کد خبر: ۸۷۱۶۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۲۹ مهر ۱۳۹۱
جریان 14 مارس ساعتی پس از انفجار مرگبار بیروت حملات رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه سوریه آغاز کرده‌ تا سناریوی شبیه به ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان را در این کشور رقم بزند.

به گزارش فارس، همزمان با بمبگذاری عصر جمعه در بیروت رسانه‌های وابسته به جریان 14 موج جدیدی از جنگ روانی را علیه جریان 8 مارس که حامی مقاومت است، آغاز کردند.

سران جریان 14 مارس از جمله سعد الحریری، ولید جنبلاط، امین جمیل و سمیر جعجع تنها ساعتی پس از انفجار بدون اینکه منبعی رسمی ادعا آنها را تائید کرده باشند، دولت سوریه را به دست داشتن در حادثه جمعه متهم کردند.

14 مارسی‌ها مدعی هستند که دولت سوریه برای ترور سرهنگ «وسام الحسن» مسئول بخش اطلاعات امنیت ملی لبنان این عملیات را انجام داده است.

شبکه خبری المیادین به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که رهبران 14 مارس در منزلی در بیروت جلسه برگزار کرده‌اند.

سعد الحریری نخست وزیر برکنار شده لبنان در اولین اظهارات مدعی شده که بشار اسد رئیس جمهور سوریه مسئول ترور سرهنگ لبنانی است.

ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان نیز که از رهبران 14 مارس است، تاکید کرده درباره ترور وسام الحسن نیز باید مسیر رفیق حریری را پیگیری کنیم.

وی سوریه را متهم به این حمله کرده تا ذهن ناظران به یاد ماجرای ترور رفیق حریری و سناریوی آمریکایی-عربستانی سال 2006 برای منزوی کردن مقاومت بیافتد.

رهبر سلفی‌های لبنان نیز به صف جریان سکولار 14 مارس پیوسته و از دولت خواسته تا کناره گیری کند.

سمیر جعجع رئیس نیروهای لبنانی نیز تاکید کرده که این عملیات توسط میشل سماحه وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان که از چهره‌های نزدیک به مقاومت است، طراحی شده است.

این درحالی است که میشل سماحه چندی پیش توسط دستگاه امنیتی دستگیر شده بود و طی ماه های گذشته عملاً از عرصه سیاسی فاصله داشت.

دوری شمعون از رهبران 14 مارس و رئیس حزب ملی گرای لیبرال نیز به سرعت دمشق را متهم به دست داشتن در این حمله کرده است.

شبکه‌های تلویزیونی مخالف مقاومت از جمله العربیه، بی‌بی‌سی، الجزیره، او تی وی و المستقبل هم حمله رسانه‌ای شدیدی را علیه 8 مارس و سوریه آغاز کرده‌اند.

این درحالی است که کارشناسان مسئل امنیتی تاکید دارند که مدل حمله جمعه در شرق بیروت به سبک حملات القاعده است و این حادثه را ناشی از نفوذ القاعده به بحران سوریه دانسته‌اند.

این حملات رسانه ای نشان می‌دهد که ترور سرهنگ دستگاه امنیتی لبنان می‌تواند سناریو از پیش طراحی شده همانند ماجرای ترور رفیق حریری باشد که از آن علیه مقاومت استفاده شد.

این انفجار در حالی روی داده که ارتش سوریه در مقابل تروریست ها دست بالا را دارد

و با محاصره آنها مانع از ارسال سلاح از سوی عربستان از مسیر لبنان شده است.

شرایط کنونی در سوریه و قرار گرفتن مخالفان در گوشه رینگ می‌تواند بهانه خوبی برای شاهزاده بندر بن سلطان رئیس جدید دستگاه اطلاعاتی آل سعود باشد و تلاش دارد با کمک دوستانش در لبنان برگه بازی را به سود خود تغییر دهد.

در حالی که برخی جریان‌های سیاسی لبنان و وابسته به غرب تلاش دارندکه دمشق را در انفجار جمعه بیروت متهم کنند، سوریه بلافاصله انفجارهای بیروت را که در جریان آن 8 نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند، به شدت محکوم کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از قول «عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه انفجار تروریستی در بیروت را به شدت محکوم کرد.

الزعبی گفت: «این انفجارهای تروریستی هر جای که اتفاق بیافتد، محکوم است و هیچ توجیهی برای وقوع آن وجود ندارد.»

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها