کد خبر: ۷۶۰۰۳
زمان انتشار: ۰۱:۲۰     ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
دراین هفته بازار تهران بیش از همه تحت تاثیر افزایش بهای جهانی طلا بود و با افزایش بهای اونس طلا بازار تهران نیز شاهد افزایش بهای ارز و طلا بود. این در حالی است که هفته آینده تکلیف آینده اقتصاد آمریکا مشخص خواهد شد و این امر تاثیر مهمی بر بهای اونس طلا و به تبع آن بهای ارز و طلا در بازار تهران خواهد داشت.
به گزارش تابناک، در این هفته بهای جهانی اونس طلا در اثر چند اتفاق همزمان شروع به افزایش کرد و این افزایش تا جایی به پیش رفت که بهای طلا محدوده های مقاومتی را شکست و به بیشترین میزان خود طی 200 روز اخیر رسید. از مهمترین این اتفاقات پویاییهای مربوط به بحران یورو و همچنین انتشار دستور کار جلسه کمیته بازار آزاد فدرال در آمرکیا بود.

در همین حال بعد از دو هفته فشار بر بازار معاملات فلزات گرانبها به خصوص طلا، حجم خالص معاملات در این هفته در بازار جهانی طلا افزایش چشم گیری داشت و بیش از 70 تن به حجم معاملات در این هفته افزوده شد. اما علیرغم این افزایش و تحرک در بازار طلا، همچنان بهای اونس در بازار شکننده و پر نوسان است.

دلیل این امر آن است که هنوز هیچ شفافیت و قطعیتی در خصوص اینکه آیا برنانکه قصد اعلام سیاستهای تسهیلات مقداری برای رشد اقتصاد آمریکا را دارد یا خیر،در میان سرمایه گذاران وجود ندارد. در نتیجه همچنان واکنش های بازار بیش ازهمه ناشی از برداشتهای متفاوت و تحلیلهای تحلیلگران است.

امروز بازار مجموعه فلزات گرانبها شاهد اندکی کاهش در بها و به خصوص بهای طلا بود که ناشی از فروکش جو حاکم بر بازار طی این هفته بود. بخشی از این کاهش بها نیز ناشی از کاهش حجم معاملات بازار لندن در روز بعد از تعطیلات آخر هفته بود. به هر حال از آنجا که قرار است در هفته پیش رو بن برنانکه، رئیس کل فدرال رزرو در خصوص تصمیم این بانک برای کاربست سیاسطهای انبساطی سخنرانی کند، انتظار میرود که بهای طلا تا پایان این هفته همچنان در محدوده فعلی باقی بماند.

البته تحلیلها تا اینجا حاکی از آن است که مقامات فدرال رزرو تمایل چندانی به کاربست سیاستها انبساطی ندارند و بر همین اساس ریسک قیمت طلا به قوت خود باقی است.همچنین باید گفت که هرچند بهای طلا این هفته افزایش چشمگیری داشت اما در مقایسه با سایر فلزات گرانبها در بازار این افزایش کمتر بوده است.

در نهایت اینکه بهای طلا در کوتاه مدت پرنوسان است، اما در بلند مدت ریسک کمتری بر بهای طلا بار میشود.

در بازار انرژی طی هفته ای که گذشت بهای نفت، نوسانات زیادی داشت و در مقاطعی با افزایش و در مواردی نیز با کاهش روبرو بود. البته به دلیل وجود ریسکهای ژئوپولیتیک، همچنان بهای نفت تمایل به افزایش را نشان میدهد.

این هفته صحبتها پیرامون آزاد سازی ذخایر استراتژیک ایالات متحده همچنان موضوع مهم بازار انرژی بود. در این میان آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرد که در صورتیکه کشورهای بزرگ همچون آمریکا، فرانسه و انگلستان تصمیم به آزاد سازی ذخایر استراتژیک بگیرند، خود آژانس مستقیما وارد موضوع خواهد شد و هدایت و سرپرستی آزاد سازی ذخایر استراتژیک را بدست میگیرد.

با این حال ای امر نتوانست جلوی افزایش بهای نفت را بگیرد و بهای نفت برنت همچنان در کنار نفت اوپک تمایل به افزایش را نشان میدهد. آنچه در این میان مانع از جهش یکباره بهای نفت است، آمار اقتصادی ضعیفی است که این روزها از چین منتشر میشود. طی هفته اخیر این آمار به قدری ضعیف یوده است که احتمال کاربست سیاستهای انبساطی و محرک اقتصاد را در این کشور افزایش داده است.

همچنین، میزان عرضه در بازار بر تقاضا پیشی میگیرد و بخش مهمی از این کاهش تقاضا بازهم مربوط به چین است که بر اساس گزارشات، هم اکنون میزان مصرف سوخت این کشور از میانگین پنج سال اخیر پایین تر است.

در تهران این هفته همزمان با افزایش بهای جهانی اونس طلا، قیمت طلا و ارز در بازار افزایش یافت و در محدوده ای که هفته قبل پیش بینی میشد باقی ماند. این امر نشان دهنده یک نکته اساسی است که در گزارش هفته قبل نیز به آن اشاره شد. اینکه تدریجا بهای طلا و ارز وارد محدوده جدیدی میشود که با ورود به فصل افزایش معاملات پایدار خواهد ماند.

رصد بازار البته نشان میدهد که حجم معاملات در بازار نسبت به هفته های قبل افزایش چندانی ندارد و تمایل اکنون در طرف عرضه بیشتر از تقاضا سنگینی میکند. همچنین وضعیت بازار حاکی از آن است که همکنون میزان معاملات در بازار ارز به نسبت طلا بیشتر است و این امر منجر به حرکت بهای ارز در محدوده ای بیشتر از محدوده فعلی خواهد بود.

در هفته پیش رو، که همزمان با برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در تهران نیز هست، به نظر میرسد که ثبات نسبی در بازار طلا و ارز – ناشی از تعطیلی نسبی بازار – حاکم باشد. در نتیجه طی این هفته بهای طلا در تهران همگام با بهای اونس طلا نوسان خواهد داشت.

هنوز دقیقا مشخص نیست که روز جمعه برنانکه چه تصمیمی برای سیاست اقتصادی آینده آمریکا اعلام خواهد کرد. در نتیجه هفته آینده آبستن حوادث مهمی در بازار طلا خواهد بود که یا شاهد افت شدید بها یا افزیش شدید آن خواهیم بود. احتمال کاربست سیاستهای انبساطی در اقتصاد آمریکا بسیار زیاد است ولی مقامات فدرال رزرو تمایل زیادی به این امر نشان نمیدهند.

به سختی میتوان گفت که بهای طلا به چه جهتی حرکت خواهد کرد اما احتمال افزایش بها، در نتیجه اعلام سیاست انبساطی در آمریکا بیشتر است. در نتیجه تهران نیز نوسانات یکباره ای را در بهای ارز و طلا در هفته آینده تجربه خواد کرد.


.

جدول بهای جهانی فلزات (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


قیمت در پایان روز(دلار)

بیشترین قیمت

میزان تغییر نسبت به هفته قبل

طلا (اونس)

1667.0

1673.50

51.7

نقره

30.96

31.02

3.02

آلومینیوم

1910

1930

52

مس

7580

7613

41

نیکل

15750

15875

120

جدول بهای جهانی نفت (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


قیمت در پایان روز (دلار)

میزان تغییر نسبت به هفته قبل

نفت برنت

114.60

0.26

نفتWTI

96.94

0.93

سبد نفت اوپک

112.12

0.01

بهای ارز و طلا در بازار غیر رسمی تهران (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


آخرین قیمت در پایان روز (ریال)

قیمت هفته قبل (ریال)

دلار

21980

21250

یورو

27600

26300

پوند

34750

33600

درهم

5990

5790

یک گرم طلای 18 عیار

855600

803800

سکه طرح قدیم

8400000

7880000

سکه طرح جدید

8390000

7860000

نیم سکه

4180000

3920000

ربع سکه

2100000

1980000

سکه یک گرمی

1190000

1140000

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها