امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۷۴۰۸۹
زمان انتشار: ۱۶:۴۰     ۲۶ مرداد ۱۳۹۱

ما در حاشيه دولت دهم شاهد بروز يك جريان انحرافي هستيم كه اين جريان از باب اينكه فرصت‌هاي مهمي را براي خدمتگزاري دچار اختلال كرد، لطمات سنگيني را به نظام وارد كرد و فرصت هاي مهم زيادي را سوزاند.

به گزارش رجانيوز، كامران باقري لنكراني كه در طرح معرفت و بصيرت جبهه پايداري انقلاب اسلامي در شيراز سخن مي‌گفت، با بیان این مطلب، تاكيد كرد كه اگر اين حاشيه ها وجود نداشت، سرعت تحولات مثبت در كشور وميزان خدمت رساني، بسيار بيشتر از آن چيزي بود كه الان وجود دارد.

وي در عين حال خاطر نشان كرد: اما مخالفت ما با اين جريان انحرافي نبايد ما را به بي‌عدالتي بكشاند و كارهاي خوب و مثبت را نبينيم و همه اش به دنبال خرده گيري و لو به قيمت زير سئوال رفتن اصل نظام اسلامي باشيم.

 متن كامل سخنان سخنگوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي در اين برنامه در ادامه آمده است:

قرآن كساني كه به خاطر سختي تكليف خود را زيرپا مي‌گذارند، شماتت كرده است

بسم االله الرحمن الرحيم

در صحنه سياسي و اجتماعي بسياري از مسائلي كه به وجود مي آيد به دليل افراط و تفريط هاست. قرآن كريم افرادي كه از مسير عدالت خارج شده و به افراط و تفريط كشيده شدند را مذمت مي كند.

گاهي اوقات گلايه شده است كه انسان هايي براي حفظ و سلامتي خودشان و براي حفظ موقعيت اجتماعي شان و براي اينكه بر آنها سختي وارد نشود تكليفشان را زير پا مي گذارند.

قران كريم در موارد متعددي اين گونه افراد را شماتت مي كند. مثلاً چرا با سپاه اسلام همراهي نكرديد؟ چرا درجنگ شركت نكرديد؟ چرا وقتي كه منافقين بر عليه پيامبر عظيم‌الشان اسلام (صلي‌الله و عليه و آله) توطئه كردند، شما از خود واكنشي نشان نداديد و سكوت كرديد؟ چرا با كفار دوستي كرديد و چرا براي اينكه به شما ضرر نرسد راضي شديد به اسلام و مسلمين ضرر و زيان برسد؟

نوع ديگري از افراد نيز هستند كه درصدي از حقايق را فهميده‌اند، ولي در برابر طرف مقابل‌شان با نوعي تبختر و حالتي از تكبر رفتار مي كنند.

از توصيه‌هاي قرآن كريم كه به نوعي حالت گلايه دارد، اين است كه مي فرمايد اگر در مواردي با عده اي مخالف شديد و با يكديگر اختلاف پيدا كرديد، اين اختلاف شما با آنها، به شما اين مجوز را نمي دهد كه خوبي هاي آنان را ناديده بگيريد و احياناً به آنها ظلم و ستم كنيد و عدالت را زير پا بگذاريد.

متاسفانه امروز در برخي صحنه هاي اجتماعي سياسي كشورمان شاهد اين دو گونه افراط و تفريط هستيم.

برخي به دنبال اجازه گرفتن براي روشنگري در زمان فتنه بودند!

بخاطر داريم كه در جريان فتنه عده اي مي گفتند حالا ما بايد حتماً در اين صحنه موضوع گيري كنيم؟! آيا بايد آبرويمان را بگذاريم؟ اين در حالي بود كه رهبر انقلاب تاكيد داشتند هر كس كه زباني براي گفتن دارد هر كس كه مي تواند روشنگري كند، وظيفه‌اش روشنگري است. اما عده اي مي آمدند و مي خواستند اجازه بگيرند كه آيا مصداق روشنگري كردن، هستيم يا خير؟ چون ما بايد به كارهاي ديپلماتيك بپردازيم و نبايد كاري كنيم كه آبرويمان مخدوش شود، يك كار نكنيم كه عده اي با ما زاويه دار شوند، چون ما بعدها با همه سروكار داريم و به همه احتياج داريم. بالاخره صحنه ها و مواردي هست كه بايد روابطمان را با همه يك جوري حفظ كنيم!

اگر خوب دقت كنيم، اين گروه مصداق همان گروه اولي است كه قرآن كريم از آنها گلايه مي كند. شما براي اينكه دوستي هاي خودتان را حفظ كنيد و براي اينكه به خودتان ضرر نرسد، تكليفتان را زير پا گذاشتيد.

از طرفي ديگر در صحنه هايي شاهد افرادي هستيم كه هر نوع اتهام وبدي را به طرف مقابلشان مجاز مي شمارند.

ما در حاشيه دولت دهم شاهد بروز يك جريان انحرافي هستيم، اين جريان از باب اينكه فرصت‌هاي مهمي را براي خدمتگزاري دچار اختلال كرد، لطمات سنگيني را به نظام وارد كرد، فرصت هاي مهم زيادي را سوزاند.

اگر اين حاشيه ها وجود نداشت، سرعت تحولات مثبت در كشور وميزان خدمت رساني، بسيار بيشتر از آن چيزي بود كه الان وجود دارد. اما مخالفت ما با اين جريان انحرافي نبايد ما را به بي عدالتي بكشاند و كارهاي خوب و مثبت را نبينيم و همه اش به دنبال خرده گيري و لو به قيمت زير سئوال رفتن اصل نظام اسلامي باشيم.

جاي تاسف است كه مسئولان اجرايي را به خاطر زلزله زير سوال ببرند

شما ملاحظه بفرمائيد همين زلزله اخير در مناطقي از كشور عزيزمان مصيبت تلخ و دردناكي است. همه ناراحتيم و در اين مصيبت احساس غم و اندوه مي كنيم اما متاسفانه صدا و سيما غفلت كرد و بعد از وقوع  زلزله طبق برنامه هاي شب هاي قبل برنامه پخش كرد، شب اول بطور شايسته به موضوع اسفناك زلزله توجه نكرد. هر چند سريعاً كوتاهي خود را جبران كرد و اين موضوع مهم را در سطح ملي مطرح نمود و باعث توجه هر چه بيشتر مسئولين و مردم نوع دوست و سخاوتمند ايران اسلامي شد.

اما اينكه عده اي بخواهند موضوع دلخراش زلزله را به موضوعي تبديل كنند كه مسئولان قوه اجرايي را زير سئوال ببرند، جاي تاسف فراوان داد.

احتمالاً اين پيامك به شما هم رسيده است كه مي گويد« زلزله اي مي آيد و عده اي مي ميرند و عده اي هم براي اينكه فرصت و موقعيت مناسبي براي ضربه زدن و تهاجم به طرف مقابل خود يافته اند، خوشحالند!»

اين هم از آن موضوعاتي است كه مخالف منويات قرآن كريم است. حق نداريم، دشمني هامان با فرد و يا افرادي، ما را از راه عدالت دور كند.

سخنان رييس جمهور در اجلاس مكه بسيار محكم و قاطع بود

امروز در اجلاس سران كشورهاي اسلامي در مكه از سوي رياست محترم جمهور سخنراني بسيار محكم و قاطع ايراد شد. موضع گيري بسيار قاطع ومهمي در چارچوب موازين نظام اسلامي صورت گرفت. اما برخي براي اينگه گلايه هايي دارند مي خواهند، اين نكات مثبت را ناديده بگيرند و يا حتي زير سئوال ببرند.

در برخي سايت هاي خبري مي بينيم كه مطرح مي كنند آيا حضور رياست جمهور در اين اجلاس لازم بود؟ چرا ايشان به زيارت مكه و مدينه رفته اند؟

امروز آمريكا براي اينكه بيداري اسلامي را اكنترل كند و كشورهاي اسلامي منطقه را تحت سيطره خود داشته باشد، چنين طراحي كرده است كه سازمان كنفرانس اسلامي را به جريان سازمان كنفرانس اسلام آمريكايي تبديل كند.

ما وظيفه داشته ايم براي جلوگيري از تحقق اين امر در اين صحنه مهم حضور داشته باشيم و اتمام حجت كنيم.

اين سفر مهم، براي حضور در اين اجلاس بوده است و الحمدلله موضع گيري هاي قاطعي هم از سوي ايشان صورت گرفته است. ما بايد از كارهاي مثبت تقدير كنيم نه اينكه همه چيز را به قيمت سنگين زير سئوال ببريم.

 

وقتي برخوردها سليقه‌اي و قبيله‌اي مي‌شود

افرادي در موضوعات سياسي و اجتماعي خود را موظف نمي دانند كه موضع گيري هايشان را بر اساس دين و اعتقادات ديني و ارزش ها، انجام دهند. چرا بين دين داري و حضور اجتماعي و فعاليت سياسي ارتباط برقرار نمي شود؟ وقتي اين ارتباط برقرار نشد ما متزلزل مي شويم و ثبات نخواهيم داشت. وقتي كه اين ارتباط برقرار نشد، بسيار نزديك به اين خواهيم بود كه از جاده عدالت خارج شويم. وقتي اين ارتباط برقرار  نشد، برخوردها سليقه اي و قبيله اي مي شود.

در ديداري كه اخيراً رهبر عزيزمان با دانشجويان داشتند به اين نكته تاكيد كردند كه به اينكه سايت ها را مي بينيد و مطالب را مي خوانيد، دلخوش نكنيد، شما سطح معرفت ديني تان را افزايش دهيد. برگزاري طرح معرفت و بصيرت در جبهه پايداري انقلاب اسلامي نيز  در جهت لبيك گويي به اين فرمايش رهبري معظم بوده است.

اميدوارم كه خداوند مدد كند به بركت اين ماه مبارك رمضان بتوانيم اين كار را امتداد دهيم. تلاش كنيم كه اگر حضور اجتماعي و سياسي داريم گسسته از باورها و اعتقاداتمان نباشد. بدانيم كاري كه انجام مي دهيم. چه نسبتي با انديشه ديني و اعتقادي ما دارد و اگر كاري كه مي كنيم برخواسته از مواضع ديني ما نيست، آنرا اصلاح كنيم. پافشاري و لجبازي نكنيم و لجوج نباشيم.

اين طرح معرفت و بصيرت برگرفته از مدلي است كه مرحوم شهيد استاد مطهري در دوران مبارزات دنبال مي كردند. يعني برقراري ارتباط بين مباحث عقيدتي و معرفتي با مطالبي كه در فضاي اجتماعي و عمومي جامعه وجود دارد.

بدليل برخي از محدوديت هاي زماني  و امكاناتي امكان برقراري دوره هاي طولاني مدت نيست انشاء الله در قالب بحث هاي كوتاه و استفاده از اساتيد حوزه و دانشگاه در حد توانمان بتوانيم آگاهي هاي لازم را كسب كنيم و آماده شويم كه در مواضع اجتماعي و سياسي بر اساس اصول اعتقاديمان عمل نماييم.

بسياري از مباحث مورد استفاده امروز ما، از جلسات كوچك اما پربار و ارزشمند استاد شهيد مطهري در اينگونه جلسات، اخذ شده است. به كمك شما انشاء الله ما نيز بتوانيم، چنين بناي خيري را تاسيس كنيم.

مطالب ارزشمندي مطرح خواهد شد. بطور مثال سنت هاي قرآني در تحولات اجتماعي ومطالبي كه فكر مي كنيم براي افزايش سطح معرفت ديني مان لازم است در كنار اين مباحث نيز از صاحب نظران اجتماعي و سياسي استفاده خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها