کد خبر: ۹۸۹۹
زمان انتشار: ۱۵:۰۲     ۱۰ اسفند ۱۳۸۹

به گزارش 598 به نقل از جهان، خبرگزاری الجزیره، با انتشار گزارشی با عنوان " ستاد فرماندهی انقلاب لیبی"! تلاش کرد تا نقش شبکه های اجتماعی و ارتباطات مجازی را در انقلاب لیبی پررنگ کند.

این تلاش الجزیره البته تا آنجا پیش رفت که در همین گزارش از انقلاب لیبی به نام "شورش سایبری" یاد می شود و در عین حال هیچ اشاره ای به کشتار مردم انقلابی و مسلمان لیبی توسط نیروهای قذافی و در عین حال جهاد مسلحانه انقلابیون با گارد دیکتاتوری نمی کند.

الجزیره در گزارش خبرنگار خود ضمن تلاش برای پررنگ کردن نقش رسانه هایی همچون بی بی سی و سی ان ان در راهبری حرکات انقلابیون، از یک ساختمان مجعول که عده ای در آن مشغول انجام فعالیت های مجازی و اینترنتی هستند به عنوان "مقر اصلی و محرک انقلاب لیبی" نام می برد و می نویسد:

" در اتاق اصلی این ساختمان،‌ این احمد سنالا و همراهان او هستند که روی لپ تاپ‌های خود خم شده اند.

"طبقه بالا مرکز اینترنت ماست که از سه شنبه گذشته فعال شده است" این را سنالا می گوید.

سنالا در همین حال به یکی از اعضای اتاق که در حال تلاش برای آپلود یک ویدئو بر روی یوتیوب است می‌گوید که سرعت الان ۲ کیلو بایت در ثانیه است که البته خیلی کم است.

احمد یعقوب، یکی دیگر از کاربران است که ۲۶ ساله است و یک وبلاگ در سرویس ورد پرس به زبان عربی ایجاد کرده است که "صدای انقلاب ۱۷ فوریه" (روز خشم در لیبی) نام دارد.

یعقوب می گوید: او و همراهانش از انقلاب در مصر و تونس شجاعت کسب کرده‌اند و راه را نیز یافته اند.

"مصری ها عاملی برای کمک به انقلاب لیبی شده‌اند. نه تنها از طریق مرز مشترک لیبی با مصر بلکه از طریق شهرهای مرزی مصر که در نزدیکی لیبی هستند، اطلاعات ایجاد شده در رسانه‌های اینترنتی در لیبی، بر روی رسانه هایی همچون فیس بوک آپلود می شوند و همچنین مصری‌ها تجربیات خود را در نحوه مواجهه با سرکوب های دولت نیز به ما یاد می‌دهند."

این مطلب را نیز سنالا می گوید.

او همچنین می گوید: معترضین در گرماگرم اعتراضات در بنغازی، به دلیل قطع شدن اینترنت تحت فشار بودند. اما شیخ احمد به اینجا آمد و این معضل را به وسیله تلفن ماهواره‌ای و سیستم های اسکایپ رفع کرد و ارتباط ما با جهان خارج وصل شد.

سنالا از همین طریق با رسانه‌هایی از قبیل بی بی سی و سی ان ان نیز ارتباط برقرار کرده و حتی می تواند با آنها چت کند.

آنها همچنین گروه‌هایی را در فیس بوک و توییتر نیز تشکیل داده‌اند."

الجزیره در ادامه گزارش خود از زبان یکی از مصاحبه شوندگان، اخبار مربوط به حرکات انقلابی مردم لیبی را "اغراق آمیز" می خواند و ضمن بیان ناپیدای این نکته که تنها راه ممکن برای اطلاع یافتن از وقایع لیبی استفاده از شبکه های مجازی و شبکه هایی چون فیس بوک و توییتر است، می نویسد: " بخش عمده اطلاعاتی که در هفته های اخیر از انقلاب لیبی به دست رسانه‌های غربی رسید از ارتباطات تلفنی، ایمیل‌ها و پیام هایی بود که طی هفته های اخیر از داخل لیبی انتشار یافت که البته عمدتا ناقص و یا اغراق آمیز بودند."

این رسانه عربی، در ادامه گزارش خود باز هم صفت دیگری را برای فضای ذکر شده به کار می برد و از آن به عنوان "خانه انقلاب" یاد می کند.

الجزیره می نویسد:

" در این دفتر همچنین چندین مرد و زن در حال تلاش هستند و با رایانه‌های خود کار می‌کنند. آنها مشغول جمع‌آوری فیلم‌ها و عکس های مختلف هستند و آرشیو بزرگی نیز از این اطلاعات تهیه کرده‌اند.

بخش عمده ای از تجهیزات این دفتر شامل کامپیوترها، مواد غذایی و ... اهدا شده است تا نبض شورش در بنغازی همچنان بتپد.

یکی از افراد می گوید: برای کسانی که در خارج از این منطقه هستند مهم است که بدانند ما که هستیم و برای چه این اقدامات را انجام می‌دهیم."

نکته قابل توجهی که به نظر می رسد الجزیره از روی عمد به آن هیچ اشاره ای نمی کند این است که ارتباطات مجازی قبل از خیزش اسلامی مردم لیبی هم در این کشور میسر بوده است. اما اینکه چرا با وجود این ارتباطات این کشور همچنان از وجود دیکتاتوری رنج می برده است نکته ایست که الجزیره از کنار آن با سکوت رد می شود.

این رسانه عربی، در گزارش خود هیچ اشاره ای به تلاش انقلابیون مسلمان لیبی برای مبارزه همه جانبه با دیکتاتوری قذافی و نیز کشته شدن چند هزار نفر از مردم مسلمان این کشور در جریان عصیان مردم لیبی نمی کند.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز، در گزارشی پیرامون انقلاب مصر، انقلاب اسلامی مردم این کشور را انقلاب فیس بوکی نامیده بود.

رسانه های صهیونیستی دنیا، پس از آغاز خیزش های مردم مسلمان، تلاش های وافری را برای پر رنگ کردن نقش شبکه های اجتماعی و مجازی در بروز این خیزش ها آغاز کرده اند که بخشی از نقشه شیطانی آنها برای انکار ماهیت اسلامی این خیزش ها یا همان بیداری اسلامی است.

خیزش اسلامی مردم لیبی تاکنون بیش از چند هزار کشته داشته است. مردم این کشور هم اکنون با دسترسی به بخشی از مهمات ارتش لیبی وارد مبارزه مسلحانه با دیکتاتور لیبی شده اند.

شهرهای بسیاری از لیبی هم اکنون به دست مخالفان مسلمان افتاده است و گفته می شود لیبی بحران های شدیدتری را پیش رو خواهد داشت.

مقام معظم رهبری چندی پیش در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به قیام اسلامی مردم مصر تأکید کردند: "قیام ملت مسلمان مصر، یک حرکت اسلامی و آزادیخواهانه است"

آنچه که در ادامه می بینید تصاویری است که الجزیره در گزارش "ستاد فرماندهی انقلاب لیبی" به کار برده است.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها