کد خبر: ۷۶۱۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
نگاهی کوتاه به یک طنز جنگی:
استفاده از بازیگران مبتدی بعنوان شخصیت مذهبی، در مقابل بازیگری حرفه ای بعنوان نقش خلاف، کشیدن شلوار تا بالای شکم توسط پیرمرد، گفتن احمقانه و مصنوعی جمله "شهادت فیض اکمل است"، صلوات های بی موقع و پیاپی و حماقت آمیز، عینکی احمقانه بر چشمان تنها کاراکتر مثبت مذهبی و مانع بودن او از هدف شخصیت اول، نازنازی بودن همین شخصیت هنگام تیر خوردن و ساده لوح بودن مذهبی ها در باور کردن نیت شهادت طلبانه کاراکتر اول، همگی آیتم هایی بر تثبیت القای چنین باوری اند. پیرمردی که...
سرویس نقد رسانه 598/ سیناپس اصلی فیلم، چیزی مشابه "لیلی با من است" می باشد، با این تفاوت که این بار در آخر کار، شخصیت اصلی مجدداً به وضعیت سابق خویش باز می گردد. نقش اول که "مهدی هاشمی" عهده دار آن است، نوار فروش غیر مجازی است که در گیر و دار فرار از دست نیروهای کمیته، متوجه مطلبی می شود که او را ترغیب می کند برود شهید شود (!) و راهی جبهه می شود. اما اتفاق عجیبی در آنجا برایش می افتد. نام قبلی فیلم "بزن بریم بهشت" و "غیر مجاز" بوده است.

نقاط قوت

  1. تعلیق خوب و تقریباً از ابتدای فیلم. مخاطب به دیدن ادامه فیلم مشتاق می شود.
  2. بازی قوی و دراماتیک مهدی هاشمی.
  3. طنز گیرا، جذاب و طبیعی. دیدن این فیلم فرح بخش می باشد.
  4. صحنه های جنگی قوی و طبیعی و کامل.
  5. موفقیت در برانگیختگی احساسی مخاطب در صحنه های شهادت.

ضعف های ساختاری

  1. در برخی قسمت ها، کارگردان از مخاطب انتظار غمگین شدن زود هنگام را دارد؛ مثلاً صحنه غمگین ناراحتی شخصیت اول پس از شنیدن خبر بد، پیش از رابطه برقرار کردن کامل مخاطب با او اتفاق می افتد که باعث عدم همراهی با وی می گردد.
  2. کارگردان قصد دارد این ضعف را با باران بی موقع در آن سکانس جبران کند که سکانس را مصنوعی و کلیشه ای می کند.
  3. رازی که پرویز فرمانده را به افشای آن تهدید می کند، رازی نیست که احساس خاصی در مخاطب پس از شنیدنش ایجاد کند.
  4. فقدان گریم مناسب در بالا بردن سن پس از شیفت تایم.
  5. نوشابه میراندا در زمان جنگ!

نقد محتوایی

  1. متأسفانه باید این فیلم را فیلمی "مارمولکی" ارزیابی کرد؛ ساده لوحی و مشنگ بودن شخصیت های مذهبی، معضلی است که گویا قرار نیست به این راحتی از سینمای ایران رخت بربندد. استفاده از بازیگران مبتدی بعنوان شخصیت مذهبی، در مقابل بازیگری حرفه ای بعنوان نقش خلاف، کشیدن شلوار تا بالای شکم توسط پیرمرد، گفتن احمقانه و مصنوعی جمله "شهادت فیض اکمل است"، صلوات های بی موقع و پیاپی و حماقت آمیز، عینکی احمقانه بر چشمان تنها کاراکتر مثبت مذهبی و مانع بودن او از هدف شخصیت اول، نازنازی بودن همین شخصیت هنگام تیر خوردن و ساده لوح بودن مذهبی ها در باور کردن نیت شهادت طلبانه کاراکتر اول، همگی آیتم هایی بر تثبیت القای چنین باوری اند. پیرمردی که مهدی هاشمی را به بیمارستان می برد و نیز حسرت احمقانه انش بر او، انسان را دقیقاً یاد شخصیت ساده لوح افراد روستایی می اندازد که پرویز پرستویی در مارمولک به انجا رفت.
  2. همچنین شاهد برخی تهمت ها به فرمانده هان و خانواده های جنگ در فیلم هستیم. القای اینکه خانواده شهدا به دنبال یافتن وجهه اجتماعی اند و از مورد توجه واقع شدن، لذت می برند، گنده دماغ، بی اخلاق و عصبانی بدون فرمانده، شروع به نماز در وسط صحبت ارباب رجوع (که البته نقد به جایی است، اما ای کاش مانند اخراجی ها 1 در کنار آن یک شخصیت مثبت مذهبی هم وجود داشت که ایراد به کل مذهبی ها بازنگردد) از این موارد می باشد.
  3. در صحنه ای، کاراکتر اول وقتی متحول شده، شب مژده شهادت را در خواب می گیرد، ولی فردایش اتفاقی می افتد که به نوعی تمسخر قضیه است و اینگونه مژده های شهادت در آن به سخره گرفته می شوند.
  4. شبهه ای در فیلم القاء می شود، مبنی بر اینکه استدلال برخی افراد مذهبی بر نرفتن به خدمت سربازی در زمان شاه، به دلیل پرهیز از خدمت به نظام طاغوت، اشتباه است؛ زیرا این کار در اصل خدمت به وطن است، نه خدمت به شاه که البته باوری سکولار-ناسیونالیستی است.
  5. سیگاری بودن شخصیت جذاب اصلی و زنندگی استفاده از لفظ "الاغ" توسط پرویز نیز از جمله اشکالات اخلاقی فیلم است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۵
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
۱۰
۱۲
سلام خواستم بگم وقتی دریوری میگی خوب دریوری میگیا شما رادیکال های به اصطلاح حزب اللهی همون بهتر که برین به هاشمی و موسوی گیر بدین کاری به فرهنگ این مملکت نداشته باشین وقتی میبینین سایتتون بازدید کننده نداشته برمیداری یه نقد چرند بر روی یکی از فیلمهای روی پرده مینویسی که بلکه یخورده بیان به این سایت بیخودی سر بزنند خوشم میاد که هر فیلمی هم دوستانتون نقد براش مینویسند بعد از مردم تو دهنی توپی میخورین نمونش خوابم میاد رضا عطاران که 3 میلیارد در تهران و شهرستانها فروش کرده
پاسخ
محسن.ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
3میلیارد فورخته یعنی چند نفر رفتن؟خوشم میاد حرفاتون منو یاد "شاهد از غیب رسید " میندازه .بعد میگی مردم ؟؟؟؟سینمایی که طبق امار کمتر از یک درصد از مردم مخاطبشن ارزش این یقه چاک زدنا رو نداره .
کاشانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
نقد یک فیلم میگه اشکال داره از بد و بی راه های شما به اخراجی ها و فروش بی نظیر هر سه قسمت آن که بهتره!
قاسم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
محمد جون بذار یه چیزی رو یادآوری کنم. تو هم مثل بقیه انسان ها ذاتاً آدم بدی نیستی فقط یه چیزهایی رو یا بلد نیستی و یا یاد رفته:
1- احتمالاً این جمله رو زیاد گفتی ولی فقط طرز استفاده رو بلد نیستی: "ادب مرد به زدولت اوست"
2- فرهنگ مملکت میراث همه مردم مملکته اعم از رادیکال حزب اللهی و رادیکال لیبرال و چپ و راست و میانه و من و تو، میبینی اینقدر شعور دارم که تو رو هم در این میراث سهیم میدونم.
3- حواست نبود که تهرانی ها رو نباید با شهرستانی ها کنار هم میذاشتی چون رای تهرانی ها درجه 1 و رای شهرستانی ها درجه 2. پس فروش فیلم در شهرستان ها رو هم روی همین استدلال نباید لحاظ کنی(نگی یادم نیست که ناراحت میشم)
با تشکر
دفاع ارمانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۴
۳
من می خوام بدونم کی جواب اون همه مظلومیت بچه های پاک جبهه رو میخواد کی جواب مادر های شهدا رو میده ؟مردم برید سینما بخندید ...اره اینایی که من گفتم اصلا حرف مفته برید خون شهدا اصلا لیز نیست وکسی روش سر نمیخوره
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۲
۰
من منظورم اینه که هر فیلمی که که اینا میکوبندش خیلی خوب میفروشه اگه باور نداری برو توی سایت کافه سینما ببین که فقط در تهران نزدیک 2 میلیارد فرخته حالا دیگه توی شهرستان که دیگه جای خودشا داره حالا بشین و تماشا کن ضد گلوله از نظر اینا بده چقدر میفروشه همیشه این مسئله ثابت شده و شور شیرین که این همه ازش خوب گفتن و فیلمی دولتی است نزدیک 300 میلیون فروخته بعد که نمیفروشه میگن تبلیغاتش خوب نبوده بعد که خوابم میاد میفروشه میگن عطاران از رانت صدا و سیمایی استفاده کرده قبول نداری برو توی آرشیو کوشکی درباره این دو فیلم چی گفته
پاسخ
کاشانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
دوست من
کسی نگفته این فیلم بده و اتفاقا نقاط قوتش هم نوشته شده فقط من موندم شما بعد از افتضاحاتی که از فروش بالای اخراجی ها بر سرتان آمد باز رویتان می شوداین حرف ها را بزنید جالبه قلاده های طلاهم اخیرا بوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۳
۱
اه که چه تحلیل سطحی و آبکی
آخه برادران خواهشا شما دیگه نقد ننویسید بخدا سنگینترید
میدونم که این نظرمو درج نمیکنید ولی ازباب وظیف گفتم
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۲
۲
تو یک جمله نقدتون رو نقد می کنم:
مزخرفه این نوشته چون طرف اصلا فیلمو نفهمیده
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
۴
۰
دوستان عزیزی که نقد ما را نقد می کنند، توجه داشته باشند که ما خوبی های فیلم را گفتیم اول و فیلم در کل فیلم جذابی است. حالا می فرمایید بدی ها را نگوییم؟ این دیکتاتوری نیست؟
پاسخ
کاشانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
این روحیه فاشیستی آفت و بیماری مزمن نوچه های دست دهم روشنفکری معلول و عقب افتاده این کشوره که هر روز حالش در حال بدتر شدنه
قاسم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
با آقای کاشانی و نویسنده موافقم، خطاب به همون دوستان روشنفکر میگم تقصیر خودشون نیست بلکه دچار "کج فهمی تاریخی" شدن، بطوریکه هر غلطی رو درست و هر درستی رو غلط تفسیر میکنن، چرا؟ چون "آلن دالاس" و امثالش نظرشون در مورد عدالت در همه ابعادش اینطوریه.
خدا همه ما رو هدایت کنه
تهرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
«ضد گلوله» وهن دفاع مقدس است یا خیر؟
میزگرد نقد فیلم «ضد گلوله» با حضور
محمدرضا شفاه، محمدباقر مفیدی‌کیا، محمدرضا وحیدزاده

http://piyaderavi.blogfa.com/post-82.aspx
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۱:۳۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۱
۰
۱
من هنوز این فیلم را ندیده ام - اما بعنوان کسی که مدتی افتخار و سعادت حضور در جبهه های جنگ را داشته این را میدانم که سینما و رسانه های ما تاکنون هرگز موفق به نشان دادن واقعیت های جنگ نشده اند و در زمینه انعکاس و به تصویر کشیدن روح والای مجاهدت ناکام بوده اند و افسوس و دریغ که بخاطر همین اشتباه عمل کردنشان نسل امروز اصلا" چیزی از واقعیتهای جنگ نمیداند و انرا به مسخره میگیرد . فردای قیامت همین اقایانی که چنین فیلمهائی را که بیشتر بخاطر فروش گیشه و سودآوری درست میکنند باید جوابگوی خون شهداء و جانبازان باشند. با تشکر
پاسخ
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۱
۰
۱
خوبه یه نگاهی بندازین به فیلمی که داره رکورد اخراجی های 2 رو می شکنه و برای کودکانه!! راستی بچه های آینده ساز حوصله دیدن این فیلم ندارن حتی خیلی از مردم اما کلاه قرمزی و بچه ننه چی!!! هی 598 با توام خودتو به خواب نزن چرا یه تحلیل نمی نویسی!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها