز می گویند که الیاس بن العیزر بعد از حزیقل به سوی حاکم بعلبک فرستاده شده که حاکمی خونریز و پیامبر کش بوده است.

سلیمان بن داوود نیز بعد از پدرش در حالیکه دوازده سال بیشتر نداشت، قدرت را در دست گرفت، خداوند جن و انس و پرندگان و بادها را مسخر او کرد و به وی نبوت داد، برخی روایات می گویند که حضرت سلیمان نیز به بعلبک رفته و قصری در این شهر با استوانه هایی از مرمر داشته است، شهر بعلبک مهریه بلقیس ملکه سبا بوده است. برخی می گویند که حضرت سلیمان با باد به بعلبک سفر کرده است.

حضرت سجد و آیلا

روستای سجد مشرف به اقلیم التفاح در جنوب لبنان جایگاه پیامبری الهی با نام سجد بنیامین یکی از افراد خانواده یعقوب بوده است، این قبر یکی از اماکن مقدس یهودیان به شمار می رفته، این منطقه نقطه ای استراتژیک بوده که اسرائیل آن را در سال 1982 اشغال کرده و مرکزی نظامی در نزدیکی این قبر ایجاد کرده است.

قبر آیلا نیز در شرق لبنان و 16 کیلومتری منطقه شتوره قرار دارد، روستایی نیز در آن ایجاد شده که همان نام آیلای پیامبر را بر خود گرفته است این منطقه از سرسبزترین مناطق لبنان است و هزاران نفر برای زیارت و تفریح به این منطقه می روند.

در نزدیکی این منطقه نیز مقام سام بن نوح قرار دارد که عموما و بویژه در مناسبت‌های خاص زایران زیادی دارد.

حضرت شیث و نون

مزار حضرت شیث پیامبر در لبنان
از مهم ترین مناطق دینی بقاع روستای النبی شیث است که به علت نسبت به این پیامبر الهی به این نام خوانده شده است، در روستای مشغره واقع در بقاع غربی نیز مزار نون بن افراییم بن یوسف صدیق قرار دارد، مسجدی نیز در اطراف این مقام برای نماز و دعا ساخته شده است، این مسجد به "النبی" مشهور است.
مزار حضرت شیث
همچنین موسی سلمان یاسین باستان شناس می گوید که در این روستا نشانه هایی آشکار از ستونها و سنگ ها و ضریح یکی از نوه های حضرت نون نیز بر بالای صخره ای مرتفع وجود دارد.
نمایی از مقبره حضرت نون

قبرهایی دیگری نیز در بقاع و جنوب لبنان و جبل لبنان وجود دارد که گفته می شود به برخی از انبیا تعلق دارد، این پیامبران عبارتند از: العُزیز، صالیم، أیوب و یونس و ... در روستای ساحلی الجیه مقام حضرت یونس قرار دارد و در روستای نیحا الشوف در نزدیکی جزین نیز مقام حضرت ایوب قرار دارد.

نمایی از مزار حضرت نون

البته اگر در مورد مزار تعدادی از این انبیا اختلاف روایت و تردید وجود دارد، اما در این نکته تردید نیست که تعدادی زیادی از این انبیا در مسیر تردد به شام و عراق و فلسطین، از لبنان عبور کرده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها