کد خبر: ۷۵۴۳۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۶     ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
سفر رئیس‌جمهور مصر در صدر هیئتی بلندپایه و رسمی برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد تهران با استقبال گسترده سیاستمداران این کشور مواجه شد که خشم واشنگتن را برانگیخت.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری بین المللی جنبش عدم تعهد«محمد ابراهیم شاکر» رئیس کمیسیون روابط خارجه پارلمان مصر، سفر محمد مرسی به ایران و حضور در اجلاس جنبش عدم تعهد را بسیار مهم و فرصتی برای تحکیم نقش مصر در جایگاه بین‌الملل دانست.

«هانی خلاف »معاون اسبق وزیر خارجه مصر نیز سفر مرسی را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: اجلاس عدم تعهد می‌تواند به جنبشی برای تسلط بر جهان مخصوصاً در زمینه‌های اقتصادی مبدل شود.

وی ابراز امیدواری کرد: دیدار احتمالی مرسی و احمدی‌نژاد در حاشیه این اجلاس به حل اختلافات میان دو کشور بیانجامد و روابط ایران و مصر را وارد مرحله نوینی بر اساس همکاری‌های دوجانبه کند.

«هانی خلاف» سفر مرسی به ایران را از نمادهای تغییر در سیاست خارجه مصر دانست و تاکید کرد: گسترش روابط میان ایران و مصر با مصالحی که مصر با دوستان عرب خود دارد هیچ مغایرتی نداشته و مصر در زمینه توسعه ارتباطات با کشورهای منطقه و جهان آزاد است و آمریکا نمی‌تواند مانعی برای او محسوب شود.

«نورهان الشیخ»استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره هم با استقبال از این سفر گفت: سفر مرسی به ایران با توجه به استقلال طلبی مصر در سیاست خارجه از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و دیدگاه رئیس جمهور مصر درباره ایران به معنای اتحاد یا همکاری استراتژیک میان دو کشور نیست، اما پرونده هایی وجود دارند که نیازمند تفاهم و اتفاق نظر است.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در مصر نشان می‌دهد که اکثریت مردم مصر به موفقیت سفر محمد مرسی رئیس جمهوری کشورشان به ایران اطمینان دارند.

نزدیک به 70 درصد مصری‌ها از سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران و حضور در اجلاس عدم تعهد استقبال کرده و این سفر را گامی در جهت رفع اختلافات و بهبود روابط میان تهران و قاهره عنوان کردند.

حضور محمد مرسی در اجلاس جنبش عدم تعهد در ایران به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های مصری مبدل شده و سیاستمداران و کارشناسان سیاسی نیز به صورت کامل به این موضوع می‌پردازند.

استقبال مسئولان، سیاستمداران و کارشناسان مسائل سیاسی و رسانه از سفر رئیس‌جمهور مصر به ایران موجب خشم و عصبانیت آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب شده و به شدت تلاش می‌کنند تا سفر محمد مرسی به ایران برای حضور در اجلاس را اقدامی خطرناک از سوی مصر و توطئه‌ای علیه کشورهای عربی جلوه دهند.

پس از بحث‌هایی درباره هیأت اعزامی از مصر به ایران برای حضور در اجلاس جنبش عدم تعهد، مقرر شد که محمد مرسی، رئیس‌جمهور این کشور به دعوت محمود احمدی‌نژاد در این اجلاس شرکت کند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها