کد خبر: ۷۸۵۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۴۶     ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با تأکید بر هوشیاری مسئولان کشورهای منطقه گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال خدشه وارد کردن به روابط کشورهای منطقه است.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری که به اثرات زیست محیطی حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس اشاره و درباره اقدامات ایران در این زمینه سؤال کرد، اظهار داشت: قوانین مربوط به آبهای بین‌المللی در چارچوب حقوقی خود بررسی می‌شود، اگر نکته‌ای باشد که احساس کنیم به لحاظ حقوق بین‌الملل و حقوق دریاها آن را دنبال کنیم از طریق مراجع قانونی این مسائل دنبال خواهد شد.

وی افزود: همه باید متعهد باشند حقوق کشورها را در محدود‌ه‌های مشترک آبی رعایت کنند و کارشناسان بخش بین‌الملل ما این مسائل را دنبال می‌کنند و اگر متوجه شوند مشکلی ایجاد می‌شود، مسائل را از طریق قانونی و حقوقی خود دنبال خواهند کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت 11 تبعه ایرانی در ترکیه نیز عنوان کرد: بنده چنین اخباری را در این زمینه دریافت نکردم.

خبرنگاری با اشاره به اقدام ایران در آزادی دو تبعه آذربایجانی بازداشت شده و عدم اقدام متقابل از سوی باکو در آزادی خبرنگار محلی شبکه سحر، از مهمان‌پرست پرسید که ایران چه توصیه‌ای به جمهوری آذربایجان در این زمینه دارد؟ که وی در این باره تصریح کرد: بحث اتباع کشورها موضوعی نیست که قابل تبادل، معامله و مبادله باشد. 2 تبعه آذربایجان به علت تخلف توسط ماموران امنیتی ما دستگیر و به جرمشان رسیدگی می‌شد و براساس درخواست مقامات آذربایجان و بررسی مقامات امنیتی ما، به کنسولگری آذربایجان در تبریز تحویل داده شدند و به کشورشان برگشتند.

وی با تأکید بر اینکه روابط 2 کشور باید در همه زمینه‌ها گسترش یابد، گفت: مشترکات فراوانی بین 2 ملت وجود دارد، تاریخ، فرهنگ مشترک، مسائل اعتقادی و مذهبی مشترک کمک می‌کند ما در کنار هم از ظرفیت‌های موجود به نفع 2 ملت استفاده کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: هر اقدامی که این روابط را مخدوش کند، خوشایند کسانی است که با بهبود وضعیت کشورهای منطقه مخالفت دارند و اینها ریشه‌های بیرونی دارد. شاید رژیم صهیونیستی جزو کسانی باشد که بیشترین تلاش را انجام می‌دهد تا رابطه کشورهای منطقه را مخدوش ‌کند.

وی تصریح کرد: مسئولان کشورهای منطقه باید با هوش و درایت مراقبت کنند تا اقداماتی را صورت ندهند که به جای همکاری‌ها وارد محدوده‌هایی شویم که می‌تواند منافع دو ملت را خدشه‌دار کند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره آخرین وضعیت همکاری ایران با مقامات تایلند، مالزی و هند درباره ایرانیان بازداشت شده در این کشورها سؤال کرد که مهمان‌پرست در این باره خاطرنشان کرد: مسئولان بحث‌هایی که به اتباع کشورمان در کشورهای مختلف نسبت داده شده را پیگیری می‌کنند. ما آمادگی خود را برای همکاری با کشورهایی که در آنجا حوادثی رخ می‌دهد، اعلام ‌کردیم و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف دنبال شده و به دنبال اثبات بی ارتباط بودن این اتهامات نسبت به اتباع کشورمان هستیم.

همان خبرنگار با بیان اینکه یکی از دلایل کانادایی‌ها در بستن سفارت این کشور در تهران امنیت جانی دیپلمات‌هایشان بوده و با توجه به تشدید تهدیدات اسرائیل علیه ایران، از مهمان‌پرست پرسید آیا ایران وارد گفت‌وگو با دیگر کشورهای غربی شده که از رویدادهای مشابه جلوگیری کند؟ که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این باره خاطرنشان کرد: اقدام کانادا با اهداف سیاسی خاصی دنبال می‌شود و دلیل موجهی ندارد. مطالبی که اعلام کردند قابل قبول نیست. اگر به عنوان مثال بحث امنیت دیپلمات‌ها مورد نظر بود، برگزاری اجلاس عدم تعهد که شاید یکی از بهترین اجلاس‌ها به لحاظ کیفی و کمی بود، نشانگر آن است مطالبی که این کشورها و مسئولان دولت افراطی کانادا بیان کردند، نامربوط و ناشی از عصبانیت آنها است.

وی تصریح کرد: امنیت در ایران در بهترین شکل برقرار است. هر کس در ایران زندگی کند بهتر می‌داند تبلیغات رسانه‌های غربی هدفمند و غیرمسئولانه‌ است. دولت کانادا با این اقدامات حتما با موج مخالفت‌هایی در درون خود مواجه می‌شود. افرادی که در آن کشور به دنبال منافع خود هستند، تحمل نخواهند کرد که افرادی مسئولیت کشورشان را برعهده بگیرند که تصمیمات غیرعاقلانه در دستور کارشان قرار دارد. 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: ما بهترین شرایط را برای همه دیپلمات‌ها در کشورمان فراهم کردیم. امنیت در ایران در بالاترین سطح خود نسبت به همه کشورهای منطقه وجود دارد و رفت و آمدهای سیاسی به بهترین شکل جریان دارد. برگزاری نشست نم بزرگترین نمایش اقتدار کشور ما در برگزاری چنین اجلاس‌هایی، پذیرایی از هیئت‌ها و برقراری امنیت و آرامش در کشور بود.

مهمان‌پرست با اشاره به عصبانیت برخی کشوری غربی، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم فکری برای این عصبانیت کنیم. ریشه عصبانیت از جای دیگری است، باید کاری کنند که عصبانیتشان کاهش یابد.

خبرنگاری به برگزاری اجلاسی در خصوص حل بحران سوریه در پنجم و ششم مهر ماه توسط مجمع تقریب مذاهب با حضور علمای جهان اسلام اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این باره عنوان کرد: بحران‌هایی در منطقه توسط عوامل خارجی دامن زده می‌شود و نشانگر آن است که کشورهای فرامنطقه‌ای بسیار فعال شدند تا با ایجاد اختلاف در منطقه چه اختلاف بین کشورها و چه اختلافات قومی و مذهبی، مانع از ادامه موج بیداری اسلامی در منطقه ‌شوند. آنها نگرانند افرادی که وابسته به این قدرت‌های غربی به ویژه جریان آمریکایی - صهیونیستی هستند، توسط مردم کنار گذاشته شوند و به همین خاطر این بحران‌ها به شکل‌های مختلف در منطقه به دست عوامل خارجی ایجاد می‌شود.

وی افزود: همه کشورهای منطقه باید با درایت و دقت مراقبت کنند که این فتنه‌ها در منطقه امکان اجرایی شدن پیدا نکنند. یکی از عواملی که می‌تواند اثر مثبت و سازنده داشته باشد و افکار مردم منطقه را به سمت درست خود هدایت و مانع از بروز این فتنه‌ها شود، علمایی هستند که در کشورهای مختلف صاحب‌نظر و نفوذ می‌باشند و با دید روشن می‌توانند هدایتگر جوامع مختلف در منطقه باشند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: برگزاری اجلاس علما از مذاهب مختلف در کشور ما زمینه‌ مناسبی را ایجاد می‌کند تا از نقش پررنگ و موثر روحانیت برای جلوگیری از بروز فتنه‌ها و نزدیکی جهان اسلام و ایجاد وحدت و همگرایی بهره ببریم تا منطقه ما شاهد ثبات و امنیت بیشتری باشد.

مهمان‌پرست درباره برگزاری نشستی با حضور معارضان سوریه و دولت این کشور در تهران که سؤال دیگر آن خبرنگار بود، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا در محیطی آرام، با توقف درگیری‌‌ها، جلوگیری از ارسال سلاح به داخل سوریه و جلوگیری از دخالت کشورهای خارجی زمینه‌های گفت‌وگوی بین مخالفان و دولت فراهم شود.

وی ادامه داد: ما اعلام کردیم برای میزبانی این نشست آماده‌ایم و این مسئله را در دست پیگیری داریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها