کد خبر: ۸۴۸۹۳
زمان انتشار: ۱۷:۵۶     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
هرچند بخش آموزش سوریه در 20 ماهی که از بحران این کشور می‌گذرد، آسیب دیده اما دولت سوریه سال تحصیلی جدید را با 385 هزار معلم و کاردر اداری و 22 هزار مدرسه و مرکز آموزشی آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، سوریه در طول بیست ماه بحران با دو سال تحصیلی مواجه شده است، در سال اول بیش از 6 ماه از این بحران نگذشته بود، با این حال و در طول این مدت کوتاه واحدهای آموزشی و مدارسی که در مناطق ناامن و بحران زده قرار داشتند، به اشکال مختلف متحمل آسیب‌هایی شدند.

 

مراکز آموزشی یکی از ابزار فشار تروریست‌ها بر دولت

 

این آسیب‌ها تنها گلوله‌باران و تخریب این واحدهای آموزشی را شامل نمی‌شد بلکه گروهک‌های تروریستی از آنها به عنوان ابزاری جهت تحت فشار قرار دادن دولت استفاده می‌کردند و در این راه یا اقدام به تصرف این مراکز آموزشی می‌کردند و یا با تهدید و ایجاد وحشت بین دانش‌آموزان و آموزگاران مانع حضور آنها در مراکز آموزشی و مدارس می‌شدند.

در ابتدای بحران سوریه و هنگامی‌که این بحران شکل و ماهیت برپایی تظاهرات و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز را به خود داشت، از مدارس به عنوان جایگاه و مکانی مهم برای سازماندهی جهت برپایی و برگزاری تظاهرات‌های دانش‌آموزی با هماهنگی برخی آموزگاران استفاده می‌شد و این پدیده به شکلی خاص در ریف ادلب، مناطق جوبر و دومای دمشق قابل ملاحظه بود.

اما مدارس شهرهای اصلی و مهمی همچون حلب و لاذقیه که در کنار پایتخت قرار داشتند، در مرحله اول بحران چندان آسیب ندیدند، به عبارتی دیگر بحران امنیتی و ناآرامی‌ها چندان بر روند آموزش و نهادهای آموزشی تاثیر نگذاشت و توجه به حفظ این مراکز توسط دستگاه‌های امنیتی و نظامی قابل مشاهده بود.

اما سال تحصیلی جاری در سوریه درحالی طی روزهای اخیر آغاز شد که بحران سوریه از آنچه پیشتر و سال گذشته شاهد آن بودیم، هم شدیدتر و هم گسترده‌تر شده بود، بگونه‌ای که مناطقی چون دمشق، پایتخت و شهر حلب پایتخت اقتصادی سوریه را درگیر خود ساخته بود.

مدارس مهمترین مرکز تجمع تروریست‌ها

 

در این مرحله بحران سوریه هم بعد و ماهیتی مسلحانه پیدا کرده بود و هم در آن خلاصه شده بود، به ویژه آنکه مهمترین بعد این بحران ورود افراد مسلح تندرو و افراطی سازمان‌های بیگانه‌ای چون القاعده به سوریه بود، به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که در این مرحله مدارس به یکی از مهمترین مراکز تجمع و روی آوردن تروریست‌های مسلح تبدیل می‌شود و این گروهک‌ها فعالیت‌های خود علیه نظام دمشق را از این مراکز علیه نیروهای ارتش و همچنین شهروندان سوری دنبال می‌کنند.

 

در این مرحله بود که شاهد وقوع جنایات بی‌شمار قتل عام شهروندان سوری بودیم تا به وسیله آن نظام را به دست داشتن در آنها متهم کنند.

استفاده مدارس به عنوان کانون تجمع و فعالیت تروریست‌های مسلح موجب شد تا نیروهای مسلح سوریه حملات خود برای هدف قرار دادن این تروریست‌ها را بر مدارس متمرکز کنند که آسیب دیدن و وارد آمدن خسارات مادی به این مراکز را به دنبال داشتک.

 

مدارس سرپناه آواراگان سوری

 

این درحالی است که برخی از این مدارس نیز پذیرای آوارگان سوری بود که خانه‌های خود را در جریان عملیات تروریستی افراد مسلح از دست داده بودند و این موضوع به شکلی ویژه در مناطقی چون دوما، عربین ، جوبر و زملکا در ریف دمشق، و المیدان و القدم در دمشق و مناطقی از استان حمص و ریف آن به چشم می‌خورد، افزون بر اینکه در برخی مناطق نیز به دلیل استقرار تک تیراندازان مسلح روی پشت‌بام‌ها و احتمال شلیک به دانش‌آموزان و آموزگاران ناامن تلقی شده و امکان استفاده از محیط‌های آموزشی آن در عمل از بین می‌رفت.

براساس آخرین آمار ارائه شده در جریان حوادث اخیر سوریه 2027 مدرسه در سوریه آسیب دیده‌اند که بیش از 200 مدرسه به هیچ وجه قابل استفاده و ترمیم نیستند که اکثر آنها در استان‌های ادلب، حمص، درعا و حماه قرار دارند، افزون بر اینکه 824 مدرسه نیز برای جای دادن به آوارگان و پناهجویان سوری مورد استفاده قرار گرفته‌اند که امکان استفاده از آنها به عنوان فضای آموزشی وجود ندارد.

طرح تحصیل نیمه وقت دانش آموزان در مناطق بحران زده

 

همچنین برآورد شده میزان زیان‌های وارده به مدارس و واحدهای آموزشی به حدود 5.224.878.966 لیره سوری بالغ می‌شود. اما درباره دانش‌آموزانی که در مناطق بحرانی و ناامن سکونت دارند، وزارت آموزش و پرورش سوریه طرح تحصیل نیمه وقت را ارائه داد که 11 مدرسه در دمشق، 2 مدرسه در حماه، 20 مدرسه در درعا، 6 مدرسه در القنیطرة، 18 مدرسه در الرقة، 98 مدرسه در إدلب و 10 مدرسه در لاذقیه را شامل می‌شود.

به این ترتیب وزارت آموزش و پرورش سوریه موفق شد، سال تحصیلی 2013-2012 را نیز با وجود تمام شایعات و تلاش‌ها برای مانع‌ تراشی برسر آن در 16 سپتامبر آغاز کند و هم اکنون 5 میلیون دانش‌آموز سوری در کنار 385 هزار آموزگار و کادر اداری در 22 هزار مدرسه و مرکز آموزشی حضور دارند.

این درحالی است که روند آموزش در مناطق شرقی سوریه به این دلیل که از بحران دور بوده و آرامش بر آنها حکمفرماست، جریان و روال عادی خود را بدون مشکل یا مانعی سپری می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها