کد خبر: ۷۵۳۵
زمان انتشار: ۱۵:۱۶     ۲۷ آذر ۱۳۸۹
«وفا كنيم و ملامت كشيم و خوش باشيم كه در طريقت ما كافري است رنجيدن»، شعري بود كه برقعي در جلسه توديع و معارفه متكي و صالحي بر زبان راند و گفت: شايد اگر متكي اينجا بود و در يك كلام مي‌خواست مطلبي را عنوان كند، اين بيت را مي‌خواند.
به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، مراسم توديع و معارفه منوچهر متكي و علي اكبر صالحي وزير و سرپرست وزارت خارجه امروز (شنبه) با حاشيه‌هايي همراه بود كه بدين شرح است.

* مراسم كه قرار بود ساعت 7:45 دقيقه آغاز شود با تاخير در ساعت 8:30 شروع شد. در حالي كه همه خبرنگاران، عكاسان و تصويربرداران براساس اعلام قبلي، منتظر منوچهر متكي، محمدرضا رحيمي و علي‌‌اكبر صالحي بودند و ميزي با سه صندلي براي اين كار تعبيه شده بود، اما با آمدن رحيمي و صالحي خبري از متكي نشد و به جاي وي برقعي روي صندلي نشست و مراسم با تلاوت آياتي چند از قرآن مجيد آغاز شد.

* پس از تلاوت آياتي از قرآن مجيد اميرمنصور برقعي قائم مقام وزارت خارجه گفت «با توجه به اينكه كسي را براي اجراي اين برنامه پيش‌بيني نكرده‌اند قرعه به نام من افتاد» و پس از آن برقعي اداره جلسه را عهده‌دار شد.

* آيت‌الله محمدعلي تسخيري دبيركل مجمع تقريب مذاهب، رامين مهمان‌پرست سخنگو، حسن قشقاوي معاون كنسولي، محمدرضا شيباني معاون خاورميانه و مشترك المنافع، علي آهني معاون اروپا، محمدمهدي آخوندزاده معاون حقوقي و بين‌المللي، محمدباقر خرمشاد رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مهدي مصطفوي، مديران كل و روساي ادارات وزارت خارجه از جمله حاضران در اين مراسم بودند.

* پس از اظهارات كوتاه برقعي كه متكي را دوست و همكاري برجسته، متدين و معتقد به مباني ولايي خواند و براي صالحي به عنوان سرپرست وزارت خارجه آرزوي موفقيت كرد، نوبت به محمدرضا رحيمي رسيد و وي ضمن تسليت ايام سوگواري سالار شهيدان، حادثه تروريستي چابهار را محكوم كرد.

* رحيمي در ادامه با اشاره به حضورش در وزارت خارجه گفت: ايجاد مزاحمت كرديم براي تقدير و تشكر از برادري خدوم، خدمتگزار، متدين، عاشق به نظام جمهوري اسلامي و دوستدار و معتقد به ولايت فقيه و رهبري مقام معظم رهبري كه در همه ايامي كه در هر مسند و جايگاهي بود، زحمات زيادي را براي جمهوري اسلامي متحمل شد.

* معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه «امروز جاي آقاي متكي خالي است»، در بيان علت عدم حضور متكي اظهار داشت: قرار گذاشتيم در مجلس اصلي كه به معناي واقعي از ايشان توديع و تقدير به عمل آيد، حاضر شوند و انشاءالله در حد وظيفه و تكليف از وجود شريف ايشان به نحو مطلوب و مقتضي تقدير خواهد شد.

* رحيمي همچنين به نيابت از اعضاي دولت و شخص احمدي‌نژاد از متكي تقدير و تشكر كرد.

* معاون اول رئيس جمهور در ادامه صالحي را در متانت و سلامت نفس در بين همه دولتيان كم نظير خواند و اضافه كرد: بر حسب رسمي كه وجود دارد، بالاخره يكي مي‌آيد و يكي جا را تحويل مي‌دهد و از ابتدا تا به حال همين طور بوده و خواهد بود و اگر بنا بود اين سمت‌ها، مشاغل و تصدي‌ها ثابت باشد، هرگز تغيير و تحولي اتفاق نمي‌افتاد.

* وي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه امروز همه جمع شده‌ايم كه از آقاي متكي تشكر و به آقاي صالحي خوشامد بگوييم يادآور شد كه كار وزارت خارجه به همان سبكي كه متكي در دولت نهم و دهم طراحي، پيگيري و پي‌ريزي كرد، توسط صالحي ادامه خواهد يافت.
رحيمي با ذكر اين نكته كه روش و نوع كار و سياست همان است كه از قبل بوده، تصريح كرد: ما به دنبال تغيير نيستيم؛ ولي به دنبال تحول در پي تحول هستيم. تحولاتي كه توسط آقاي متكي شكل گرفت و انشاءالله تحولات ديگري توسط آقاي صالحي رقم خواهد خورد.

* معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبني بر اينكه زماني متكي در سفر بود احمدي‌نژاد چنين تصميمي (بركناري) را اتخاذ كرد، خاطرنشان كرد: هرگز چنين نيست و چنين نخواهد بود. صحبت مشروحي در يكي از روزهاي هفته گذشته بين آقاي متكي و آقاي رئيس جمهور و قبل از سفر به سنگال شكل گرفت و توافقات انجام شد، زماني آقاي متكي به سنگال تشريف بردند مي‌دانستند‌‌ آقاي صالحي در چنين روزي معارفه خواهد شد و چنين اتفاقي خواهد افتاد، منتها مسئولان جمهوري اسلامي تا آخرين لحظه بدون اينكه خم به ابرو بياورند به تلاش و كوشش خود ادامه مي‌دهند و آقاي متكي نيز از اين قشر مسئولان بود و تا لحظه آخر ماموريت خود را به پايان رساند.

* رحيمي بار ديگر تصريح كرد: اينكه گفته مي‌شود در سفر چنين تصميمي گرفته شد، هرگز چنين نبود و چنين هم نخواهد شد. اينكه مسئولي به اين وضع از مسئوليت خداحافظي كند جنبه اخلاقي ندارد. جمهوري اسلامي بر مبناي دوستي و اخلاق نهاده شده و همه ما به دنبال مهر و محبت هستيم و يكي از شعارهاي آقاي احمدي‌نژاد مهرورزي است.

* معاون اول رئيس جمهور همچنين گفت كه جاي متكي در دولت محفوظ است و با رئيس جمهور براي مسئوليت ديگري مذاكره كرده كه بعداً مشخص خواهد شد.

* رحيمي با بيان اينكه اين دولت كماكان به همكاري آقاي متكي نيازمند است و آن را از ياران و همكاران خوب و دلسوز خود مي‌شناسد و خواهد شناخت، اظهار داشت: قاعدتاً بعد از رفع خستگي و استراحت كوتاه، آقاي متكي به يكي از امور در دولت دعوت خواهد شد و اميدواريم در سمت جديد بيش از وزارت خارجه منشاء خدمت به جمهوري اسلامي ايران باشد.

* رحيمي همچنين از وزارت خارجه‌اي‌ها خواست كه دستان پر عطوفت خود را با دستان صالحي گره بزنند.

* وي همچنين با بيان اينكه وزارت خارجه امروز تبديل به درختي تنومند در عالم سياست شده كه شاخ و برگ آن در همه نقاط كشور و دنيا گسترده‌ است و به بار و ثمر نشسته، گفت: با آمدن صالحي بار و ثمر بيشتري به بار خواهد آورد و تقديم جمهوري اسلامي خواهد كرد.

* رحيمي همچنين در بخشي از اظهاراتش گفت كه قانون هدفمندسازي يارانه‌ها با در نظر گرفتن دهك‌هاي پايين جامعه به زودي اجرا مي‌شود.

* پس از رحيمي ميكروفون به صالحي سپرده شد و وي در ابتدا به روح پرفتوح امام راحل و شهداي انقلاب سلام و درود فرستاد و ضمن خيرمقدم به حاضران شركت كننده در اين مراسم بخصوص رحيمي گفت: آقاي رحيمي بر ما منت گذاشت.

* صالحي در بخشي از سخنان خود با ذكر اين نكته كه ايران به شهادت تاريخ و مستندات موجود مهد تجلي حقوق بشر است، گفت: اين ملت نياز به موعظه بي پايه و اساس حقوق بشري از جانب مدعيان دروغين ندارد.

*سرپرست وزارت خارجه همچنين تصريح كرد: ما بايد با اتخاذ سياست خارجي موازنه مثبت سعي كنيم زمينه حضور فعال خود را در صحنه‌ بين‌المللي و نيز مشاركت موثر در سازمان‌ها، مجامع، نهادها و رژيم‌هاي بين‌المللي به منظور شكل دهي به فرآيندهاي بين‌المللي و حتي حل و فصل منازعات و اختلافات منطقه‌اي و بين‌المللي فراهم كنيم.
صالحي در بخش ديگري از سخنان خود بيانيه تهران را مورد اشاره قرار داد و آن را مثال بارزي از اين نوع ديپلماسي دانست كه با ارشادات مقام معظم رهبري و مديريت حكيمانه رئيس ‌جمهور محقق شد.

*صالحي همچنين به بخشي از فرمايشات امام راحل در صحيفه نور در خصوص برقراري ارتباط با ديگر كشورها براساس اصول همزيستي مسالمت‌آميز اشاره كرد و يادآور شد: البته تحقق چنين امري نيازمند اركاني است كه اساسي‌ترين ركن آن اعتمادسازي است كه اين نيازمند گذر زمان و آزمون است.

*وي در ادامه سخنان خود به عربستان و تركيه اشاره كرد و گفت: عربستان سرزمين وحي و در برگيرنده حرمين شريفين و قبله‌گاه مسلمين و يكي از وزنه‌هاي اقتصادي جهان است كه مستحق برقراري رابطه ويژه سياسي با ايران مي‌باشد. ايران و عربستان دو كشور موثر در جهان اسلام و منطقه هستند كه با همكاري يكديگر مي‌توانند بسياري از مشكلات مبتلابه منطقه و دنياي اسلام را حل و فصل كنند.
صالحي درباره تركيه نيز گفت: تركيه كشوري قدرتمند، با مردماني غيور و موقعيتي استراتژيك داراي مشتركات فراوان فرهنگي و عقيدتي با ايران است و تقويت هر چه بيشتر روابط با اين كشور به سود جهان اسلام مي‌باشد.

* صالحي به رابطه با چين و روسيه اشاره كرد و اظهار داشت: اين دو كشور به دلايل مختلف و متعدد داراي جايگاه خاصي هستند كه مستلزم توجه ويژه سياسي‌ مي‌باشند

* سرپرست وزارت خارجه در خصوص اتحاديه اروپا نيز اظهار داشت: بنده معتقدم علي‌رغم رفتارهاي غيرمنطقي، غيراصولي و غيرمنصفانه‌ آنها باز هم به دلايل فراوان از جمله موضوع انرژي كشورهاي عضو اين اتحاديه خواستار روابطي مستحكم با ايران هستند.
صالحي همچنين گفت: چنانچه اتحاديه اروپا هر چه زودتر شيوه تقابل را به شيوه تعامل تبديل كند براي هر دو طرف نافع‌تر است.
سرپرست وزارت خارجه با اشاره به اولويت‌هاي منطقه‌اي، جهان اسلام و عرصه بين‌الملل يادآور شد: اين به معناي آن نيست كه كشورهاي ديگري كه در جهان اسلام هستند و موثرند و ما رابطه ويژه‌‌اي با آنها داريم را از نظر دور داشته باشيم.

* پس از اينكه صالحي نقطه‌نظرات خود درباره رابطه با برخي كشورها را عنوان كرد به وزارت خارجه پرداخت و با بيان اينكه ورود به اين بحث وقت مستوفايي (زياد) مي‌طلبد، اظهار داشت: اگر توفيق خدمتگزاري مقدر شد، انشاءالله بيان آن را به مجالي ديگر مي‌گذارم. فقط به همين مقدار بسنده مي‌كنم كه يك وزارت خارجه قوي، مستلزم داشتن نيروي انساني شايسته، لايق و متعهد است.

* صالحي همچنين گفت: يقيناً تحقق آرمان‌هاي اين وزارت جز با رهنمودها و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري كه شخصيتي بصير و بي بديل در عرصه سياست بين‌المللي هستند و نيز راهنمايي‌ها و پشتيباني‌هاي موثر فكري، معنوي و مادي رئيس‌ جمهور و توجهات قانوني مجلس شوراي اسلامي ميسور نيست.

* سرپرست وزارت خارجه در ادامه اظهاراتش گفت: فرصت را غنيمت شمرده و به سهم ناچيز خود از خدمات ارزشمند و ماندگار آقاي متكي و ديگر عزيزاني كه قبل از ايشان عهده‌دار مسئوليت سنگين وزارت خارجه بوده‌اند تشكر و قدرداني مي‌كنم. يقيناً حيات طيبه‌اي كه خداوند براي بندگان مومن و صالح خويش قرار داده بهترين پاداش است كه نصيبشان مي‌شود.

* سرپرست وزارت خارجه همچنين از احمدي‌نژاد به خاطر حسن ظن و اعتمادش به وي تشكر و قدرداني كرد و افزود: يقينا پاسداشت اين اعتماد، مسئوليتي سنگين است. اميدوارم در اين راه از الطاف الهي و ارشادات مسئولان ارشد نظام برخودار باشم تا اين رسالت سنگين را بر دوش گرفته و خدمتي خداپسندانه به مملكت و ملت ارائه دهم.

* وي در پايان سخنانش با اشاره به آيه شريفه «لكيلا تأسوا على مافاتكم و لا تفرحوا بما آتاكم» گفت: خودمان را به خداوند مي‌سپاريم و نبايد افسوس بخوريم كه جابه‌جايي انجام شد و خيلي از اين جابه‌جايي خوشحال نيستيم ولي اگر دستوري باشد ما خود را سرباز انقلاب مي‌دانيم كه اميدوارم شعار نباشد.

* صالحي اضافه كرد: 32 سال است كه مشغول خدمت در عرصه‌هاي مختلف هستم و خدا توفيق داد كه خدمتگزار باشم. همواره سعي كردم از اسلاف خود استفاده كنم. چرا كه معتقدم اگر بر شانه‌هاي اسلاف خود بايستيم افق بلندتري را مي‌بينيم. يقينا هيچگاه خود را از تجارب و اندوخته‌ها و علم آقاي متكي در اين مدتي كه عهده‌دار مسئوليت اين وزارت مهم بودند و ساير وزراي قبلي، بي‌نياز نخواهم ديد و همواره سعي مي‌كنم از وجودشان به نحو اتم (كامل‌) استفاده كنم.

* برقعي نيز در پايان مراسم طي سخناني گفت: شايد اگر آقاي متكي اينجا بود و در يك كلام مي‌خواست مطلبي را عنوان كند، اين بيت را مي‌خواند «وفا كنيم و ملامت كشيم و خوش باشيم كه در طريقت ما كافري است رنجيدن»

* قائم مقام وزرات خارجه همچنين گفت: براي دوستداران خدا اعتبار اين چرخش‌ها كمرنگ است.

* برقعي در پايان بار ديگر اظهارات رحيمي مبني بر اينكه جلسه توديع ديگري براي آقاي متكي برگزار خواهد شد را تكرار كرد و گفت: دوستان در شوراي معاونان هديه ناقابلي را به رسم يادبود براي آقاي متكي تدارك ديده بودند كه اين هديه به آن جلسه واگذار شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها