کد خبر: ۹۰۶۴۰
زمان انتشار: ۲۱:۱۲     ۱۴ آبان ۱۳۹۱
مهمترین خبری که طی دیروز و امرو یکشنبه 14 آبان ماه، درباره ایران رسانه ای غربی و صهیونیستی به آن پرداخته اند ادعای تعلیق غنی سازی 20 درصدی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی بود، ادعایی که خیلی زود تکذیب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه ها و سایت هایی چون هاآرتض، گاردین، دبکا، جروزالم پست، العربیه و ... در شماره های امروز خود مدعی شده اند که ایران غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتض در این رابطه می نویسد: ایران برای نشان دادن حسن نیت خود پیش از مذاکره با آمریکا، غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را تعلیق کرده است .

گاردین نیز در این رابطه به نقل از "محمد حسن آصفری" عضو کمیسیون روابط خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران مدعی شده که "تعلیق غنی سازی 20 درصدی اقدامی بوده که حسن نیت ایران را برای انجام مذاکرات برنامه ریزی شده با آمریکا، بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور نشان می دهد.

این در حالی است که آصفری با انتقاد از نقل قول نادرست از وی در رسانه ها درباره مذاکرات هسته ای تاکید کرد: غنی سازی 20 درصد در ایران متوقف نشده و نخواهد شد. با این حل طبق اعلام پیشین ، تهران حاضر است در مذاکرات هسته ای درصورت لغو تحریم ها، این نیاز خود را به طور موقت از خارج از کشور تامین کند.

محمد حسن آصفری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تکذیب نقل قول منتشر شده از وی در رسانه ها مبنی بر توقف غنی سازی 20 درصد در ایران که به سوءاستفاده رسانه های ضد انقلاب نیز منجر شد ، گفت: بنده در این مصاحبه اعلام کردم جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پیشتر اعلام کرده حاضر است در مذاکرات هسته ای درصورت لغو تحریم ها ، نیاز خود به اورانیوم 20 درصد برای راکتور 5 مگاواتی تهران را به طور موقت از خارج از کشور تامین کند.  

اما گاردین در ادامه به نقل از یک وب سایت وابسته به العربیه می نویسد : آصفری ابراز امیدواری کرده که این اقدام ایران منجر به لغو تحریم ها علیه تهران شود؛ در غیر اینصورت جمهور اسلامی بار دیگر فعالیت خود را از سرمی گیرد.

البته پیشتر و در اوایل مهرماه رسانه های داخلی و خارجی، به نقل از "علی اصغر سلطانیه" نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، از پیشنهاد ایران برای توقف غنی‌ سازی 20 درصدی در ازای لغو تحریم ها به نماینده 1+5 در استانبول خبر داده بودند.

خبرگزاری "اینترپرس سرویس" به نقل از علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران در نشست 19 سپتامبر (29 شهریور) میان کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکره ‌کننده ارشد ایران با 1+5، پیشنهاد کرده است که غنی ‌سازی 20 درصدی را در ازای رفع تحریمها علیه ایران متوقف می ‌کند.

موضوع مذاکرات ایران و آمریکا، بحثی بود که برای اولین بار توسط روزنامه نیویورک تایمز مطرح شد؛ اما تهران و واشنگتن هر گونه توافق برای انجام مذاکره دوجانبه و مستقیم را تکذیب کردند.

روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ 29 مهرماه از توافق ایران و آمریکا برای انجام مذاکرات رو در رو برای حل موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود.

"نیکلاس برنز" معاون وزیر خارجه آمریکا و فردی که برای چند سال مسئول مستقیم پرونده ایران بوده در مورد مذاکرات می گوید: بهتر است مذاکرات مستقیم و رو در روی آمریکا با ایران، بعد از انتخابات باشد تا بدین گونه دو طرف درباره اقدامات سودمند خود اندیشه کنند. علاوه بر آن در شرایط فعلی و در فاصله باقی مانده تا انتخابات 6 نوامبر فرصت کافی برای رسیدن به راه حلی که مانع جنگ شود وجود ندارد.
به گفته برنز یکی از راه هایی که از طریق آن آمریکا می تواند پرونده هسته ای ایران را به سرانجام برساند آن است که واشنگتن به تهران آخرین پیشنهاد خود را بدهد و آن اینکه ایران می تواند به طور صلح آمیز فعالیت هسته ای را ادامه بدهد، اما تمام فعالیت های هسته ای این کشور زیر نظر خواهد بود.
 
برنز می گوید: این پیشنهاد می تواند به موضوع پایان داده و غنی سازی اورانیوم ایران و دیگر تاسیسات هسته ای این کشور را نیز تحت نظارت قرار دهد.
 
اما در مورد مذاکره رو در رو با ایران، مقامات دولت آمریکا می گویند از چندی قبل یک بازبینی داخلی در وزارت خارجه، کاخ سفید و پنتاگون (وزارت دفاع) آمریکا آغاز شده تا این نکته روشن شود که در مذاکره رو در رو با ایران در رابطه با چه مسائلی باید صحبت شود.
 
در همین رابطه یکی از محتمل ترین موارد آن است که به ایران گفته شود "شل شدن تحریم ها و محدویدت های موجود بستگی به آن دارد که ایران غنی سازی اورانیوم خود را محدود و محدوتر کند."
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها