کد خبر: ۸۲۳۱
زمان انتشار: ۰۹:۴۳     ۲۹ دی ۱۳۸۹
محمد حسین حیدری:
تحولات ديروز لبنان ، فلسطين ، تركيه و عراق و همچنين انقلاب اين روزهاي مردم تونس حاكي از گرفتاري آمريكا در تنگنايي سخت و گير افتادن در پاردايمي پارادوكسيكال و سيكلي معيوب و مشدد است. امروز چالش اصلي غرب مواجه با امواج سهمگين بيداري اسلامي (برخاسته از انقلاب اسلامي) است

به گزارش پایگاه 598 بعد از تحولات اخیر در تونس و تحرکات مشابه در مصر، محمد حسین حیدری نوشت:

امام ما جملات مغفول كم ندارد و به نظر مسئله روابط بين الملل در ميان انديشه هاي امام بسيار بيش از ساير مقولات مغفول واقع شده است. فهم معادلات كنوني جهان و سرعت شگفت آور سقوط مدرنيته از يك سو و از سوي ديگر خيز بلند امتهاي اسلامي براي رهايي از استعمار ، جز در پرتو نگريستن به مسائل از زاويه ديد امام راحل امكان پذير نيست.

تحولات ديروز لبنان ، فلسطين ، تركيه و عراق و همچنين انقلاب اين روزهاي مردم تونس حاكي از گرفتاري آمريكا در تنگنايي سخت و گير افتادن در پاردايمي پارادوكسيكال و سيكلي معيوب و مشدد است. امروز چالش اصلي غرب مواجه با امواج سهمگين بيداري اسلامي (برخاسته از انقلاب اسلامي) است كه به رگهاي مسلمين جرئت تحمل نكردن زور و فشار و استبداد حكام وابسته را تزريق نموده است.

نگاهي گذرا از منظر جامعه شناسي سياسي به وضعيت كشورهاي اسلامي كافي است تا به روشني شدت التهاب و وضعيت انقلابي  حاكم بر اين جوامع روشن شود. التهاب كنوني و تورم عصبيت هاي اجتماعي امت هاي مسلمان موجب رقم خوردن معادله اي دو سر باخت براي آمريكا و ساير قدرتهاي فرا منطقه اي شده است. در برابر اين وضعيت انقلابي آمريكا خود را ناچار مي بيند كه يا با دادن دمكراسي و انجام اصلاحات از حجم نارضايتي ها بكاهد و يا با سركوب بيشتر ولو به طور موقتي امكان ادامه حيات دوستان ديكتاتورش را فراهم آورد و در اينجاست كه بازي دو سر باخت شكل مي گيرد.امريكايي ها به تجربه دريافته اند ، هر كجاي خارميانه اجازه شكل گيري دمكراسي و برگزاري انتخابات (ولو نسبي) را داده اند ، اسلامگرايان حامي جمهوري اسلامي پيروز قاطع ميدان بوده اند. حماس در فلسطين ، حزب الله در لبنان ، جريان اسلامگراي اردوغان در تركيه و دولت شيعه مالكي در عراق گواه اين مطلب است. از سوي ديگر راهبرد سركوب و اختناق با انقلاب اين روزهاي مردم تونس باطل و مردود به نظر مي رسد.

اهميت انقلاب مردم تونس فوق تصور است. عامل اصلي در فوق استراتژيك تلقي شدن اين حركت وضعيت سياسي اجتماعي و فرهنگي مشابه ساير كشور هاي اسلامي – به خصوص عربي- با تونس است كه به روشني از سرايت اين حركت به كشور هاي مشابه حكايت مي كند. در اين راستا اگر بخواهيم از دريچه پوزيتيويسم به مسائل نگاه كنيم ديدگاه جامعه شناس معروف ، جالمز جانسون به كار مي آيد.

مطابق نظريه جالمز جانسون از بين رفتن تعادل اجتماعي در پي فعال شدن عوامل برهم زننده اعتدال عامل اصلي انقلاب است دو عامل  «ارزش تغييري» و «محيط تغييري» كه مي توانند داخلي يا خارجي باشند دلايل اصلي به خوردن تعادل است. مي توان به عنوان نمونه براي «ارزش تغييري داخلي» از ظهور ايده ئولوژي جديد و براي «ارزش تغييري خارجي» از ظهور انقلاب در كشور همسايه نام برد. روشن است حتي مطابق اين ديدگاه ظهور ايدئولوژي اسلامگرايي و گفتمان ضد سلطه درسطح جهان اسلام و وقوع انقلاب در تونس به مثابه الگويي براي ساير ملل اسلامي و عاملي در جهت به هم خوردن تعادل شكننده فعلي است.

حركت مردم تونس فارغ از اينكه بتوانند حكومت را لوث وجود از سياسيون وابسته پاك كنند يا نه ، حادثه اي بسيار عظيم است كه امواج دامنه دار آن در آينده اي نزديك تحولات بزرگتري را موجب خواهد شد. 

اما راهبرد بين الملل اسلامي امام جاي تامل بسياردارد. امام بعد از تشكيل نظام ، جامعه  و دولت اسلاميمرحله بعدي حركت انقلاب را صراحتا تشكيل اتحاد جماهير اسلامي درسراسر بلاد اسلامي اعلام مي كند. گفتار امام در عين ژرفاي شگرف بي نياز از هرگونه توضيح و تفصيل است :

« مسلمانان جهان و محرومان سراسر گيتي از اين برزخي كه انقلاب اسلامي براي جهان خواران آفريده احساس غرور و آزادي كنيد و نداي آزادي و آزادگي در حيات سرنوشت خويش سردهيد و بر زخمهاي خود مرهم گذاريد كه دوران نااميدي و بن بست و تنفس در منطقه كفر به سر آمده است. اميدوارم همه مسلمانان شكوفه هاي آزادي نسيم عطر بهاري و طراوت گلهاي محبت و عشق و چشمه سار زلال جوشش اراده خود را نظاره كنند. همه بايد از اين باتلاق سكوت و سكون كه بر آن تخم مرگ و اسارت پاشيده اند به در آييم و به سوي دريايي كه زمزم از آن جوشيده روان شويم»

و سپس اين گونه مسلمين را بشارت ميدهد :

«معتقدين به اصول انقلاب اسلامي در سراسر جهان رو به فزوني نهاده اند. ما همه آنان را كه در دنيا به ما ملحق شده اند به لحاظ اعتقادي سرمايه هاي بالقوه انقلاب مي دانيم. همه آنها كه با مركب خون طومار حمايت از ما را امضا مي كنند و در سراسر جهان دعوت اين انقلاب را لبيك مي گويند به ياري خداوند كنترل همه جهان را در دست خواهند گرفت» 

امام رسما مسلمين جهان را به جهاد و شهادت و قيام عليه حكومت هاي فاسد فرا مي خواند :

«مسلمانان تمامي كشورهاي جهان شما در سلطه بيگانگان دچار مرگ تدريجي شده ايد بر وحشت از مرگ غلبه كنيد ازوجود جوانان شهادت طلب كه حاضرند خطوط جبهه كفر را بشكنند استفاده كنيد» 

« به فكر فرار از اسارت و رهايي از بردگي و يورش مستقيم به دشمنان اسلام باشيد كه عزت و حيات در سايه مبارزه است. اولين گام در مبارزه اراده است. پس از آن تصميم بر اينكه حاكميت كفر و شرك به خصوص آمريكا را بر خود حرام كنيد»

امام در اينجا به صراحت ملت هاي مسلمان را به قيام عليه ديكتاتوري دعوت  و آشكارا فرمان تشكيل اتحاد جماهير اسلامي را صادر مي كند:

« شما اي مستضعفان جهان و اي كشور هاي اسلامي و مسلمانان جهان به پا خيزيد و حق را با چنگ و دندان بگيريد. از هياهوي تبليغاتي ابر قدرتها و عمال آنها نترسيد. حاكمان جنايتكاري كه دسترنج شما را به دشمنان شما و اسلام عزيز تسليم مي كنند از كشور خود بيرون كنيد. خود و طبقات خدمتگزار متعهد حكومت را دست بگيريد. همه زير پرچم پر افتخار اسلام جمع شويد وبا دشمنان اسلام و محرومان جهان در سراسر گيتي به مبارزه و دفاع بر خيزيد [صريحا فرمان به تشكيل اتحاد جماهير اسلامي مي دهد]  همه با هم به سوي يك دولت اسلامي با جمهوري هاي آزاد و مستقل پيش برويد و با تحقق اين دولتها مستكبران جهان را به جاي خود مي نشانيد و همه مستضعفان را به امامت ووراثت ارض خواهيد رساند « و نريد ان من علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلعم الوارثين» آن روزي كه حق تعالي وعده فرموده است»

« ما هدفمان پياده كردن اهداف بين الملل اسلامي در جهان فقر و گرسنگي است ما مي گوييم تا شرك و كفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستيم. ما بر سر شهر و مملكت با كسي دعوا نداريم. تصميم داريم پرچم لا اله الا الله را بر قله هاي رفيع كرامت و بزرگواري در سراسر جهان به احتزاز در آوريم» 

«ما بايد خود را آماده كنيم تا در برابر جبهه متحد شرق و غرب يك جبهه قدرتمند جهاني اسلمي انساني با همان نام و نشان اسلام و انقلاب ما تشكيل شود و آقايي و سروري محرومين و پابرهنگان جهان جشن گرفته شود.... من به صراحت اعلام مي كنم جمهوري اسلامي ايران با تمام وجود براي هويت اسلامي مسلمانان در سراسر جهان سرمايه گذاري مي كند و دليلي هم ندارد كه مسلمانان جهان را به پيروي از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نكنيم. برويد و جلوي جاه طلبي و فزون طلبي صاحبان قدرت و پول و فريب را بگيريد» 

«بسيجيان جهان اسلام به فكر تشكيل حكومت واحد جهاني اسلام باشند»

امام رسما ايران را رهبر هژموني جهان اسلام و پايگاه مبارزه همه چريك ها و پارتيزان هاي عدالتخواه اعلام مي كند :

«ما اعلام مي كنيم جمهوري اسلامي ايران براي هميشه حامي و پناهگاه همه مسلمانان آزاده جهان است و كشور ايران به عنوان يك دژ نظامي آسيب ناپذير نياز سربازان جهان اسلام را تامين و آنان را به مباتي عقيدتي و تربيتي اسلام و به اصول و روشهاي مبارزه عليه نظامهاي كفر و شرك آشنا مي سازد»  

« فرزندانم هيچ وقت نترسيد مستقيم و پابرجا بايستيد. در مقابل همه قدرتهاي جهان بايستيد خداوند با شماست»

سخنان امام در باب بين الملل اسلامي حقيقتا مظلوم است و معمولا ديپلماتهاي ما از ابتداي انقلاب تا كنون ترجيح داده و مي دهند اين دست سخنان را نشنيده بگيرند. هرچه باشد سخنان امام خارج از عرف ديپلماتيك است و ضوابط ديپلماسي را كه وحي منزل است نابود مي كند! براستي براي كمك به قيام مردم تونس چه كرده ايم؟

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها