کد خبر: ۷۸۰۵۷
زمان انتشار: ۱۸:۲۷     ۱۸ شهريور ۱۳۹۱
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ۵۹۸:
کارکرد قم ملي و فراملي است پس بودجه هايي که براي موارد و کارکردهای ملي و فراملي به قم مي‌دهند ربطي به استان قم نداردبه عنوان نمونه حجم عظیمی از بودجه قم متعلق به موسسات فرهنگی است که کاکرد ملی و فراملی دارند و ربطی به خدمات و مشکلات مردم قم ندارد. / در بحث متروی قم حدود 164 ميليارد تومان براي قم گذاشته بودند و این مبلغ در کميسيون تلفيق مجلس هشتم به 27 ميليارد تومان کاهش یافت حالا چه اتفاقي افتاده بود دیگر بماند.
به گزارش پایگاه 598، رویکرد توسعه و آبادنی قم در دولت های مختلف بیش تر آن که با نگاه خدمت به مردم صورت پذیرد دستخوش مراودات سیاسی و تحرکات گروه های و جریانات مختلف بوده است. موضوعی که اکنون به خوب در پروژه های شهری قم و بخصوص منوریل و متروی قم قابل مشاهده می باشد.

لذا به منظور بررسی این موضوع پایگاه 598 در گفتگویی با احمد امیرآبادی عضو سابق شورای اسلامی شهر قم و همچنین نماینده کنونی مردم قم در مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته است که در ادامه می آید.

وضعیت کلی استان قم را از در زمینه های توسعه شهری و استانی و اعتبارات را چگونه می بینید؟

دولت نهم و دهم به قم توجه ویژه ای داشته است

باید در مورد قم این گونه بگوییم که وضعیت استان قم را باید به سه بخش تقسیم نمود. شرایط قم قبل از استان شدن قم با بعد از آن متفاوت است و همچنین بعد از استان شدن با بعد از سال 84 نیز تفاوت دارد و اين‌ها را بايد از هم جدا کنيم. قبل از استان شدن يک مدت تحت پوشش اراک و تهران بود و کمتر مورد توجه قرار می گرفت و بعد از استان شدن قم به دستور مقام معظم رهبري عنايت خاصي به  این استان شد و بودجه هايي نسبتاً خوبی را به این استان اختصاص دادند اما بعد از سال 84 انصافاً دولت نهم توجه ويژه‌اي به قم داشت و اعتبارات خوبي را پيش گرفت و الان هم به همين صورت است.

يک نکته را ما نبايد اشتباه کنيم که افزایش اعتبارات به قم وجود داشته است اما نسبت به اعتبار سایر استان ها، قم اعتبار خوبي را نگرفته است. یک زمانی اعتبارات قم را با قم قبل از دولت نهم مقایسه می کنیم و این اعتبارات خيلي عالي است . اما اگر بياييم قم را با استان‌هاي ديگر مقايسه کنيم براي ما راضي کننده نيست.

عمده بودجه قم مربوط به مردم قم نیست

کارکرد قم ملي و فراملي است پس بودجه هايي که براي موارد و کارکردهای ملي و فراملي به قم مي‌دهند ربطي به استان قم ندارد به طور مثال بودجه‌ي قم در سال جاری را 2000 هزار میلیارد تومان محاسبه کرده اند که از این بودجه فقط در حدود  صد و هفتاد ميليارد تومانش براي عمران شهر قم است و ما بقی اعتبار در جای دیگر خرج می شود. به عنوان نمونه حجم عظیمی از بودجه قم متعلق به موسسات فرهنگی است که کاکرد ملی و فراملی دارند و ربطی به خدمات و مشکلات مردم قم ندارد.

اين قمی که می گویند این بودجه های کلان برایش می آید کجاست؟

ما يک مجتمع فرهنگي نور در منطقه نيروگاه قم و یا مجتمع فرهنگي حضرت مريم در خيابان آذر داريم که روزانه چند هزار نفر از این مکان فرهنگی ورزشی استفاده مي‌کنند این مجموعه يک ريال بودجه‌ي دولتي ندارد و از درآمد بچه‌هاي مناطق محروم نیروگاه اداره مي‌شود. اين قمی که می گویند این بودجه های کلان برایش می آید کجاست؟ قم غير از آذر و نيروگاه است؟ اگر قم ديگري است به ما بگويند.

بسیاری از پروژه‌هاي که در قم در حال انجام شدن است  از درآمد خود مردم این استان تامین اعتبار می شود. در طرح حرم جمکران که چهارصد ميليارد تومان اوراق فروختند،  پروژه‌ي پل‌هاي جمهوري را هم که شهرداري انجام مي‌دهد، پروژه‌ي عمار ياسر اوراق مشارکت است، پل سه سطحه 9 دي پول شهرداري است و فقط پروژه‌ي هفتاد و دو تن با پول مجموعه‌ي استانداري انجام شده است. حالا بيرون از شهر قم که يک وضعيت ديگري دارد مثل روستا و بخش‌هاي مختلف که آن‌ها قطعا از بودجه‌ي دولتی استفاده مي‌کنند.

نظر حضرتعالی در خصوص حواشی که در مورد منوریل قم مطرح شده است چه می باشد؟

داستان بودجه ای که از 164 میلیارد به 27 میلیارد کاهش یافت

چون بنده قبل تر مسئوليت کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شوراي اسلامی شهر قم را داشتم بحث مونوريل موضوعی تخصصی است و در شورای شهر هم يک بار گفتم چه مخالفين مونوريل و چه موافقین ، اطلاعات کافی را در خصوص مباحث حمل و نقب شهری در اختیار ندارند.

متاسفانه مخالفين و موافقين مونوريل احداث این پروژه در قم را سياسي کرده اند و نگذاشتند اين کاري که يک کار فني است فني جلو برود. قصه‌ي مونوريل هم اين بود که در بودجه‌ي سال 88 مجلس يک مبلغي را دولت به صورت گلوبال براي متروي قم آورده بود که در آن جا در جدولي که خود معاونت برنامه ريزي پيش بيني کرده بود فکر کنم صد و شصت و چهار ميليارد تومان براي قم گذاشته بودند و این مبلغ به کميسيون تلفيق مجلس آمد و متاسفانه به بيست و هفت ميليارد تومان کاهش یافت حالا چه اتفاقي افتاده بود دیگر بماند.

 يک خط A داشتيم ما از قلعه کامکار تا جمکران يک خط B داشتيم از باجک تا پرديسان هر دو هم مترو بود. با آقاي رئيس جمهور که در سال 88 برای انجام سخنرانی در بین طلاب به قم آمده بود صحبت شد که شما ده درصد از بودجه را اختيار داريد و کسری بودجه قم را شما این گونه مرتفع نمایید. چند روز بعد آقاي آتش زر، آقاي بنايي، شهردار آقاي عابديني پور و آقاي متقيان معاون عمراني استاندار به شورای عالی ترافیک در وزارت کشور رفتند و در آنجا  پیشنهاد شد که بودجه در صورتی به قم داده می شود که بحث منوریل در قم صورت پذیرد و اگر قم منوریل را بپذیرد بودجه خط A مترو را هم تامین می شود و در آن جا با حضور اين آقايان تصويب شد.

بحث مخالفین و موافقین منوریل قم سیاسی است

در خصوص خط B هم که نمی توانستیم مترو را از زیر حرم عبور دهیم و مشکلات تاریخی و ... وجود داشت و در شورای عالی ترافیک تصويب شد که خط B متروي قم به خط مونوريل تبديل شود. مونوريل از نظر مسائل مالي نسبت به مترو هزینه کمتری دارد . يکي از مباحث اصلي مونوريل بحث مشرفيت است که مشکل آن با عبور از بستر رودخانه حل شد و نکته‌ي دومی که مشکل بسیاری از مخالفان می باشد بحث نمای گنبد حرم است که آن هم قابل حل می باشد.

من از مخالفین می خواهم که  اجازه دهيد متخصصين اظهار نظر کنند کسي که رشته اش فني مونوريل نيست نمي‌تواند اظهار نظر کند کما اين که الان در شهر قم، اين اتفاق افتاده و اين پروژه دارد اجرا مي‌شود ما بايد کمک کنيم اين پروژه خوب اجرا بشود بايد عيب هايش را بگيريم نگذاريم اين پروژه به شهر لطمه‌اي بزند بالاخره يک پروژه‌ي دولتي است با حمايت دولت دارد در شهر اجرا مي‌شود. به نظرم آقايان در اين قصه خيلي دچار افراط و تفريط نشوند اجازه بدهند متخصصين امر اظهار نظر کنند و ذهن مردم را خراب نکنند چه مخالفين و چه موافقين بگذارند اين پروژه‌ي علمي اجرا بشود آن جايي که عيب است  منصفانه بيايند نقل کنند.

نظر شما با کدام یک از جریانات سیاسی مطابقت و همخوانی بیشتری دارد؟

آراء خود را مدیون امت حزب الله و محرومین قم هستم
 
بنده به صورت يک اصولگراي مستقل وارد انتخابات شدم کما اين که بعضي از گروه‌ها از ما حمايت هايي کردند اما ليستی ندادند و به طور کلي ورود بنده به مجلس شورای اسلامی به نوعي مديون مردم حزب الهي و به خصوص محرومين قم می باشد.

بنده قبل تر هم در رسانه‌ها عرض کرده ام که کمترين هزينه را داشتم. من بابت ماشين، نيروي انساني و مغازه يک ريال پرداخت نکردم و تقريباً پانزده ميليون تومان بابت انتخابات خرج کردم حاضر هستم فاکتورها را ارائه کنم شما بگذاريد در سايت تا مردم ببينند و از هيچ کسي هم قرض نکردم و به هيچ کسي هم بدهکار و وامدار نيستم، نه گروهي، نه جرياني، نه مرکز قدرت و ثروتي فقط وامدار مردم هستيم و همانطور که در شعارمان گفتيم ما سرباز ولايت هستيم و ارادتمان هم فقط به مقام معظم رهبري است و سرباز ايشان و خادم مردم هستيم.

 وابستگي حزبي و گروه جناحي ندارم ولي افکار و سلايق سياسي ام اصول گرايي است و آن جريان‌ها و گروه هايي که مواضعشان به به مواضع مقام معظم رهبري نزديک است ما هم با آن‌ها هستيم هر موقع دور بشوند ما از آن‌ها دور مي‌شويم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها