کد خبر: ۸۳۰۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۰۸     ۱۱ مهر ۱۳۹۱
تحلیل پیرامون نوسات غیرطبیعی اخیر بازار ارز و طلا:
افزایش بی سابقه و شگفت آور نرخ ارز در بازارهای ایران که هیچ گونه توجیه ظاهری و تناسب ِ معنادار ی با اوضاع نرخ ارز در خارج کشور ندارد، موجب ایراد شوک به بازار ارز کشور و ایجاد التهابِ عمومی در فضای روانی قیمت ها گردیده است. این در حالی است که تحریم های اقتصادی علیه ایران تشدید نشده و شرایطِ تحریم ها تفاوت چندانی با روزهای پیشین نداشته است. اما سونامیِ بدون معنای نرخ ارز ، به یکباره از گوشه ای تاریک و ناشناخته برخاسته و به بازار ارزِ هجوم آورده است. حال بزرگترین شکافِ موجود در سیستمِ ارزی کشور کجاست؟

پایگاه 598 - عباس پژوهش / افزایش بی سابقه و شگفت آور نرخ ارز در بازارهای ایران که هیچ گونه توجیه ظاهری و تناسب ِ معنادار ی با اوضاع نرخ ارز در خارج کشور ندارد، موجب ایراد شوک به بازار ارز کشور و ایجاد التهابِ عمومی در فضای روانی قیمت ها گردیده است. این در حالی است که تحریم های اقتصادی علیه ایران تشدید نشده و شرایطِ تحریم ها تفاوت چندانی با روزهای پیشین نداشته است. اما سونامیِ بدون معنای نرخ ارز ، به یکباره از گوشه ای تاریک و ناشناخته برخاسته،به بازار ارزِ هجوم آورده و به طور همزمان شایعاتی بر سر زبان عوام افتاده است که این افزایش نرخ به دلیلِ تحریم های اقتصادی است. در حالی تحریم های جدیدی رخ نداده و اوضاع تحریم همان است که بود.

سرویس اقتصادی پایگاه 598 با ارایه ی تحلیلی نسبتاً جامع اما خلاصه شده و همه فهم، تلاش نموده است تا کلیه ی عوامل اثرگذار بر نرخ ارز را ارایه کند و در پایان، از بزرگترین شکافِ موجود در سیستمِ ارزی کشور ( به عنوان پاشنه ی آشیلِ ارز ایران ) پرده داشته و برخی اسرارِ پشت صحنه ی این بازارِ را بشناساند.

 عمده ترین عواملِ  اثرگذار و اثرپذیر در بازار ارز ایران، 12 مورد زیر می باشد:



ردیف

عوامل اثر گذار بر بازار ارز

شرح نوع اثرگذاری

1

عدم وجود بازار ارز

بازار ارز ایران، رقابتی و واقعی نیست و بیشترِ حجم ارز از درآمد نفت تامین می شود. درآمدی که تابع اوضاع بین المللی و بیرونی است.

2

ضعف نوآوری در کالاهای صادراتی

کالاهای صادراتی کشور تا کنون از نوآوری چندانی برخوردار نبوده و ناچاریم در بازارهای بین المللی پذیرنده قیمت های خارجی باشیم. و در سالیان گذشته، هزینه ها بیش از تورم افزایش یافته اند. در بخش صادرات دچار مشکل هستیم. لذا بنا به اقتضای صادرات باید نرخ ارز بالا رود. ضمن اینکه با افزایش نرخ ارز، جلوی واردات نیز گرفته خواهد شد.

3

ضعف بسترهای کلان اقتصاد

برخی از مهم ترین متغیرهای اثرگذار بر اقتصادِ کشور عبارتند از شفافیت حوزه های بودجه، بانک، نظام مالی و به طور خلاصه انضباط بودجه ای. در ایران بسترهای کلان اقتصادی برای اصلاح این پارامترها، چندان مهیا نیست و ضعف انضباط و شفافیت، موجب می شود که هر اصلاحی علیه خودش عمل کند. به همین دلیل از برنامه اول تا کنون هر سال نقدینگی بی ثباتی داشته و هر سال نرخ رشد نقدینگی افزایش می یابد.

4

 

عدم ثبات قیمت تمام شده

 

قیمت تمام شده ی محصولات در اقتصاد ایران، ثبات لازم را ندارد.  مثلاً با توجه به قیمت تمام شده ی گندم در داخل کشور، دلال ها وسوسه میشوند تا گندم قاچاق وارد و به نام گندم داخلی ارایه کنند. زیرا مابه تفاوت قیمت بسیار بالا است و یا ممکن است قیمت تولیدِ دو ماشین داخلی و خارجی یکسان باشد اما یکی از این دو ، در داخل کشور چند برابر ماشینِ دیگر خرید و فروش شود..

5

نوع واکنش طلای ایرانی به طلای جهان

هربار که قیمت طلا در جهان افزایش می یابد، در ایران نیز قیمت طلا سریعاً بالا می رود . ولی هرگاه قیمت طلا در جهان کاهش یابد بازار طلای ایران اصلاً تمایلی به کاهش ندارد و برای پایین آوردن قیمت، یا کُند است یا بی تفاوت. در واقع، بازار طلای ایران برای جهش به بالا کاملاً آماده وحساس اما برای پایین آمدن بسیار تنبل و کُند است.

6

چند نرخی بودن ارز

با چند نرخی شدن نرخ ارز در ایران، سفته بازی افزایش می یابد. یعنی وقتی نرخ مرجع بانک مرکزی با نرخ بازار متفاوت شود، این امر، باعث درآمد برای عده ای می شود و دلالان غیرقانونی ارز در بازار زیاد می شوند.

7

 

 

شاخص میدان فردوسی

این شاخصِ عجیب، فقط مختصِ اقتصاد ایران است؛ زیرا در ایران دو نرخ ارز، وجود دارد یکی نرخ ارز خیابان هایی مانند فردوسی که گرچه حجم ارز موجود در آن نسبت به کل نیاز کشور کمتر از 5% است اما تاثیرش بسیار بیش از 5% است و هرگاه نرخ در خیابان فردوسی اوج بگیرد این نرخ، به 100%  نیاز مصرفی سرایت می کند. یعنی بانک مرکزی حتی اگر 95% ارز را با راه حل هایی به قیمت پایین عرضه کند و یا ارز کم قیمت از طریق گشایش LC قابل تهیه باشد، اما همیشه جو روانیِ پنج درصدِ خیابان فردوسی به کل بازار سرایت می کند و افکار عمومی این گونه شکل می گیرد که نرخ ارز همین مقدار موجود  در خیابان فردوسی است.   ضمن این که در خیابان فردوسی هر قدر بخواهند، ارز عرضه می کنند و حواله کاربرد چندانی ندارد بنابراین تا حدود زیادی، نرخ ارز در آنجا تعیین می شود.

8

تاثیر متقابل« انتظارات تورمی در جامعه» و ارز

با افزایش نرخ ارز، انتظارات تورمی ایجاد می شود که هرچند درآمدهای نفت تا حدودی کشور را محافظت می کند اما انتظاراتِ تورمی، بر جو روانیِ ناشی از خیابان فردوسی ها اثر می گذارد و جو مذکور را ملتهب کرده و اوج می دهد و مجدداً در یک دورِ باطل، نرخ ارز نیز متقابلاً تورم را افزایش می دهد و به همین ترتیب الی یوم القیامه.

9

عرضه نشدن ارز از سوی دولت

 

اگر دولت ارز را عرضه نکند و مشتریان ارز را از بازار آزاد تهیه کنند به مشکل کسری بودجه دولت کمک می شود.

10

تاثیر مثبت افزایش نرخ ارز بر اقتصاد کشور !!

(که معوملاً عامه  از شنیدنش شگفتزده میشوند)

رشد قیمت ارز به نفع حوزه های گوناگون اقتصاد است. درصد بالای از درآمد دولت، از فروش ارز به دست آمده از نفت است. بنابراین، فروش این ارز نقش حیاتی دارد و افزایش قیمت دلار سودمند است. چون ریال بیشتری عاید دولت می‌شود.

11

انتفاع صادرکنندگان از افزایشِ نرخِ ارز

صادرکنندگان از افزایش قیمت دلار سود می‌برند زیرا تورم در ایران بالاست و در کشورهای رقیب پایین ، که این امر، باعث گران‌تر بودنِ کالاهای صادراتی ما شده و قدرت رقابتی ما در دنیا کم می‌شود. بنابراین اگر قیمت دلار افزایش یابد، درآمدِ فروش ارزِ ناشی از صادرات برای صادرکنندگان، افزایش یافته و فاصله ی تورم خارج و داخل جبران می‌شود.

12

کاهش حساب سرمایه کشور

کاهش حساب سرمایه کشور، موجب نوسان و افزایش نرخ ارز است، یعنی پرداخت‌ها و دریافت‌ها در اقتصاد ایران منفی می‌شود، به گونه ای که در حال حاضر این حساب منفی ۱۴ میلیارد دلار است


حال ، پرسش مهم این است که کدام یک از موارد جدولِ بالا در اختیار و کنترلِ سیستم های دولتی نیست؟

نقطه ی ضعف و شکافِ موجود برای نفوذ و اخلال در سیستمِ ارزیِ ایران، کدام یک از آیتم های فوق است ؟

با توجه به تشریحات موجود در جدولِ فوق، مشاهده می شود که اساسی ترین عواملی که در اختیارِ بانک مرکزی و سیستم های دولتی نیستند، عبارت است از :

1-     - شاخص میدان فردوسی

2-     - چند نرخی بودن ارز

3-     - تاثیر متقابل انتظارات تورمی جامعه و ارز

که البته مورد 2 و 3 متاثر از عامل یکم ( شاخص میدان فردوسی ) است و البته این شاخص، اگرچه ظاهراً لقبِ شاخص میدان فردوسی دارد، اما تمام دلالان بازارِ آزاد ارز ایران در تمامی شهرها، لحظه به لحظه از طریق موبایل و سایت، نرخ خود را با دلالان و فروشندگان همین میدان تنظیم می کنند.

برای بررسی میزانِ آسیب پذیر بودنِ و شکنندگیِ ارزِ کشور در برابرِ شاخصِ میدان فردوسی، حالتی را فرض کنید که در آن فرض، میدان فردوسی، واقع در پایتخت ایتالیا باشد، و دلالان ایتالیایی در آن به خرید و فروش دلار مشغول باشند و تمام ویژگی های این میدان فردوسی ایتالیایی دقیقاً مشابه با میدان فردوسی ایران باشد.

   حال تصور کنید رئیس کل مافیای ایتالیا که اخیراً برخی از بستگانش توسط پلیس دستگیر شده و در حال بازجویی اند تصمیم بگیرد با پشتوانه ی دولت هایی همچون انگلیس و آمریکا، در آستانه ی انتخابات ایتالیا، فشارهایی را بر حکومت وارد نماید تا با نشان دادنِ ضربِ شستِ اقتصادی، هم جامعه را به مرز انفجار و نارضایتی برساند و آماده شورش در وقت مناسب نماید و هم به سیستم حاکم اثبات نماید که اگر بخواهد می تواند فشارهای کمرشکنی وارد نماید و بنابراین برای کاستن از این فشارهای کمرشکن، اجباراً باید وابستگان او از زندان آزاد و یا جرایمشان مشمول عفو و تخفیف گردد.

برای پیاده سازی چنین طرحی، فقط کافی است که با تعداد مشخص و قلیلِ دلالانِ میدان فردوسیِ ایتالیا، (چیزی کمتر از صد نفر) مذاکره ،رایزنی و با ایشان قرار بگذارید که برای مدتی مشخص، روزانه، چند برابر درآمدِ ایشان را به آنها می دهید، مشروط بر این که ایشان، ارز را به قیمتِ مدنظر شما معامله کنند.

در واقع چنانچه شما بتوانید دلالان ارز میدان فردوسی را قانع کنید تا سود بیشتری را از شما دریافت کنند و در یک اقدامِ هماهنگ،  ارز را با قیمت مورد نظر شما معامله کنند ( که البته افزایش نرخ نیز برایشان سودآور خواهد بود)، در این صورت، تمام بازار ارزِ ایتالیا را بر هم زده و ضربه ی سختی بر شرایط اقتصادی دولت وارد خواهید کرد.

که در این صورت می بایست به یکی از دو حالت زیر رضایت دهند:

1-     باجی را که می خواهید بدهند و پرونده ی وابستگان مجرمتان را آنگونه که شما می خواهید پی گیری کنند.

2-     منتظر باشند تا در آستانه ی انتخابات اعتراض ها و شورش های خیابانی ناشی از تورم را متحمل شوند.

 

به منظور اجرای این طرح، ضروری است که یک نظام سرمایه داری قدرتمند مانند انگلیس، آمریکا ( یا هردو ) ، پشت سرِ اقدامات شما قرار گرفته و سودِ مورد نظر دلالان فردوسی ( مبلغ دستمزد چندبرابریِ روزانه ی ایشان ) را تامین و پرداخت نماید.

فقط کافی است منافع آمریکا و انگلیس با طرح شما همراستا باشد و برایشان منفعتی داشته باشد، به سادگی می توانند این مبلغ ناچیز را برای مدتی مشخص ، تامین و با شلیک تیرهای ریز ِ زهرآگینِ به چشمِانِ فیلِ اقتصادِ ایتالیا، این جثه ی بزرگ را زمین گیر کنند.

بنابراین مشاهده می شود که میدان فردوسی، چه شکافِ خطرناک و بزرگی برای اقتصاد و بازار ارزِ کشور می تواند باشد و تا چه اندازه آسیب پذیر و نفوذپذیر و نیز خارج از کنترل و اراده ی سیستم های دولتی و حکومتی است.

اشاخص میدان فردوسی قادر است بدونِ هیچ ربط و ارتباطی با عوامل اثرگذار بر ارز، راساً ورود کند و بازار ارز کشور را بر هم زند. تنها و تنها اگر بخواهد و اگر کسی باشد که سود دلالان بازار را تامین و ایشان را برای بر هم زدن نرخ ها مجاب نماید.

سخنگوی کانون صرفان کشور نیز در تایید همین تحلیل، روز گذشته در مصاحبه با رسانه ها اعلام نموده است که این حبابِ قیمت های ارزی توسط دلالان بازارِ آزاد ایجاد شده است.

از سوی دیگر طرحی دوفوریتی برای ممنوعیت فروش آزاد ارز نیز به بهارستان  میرود تا روز یکشنبه ی آینده تصویب شود. باید منتظر ماند و دید که این طرح مقابله ای تا چه اندازه موفق خواهد بود؟


       (فیلم ذیل نمونه ای از بازار سیاه دلالان ارز ایران در مکانی روبروی سفارت انگلستان می باشد)


دانلود


 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
۲
۲۱
با اين تحليل شما موافق نيستم.علت گراني دلار سياستهاي اشتباه دولت در زمينه واردات بي رويه، حيف و ميل منابع ارزي، افزايش نقدينگي به علت سوء مديريت، انتظارات تورمي در جامعه،ارزان بودن دلار كه باعث شده بود مسافرت به اروپا نسبت به كيش ارزانتر باشد.
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۵:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
گمان نکنید با تکرار حرف های مخالفان دولت که ترجمان نظریات صندوق بین المللی پول است سواد خود را نشان داده اید.
در شرایطی برای صادر کننده انتقال ارز به داخل ایران به سختی میسر است - اگر نگوییم بکلی ناممکن است- و صادر کننده تمایل دارد ارز خود را در حساب های شخصی در بانک های خارجی نگاه دارد چرا عده ای می گویند سقوط ارزش ریال به نفع صادرات است؟ در شرایطی که خود دولت بزرگترین مصرف کننده در کشور است چگونه ۵۹۸ مدعی است سقوط ارزش پول ریال بیشتری به دست دولت می دهد و به نفع دولت است؟
خیر. ماجراهای زیمبابوه در حال تکرار شدن در ایران است و دولت بزرگترین طرف متضرر در این جریانات است.
اصرار جاهلانه عده ای برای افزایش نرخ سود بانکی و اصرار مجدد همان ها برای تزریق ارز بیشتر به بازار نشانه حضور دستهای خائن در رسانه ها و شخصیتهای ایرانی است.
با کمال تاسف باید الان چیزی به نام نقدینگی وجود خارجی ندارد آنهم در شرایطی که مردم سرمایه های اولیه خود نظیر خانه شان را می فروشند و تبدیل به ارز می کنند.
بی اعتبار کردن دولت توسط رسانه ها و بدبینی ذاتی ایرانیها به دولتهایشان بهترین وسیله در دست تروریستهای اقتصادی است.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۱
موافق نباش
بنده عاصی خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
۳
۱۸
آقا این چه تحلیلیه که شما میکنین؟!! چرا همش یخواین دولت و تبرئه کنید؟! بالفرض که که ادعای شما صحت داشته باشه(که قطعه نداره) باز هم کمال بی کفایتی دولت و نظام رو نشون میده که این چنین گردن یه عده را کلفت کردن. آقا یه خورده واقعیت بین باشیم. همیشه دنبال این گوشه و اون گوشه نگردیم. دولت با لجبازی هاش و تعصبش وضعیت ملت رو به اینجا کشونده که این همه هم ریشه در پیروی از هوای نفس داره.
بزرگترین دشمن تو ، نفس توست نه آقازاده ها و آمریکا و انگلیس که اونا دشمن اصغر هستن و نفس ، دشمن اکبر.
پاسخ
یک ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
یک مزدور و از خدا بی خبر دارن از ملت به خاطر رای به دولت انتقام می گیرند و شاهد آن شرکتی را می شناسم که پروژه را نیمه تعطیل کرده و وارد بازار ارز شده و خرید و فروش ارز می کند مدیران این شرکت از مخالفان دولت هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
۱۷
۴
برین فردوسی ببینین چه خبره . به خدا همش زیر سر چند نفر بیشتر نیست. اصلاً شاخص میدان فردوسی از شاخص بانک مرکزی هم معتبر تر شده.
پاسخ
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
۳
۶
مافیای میدان فردوسی ایتالیا؟
منظور؟
پاسخ
میثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
۱۳
۱
اقا به نظر شما دستگیری های ااخیر وفشار مافیا به قوه قضاییه نمی تواند علت افزایش قیمت دلار و ... باشد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
به نظر من این مقاله خیلی واضح و روشن، حرف آقا میثم رو بیان کرده. کافیه دقیق بخونین. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
۱۱
۲
تحليل كامل است موافقم
پاسخ
سیّد
NORWAY
۱۹:۳۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
۷
۱
واقعاً جای تاسف دارد که 33 سال بعد از انقلاب هنوز شاهد نابسامانی و بی قانونی در چنین موضوع مهم و حیاتی مثل ارز و طلا هستیم. بنده متخصص اقتصاد نیستم ولی چیزی که هر بیننده ی عادی در این فیلم مشاهده میکند نشانه هائی فراوان و دردناک از نابسامانی و بی قانونی در این مقوله مهم میباشد. بنده فکر نمیکنم در هیچ کجای دنیا این ابزار مهم و حیاتی در دست افراد عادی و غیر مسئول قرار دارد. امروزه در اکثر کشورها با توجه به پیشرفتهای سیستم بانکی، دیگر شاهد رد و بدل شدن اسکناس نیستیم و خرید ارز هم از طریق بانک و سیستم کنترل شده با ثبت مشخصات خریدار و فروشنده و با میزان محدود در بانکها صورت میگیرد ولی متاسفانه این چیزی که در مملکت ما در حال اتفاق است گویا مربوط به دوران قبل از تاریخ بوده که یک عده مردم در بلبشوی یک میدانی دور هم جمع شوند و برای خرید و فروش کالائی به این مهمی بدون هیچ واهمه از قانون و مسئولین از سر و کول یکدیگر بالا روند و با آینده و اعتبار یک نظام ارزشی این چنین بازی کنند. واقعاً جای تاسف دارد که یا قانونی وجود ندارد و یا اگر هم وجود دارد پشتوانه معتبری و ضامن اجرائی قوی ندارد.
پاسخ
حیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۱۱
۰
اقا دستت درد نکنه .خدا قوت . مقاله خوب وجانداری بود . کو تا بعضیها بصیرت داشته باشند و کشور را فدای اعتدال !!!!!!!! خد نکنند . خدا ازشان نگذرد . بلند بگو امیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییین
پاسخ
محمدحسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۹
۰
تحلیل جامعی بود. کسانی که انتقاد می کنند بهتر است پاسخ دهند که آیا به جز این متغیرها عامل دیگری را در بازار ارز دخیل می دانند یا نه؟
و آیا مهمترین عامل ایجاد حباب کاذب قیمت ارز همان شاخص دلال های خیابان فردوسی نیست؟
پاسخ
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
به نظر من بهترين راه پائين آوردن قيمت دلار در كنار عرضه دلار 2 % كمتر براي واردات و غيره مي بايستي پيش فروش چند ماهه ارز براي عموم مردم بصورت آزاد انجام شود زيرا پيش فروش مانند ترمز عمل مي كند و زماني كه فاصله قيمت پيش فروش با قيمت آزاد زياد شود مردم به سمت خريد پيش خريد دلار مي روند و نقدينگي سرگدان كم مي شود و قيمت دلار پائين مي آيد
قيمت بالاي دلار آسيب هاي زيادي به تمام اقشار مختلف وارد كرده (توليد كننده - مردم عادي و ...)كه مي بايستي هرچه سريعتر مهار شود
پاسخ
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
اگر این که میگی درست باشه خب خیلی کاری نداره که ما ۱۰ یا ۲۰ نفر رو با دلار کافی بفرستیم میدون فردوسی تا قیمت ها رو هر چقدر که می خوان بشکنن و به حد معقولی برسونن. دلار که کم نداریم. ادعا اینه که بیش از ۹۰ درصد احتیاج ارزی با قیمت غیرمرجع و مرجع بانک مرکزی پخش می شه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
مادام که جریانات سیاسی داخلی به دنبال قدرت بلامنازع برای خود هستندوابزاراقتصاد مهمترین عامل برای کسب قدرت است مردم در قائده بازی نیستند وبایستی تاوان قدرت نمائی انان را بدهند.دلالان عوامل همین گروه ها و معامله گران با دشمنان این اب و خاک هستند.مگر نمیشود با یک مدیریت قاطع و ملی و مردمی و بدور از هرگونه باند بازی این مشکل را حل نمود؟این ملت 8سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را تجربه کرده وزنان و مردان غیور و نخبگان و فرهیختگان و وطن پرستان این مرز و بوم همه اماده اند تا در کنار رهبران و مدیران مسلمان و میهن دوست در مقابل دشمنان داخلی و خارجی ایستادگی کنند و انها را به سزای اعمال ننگینشان برسانند.چرا فقط شعار ملت و مردم سر میدهید؟و عملا در مقابل اندسته از سرمایه داران و سیاست بازان و بورس بازان و دلالان بی وطن وخائن مماشات میکنید؟اگر ایمان دارید و برای مردم حرمت قائلید قاطع و سریع اقدام کنید و اگر چنین نکنید خود را در منظر ملت فراموش شده بدانید و در انتظار عقوبت در دنیا و اخرت باشید.در خاتمه یاداور میشوم بدون اتکا به هماهنگی و برنامه ریزی منسجم بین قوا و بهره مندی از کارشناسان و نخبگان مومن و میهن دوست قادر به اداره امور کشور نخواهید بود و دشمنان روز به روز به حریم این ملت بزرگوار نفوذ خواهند کردو مردم از شما دور خواهند شد. بجنبید .ضمنا مسایل اقتصادی در اداره امور هر کشور و جامعه از اهمیت بالائی بر خوردار است و ارامش و امنیت عمدتا در پرتو این مهم دست یافتنی است.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها