کد خبر: ۸۸۰۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۱۲ بهمن ۱۳۸۹
به گزارش فارس، روزنامه آمريكايي "هافينگتون پست " امروز گزارشي درباره تصويري از نقشه خاورميانه كه دو سال پيش توسط شبكه تلويزيوني "فاكس‌نيوز " آمريكا پخش شده بود، منتشر كرد. اين تصوير اين روزها مجددا توسط شبكه اجتماعي "توييتر " در اينترنت قرار داده شده است؛ تصويري كه در آن «مصـر همسـايه ايــران» نشان‌ داده شده است؛ درست به جاي عراق در همسايگي ايران.
* اشتباه غيرعمد يا اشتباه ساختگي؟

اين روزنامه آمريكايي در ادامه اين سؤال را مطرح مي‌كند كه "جريان چيست؟ و چه هدفي مي‌تواند پشت اين اقدام باشد؟ آيا اين عكس تنها يك اشتباه ساده و غيرعمد را توسط فاكس نيوز آن هم دو سال پيش از تحولات امروز در مصر نشان مي‌دهد؟ براي عامه مردم اين نقشه نمايانگر اين است كه صرفا از روي يك اشتباه غيرعمد نام "مصر " در نقشه تهيه شده توسط فاكس نيوز به جاي "عراق " [در همسايگي غربي ايران] قرار داده است ".

نگاهي دقيق به تصوير منتشر شده در شبكه فاكس‌نيوز، نشان مي‌دهد كه به جاي مصر، كشوري با نامي "نامشخص " قرار داده شده است. اصلا اگر قرار بود در خبري كه اين شبكه از اين تصوير براي آن استفاده كرده است، نامي از مصر نباشد، چه لزومي داشت كه نام مصر را روي نقشه عراق چاپ كنند، آن هم در كنار ايراني كه هم در اين تصوير بسيار برجسته‌تر، پررنگ‌تر و جلوتر از كشورهاي همسايه‌اش به تصوير درآمده و البته نام "ايران " نيز بسيار پررنگ‌تر چاپ شده است.

* دليل انتشار خبر «اشتباه غيرعمد فاكس‌نيوز» پس از دو سال و در بحبوحه قيام مردم مصر

آيا واقعا فاكس نيوز و دست‌اندركاران اين شبكه تلويزيوني بسيار پرآوازه در آمريكا كه "روبرت مردوخ " غول رسانه‌اي صهيونيست را پشت خود دارد، ممكن است به سادگي به اين اشتباه به ظاهر غيرعمد تن داده باشند؟ شايد آنها نمي‌دانند كه جاي مصر و عراق در نقشه خاورميانه كجاست؟ اگر قطعات در هم ريخته اين پازل در كنار هم قرار گيرد، فرضيه‌اي در ذهن شكل مي‌گيرد كه احتمال واقعيت داشتن آن نيز بعيد به نظر نمي‌رسد؛ اين فرضيه كه "آيا عمدي پشت اين جريان بوده است؟ آيا پخش اين تصوير دو سال قبل از اينكه تحولات اخير در مصر به وقوع بپيوندد با رويدادهاي اخير در اين كشور و شايد اتفاقاتي كه در آينده قرار است بيفتد، ارتباطي دارد؟ آيا خبر پايگاه اطلاعاتي صهيونيستي دبكا كه اعلام كرد آمريكا از دو سال و نيم پيش در حال طرح‌ريزي براي مصر بوده است به اين اشتباه ارتباطي دارد؟ ". بسيار بعيد است از شكبه‌اي مانند فاكس‌نيوز كه تفاوت بسيار زياد عراق و مصر را تشخيص ندهد و خود را گرفتار چنين اشتباهي كند. مصر و عراق در نقشه خاورميانه حتي در همسايگي يكديگر نيز قرار ندارند.

علاوه بر اين، نكته ديگر اينكه اين خبر در اين روزها و در ميان قيام مردم مصر عليه حاكميت ديكتاتوري "حسني مبارك " در اين كشور حجم ترافيكي بالايي را در توييتر به خود اختصاص داده است و انتشار اين خبر پس دو سال در اين شبكه اجتماعي بسيار پربازديد، خود نكته‌اي ترديدبرانگيز است كه سؤالات بسياري را درباره نيات و اهداف پشت پرده چنين اقدامي مطرح مي‌كند و از جهاتي غيرعمدي بودن اقدام فاكس‌نيوز را نيز تا حد بسياري زير سؤال مي‌برد.

هافينگتون پست در پايان گزارش خود تأكيد كرد: در حالي كه اين نقشه در ظاهر يك "گاف " ساده به نظر مي‌رسد كه كاملا حق هر رسانه‌اي از جمله شبكه‌هاي تلويزيوني است، و در حالي كه ما نيز اين احتمال را كه چنين اشتباهي مي‌تواند اقدام شرورانه‌اي از جانب اين شبكه تلويزيوني و دست‌اندركاران آن با بهره‌گيري از مهارت‌هاي فتوشاپ باشد، ناديده بگيريم، چنين اشتباهي يك گاف قديمي است كه امروز مجددا بخش اعظمي از مطالب توييتر، اين شبكه بسيار پركاربر را به خود اختصاص داده است.

* اين اشتباه فاكس‌نيوز آرزوي آمريكاست

در اين گزارش آمده است: يكي از شخصيت‌هاي برنامه كمدي "ال. اي. استوري " در آمريكا يك بار در برنامه خود گفت، "اشتباه فاكس نيوز ممكن است واقعيت نباشد، اما آنچيزي است كه ما آرزو داريم، اي كاش واقعيت بود ".

از همين رو به نظر مي‌رسد چنين اشتباهي در فاكس نيوز خيلي هم غيرعادي نيست و شايد به يك عرف تبديل شده است؛ عرفي كه به نظر مي‌رسد دست‌اندركاران اين شبكه نيز عمدا آن را ناديده مي‌گيرند تا شايد اهداف ديگري را محقق سازند.
نقشه مصر در صفحه فاكس نيوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها