کد خبر: ۸۵۷۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۲۳ مهر ۱۳۹۱

استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران از کشف اسلحه‌هایی با قدمت‌ 8 هزار سال پیش از میلاد خبر داد و گفت: این اسلحه‌ها ‌در نوع خود بی‌نظیر است.

به گزارش فارس، حسن فاضلی عصر امروز در مراسم میراث فرهنگی که در مجموعه تاریخی محمد‌آباد بخش مرکزی شهرستان بویین زهرا برگزار شد، اظهار کرد: در تاریخ بشر بنا بر کاوش‌های صورت گرفته 3 انقلاب مهم اقتصادی روی داده که نقش زیادی بر تکامل بشریت داشته است.
 
استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران اضافه کرد: خارج شدن انسان‌ها از غار که به انقلاب نو سنگی لقب گرفته است، انقلاب روستایی نشینی و نیز انقلاب صنعتی که کشور‌های اروپایی پدیدار اولیه این انقلاب نسل سوم انسانی بودند.
 
وی با بیان اینکه نقش ایران در این سه تحول بزرگ بسیار تعیین کننده بوده است، تصریح کرد: هنگامی که در حدود 10 هزار سال قبل بشریت از غار‌ها خارج شده و به روستایی‌نشینی روی آورد، نخستین موضوعی که به آن گرایش پیدا کرد، دامپروری و استفاده از حیوانات برای تأمین خود بود.
 
استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در عرصه تاریخ شناسی نخستین گام خود را در حوزه شناسایی و کارشناسی مراکز باستان شناسی قرار داد و در این حوزه فعالیت‌های مختلفی را تا به امروز انجام داده است.
 
فاضلی با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در کشور عنوان کرد: تمام زلزله‌های کوچک و بزرگی که از حدود هزار سال اخیر در فلات ایران روی داده است، نشان‌دهنده این است که این حادثه طبیعی در هر موقعیت و زمانی می‌تواند روی داده و موجب تلفات و خسارت شود.
 
وی ادامه داد: سیلاب‌ها پس از زلزله دومین عاملی بوده‌اند که توانسته‌اند موجب ایجاد ضرر جانی و روحی به افراد شوند.
 
استان باستان‌شناسی دانشگاه تهران بیان کرد: بسیاری از محوطه‌های باستان‌شناسی امروز به طور کامل بر اثر تخریب توسط سیلاب‌ها زیر خروار‌ها تن خاک مدفون شده و در معرض از بین رفتن قرار دارند.
 
فاضلی با اشاره به قدمت اشیای تاریخی کشف شده در شهر سگزآباد بخش مرکزی بویین زهرا ادامه داد: با توافقاتی که بین مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران با چند دانشگاه معتبر جهانی از جمله مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه سیدنی استرالیا صورت گرفته فضای همکاری برای گسترش کاوش‌ها مهیا شده است.
 
وی اضافه کرد: قدیمی‌ترین سلاح‌های دست‌ساز کشف شده در مجموعه باستان‌شناسی شهر سگزآباد مربوط به 8 هزار سال پیش از میلاد بوده که این اشیای کشف شده در نوع خود بی‌نظیر است.
 
استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: بنابر کاوش‌های صورت گرفته می‌توان نتیجه گرفته که منطقه سگزآباد از جمله مناطقی بوده که جوامع شهرنشینی در این منطقه آغاز شده است.
 
فاضلی ادامه داد: منطقه تپه زاغه دشت قزوین نیز در 50 سال اخیر چند بار مورد باستان‌شناسی و کاوش پژوهشگران مختلف ایرانی و اساتید دانشگاه‌های دیگر قرار گرفته است.
 
وی عنوان کرد: مردمان اولیه زاغه بنابر کاوش‌ها بیشتر از 600 سال در این منطقه به صورت ابتدایی زندگی می‌کردند.
 
استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه در واقع دشت قزوین از کانون‌های اصلی تحولات اقتصادی سبک بشری بوده است، تصریح کرد: این منطقه بیش از 8 هزار سال قدمت دارد.
 
فاضلی با اشاره به مطالعات انجام شده پیرامون بررسی جوامع روستایی عنوان کرد: اشیای تاریخی و به ویژه سفال جزو پرجاذبه‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بخش‌های کاو‌ش‌های باستان‌شناسی هستند.
 
وی اضافه کرد: حمل و نگهداری آذوقه نیز از بخش‌های دیگر زندگی جوامع ابتدایی بوده که کاوشگران و پژوهشگران حوزه باستان‌شناسی تاکنون تحقیقات گسترده‌ای را در این حوزه انجام داده‌اند.
 
استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: طبخ غذا نیز از بخش‌های پرجاذبه دیگری است که تاکنون باستان‌شناسان بسیاری روی آن تحقیقات انجام داده‌اند.
 
فاضلی با بیان اینکه جوامع ابتدایی با برجسته‌سازی نقوش و حکاکی طرح‌های بسیاری از مفاهیم خود را می‌رسانند، عنوان کرد: امروز مبنای بسیاری از تحقیقات و زمینه آشنایی با تاریخ کهن و اساطیری حکاکی‌های و نقوش موجود در غار‌ها و سنگ‌های تاریخی هستند.
 
وی با بیان اینکه بنابر نتایج تمام کاوش‌ها حتی یک واقع نزاع و جنگ بین جوامع بشریت کشف نشده است، خاطرنشان کرد: تکامل حسابداری و شیوه‌های زندگی از مهم‌ترین دستاوردهای کاوشگری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها