کد خبر: ۹۲۰۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۲۳ بهمن ۱۳۸۹

کارشناسان اعلام کردند با بروز انقلاب در دو کشور تونس و مصر، مقامات عربستات سعودی در این مقطع زمانی به شدت نگران تقویت جایگاه ایران و به راه افتادن یک انقلاب مشابه در عربستان هستند.
 
به گزارش الف از رویترز، عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان نیز ممکن است به دلیل نارضایتی های گسترده مردمش و همچنین نرخ بیکاری بالا( حدود 10 درصد) با شورش و طغیان مردمی روبرو شود. کارشناسان معتقدند با موافقت آمریکا با کناره گیری حسنی مبارک از قدرت، زنگ خطر برای مقامات ارشد حکومت سلطنتی عربستان به صدا درآمده است.
 
"سیمون هندرسون" یک تحلیل گر امور عربستان در واشنگتن گفت: مقامات عربستات نگران هستند که آمریکا با عدم حمایت حسنی مبارک مرتکب یک اشتباه در امور سیاست خارجی شوند. با کناره گیری حسنی مبارک از قدرت، نگرانی مقامات سعودی دو چندان  شده است چون آنها در حال از دست دادن هم پیمانان خود برای مقابله با افزایش نفوذ منطقه ای ایران هستند. پیش از کناره گیری حسنی مبارک از قدرت حتی مقامات سعودی به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی توانند بر حسنی مبارکِ در حال کناره گیری از قدرت حساب باز کنند. مقامات عربستان پیشتر نیز خصومت خود را با ایران نشان داده بودند  و حتی براساس اسناد فاش شده از سوی سایت ویکی لیکس مشخص شد که مقامات عربستانی از آمریکا خواسته بودند به ایران حمله کند. به دنبال بروز ناآرامی های مردمی در جهان عرب و بروز انقلاب در تونس و مصر، مقامات حکومت سلطنتی عربستان جایگاه خود را بیش از پیش  در خطر می بینند و برعکس جایگاه ایران را( یک رقیب جدی خود) در مسیر تقویت مشاهده می کنند.
 
مقامات عربستان به شدت نگران گسترش شیعیان در خاورمیانه هستند. به دنبال انقلاب در تونس و مصر به نظر می رسد که باید در جهان عرب شاهد انقلاب های دیگر بود و ممکن است در آینده نزدیک روزی نوبت به  کشور عربستان برسد. "تورات الامری" یک تحلیل گر سیاسی عربستان گفت: مصر یک عامل بسیار مهم در ثبات خاورمیانه محسوب می شود. اگر بی ثباتی و یا خلاء در قدرت در مصر ایجاد شود، عربستان مجبور است مسئولیتهای بیشتری را در منطقه بر عهده بگیرد. اینکه دولت جدید مصر در چه مسیری حرکت خواهد کرد و آیا در راستای ممافع ریاض خواهد بود یا خیر، سوالی است که باعث نگرانی سعودی ها شده است.
تحلیل گران معتقدند با توجه به بروز انقلاب در مصر و کناره گیری حسنی مبارک از قدرت، این کشور از این پس فقط بر حل و فصل مشکلات داخلی خود متمرکز خواهد شد و نمی تواند به اقدامات عربستان برای مقابله با نفوذ فزاینده ایران در منطقه بپیوندد. دیپلمات ها نیز اعلام کرده اند دولت ریاض نگران است کناره گیری مصر از امور دیپلماتیک (به دلیل مشغله برای حل و فصل مشکلات سیاسی داخلی اش) در منطقه مسیر را برای ترکیه و قطر در ایفای نقش پررنگ تر فراهم کند؛ فعالیتهای دیپلماتیکی که به نفع ایران خواهد بود.
 
یک دیپلمات در این راستا گفت: نفوذ عربستان در خاورمیانه رو به کاهش است و در کنار تقویت جایگاه ایران در منطقه، کشورهای دیگری همچون ترکیه و قطر که با انزوای ایران مخالف هستند، نقش پررنگ تری را در خاورمیانه ایفا خواهند کرد. دولت ریاض برای جایگزین کردن کشوری به جای مصر با هدف مقابله با جایگاه ایران در منطقه با مشکلات سختی مواجه است. عراق و سوریه نیز روابط قوی با ایران دارند.
 
" حلال خشان" استاد داشنگاه علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی لبنان تصریح کرد: مشخص است که آمریکا دیگر روی رژیم حسنی مبارک حساب باز نکرده و تاریخ مصرف حکومت مبارک به پایان رسیده است. این باعث به راه افتادن موجی از ترس و نگرانی در میان مقامات عربستان شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها