کد خبر: ۷۸۹۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۲۳ شهريور ۱۳۹۱
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی امروز پنجشنبه بررسی موضوع فعالیت های هسته ای ایران را در دستور کار خود دارد که خبرها حاکی از کلید خوردن یک پروژه ˈآمریکایی - اسراییلیˈ جهت همراه کردن اعضای شورای حکام در تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی است.
به گزارش 598 به نقل از ایرنا، موضوع ایران ظهر چهارشنبه در دستور کار شورای حکام آژانس قرار گرفت ولی رییس جلسه اعلام کرد با توجه به اینکه پیش نویس قطعنامه درباره ایران ، امروز میان اعضا توزیع شده و برای بررسی این پیش نویس باید 24 ساعت از زمان ارایه آن بگذرد بنابراین بررسی موضوع ایران به جلسه پنجشنبه موکول می شود.

گفتنی است صبح چهارشنبه قبل از اینکه شورای حکام وارد موضوع ایران شود به بررسی بحث کره شمالی خاتمه داد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر چهارشنبه جلسه ای نداشت تا اعضا بتوانند به بررسی بیشتر پیش نویس قطعنامه تهیه شده درباره ایران بپردازند.

در پیش نویس قطعنامه که روز چهارشنبه در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار گرفت، نسبت به عدم اجرای قطعنامه های شورای امنیت توسط ایران انتقاد شده است.

در متن این پیش‌نویس همچنین نسبت به پیشرفت های هسته ای ایران و افزایش تعداد سانتریفیوژها، ابراز نگرانی شده‌ است.

این درحالی است که دیپلمات ها در وین در روز دوشنبه یعنی نخستین روز آغاز نشست شورای حکام احتمال ارایه قطعنامه علیه ایران را با توجه به مخالفت روسیه و چین در حد صفر دانسته بودند.

پس ماجرا چه بود و طی این دو روز چه اتفاقی افتاد؟!

** پروژه ای که لو رفت

نشست روز سوم شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی صبح چهارشنبه در وین آغاز شد که لحظاتی قبل از آغاز این نشست، گفت و گوی نمایندگان رژیم صهیونیستی و آمریکا با خبرنگار ˈآسوشیتدپرسˈ مورد توجه سایر خبرنگاران قرار گرفت.

ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرگزاری ˈآسوشیتدپرسˈ روز سه شنبه همزمان با روز دوم برگزاری نشست شورای حکام در خبری ادعا کرد که ˈآژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته اطلاعات جدیدی دریافت کرده که نشان می دهد ایران از طریق مدل های کامپیوتری قدرت تخریبی یک کلاهک هسته ای را محاسبه کرده استˈ.

جزییات این خبر در گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود نداشت و همین موضوع سبب شد تا دیگر رسانه های غربی خبرسازی ˈآسوشیتدپرسˈ را باور نکنند و آن را غیرواقعی بدانند.

خبرنگاران سایر رسانه های غربی معتقد بودند که ˈاگر این اطلاعات درست بود، باید در گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ذکر می شدˈ.

اما آنچه متعاقب انتشار این خبر و پیش از آغاز نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین المللی اتفاق افتاد، توجه سایر خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست شورای حکام را به خود جلب کرد.

ˈایهود آزولایˈ نماینده رژیم صهیونیستی در آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای تصویب یک قطعنامه جدید علیه فعالیت های هسته ای ایران تلاش گسترده ای را آغاز کرده است، 10 دقیقه قبل از شروع نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در میان خیل خبرنگاران و تصویربرداران حاضر در محل نشست، مستقیم به سراغ خبرنگار آسوشیتدپرس در وین رفت و از وی بابت انتشار خبر روز گذشته علیه ایران تشکر کرد.

گفت و گو و احوالپرسی نماینده رژیم صهیونیستی در آژانس با خبرنگار آسوشیتدپرس درست در مقابل در ورودی محل نشست شورای حکام و مقابل دیدگان سایر خبرنگاران صورت گرفت و ˈآزولایˈ پس از حدود پنج دقیقه گفت و گو با این خبرنگار، وارد سالن برگزاری نشست شد.

هنوز لحظاتی از این رویداد نگذشته بود که ˈرابرت وودˈ نماینده هیات آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به محل برگزاری نشست شورای حکام آمد و قبل از ورود به سالن، فقط با خبرنگار آسوشتدپرس احوالپرسی کرد و به وی گفت که بعد از جلسه با او صحبت می کند.

این همه ماجرای رخ داده نبود، دقایقی بعد، حدود ساعت 10 و پنج دقیقه که هنوز جلسه شورای حکام شروع نشده بود، بار دیگر نماینده آمریکا در حالی که یک برگه زرد رنگ در دست داشت و اطلاعاتی را در آن نوشته بود از سالن نشست شورای حکام بیرون آمد و این اطلاعات را در اختیار خبرنگار آسوشیتدپرس گذاشت و پس از چند دقیقه گفت و گو با وی، به محل نشست بازگشت.

همه این اتفاقات در مقابل دیدگان خبرنگاران رسانه های همگانی رخ داد. خبرنگاران سایر رسانه های خبری که این رخدادهای پی در پی را مشاهده کردند، با یکدیگر سخنی نمی گفتند، اما چشم در چشم هم لبخند می زدند و زیر لب زمزه هایی می کردند.

این درحالی بود که برخی دیپلمات ها در وین خبر آسوشیتدپرس را ˈخبرسازیˈ توصیف می کردند که با هدف تاثیرگذاری بر اعضای شورای حکام و جلب همراهی آنها برای تصویب قطعنامه علیه ایران منتشر شده است.

یک منبع آگاه در این زمینه گفت: با توجه به تلاش های نماینده اسراییل در آژانس برای صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران، وی به همراه نمایندگان یکی دو کشور غربی موضوع انتشار خبر آسوشیتدپرس را طراحی کردند تا در شورای حکام سیاست های خود را دنبال کنند.

حال باید دید شورای حکام تحت تاثیر این خبرسازی قرار می گیرد یا نه؟ قطعا تحولات امروز در آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را مشخص می کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها