کد خبر: ۸۳۶۹۰
زمان انتشار: ۱۰:۳۸     ۱۵ مهر ۱۳۹۱
افزايش لايه‌هاي واسطه‌گري در دلالي مواد اوليه پتروشيمي و تلاش برخي واسطه‌گران براي فروش مواد اوليه به خارج از کشور، خسارت جبران‌ناپذيري به توليد خواهد زد.
به گزارش موج، گزارش‌هايي از فعاليت در بازار پتروشيمي حاکي از اين است که در ادامه حضور واسطه‌گران در فرآيند خريد مواد اوليه مجتمع‌هاي ميان دستي، برخي به‌دنبال فروش محصولات توليدي مجتمع‌هاي بالادستي که خوراک مجتمع هاي ميان دستي است، به خارج از کشور هستند؛ چرا که فکر مي‌کنند در شرايط افزايش نرخ ارز و نوسانات آن مي‌توانند از اين طريق سودهاي بادآورده کسب کنند.
 
از آنجا که صادرات محصولات پتروشيمي تحت نظارت و توسط شرکت بازرگاني پتروشيمي ايران انجام مي‌گيرد هرگونه فروش خارجي محصولات پتروشيمي توسط ديگر افراد حقيقي و حقوقي منع قانوني دارد.در اين ميان، چالش‌هايي که در يک سال اخير در دسترسي به مواد اوليه و خوراک براي مجتمع‌هاي ميان دستي و تکميلي صنعت پتروشيمي به وجود آمده، با ظهور و بروز پديده دلالي و واسطه گري زيان‌هايي را به فعالان اقتصادي اين صنعت وارد آورده که توسعه صنايع تکميلي را با کندي مواجه کرده است.
 
اين موضوع که در ادامه دلالي‌هاي مواد اوليه در صنعت پتروشيمي برخي به دنبال جايگزين کردن فروش مواد اوليه توليدي داخل به خارج از کشور به جاي فروش آن به مجتمع‌هاي توليد ارزش افزوده داخلي هستند، هشداري است که لزوم تمرکز بيشتر بر بازار عرضه و تقاضاي پتروشيمي را از سوي مسوولان مي‌طلبد و ضروري است که هر چه زودتر راهکاري براي کوتاه کردن دست دلالان از بازار مواد اوليه مجتمع‌هاي ميان دستي و پايين دستي انديشيده شود.
 
پتروشیمی‌ها موازی‌کاری نکنند
 
در همین حال معاون وزیر نفت با تشریح راهکارهای ایجاد بازار سیاه خرید و فروش محصولات پتروشیمی، اعلام کرد: در بازار جهانی نباید شرکت‌های پتروشیمی ایرانی با هم رقابت کنند و قیمت محصولات را پایین بیاورند.
 
عبدالحسین بیات در جمع مدیران صنعت پتروشیمی گفت: امروز عادلانه ترین مسیر عرضه محصولات پتروشیمی بورس است.
 
این مقام مسوول با بیان اینکه در شرایط فعلی محصولات تولیدی اکثر مجتمع‌های پتروشیمی در بورس عرضه می‌شود، بیان داشت: با این وجود، در حال حاضر مسوولیت مدیریت عرضه محصولات پتروشیمی متوجه صنعت پتروشیمی است.
 
به گفته وی، باید به نحوی محصول پتروشیمی در بازار عرضه شود تا همواره به میزان کافی برای تامین نیاز خریداران محصول وجود داشته باشد تا از ایجاد بازار سیاه و سوءاستفاده در بازار جلوگیری شود.
 
معاون وزیر نفت برعدم رقابت شرکت‌های داخلی در صادرات محصولات پتروشیمی هم تاکید کرد و گفت: در بازار جهانی نباید با هم رقابت کنیم و قیمت محصولات را پایین بیاوریم، بلکه در این زمینه با تشکیل شرکت‌های همکار می‌توانیم این نقص را برطرف کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها