کد خبر: ۹۱۸۸
زمان انتشار: ۲۳:۵۹     ۲۲ بهمن ۱۳۸۹
پیروزی مردم مصر در برکناری حسنی مبارک، دیکتاتور 82 ساله این کشور، موجی از بازتاب را در سراسر جهان به همراه داشت.
به گزارش شبکه ایران، پیروزی مردم مصر در برکناری حسنی مبارک، دیکتاتور 82 ساله این کشور، موجی از بازتاب را در سراسر جهان به همراه داشت.
شبکه خبری‌بی‌بی‌سی در انتشار گوشه‌ای از این بازتاب جهانی نوشت: خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که دولت سوئیس دستور داده تا دارائی‌های آقای حسنی مبارک و بستگانش در این کشور مسدود شود.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از پیروزی مردم مصر استقبال کرده اما نتوانسته نگرانی خود را از آینده رژیم صهیونیستی پنهان کند و از مصر خواسته است تا به پیمان صلح مصوب سال ۱۹۷۹ میلادی با اسراییل متعهد باشد!
احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به تحولات مصردر وبسایت خود نوشته است: "تبریک به مردم مصر. امیدواریم سیستمی در مصر بر سر کار بیاید که انتظارات مردم این کشور را برآورده کند."
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اخوان المسلمین، از گروه‌های شاخص مخالف حسنی مبارک،از استعفای مبارک ابراز خرسندی کرده و از نیروهای نظامی این کشور "به خاطر تعهدشان به وعده‌هایی که داده بودند" تشکر کرده است.
جنبش حزب الله لبنان نیز "پیروزی تاریخی" مردم مصر را تبریک گفته است .به گزارش خبرگزاری فرانسه، مردم بیروت، پایتخت لبنان هم به دنبال کناره‌گیری حسنی مبارک به خیابان‌ها ریخته‌اند و به شادی مشغولند.
"جو بایدن"، معاون رییس جمهور آمریکا می‌گوید که آنچه در مصر رخ داده است، تاثیری فراتر از مرزهای این کشور خواهد داشت.
محمد البرادعی، از چهره‌های معترض مصری گفته است که "حتی نمی‌توانم احساسم را توصیف کنم. این، یک شادی، نشاط و رهایی کامل برای ۸۵ میلیون مصری است. مصر برای اولین‌بار آزاد شده و روی پای خودش، در مسیری درست برای رسیدن به مردمسالاری و عدالت اجتماعی قرار گرفته است."
به گزارش رویترز، عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، از چیزی که او "انقلاب سفید" در مصر خواند، استقبال کرده و گفته است که "من چشم انتظار آینده هستم."
در چنین شرایطی، یک مقام رسمی رژیم صهیونیستی که نامش اعلام نشده، به خبرگزاری رویترز گفته است که "امیدوارم استعفای آقای مبارک، روابط صلح‌آمیز مصر و اسراییل را تحت تاثیر قرار ندهد."
یک خبرنگار بی‌بی‌سی در قاهره می‌گوید که "فکر نمی‌کنم قاهره در طول تاریخش، چنین جمعیتی را در خیابان‌ها دیده باشد." وی می‌گوید که محتوای شعارهای مردم در خیابان‌ها مبنی بر این است که آنها خواهان تغییر کامل رژیم و نظام حاکم بر مصر هستند.
مقامات رسمی قطر هم در بیانیه‌ای که رویترز منتشر کرده است، تحولات مصر را "گامی مثبت و مهم در راستای آرمان‌های مردم مصر برای دست یافتن به دموکراسی و اصلاحات" توصیف کرده‌اند.
شبکه خبری العربیه گزارش داده است که شورای عالی نظامی در مصر، اعضای هیأت دولت مصر را اخراج خواهد کرد. بر اساس این گزارش، شورای عالی نظامی مصر همچنین هر دو مجلس علیا و سفلای مصر را منحل و با کمک رییس دادگاه عالی قانون اساسی مصر، کشور را اداره خواهد کرد. انتظار می‌رود جزئیات بیشتر در این باره، تا آخر وقت امروز در بیانیه‌ای اعلام شود.
خبرنگار بی‌بی‌سی در قاهره همچنین می‌گوید که به نظر نمی‌رسد عمر سلیمان، معاون رییس جمهوری مصر همچنان بر سر کار بماند. به گفته او، شعارهای مردم حاضر در خیابان‌های قاهره، تا حدی تغییر کرده است و آنها الان خواهان محاکمه عوامل رژیم سابق مصر هستند.
"جان لاین"، دیگر خبرنگار بی‌بی‌سی در قاهره می‌گوید که فضای حاکم در قاهره طوری است که گویا "مصر آزاد شده است." راننده‌ها مدام بوق می‌زنند و پرچم‌های برافراشته مصر همه جا به چشم می‌خورد.
گفتنی است کناره‌گیری مبارک از قدرت تنها بخشی از خواسته‌های ملت مصر بوده و این ملت آنها تغییرات اساسی در نظام حاکم بر این کشورند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها