کد خبر: ۸۵۸۳۹
زمان انتشار: ۱۸:۱۵     ۲۳ مهر ۱۳۹۱
خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: نخست وزیر ترکیه روز گذشته طی سخنانی علنا از علاقمندی خود برای باز کردن پای دخالت نظامی در سوریه خبر داد، حرکتی که می توان از آن به بالکانیزه کردن بحران سوریه تعبیر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رجب طیب اردوغان از شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل  آنچه که وی از آن به "ناتوانی در مقابله با بحران سوریه" نامید انتقاد کرد.

اردوغان که شنبه در کنفرانسی خبری در استانبول با حضور شخصیت‌های سیاسی بین المللی از جمله نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب سخن می‌گفت، اظهار داشت: اوضاع و شرایط در سوریه شبیه به وضعیت بوسنی هرزوگووین در دهه 90 قرن بیستم است که در آن زمان، با شکست سازمان ملل در حل مسائل، صد‌ها هزار نفر در بالکان، بوسنی و سربرنیتسا قتل عام شدند.

به گزارش مهر، ترکیه اکنون در هرم یک جبهه‌ غربی قرار دارد که خواهان دخالت خارجی در سوریه از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آن به وسیله هواپیماهای نظامی خارجی است. درگیری آنکارا در بحران روز به روز بیشتر می شود. در همین رابطه هفته گذشته جنگنده‌های ارتش ترکیه یک هواپیمای مسافربری سوری را که از مسکو به دمشق می‌رفت، مجبور به فرود در فرودگاه آنکارا کردند که البته این اقدام ترکیه امروز از سوی سوریه نیز پاسخ داده شد و این کشور پروازها به سوی ترکیه از حریم هوایی را ممنوع کرد.

بسیاری از آگاهان و کارشناسان، سیاست های حزب عدالت و توسعه را خطرناک و درواقع همان تفکر احیای امپراطوری عثمانی می دانند.

 کریستیانه شلوتسر نویسنده روزنامه آلمانی زبان تاگس آنسایگر چاپ سوئیس در مطلبی تحت عنوان "سیاست اردوغان در قبال سوریه یک خطر بزرگ است" سیاست های دولت فعلی ترکیه را همسو با نگرش امپراطور گونه آن می داند و می نویسد: گاهی اوقات جملاتی ابراز می شود که خیلی خطرناکتر از سلاح است. وزیر امور اتحادیه اروپایی دولت اردوغان در ترکیه گفته که  "کشورش همانگونه عمل می کند که همسو با سنت و تاریخ هزار ساله آن است".

شلوتسر می نویسد: هر کسی مانند این وزیر ترک اینگونه صحبت می کند، انتظاراتی را بوجود می آورد که روزی باید آنها برآورده شوند. ترکیه امروز در مسیری قرار گرفته که می رود تا خود را درگیر یک امر خطرناک نماید. ضمنا با مجوز مجلس به دولت که بتواند راسا تصمیم به جنگ بگیرد، این زمینه برای این کشور عضو ناتو فراهم شده تا اختلاف سوریه را به یک اختلاف بین المللی تبدیل کند.

تاگس آنسایگر می نویسد: سیاست ترکیه در قبال سوریه در این اواخر معماهای زیادی را نشان داده است. با تحولات جدید نیز این سیاست آنکارا روشن تر نشده است. لذا اگر دولت ترکیه وارد جنگ با سوریه شود، حتی نباید انتظار حمایت از سوی سرسخت ترین هوادارانش در ترکیه داشته باشد.

مراد کارایلان رهبر حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک که درحال جنگ با ترکیه هستند در این باره در مصاحبه با شبکه الجزیره می گوید: ترکیه نمی خواهد بعنوان بخشی از تحولات در خاورمیانه باشد این به خاطر حمایت های آمریکا و اروپاست.

بنابر این به نظر می رسد ترکیه امروز در مرحله ای قرار گرفته که بر آن است تا با کارت کشورهای اسلامی در برابر کشورهای غربی به ویژه اتحادیه اروپا و آمریکا بازی کند. این کشور بر آن است تا از یکسو خود را یک بازیگر مهم منطقه ای در بحبوحه بیداری اسلامی نشان دهد و از سوی دیگر شریکی مطمئن برای ناتو و آمریکا و در عین حال  از فرصت استفاده کرده خود را بعنوان یک عضو قدرتمند به اتحادیه اروپا تحمیل کند.

اظهارات اخیر اردوغان و شبیه سازی بحران در سوریه به بحران بوسنی و هرزگوین را نیز بیشتر از این زاویه می توان ارزیابی کرد که وی بر آن است تا به "ناتو به رهبری آمریکا" (آنچه که در جنگ بوسنی اتفاق افتاد) در بحران اخیر نقش ویژه ای در برابر "ناتو به رهبری فرانسه" (آنچه که در جنگ لیبی اتفاق افتاد) بدهد و بتواند موقعیت خود را برای پس از بحران در برابر بلوک اروپایی ناتو تقویت کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها