کد خبر: ۸۳۹۳۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۱۶ مهر ۱۳۹۱
در روزهای اخیر تحقق یافت
سیاست هایی که یک ماه اخیر از طریق ایجاد مرکز مبادله ارزی اجرایی شده و همچنین برنامه ای که در سه روز گذشته بر بازار حاکم شده و برخی اخلال گران بازداشت شده اند واز نوسانات شدید جلوگیری شده و اثرگذاری اعلام نرخ ها بر افکار عمومی و اعلام دائمی نرخ ها نیز کنترل شده است و... موجب شده که نرخ دلار به جای عبور از مرز 4 هزار تومان، روند برعکس به خود بگیرد و به زیر 3 هزار تومان سقوط کند...
بولتن نیوز: واشنگتن پست در روزهای اخیر گزارشی از روند نرخ مبادله ریال در برابر دلار منتشر کرده که نشان می دهد ارزش ریال در یک سال و نیم اول تشدید تحریم ها، تقریبا ثابت بوده و تحریم ها اثری بر ارزش ریال نداشته است.





اما به عقیده کارشناسان، از آذرماه 90، به دنبال افزایش رشد نقدینگی و تورم، اثرهدفمندی یارانه ها، مشکلات ساختاری اقتصاد، سوء مدیریت اقتصادی و... به تدریج شاهد افزایش نرخ دلار بوده ایم که نشان دهنده این واقعیت است که مسائل داخلی و مدیریتی، بیش از تحریم بر نرخ ها اثرگذار است.

از آن جا که اقتصاد ایران با تشدید تحریم های اقتصادی در سه سال اخیر مواجه شده است، اما این گزارش نشان می دهد که روند تحریم ها در سال های اولیه تاثیری بر این نرخ مبادله ریال با دلار نداشته است.

کارشناسان در پاسخ به کسانی که می گویند تحریم اقتصادی مهمترین عامل نوسان نرخ ارز است معتقدند،  که اگر تحریم به تنهایی اثرگذار بوده چرا در ماه های اولیه و یک سال و نیم اول تحریم، تا این حد اثرگذار نبوده و باعث افزایش نرخ ارز نشده است اما چرا در ماه های اخیر نرخ ارز بالا رفته و باعث افزایش نرخ دلار شده است.
طبق این گزارش تا آذرماه سال 1390، تحریم ها تقریبا برنرخ مبادله ریال و دلار و ارزش ریال اثرگذار نبوده است. اما از دی ماه 1390 به این سو، تحت تاثیر مسائل مدیریت اقتصادی، ساختار اقتصاد ایران، هدفمندی یارانه ها، مشکلات بانکی، مشکلات تحریم نفت و... به تدریج اثر خود را روی ارزش پول ایران گذاشته است.
همان طور که محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری نیز اعلام کرد: نرخ ارز تحت تاثیر عوامل خارجی و تحریم، و عوامل داخلی و مدیریت ها و دخالت برخی عوامل و... دچار نوسان شده است.

به عبارت دیگر، اثرات تحریم به تدریج و به کندی عملکرده است ضمن این که مشکلات مدیریتی، رشد نقدینگی و تورم، مسائل سیاسی، هدفمندی یارانه ها، و.... نیز به تدریج اثرگذار شده و نرخ دلار را بالا برده است.
از آن جا که شدت این تغییرات زیاد بوده، برخی کارشناسان اعلام کرده اند که اثر روانی افزایش قیمت هابر نرخ دلار، خروج ارزو سرمایه از کشور، تحولات سیاسی و... نیز بر ارزش ریال اثرگذاشته است. زیرا اگر قرار بود که تحریم ها به تنهایی اثرگذار باشند، چرا در یک سال و نیم اول یعنی از خرداد 1389 تا  آذر 1390 این تغییرات کم بوده است و چرا در ماه های اخیر این کاهش ارزش ریال تا این حد افزایش یافته است.

براین اساس، یک مجموعه از سیاست های اقتصادی شامل کنترل بودجه، نقدینگی و تورم، تامین کالاهای اساسی، جلوگیری از خروج سرمایه وارز، نظارت برگمرکات و واردات و صادرات، تامین کالاهای اساسی و ضروری، کاهش اثرات روانی، کنترل خرید و فروش ارزدر بازارغیررسمی، شفاف سازی و ارائه دائمی اطلاعات به  مردم و... می تواند مانع افزایش اثر روانی بر نرخ دلار در بازار آزاد شود....
به عبارت دیگر، دولت تنها نمی تواند برمبنای خنثی سازی اثرات تحریم، نرخ ارز را کاهش دهد بلکه باید مشکلاتی مدیریتی، اثرات روانی، مشکلات سیاسی و... را نیز مورد توجه قرار دهد و محور قرار دادن تحریم به تنهایی قادر به کاهش ارزش دلار نخواهد بود.
سیاست هایی که یک ماه اخیر از طریق ایجاد مرکز مبادله ارزی اجرایی شده  و همچنین برنامه ای که در سه روز گذشته بر بازار حاکم شده و برخی اخلال گران بازداشت شده اند واز نوسانات شدید جلوگیری شده و اثرگذاری اعلام نرخ ها بر افکار عمومی و اعلام دائمی نرخ ها نیز کنترل شده است و... موجب شده که نرخ دلار به جای عبور از مرز 4 هزار تومان، روند برعکس به خود بگیرد و به زیر 3 هزار تومان سقوط کند...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها