کد خبر: ۷۷۷۵۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۹     ۱۶ شهريور ۱۳۹۱
بارش برف‌هاي سنگين زمستاني، براي خيلي از مردم فاجعه است و زندگي‌شان را به كلي دگرگون مي‌كند؛ وقتي برف بيايد و تنها چيزي كه نصيب ساكنان شهر مي‌شود، آب و گِل است و راه‌بندان‌هاي سنگين و دير رسيدن به مقصد، بدون شك كسي دوست ندارد زمستان برف ببارد و شهر را سفيدپوش كند.
 
اين در حالي است كه خيلي‌ها هم برف را با آرامش و سكوتش مي‌شناسند و زيبايي آن را درك مي‌كنند؛ اين گروه از مردم، مي‌گويند برف نماد زيبايي و تميزي است، فقط چون شهري قانونمند و بافرهنگ دارند.
 
خيلي جاهاي دنيا همچون بعضي شهرهاي انگلستان چنين شرايطي وجود دارد؛ ساكنانش بدون كوچك‌‌ترين مشكلي روزهاي برفي را پشت‌سر مي‌گذارند و صدمه‌اي به آنها نمي‌رسد؛ مسوولان شهري در اين مناطق از مردم مي‌خواهند در برنامه پاكسازي معابر با آنها همكاري كنند؛ به عنوان مثال، در اين شهرها مردم به احترام ساير همسايگان و براي راحتي كار كارگران، ماشين‌ها را در روزهاي برفي به داخل پاركينگ‌ها منتقل مي‌كنند تا سطح زير ماشين، يخ‌زده و لغزنده نماند البته در صورتي كه پارك كردن ماشين در فضاي سرپوشيده ممكن نباشد، حتما همه همسايه‌ها ماشين‌شان را در يك طرف خيابان پارك مي‌كنند تا كار پاكسازي مسيرهاي رفت‌وآمد راحت‌تر و دقيق‌تر انجام شود.
 
مردمي كه ساكن اين شهرها هستند، به خوبي مي‌دانند نبايد برفي را كه جلوي خانه يا مغازه‌شان جمع شده، داخل خيابان بريزند؛ آنها به خوبي درك كرده‌اند اين كار نه‌تنها به نفع خودشان نيست، بلكه حتي مي‌تواند موجب صدماتي جدي براي سايرين شود.
 
در اين شهرها و مناطق، هر كسي مسوول تميز كردن قسمت جلوي خانه يا مغازه‌اش است و در غير اين صورت جريمه خواهد ‌شد.
 
چمن‌ها بايد مرتب باشد
 
اگر يك روز همسايه‌تان براي اين كه حياط يا قسمت جلوي در خانه‌تان تميز نيست، از شما شكايت كند، چه واكنشي نشان مي‌دهيد؟ تعجب مي‌كنيد و مي‌گوييد به او ارتباطي ندارد؟! خيلي از ما چنين طرز فكري داريم ولي در كشورهايي مانند استراليا اين حق را به همسايه‌ها مي‌دهند كه براي نامرتب بودن حياط از همديگر شكايت كنند؛ در اين كشور، اگر چمن‌هاي حياط خانه‌اي نامرتب و بلند باشد، همسايه حق دارد از صاحب‌خانه شكايت كند؛ شايد در آن شهرها و كشورها همه فهميده‌اند حياط‌هايي كه رو به خيابان است و در معرض ديد عموم قرار دارد، بايد تميز و مرتب باشد تا همه شهروندان از ديدن آن لذت ببرند و احساس آرامش كنند.
 
اين گونه حياط‌ها فقط يك ملك شخصي تلقي نمي‌شود بلكه جزئي از مجموعه بصري و زيبايي شهر به حساب مي‌آيد؛ به همين دليل اينجا ديگر «چهارديواري، اختياري» معنا پيدا نمي‌كند و منافع جمع بر منفعت فرد ترجيح داده مي‌شود.
 
شايد اين الگويي باشد براي مردم ساير شهرها و كشورها كه بهتر و بيشتر با معناي شهرنشيني و الزامات آن آشنا شوند.
 
سكوت را رعايت كنيد
 
تا به حال فكر كرده‌ايد رعايت سكوت در يك شهر تا چه حد مهم است؟ متاسفانه در بعضي از شهرها هنوز فرهنگ بوق نزدن مقابل بيمارستان‌ها هم جا نيفتاده است، چه برسد به اين كه از شهروندان بخواهند در خانه‌هاي خود هم سكوت را رعايت كنند! اين در حالي است كه در كشورهايي مانند آلمان و استراليا رعايت سكوت بسيار مهم است و سر و صداي بيش از حد معمول و در ساعات غيرمتعارف خيلي به مذاق مردم خوش نمي‌آيد.
 
براي همين در اين كشورها كارهايي كه سر و صداي زيادي توليد مي‌كند، مانند ساخت‌وساز يا حتي مهماني‌هاي شلوغ و پرسروصدا بايد در ساعت معمول و مقرر انجام شود و ايجاد سر و صدا قبل يا بعد از اين ساعت‌ها غيرقابل قبول است بنابراين اگر كسي قصد دارد زماني غير از اين ساعات، مهماني بگيرد يا كار پرسر و صدايي در خانه‌اش انجام دهد، حتما از قبل بايد همسايه‌ها را در جريان قرار داده و رضايت آنها را جلب كند؛ در غير اين صورت ممكن است همزمان با مهماني، پليس زنگ در خانه‌اش را به صدا دربياورد!
 
البته جالب است بدانيد از ساعات پاياني شب تا پيش از آغاز فعاليت‌هاي روزانه، حيوانات خانگي هم حق ندارند آرامش همسايگان را به هم بزنند. به همين دليل اگر كسي در خانه‌اش حيواني نگه مي‌دارد كه نمي‌تواند تمام اين مدت را سكوت كند، بايد او را در قسمتي از خانه نگهداري كند كه صدايش به گوش همسايه‌ها نرسد.
 
اينجا جاي پارك من است!
 
بحث و جدل براي پيداكردن جاي پارك ماشين، براي مردم بسياري از شهرها عادي است؛ اين نوع مشاجرات مي‌تواند در خياباني شلوغ باشد يا حتي در پاركينگ‌ مجتمع‌هاي مسكوني، اما در اين مورد هم اگر فرهنگ و قانون شهرنشيني به خوبي جاافتاده باشد، مساله حل خواهد شد.
 
مثلا تصور كنيد اگر در يك خيابان جاي پارك نباشد و به صورت اتفاقي ماشيني از پارك خارج شود، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ در اغلب شهرها راننده زرنگ‌تر برنده اين مسابقه است، اما آنجا كه فرهنگ شهرنشيني جزو الزامات زندگي شده، همه از قانون اطلاع دارند بنابراين در اين شهرها حق تقدم با كسي است كه پيش از خالي شدن جاي پارك، راهنما زده و نياز به توقف را به ديگران اعلام كرده است. امروزه در كشورهاي مختلف ازجمله استراليا، نروژ و... ديگر شاهد بحث رانندگان براي ورود به محل پارك ماشين‌ها نيستيم؛ چراكه اين مساله به خوبي براي ساكنان اين مناطق، حل شده است.


منبع: جام جم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها