کد خبر: ۷۶۵۳۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
در حالي كه نماينده سازمان ملل در سوريه در حال مقدمه چيني براي رفتن به دمشق است شوراي امنيت امروز (پنج شنبه) نشستي را به منظور بررسي وضعيت انساني در سوريه برگزار مي‌كند.
به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه الجزيره، منابع آگاه عربي اعلام كردند كه شوراي امنيت امروز (پنج شنبه) نشستي را درخصوص بررسي وضعيت انساني سوريه برگزار خواهد كرد.
 
اين نشست به پيشنهاد فرانسه، رئيس كنوني شوراي امنيت و در سطح وزيران امور خارجه شورهاي عضو اين شورا برگزار مي‌شود. همچنين قرار است وزيران امور خارجه تركيه و اردن، لبنان و عراق نيز به عنوان كشورهاي همسايه سوريه در اين نشست حاضر خواهند شد.
 
در نشست امروز شوراي امنيت وزيران امور خارجه فرانسه و انگليس نيز حضور خواهند داشت. پيشتر وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرده بود كه هيلاري كلينتون به دليل برنامه‌هاي سفرش به منطقه در اين نشست شركت نمي‌كند. همچنين سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز در نشست شوراي امنيت حاضر نمي‌شود. روسيه و چين نيز هنوز هياتي را براي حضور در اين نشست اعزام نكرده‌اند.
 
پيشتر تركيه از سازمان ملل خواسته بود تا به مسئوليت‌هاي خود در قبال آوارگان سوريه عمل كرده و منطقه‌اي را براي پناه دادن به آوارگان سوري در داخل خاك اين كشور ايجاد كند.
 
از سوي ديگر احمد فوزي، سخنگوي اخضر الابراهيمي، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه نيز طي اظهاراتي اعلام كرد كه الابراهيمي طي هفته‌هاي آينده به دمشق سفر خواهد كرد.
 
وي در اين اظهارات كه پس از اولين نشست غيررسمي الابراهيمي و سفيران 15 كشور عضو شوراي امنيت برگزار شد، اعلام كرد: سفر الابراهيمي به دمشق پيش از دور آينده نشست مجمع عمومي سازمان ملل كه قرار است 24 سپتامبر برگزار شود صورت خواهد گرفت.
 
پيش از اين سفر الابراهيمي به منظور ديدار با نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب به قاره مي رود.
 
وي همچنين طي هفته آينده با كوفي عنان، فرستاده مستعفي سازمان ملل و اتحاديه عرب نيز ديداري خواهد داشت.
 
در همين حال دفتر رياست جمهوري فرانسه نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر نيز همانند فرانسوا اولاند، همتاي فرانسوي خود اعلام كرده است كه هيچ راهكاري در سوريه عملي نيست و تنها راه حل بحران سوريه بركناري بشار اسد، رئيس جمهوري اين كشور است.
 
در بيانيه دفتر رياست جمهوري فرانسه آمده كه اولاند و مرسي در تماسي تلفني ضمن بررسي اوضاع سوريه اعلام كردند كه هيچ راهكار سياسي جز بركناري بشار اسد عملي نيست.
 
در اين تماس تلفني اولاند به نوبه خود ضمن اظهار اميدواري نسبت به تشكيل دولت موقت در سوريه به دست مخالفان اين كشور بر پايبندي كشورش به حمايت از مخالفان سوريه تاكيد كرد. در اين تماس تلفني روساي جمهور فرانسه و مصر با يكديگر درخصوص ادامه رايزني‌ها و تماس‌هاي گسترده ميان مصر و فرانسه در خصوص سوريه و مسايل مشترك منطقه‌اي و بين‌المللي توافق كردند.
 
در همين راستا لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه نيز در گفت‌وگو با راديو فرانسه اذعان كرد كه ايجاد منطقه حفاظت شده در سوريه امري بسيار پيچيده است.
 
فابيوس در اين اظهارات عنوان داشت: اگر همه آوارگان سوري در مناطق آزاد اين كشور كه تحت سلطه ارتش جديد سوريه است تجمع كنند حمايت از امنيت جاني آنها امري ضروري است كه اين مساله در واقع همان ايجاد منطقه حفاظت شده است. اما در حال حاضر به اين مي‌انديشم كه اين مساله امري كاملا پيچيده است و ما نمي‌توانيم بدون موافقت تركيه و ديگر كشورهاي اقدامي انجام دهيم.
 
فابيوس همچنين عنوان داشت: ما خواهان اين هستيم كه هرچه سريعتر امور را به پيش برده و در اولين فرصت ممكن بشار اسد را بركنار كرده و راهكاريهايي را براي حل مشكلات انساني موجود در سوريه به دست آوريم.
 
وزير امور خارجه فرانسه در ادامه اظهارات مداخله جويانه خود تاكيد كرد: ايجاد منطقه حفاظت شده بدون وجود منطقه پرواز ممنوع امري غيرممكن است چرا كه براي حمايت از امنيت آوارگان سوري بايد وسايل و تجهيزاتي از جمله تجهيزات ضد هوايي در اختيار داشته باشيم و اين چيزي نيست كه نيروهاي فرانسوي به تنهايي قادر به عملي كردن آن باشند.
 
فابيوس در ادامه تاكيد كرد: ما در نشست امروز نيويورك برخي از مسايل موجود در سوريه را از جمله اينكه آيا امكان ايجاد منطقه محافظت شده وجود دارد يا خير بررسي خواهيم كرد.
 
پيشتر نيز احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه اعلام كرده بود كه از سازمان ملل انتظار دارد براي آوارگان سوري پناهگاهي را در داخل خاك اين كشور ايجاد كند.
 
از سوي ديگر آنگلا مركل، صدراعظم آلمان نيز در اظهارات مداخله جويانه خود از مخالفان سوريه خواست تا وحدت خود را براي رويارويي با نظام اين كشور بيشتر كنند.
 
وي در اين اظهارات كه پس از ديدار با ماريو مونتي، نخست وزير ايتاليا در برلين برگزار شد اعلام كرد: اميدواريم مخالفان سوري بتوانند وحدت خود را براي رويارويي با نظام و به دست گرفتن مسئوليت‌ها بيشتر كنند.
 
مركل در ادامه اوضاع سوريه را نگران كننده خواند و اعلام كرد كه در حال حاضر سوريه بيش از پيش نيازمند راهكاري براي برقراري ثبات با اين كشور است.
 
مارتين نسيركي، سخنگوي بان كي مون، دبيركل سازمان ملل نيز در كنفرانس مطبوعاتي در نيويورك ضمن استقبال از طرح رئيس جمهوري مصر در خصوص حل بحران سوريه عنوان داشت: ما از طرح محمد مرسي در خصوص بحران سوريه استقبال مي‌كنيم. اما اين مساله نيازمند هماهنگي با اخضر الابراهيمي دارد.
 
وي همچنين اعلام كرد كه بان كي مون روز جمعه با محمد مرسي ديدار و با وي در خصوص بحران سوريه به عنوان يكي از مسائل منطقه گفت‌وگو خواهد كرد.
 
از سوي ديگر دولت روسيه نيز خواهان انجام تحقيقات بي‌طرفانه در خصوص خشونت‌هاي وحشيانه‌ اخير در منطقه داريا واقع در نزديكي دمشق، پايتخت سوريه شد.
 
وزارت امور خارجه اين كشور با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: مسكو چنين اعمال وحشيانه‌اي را به شدت محكوم مي‌كند و معتقد است كه بايد هرچه سريعتر تحقيقاتي دقيق و بي‌طرفانه در اين خصوص صورت بگيرد.
 
در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه همچنين تاكيد شده است كه هيچ جايگزيني براي طرح كوفي عنان وجود ندارد.
 
از سوي ديگر حزب حاكم در تركيه نيز مدعي شد كه بشار اسد به عوامل مسلح حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) كمك مي‌كند.
 
حسين چليك، معاون رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه و رئيس حزب عدالت و توسعه حاكم در تركيه در كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد: تركيه شك ندارد كه بشار اسد به اعضاي پ.ك.ك در حملات وحشيانه‌شان به تركيه كمك مي‌كند
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها