کد خبر: ۹۹۲۰
زمان انتشار: ۱۷:۰۸     ۱۰ اسفند ۱۳۸۹
با قطعی شدن کاندیداتوری «آیت‏الله مهدوی‏کنی» برای ریاست مجلس خبرگان رهبری بعید به نظر می‏رسد «آیت‏الله هاشمی‏رفسنجانی» تن به رقابت با ایشان بدهد. آخرین اخبار حکایت از آن دارد که نزدیک به 60 نفر از اعضای مجلس خبرگان نسبت به ریاست «آیت‏الله مهدوی» ابراز تمایل کرده‏اند.
گروه سیاسی برهان/ صالح اسکندری؛ با قطعی شدن کاندیداتوری «آیت‏الله مهدوی‏کنی» برای ریاست مجلس خبرگان رهبری بعید به نظر می‏رسد «آیت‏الله هاشمی‏رفسنجانی» تن به رقابت با ایشان بدهد. آخرین اخبار حکایت از آن دارد که نزدیک به 60 نفر از اعضای مجلس خبرگان نسبت به ریاست «آیت‏الله مهدوی» ابراز تمایل کرده‏اند. و علی‏رغم تمام تلاش‏های تیم «آیت‏الله هاشمی» در قم برای رایزنی با علما، اما اقبال چندانی برای تداوم ریاست فعلی به دست نیامده است. البته «هاشمی‏رفسنجانی» پیش از این گفته بود: «متأسفانه برخی افراد ناآگاه و یا شاید آگاه به‌گونه‌ای شانتاژ می‌کنند که گویی این‌گونه مسوولیت‌ها برای اینجانب جاذبه‌ای دارد. اگر مسوولیتی پذیرفته می‌شود جز ادای تکلیف و دین به جامعه، انقلاب و نظام اسلامی نیست و این‏بار نیز برخی افراد و گروه‌های افراطی دانسته یا ندانسته شانتاژهایی می‌کنند، که احساس می‌کنم نباید تسلیم آن‌ها و القائات آنان شد. لذا به تکلیف عمل خواهم کرد و نتیجه آن هر چه باشد، تنها رضایت و خشنودی خداوند برایم مهم است.»
 
فراتر از رقابت‏های درونی مجلس خبرگان و اینکه هاشمی می‏آید یا نمی‏آید، نکته مهم‏تر این است که به جایگاه این مجلس و اهمیت آن نباید لطمه بخورد. به تعبیر «مقام معظم رهبری» مجلس خبرگان «صندوق ذخیره معنوی نظام» است، که هنگامی که کشور به تعیین رهبر احتیاج پیدا کرده است، یا به خاطر اینکه رهبر قبلی از دنیا رفته است و یا خدای نخواسته از صلاحیت‌ها افتاده است که باید رهبر دیگری را انتخاب کنند؛ اگر چنین جمعی در آن هنگام حضور نداشته باشند و آماده به کار نباشد، آن‏چنان گرهی در دستگاه مدیریت کشور به وجود خواهد آمد، که با هیچ سرانگشتی این گره باز شدنی نیست.»
 
در واقع دستگاه رسانه‌ای غرب ضمن درک حساسیت و اهمیت مجلس خبرگان رهبری، آرزوی روزی را دارد که این گره در مدیریت کشور به وجود آید و کشور با بحران جدی مواجه شود. لذا هرگونه حرکتی که به تضعیف جایگاه مجلس خبرگان چه از سوی خارج و چه در داخل کشور بینجامد در راستای همین رویکرد است.
 
فراتر از رقابت‏های درونی مجلس خبرگان و اینکه هاشمی می‏آید یا نمی‏آید، نکته مهم‏تر این است که به جایگاه این مجلس و اهمیت آن نباید لطمه بخورد.
 
هر اندازه که مجلس خبرگان برای مردم اطمینان‌بخش و مورد اعتمادتر باشد به الزامات واقعی خود نزدیک‌تر شده است. هر آنچه مانع این اطمینان و اعتماد مردم به مجلس خبرگان شود، فرآیندی تخریبی است و در جهت تضعیف یکی از ارکان حیاتی نظام است.
 
«آیت‏الله هاشمی‏رفسنجانی» در سال‏های پس از پیروزی انقلاب به درایت و آینده‏نگری مشهور عام و خاص بوده و هست. وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از اصلى‌ترین افراد نهضت و از مبارزین جدى و نستوه قبل از انقلاب بود. پس از پیروزى انقلاب «هاشمی‏رفسنجانی» از مؤثرترین شخصیت‏هاى جمهورى اسلامى در کنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در کنار «مقام معظم رهبرى» ایستاد و بارها از جانب معظم له مورد تحسین و تمجید قرار گرفت. اما «هاشمی» در آزمون فتنه 88 به هر دلیلی نتوانست آزمون موفقی را پشت سر بگذارد و نوعی سلب اعتماد عمومی از وی چه در بین نخبگان، چه در بین مردم صورت پذیرفت. امروز خطبه 26 تیرماه 1388(ش)، مواضع هاشمی در قبال حوادث روز قدس، 13 آبان، 16 آذر و به‌ویژه عاشورای 1388(ش) و آخرین اظهارات وی در تأکید بر مواضع آخرین نماز جمعه‏اش و ... روی میز خبرگان قرار دارد.
 
اما وظیفه‏ی نخبگان ملی، گروه‏ها، احزاب و جریانات سیاسی در این برهه‏ی حساس چیست؟ بدون تردید این انتخابات بسان رقابت نامزدهای ریاست جمهوری نیست، در واقع در این انتخابات رقابت به معنای زمینی رنگ می‏بازد و زاویه‌ای الهی برای آن تعریف می‏شود. شاید اساسا تعبیر رقابت برای این انتخاب تعبیر مناسبی نباشد.
 
احزاب و گروه‏های سیاسی بایسته است با ترسیم این زاویه الهی در گفتار و کردار سیاسی خود مانع از ابهام آفرینی‏های کاذب در این انتخاب گردند. فقها و علمای حاضر در مجلس خبرگان تکلیف کشور را در یک مقطع حساس تعیین می‏کنند، لذا کسی نمی‏تواند برای آنها تعیین تکلیف نماید.*
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها