کد خبر: ۸۰۰۸
زمان انتشار: ۱۶:۳۹     ۲۰ دی ۱۳۸۹
هشدار را اگر جدی نگیریم:
آقایان نمایندگانی که می فرمایند : دولت با شخصی که متهم به فساد اقتصادیست نمی تواند جلوی فساد را بگیرد ، حق دارند. اما یک سؤال پیش می آید . یعنی فقط همه نیازمند نظارت اند و مجلس معصوم از خطا ؟ و این روند اگر ادامه پیدا کند ، مجلس به سمت دیکتاتوری مدرن حرکت خواهد کرد و یقینا مردم در مقابل زیاده خواهی ها سکوت نخواهد کرد.

حسین زاده نوری/ در بدو امر میدانیم دیکتاتوری چیست و دیکتاتور کیست؟! و می دانیم که دیکتاتوری فقط محدود به یک شخص نیست. همه ی دیکتاتورهای معروف به پشتوانه حزب و گروه خود به قدرت رسیدند..

اما نباید از خاطر برد که این پدیده از سوی مجموعه ای - که خودش را برتر از دیگران می بیند - آغاز می شود.

در دوره ای که دیکتاتوری مدرن امروز – بخوانید مردم سالاری مدل غربی، که به نام دموکراسی می شناسیم - باید تیزبینانه به اطراف نگریست و تعاریف را تازه کرد.

ما امروز در غرب شاهد رقابت احزاب سنتی باهم هستیم ، اما نکته ای که در آزادی آنها موج می زند ، این است که دموکراسی خود ابزار دست ثروتمندان و قدرتمندان است.یک دیکتاتوری مدرن با عوض کردن شرایط و ظاهر فریبی ، برای بست قدرت همان مجموعه رشد می کند و ریشه می کند و عملا همه ی سیستم را زیر پوشش خود میگیرد .

البته با توجه به پایه های فکری انقلاب اسلامی نباید این مدل را در ایران شاهد باشیم . اما گویا رقابتی در حال شکل گیری با پوسته ی جدید است که جریان ها و اشخاص را به این سمت سوق می دهد.

این نوعی نگاهی ست از بیرون به سیر عملکرد مجلس و اهالی آن و از سر دلسوزی ست . پند و ملالش دیگر با خواننده !

و حالا شیبی که انتهای آن به دیکتاتوری مدرن ختم می شود :

 

شیب صفر درجه : خط افقی انتخابات

انتخابات و شرکت در آن برای خدمت به مردم فی نفسه اشکالی ندارد . اگر شرایط درونی وبیرونی کاندیدا مطلوب باشد ، اصلا بر او به نوعی تکلیف است که وارد انتخابات شود ، تا بتواند به دین خدا و زندگی مردم خدمت کند . اما باید بخاطر داشت که هر قدر هم هدف مقدس باشد ، وسیله را توجیه نکند.

انتخابات در دنیا نیاز به اسپانسر ثروت و قدرت دارد. فضای خاصی که اکنون در اکثر نقاط دنیا – خصوصا کشورهای صنعتی – حاکم است، که رقبای کاملا سنتی دارد ( جمهوری خواه و دموکرات : در آمریکا ، یا احزاب چپ و راست معمول در اروپا ). پس عملا معاملاتی در سطوح بالا انجام میشود تا هرکس جایگاه خود را تثبیت کند. و عملا قدرت در یک مجموع متمرکز می شود، یا بین دو مجموعه به شکل قراردادی دست به دست می شود.

این نوع معاملات کاملا برخلاف آموزه های انقلاب و اسلام است. اما شاهدیم که این مدل از تعاملات در ایران اسلامی هم دوباره در حال شکل گیری ست. و اصلاً ذات دموکراسی نیازمند چنین حرکتی ست.

به عنوان مثال عینی ، وقتی شخصی بخواهد در انتخابات در شهری شرکت کند ، برای تبلیغات گسترده و عظیم ، نیاز به پشتوانه ی مالی گسترده دارد تا مخارجش را تأمین کند.

در طرف مقابل هم فرد یا افرادی که با حمایت مالی از شخص مزبور او را در این امر یاری می دهند ، وجود دارد . اما این صاحبان ثروت و قدرت در این زمانه - ای که گربه محض رضای خدا موش نمیگیرد - قطعا عاشق چشم و ابروی شخص نیستند ، که پول بی زبان و بهتر از جانشان را صرف قدرت گرفتن غیر کنند و دیگر هیچ .. !

در واقع انتخابات معامله ای ست بین کاندیدا و حامیان اش !

با این حساب طبق قاعده ی امروزی دموکراسی ، نماینده رأی های خود را نه به مردم - که به او رأی دادند - ، که به حامیانش مدیون است. و بالتبع عواقب کار هم معلوم است. یعنی مردم قافیه را از همین اول به ثروتمندان باخته اند.

البته ایضا سازمانهای علمی و دارای قدرت را هم از نظر دور نکنید ! مثل پرواز از دیپلم به دکترا ، ظرف مدتی کوتاه و عبور از خط قرمزهای قوانین به مدد دوست و آشنا !

 

شیب 15 درجه : مجلس ثروت و قدرت ، دانشگاه قدرت و ثروت ، .....

از مبارزه ی جدی امیرالمؤمنین با ثروتمندان زیاد شنیده ایم و خوانده ایم. جنگ فقر و غنا و رویارویی اسلام با ثروتمندان در کلام پیر خمین هم یادمان نرفته است. اما آیا مجلس هم در همین مسیر حرکت می کند ؟

انتظاری که از هر دوره از مجلس ( خصوصا در جمهوری اسلامی ) می رود ، این است که واقعا خانه ی ملت باشد. نه خانه ی باندهای ثروت و قدرت – که دشمن ملت اند – باشد.

آیا در عمل هم اینگونه است ؟

آیا مجلس از خود پرسیده که چرا در مجلس زود به داد سرمایه دارها وتشکیلات خصوصی رسیدگی می شود و مباحث مربوط به فقرا و مسایل ملی دیرتر رسیدگی می شود و از آنطرف کمتر برای تصویب آن مایه گذاشته می شود ؟

چرا نمایندگان مجلس طرحهای مربوط به خودشان و آشنایانشان را با فوریت - آنهم دوتا - به مجلس می برند و طرحهای حمایتی از محرومین مدتها در نوبت می ماند تا در آخر هم ... آیا رأی بیاورد ، آیا نیاورد ؟!؟

و این هم برایش کافی نیست. تمام سعی اش این است که دست ثروتمندان را به بهانه های واهی حتی در جاهایی که تاکنون بسته بود ، باز کند ؟

این عزم جدی برخی نمایندگان مجلس چرا خلاف خواسته های اسلامی و انقلابی پیش می رود ؟

مجلس شورای اسلامی ایران ، به ماهو مجلس شورای اسلامی باید به فکر منافع مردمی باشد که رأیشان را گرفته ! چه برسد به اینکه داعیه دار اصولگرایی هم باشد.

خود آقایان قضاوت کنند ، کجای این حمایتهای مذکور مورد نظر بنیان گزار انقلاب اسلامی خمینی کبیر و مقام معظم رهبری ست ؟

این که نمی شود ، دم از اصول زد و بعضی از آن اصول را معطل و مطرود نگاه داشت.

 

شیب 30 درجه : اشتباه کرد آنکه گفت ؛ لـَـجلس ، اما ...

میدانیم که لجبازی ، صفت کفار است. که روایات زیادی از صدر اسلام هم شنیدیم و خواندیم.

الگوی لجبازی در قرآن ، قوم بنی اسراییل بود. لجبازی از سطحی ترین امور ( غذا ) تا مهم ترین امور ( دیدن خداوند ) از شاهکارهای معروف این قوم بود.

لج کردن حتی در امر مباح یا حتی حلال هم گاهی انسان را به گناه می کشاند.

صرف نظر از دیگر ایرادات مجلس ، این ایراد هم عجیب است. در مورد مسایلی که اکثر مواردش در مخالفت با دولت است ، مجلس اصرار خاصی به اجرای ان می ورزد. که گاهی هر ناظر منصفی را به یاد مجلس ششم و لجبازی هایش می اندازد.

این لجبازی در مجلس گاهی آنقدر کودکانه می شود که گاهی فریاد منتفدین دیگر را هم بلند می کند.

 

شیب 45 درجه :طعم شیرین قدرت ! پا توی کفش دولت !

سؤال دیگری که مطرح است ، این است که مجلسیان که مدعی در رأس بودنشان هستند ، دیگر چرا به دنبال گسترش دامنه ی نفوذ و دخالت در امور معمول دیگر قواست ؟

" تعامل با دولت " که رهبری در دیدارهایشان با مجلسیان تاکید داشتند ، اینگونه است که اختیارات قانونی دولت را هم با تغییر قانون ، بگیریم؟

اینکه نمی شود چون مجلس توانایی وضع قوانین را دارد ، هر وقت دلش خواست ، اختیاراتی را از دیگر قوا بگیرد و برای خود جعل کند ! آنهم گاهی به نفع ثروتمندان و اغنیا !

اصلا آیا اینهمه توانایی و پتانسیل درونی نفوذ در مجلس برای آقایان کم است ؟

مجلس ذاتا دارای امتیازاتی ست که دو قوه ی دیگر از آن محرومند و در عین حال نظارتی که بر قوای دیگر دارد را بر سر خود نمی پسندد !

حال باید پرسید ، آیا مجلس اینقدر از رسیدگی به وظایف خود – آنهم به شکل درست - فارغ شده که در پی افزودن به بار وظایف خود است ؟

مگر قرار نیست اصول مجموعه های اصولگرا ، اسلامی و انقلابی باشد ؟

آیا این نوع روشهایی که ذکر شد و دیدیم و دیدید ، مطابق نظرات اسلام و تیوری انقلاب است ؟

بعضی اهالی مجلس بارها داد قانون گریزی دولت را سر دادند. دولت را متهم به فساد میکنند و هرکجا که می نشینند به دولت می تازند. و گاهی آنقدر به نقد غیر منصفانه می پردازند که نقدهای وارد به دولت را یادشان می رود.

شخصی را برای بیان نظرات عجیب و غریب در دولت وسیله ای برای سرکوفت زدن به رییس جمهور می یابند و منتظرند تا کلامی به اشتباه براند تا جنجالی دیگر به پا کنند. اما سؤال اینجاست . آیا مجلس کمتر دچار این آفت ها و نظریه پردازی های اشتباه است ؟

اظهارنظرهای غیر کارشناسی در مجلس ، کمتر از دولت است ؟

به این مثال – که بی جهت سر ترکیب اضافی " رأس امور " جنجالی شده بود - توجه کنید :

مطهری : اگر مجلس در راس امور نباشد، دیکتاتوری حاکم می‌شود.

لاریجانی : مجلس برای مقابله با دیکتاتوری در راس امور است .

جملات هر دوی این برادر زن و داماد دو بخش دارد :

1) رأس امور بودن

آنها که به جمله ی امام استناد می کنند ، طوری رفتار می کنند که انگار این جایگاه ( رأس امور بودن ) را حضرت امام فقط در مورد مجلس فرمودند. در حالیکه غیر از این است.

با جستجویی در صحیفه ی امام رحمة الله این ترکیب اضافی را به این ترتیب استفاده کردند :

جنگ و قانون اساسی هرکدام 2 بار ، وحدت ، تحکیم حکومت اسلامی ، نماز جمعه و مجلس هرکدام یکبار رأس امور معرفی شدند.

اتفاقا در همان سخنرانی که حضرت امام این مطلب ( مجلس در رأس امور است ) را فرمودند ، اواخر فرمایشاتشان این را هم فرمودند که جنگ در رآس امور است !

یعنی مجلسی که در رأس امور نهادهاست، باید بیشترین تلاشش برای مهمترین موضوع روز هر دوره ( که آن زمان جنگ بود ) باشد. امروز رأس امور چیست ؟ جنگ امروز کجاست ؟ جنگ نرم نیست ؟ بعد از قطعنامه امام راجع به جنگ و پایان نیافتنش چه فرمودند ؟ الان مجلس رأس امور ، در جنگ فقرو غنا طرف کدام گروه ایستاده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بله مجلس رآس امور است ، اما رآس ( سر و جایگاه عقل ) امور مملکت آیا واقعا همه ی کارهایش عاقلانه و بدور از احساسات آنی انجام می شود ؟

اتفاقا اگر بپذیریم که رآس امور به معنای منظور آقایان بیان شده ، پس وظیفه ی مجلس فوق العاده سنگین تر است. دیگر جای کشمکش ها و تسویه حسابهای حزبی وشخصی نیست.

مجلس باید موتور محرکه ی پیشرفت کشور باشد.

نماینده ای که طرح شخصی خود را با فوریت به مجلس می برد و برایش سینه چاک می کند ، رآس امور ( سر نظام ) را به حب نفس خود آلوده نکرده ؟

رأس امور ، نباید اشتباهات خود را بیابد و در پی برطرف کردنش باشد ؟

رآس امور که مدعی درمان مفاسد اقتصادی در دولت است، چرا خودش از نظارت بر خودش گریزان است ؟

 

2) مجلس عامل جلوگیری از دیکتاتوری ست .

آقایان بفرمایند ، اگر خود مجلس دیکتاتور شود ، چه ؟

اگر عده ای که خود را برتر از دیگران می بینند و طاقت کوچکترین انتقادی را هم ندارند ، بر این رأس مسلط شوند ، چاره چیست ؟

این که خود را یک تنه همه کاره بداند و در کار همه دخالت کند و خود را قهرمان مبارزه با دیکتاتوری بداند و از آنطرف در پی حل نواقص خود نباشد ، خودش ریشه ی دیکتاتوری مدرن است.

 

در پاسخ این دو و دوستانشان باید از این کلام پیر سفر کرده ی ما خمینی کبیر بهره برد که : این ولایت فقیه است که جلوی دیکتاتوری را می گیرد وکسانی که برخلاف آن فکر می کنند اسلام را نمی فهمند.

نکته ی جالبتر اینست ، آنهایی که ماجرای مکتب ایرانی را با ذوق و شوق رسانه ای می کنند ، در مقابل این افراد به جای شانتاژ سکوت می کنند که خودش باز شک برانگیز است.

پس نافهمی در اسلام فقط مختص یک شخص نیست. و همه باید مواظب باشند که دچار انحراف نشوند.

 

شیب 60 درجه : مثل مجلس ششم ، دور زدن شورای نگهبان

اول بهتر است به جایگاه حقوقی شورای نگهبان و نهاد های مشابه آن در دنیا نگاهی کوتاه بیندازیم.

در همه ی نظامات حقوقی معتبر دنیا ، نظر شورای نگهبان قانون اساسی ( دیوان عالی ایالت متحده ،دادگاه قانون اساسی آلمان ، روسیه ، بلغارستان ، کره جنوبی ، مصر و ترکیه و حتی شورای قانون اساسی فرانسه – که قانون اساسی ایران برگرفته از این مدل قانونی است – ) ، لازم الاجرا و غیر قابل تجدیدنظر است.

اما فقط در ایران مجلس می تواند در صورت پافشاری طرح مورد نظر خود ، از شورای نگهبان رد شود و آنرا به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع دهد.

یعنی تقریبا ایران تنها کشوری ست که نظر شورای نگهبان لازم الاجرا نیست و مجلس می تواند اگر از این راه نتوانست ، از راه دیگری مطالبات خود را پی گیری کند. که اگر در این موضوع افراط شود ، این خودش تضعیف جایگاه حقوقی و قانونی شورای نگهبان است.

بنده هم موافقم که این حق قانونی مجلس است ، اما چطور است که همین مجلس دولت را بخاطر افراط در استفاده از حقش ( هرچند با حاشیه ) زیر سوال می برد و غیر قابل اعتماد می داند ، اما خودش بی سر و صدا همین روند را در پیش میگیرد ؟

و یادش می رود که مطلبق توصیه امام خمینی به اهالی مجلس ، و وجاهت روی آوردن به مجمع تشخیص ، زمانیست که در احکام ثانویه جایی برای آن موضوع باشد . یعنی هر قانونی را نمی تواند ارجاع دهد.

جایگاه حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ما که ملاکمان قانون است ، پذیرفته است. اما اگر قرار است که هر طرحی در شورای نگهبان رای نیاورد به مجمع برود ، اصلا چه نیازی به شورای نگهبان ؟ تعطیلش کنید و از همین مجموعه استفاده کنید !

 

شیب 75 درجه : غضنفر و مارادونا

طبق قاعده ی دیگری که بازهم خمینی کبیر با ما آموختند ، اگر دیدید غربی ها برایتان کف می زنند ، نگاهی به عملکرد خود بیاندازید و ببینید که کجا اشتباه کردید.

از خود بپرسید هنگامی که صدای آمریکا و بی بی سی برای طرح های نمایندگان در مخالفت با دولت گریبان چاک میکند ، بیانگر چه حقیقتی ست ؟

وقتی رسانه های معاند با امام و امت ، با ذوق زدگی از حرفهای نسنجیده و جنجالهای یک نماینده حمایت می کند معنی اش چیست ؟

مجلس باید غضنفرهایش را از تیم خارج کند ، اگرچه در قانون تعبیه شده و می تواند ، اما کجاست عزم و اراده ؟

شیب 90 درجه : سقوط

 

اگر اوضاع به همین منوال پیش برود و ترمزی برای کشیدن قبل سرازیری نباشد، دیگر باید شاهد سقوط محض باشیم.

سقوط ادب ، سقوط منطق ، سقوط تقوا و رعایت انصاف و امثالهم را در جایی شاهد خواهیم بود که نباید.

بنده - مثل باقی مردم - با هیچکدام از قوا دشمنی ندارم و آرزوی حقیر سربلندی نظام اسلامی و قوای آن است. اما سکوت را در این برهه از زمان – که همه ی حواسها متوجه دولت است و مجلس فراموش شده – اصلا جایز نمی دانم.

آقایان نمایندگانی که می فرمایند : دولت با شخصی که متهم به فساد اقتصادیست نمی تواند جلوی فساد را بگیرد ، حق دارند. اما یک سؤال پیش می آید . یعنی فقط همه نیازمند نظارت اند و مجلس معصوم از خطا ؟

این روند اگر ادامه پیدا کند ، مجلس به سمت دیکتاتوری مدرن حرکت خواهد کرد و یقینا مردم در مقابل زیاده خواهی ها سکوت نخواهد کرد.

ناگفته نماند ، حال که اصلاح طلبها به کمای سیاسی فرو رفته اند ، بعید نیست که فتنه ی آینده را باید در دل اصولگراها جست.

 

والعاقبة للمتقین

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۷ - ۲۰ دی ۱۳۸۹
۰
۰
خدا خیری بدهد به نویسنده ی این مطلب.......خود مجلسی ها که همیشه خواب اند و اصلا توی بهارستان حاضر نمی شوندو به امور ملت رسیدگی نمی کنند>>>>حالا از روی حسادت و حسادت نسبت به آقای رییس جمهور کاسه ی داغ تر از آش شده اند....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۳ - ۲۱ دی ۱۳۸۹
۰
۰
یک نکته بگویم>>>آقای لاریجانی خیلی انسان ... قدرت طلبی است>>>حق و باطل و تیره و روشن و....هیچ گاه در کنار هم قرار نمی گیرند>>>آقای لاریجانی یک روز در شورای مصلحت با آقای هاشمی(طراح اصلی جریان فتنه)بگو و بخند دارد و روزی هی خودش را به رهبری عزیز می چسباند.......................
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۸ - ۲۲ دی ۱۳۸۹
۰
۰
یعنی شما فرمدید که دولت با تمرکز قدرت در یک نفر استبداد نمی آورد ولی مجلس که با رای 200 نفر تصمیم میگیرد استبداد می اورد.
یهنی مجلس تا وقتی مطیع دولت بود عالی است ولی به محض مخالفت استبداد است.
همه ایران میدانند چه کسانی علی رقم صحبتهای آقا به سمت استبداد میروند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۹ - ۲۵ دی ۱۳۸۹
۰
۰
مجلس با نقض قانون اساسي به بهانه مصلحت وفرستادن آن به مجمع آقاي رفسنجاني وشركا زمينه نقض خواست مردم را ايجاد كرده و اين يعني استبداد.
چرا نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي در نظارت بر نمايندگان مجلس عملي نمي شود ولي يك شبه وزارت توليد مي شود وبانك مركزي وصندوق توسعهاز دولت گرفته مي شود؟!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها