کد خبر: ۹۹۴۸
زمان انتشار: ۱۸:۳۶     ۱۰ اسفند ۱۳۸۹
مهمان‌پرست افزود: اعلام كرديم آماده هر نوع كمك رساني در جهت مسائل انسان دوستانه هستيم و براي پذيرش زخمي‌هاي ليبي نيز آمادگي داريم. با توجه به شرايط ليبي به محض اينكه چنين آمادگي براي كمك رساني به وجود بيايد، آماده اقدام لازم خواهيم بود.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان از آمادگي ايران براي پذيرش مجروحان ليبي خبر داد و گفت: به محض فراهم شدن شرايط، آماده اقدام لازم در اين زمينه خواهيم بود.

به گزارش خبرگزاري فارس، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگي با خبرنگاران به پرسش‌هاي آنها پاسخ گفت.

* حاكماني كه اقبال مردمي ندارند اجازه به خاك و خون كشيده شدن ملت‌شان را ندهند

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص اخبار مطرح شده مبني بر اينكه آمريكايي‌ها در حال بررسي گزينه نظامي عليه رژيم قذافي هستند، با بيان اينكه ما هر نوع خشونت عليه مردم ليبي را كه در حال حاضر به شكل كاملاً غيرانساني اتفاق مي‌افتد محكوم مي‌كنيم، گفت: اميدواريم حاكماني كه اقبال مردمي را در پيش روي خودشان ندارند، با روش‌هاي عاقلانه‌تري صحنه را ترك كنند و اجازه ندهند كشورشان تخريب و ملت‌شان با روش‌هاي غيرانساني به خاك و خون كشيده شود.

وي در عين حال يادآور شد: اين موضوعات نبايد بهانه‌اي جهت دخالت نظامي كشورهاي ديگر قرار گيرد و كشورهاي ديگر به ويژه در غرب نبايد از اين موقعيت‌هايي كه در اثر حضور مردم در صحنه و براي به دست گرفتن تعيين سرنوشت كشورشان ايجاد كردند، سوءاستفاده كرده و اين كشورها را به پايگاه جديد نظامي خود تبديل كنند.

* آمريكايي‌ها با نوع برخوردشان بزرگ‌ترين ضربه را به حقوق بشر وارد مي‌كنند

خبرنگار فارس اظهارات روز گذشته هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا كه نسبت به وضعيت حقوق بشر در ايران انتقاد كرد و گفته كه ايران سياست خشونت در خارج از مرز و حكومت استبدادي را در درون مرز دنبال مي‌كند مورد اشاره قرار داد و نظر مهمان‌پرست را در اين مورد جويا شد كه وي گفت: متأسفانه رويكرد سياسي و رفتار دوگانه مقامات آمريكايي نسبت به بحث حقوق بشر به عنوان بزرگترين عامل جهت تضعيف اصل حقوق بشر تلقي مي‌شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه آمريكايي‌ها با نوع برخوردشان به موضوع حقوق بشر بزرگترين ضربه را به حقوق بشر وارد مي‌كنند، خاطرنشان كرد: همه اظهارات خانم كلينتون در دو ماه گذشته را به خاطر دارند كه چگونه از رژيم حسني مبارك در مصر حمايت و آن دولت را با ثبات مي‌دانست.

وي ادامه داد: همه شاهد رفتار نظاميان آمريكايي در به خاك و خون كشيده شدن شهروندان بيگناه افغانستان كه اخيراً بيش از 80 نفر از مردم بيگناه اين كشور به ويژه كودكان توسط نظاميان آمريكايي به قتل رسيدند، هستيم.

* دفاع ظاهري آمريكايي‌ها از حقوق بشر باعث مضحكه اين مسئله شده است

به گفته مهمان‌پرست اظهارات مقامات آمريكايي و دفاع ظاهري آنها از حقوق بشر موجب مضحكه اين مسئله در سطح بين‌الملل شده و مقامات آمريكايي بايد بيشتر از همه پاسخگوي وضعيت حقوق بشر باشند و نسبت به حقوق اقليت‌هاي نژادي و مذهبي در داخل آمريكا و برخورد آنها با زندانيان در داخل آمريكا و رفتار غيرانساني آنها در زندان‌هاي گوانتانامو، ابوغريب و جاهاي ديگر پاسخگو باشند.

* مطالعات ادعايي داستاني كهنه و تكراري

خبرنگاري به موضوع مطالعات ادعايي اشاره كرد كه مهمان‌پرست داستان مطالعات ادعايي را داستاني كهنه و تكراري خواند كه هيچ گونه وجهه قانوني و مستند حقوقي ندارد و افزود: اين برخلاف رويه‌اي است كه آژانس بايد نسبت به اعضاي متعهد خود اعمال رفتار قانوني داشته باشد.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: در گزارش اخير آقاي آمانو تفكيك موضوعاتي كه توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در چارچوب تعهداتNPT و كشورهايي كه به اين تعهدات پايبندند و همينطور موضوعاتي كه مربوط به قطعنامه شوراي امنيت مي‌شود، اين تفكيك شايد مقدمه‌اي باشد براي اينكه آژانس به سمت مسير اصلي و حقوقي خودش برگردد.

وي اضافه كرد: فكر مي‌كنيم بايد اين مسير ادامه يابد و آژانس اجازه ندهد مسائل سياسي و فشار كشورهاي غربي تأثيري بر مسير حقوقي آن داشته باشد.

مهمان‌پرست بار ديگر با بيان اينكه اين ادعاها هيچ گونه مستندي ندارد، خاطرنشان كرد: در چارچوب توافقي كه قبلاً با آژانس صورت گرفت براي رفع ابهاماتي كه در قالب مداليتي بين ايران و آژانس صورت گرفت همه ابهامات برطرف شد و بعد از آن اين بحث‌ها به عنوان يك موضوع انحرافي مطرح شد و هيچ وقت هم اصل اين اسناد به طرف ايراني ارائه نشد.

مهمان‌پرست گفت: ‌بحث‌هايي كه به طور پراكنده مطرح مي‌شود و تلاش مي‌كنند فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ما را به شكلي به فعاليت‌هاي تسليحاتي ارتباط بدهند، تنها در چارچوب فشارهاي سياسي و فضاسازي تعريف مي‌شود.

* هيچ كشوري اجازه مداخله در امور داخلي ايران را ندارد و نخواهد داشت

يكي از خبرنگاران به اخبار منتشر شده مبني بر بازداشت كروبي و موسوي و اظهارات مداخله جويانه مقامات آمريكايي از جمله كلينتون در اين خصوص اشاره كرد كه مهمان‌پرست در پاسخ مسائل مربوط به اوضاع داخلي در ايران را كاملاً داخلي خواند و تصريح كرد: هيچ كشوري اجازه مداخله در امور داخلي ما را ندارد و نخواهد داشت.

وي افزود: مسائلي كه مربوط به افراد مطرح مي‌شود در چارچوب حقوقي و توسط مقامات قضايي رسيدگي خواهد شد و اين موضوع نمي‌تواند دستاويزي براي آمريكايي‌ها و برخي كشورهاي غربي باشد.
مهمان‌پرست با اشاره به فشارهايي كه آمريكايي‌ها و برخي كشورهاي غربي در طي سال‌ها بر ملت‌هاي منطقه وارد آوردند و همچنين تحولات كنوني در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا، گفت: آنها براي فرافكني و عوض كردن صورت مسئله سعي مي‌كنند همه توجهشان را به موضوعات غيرواقعي انحراف دهند.

وي گفت: آن چيزي كه مي‌تواند مورد تأييد در حركت مردمي در كشورها قرار گيرد، احترام به نظر اكثريت مردم يك جامعه است. در كشورهاي مختلف نظر اكثريت مردم نسبت به مداخلات خارجي و اظهارات و مداخلات مقامات آمريكايي، صهيونيستي و برخي كشورهاي غربي به خوبي قابل مشاهده است.

مهمان‌پرست ادامه داد: اگر كسي در كشور ما مايل است نظر مردم را بشنود، بهتر است به نظر اكثريت ملت توجه داشته باشد.

وي با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپيمايي 22 بهمن خاطرنشان كرد: اتفاقي كه در 22 بهمن امسال براي سي و دومين بار تكرار شد نشانگر حمايت قاطع ملت بزرگ ما از نظام و سياست‌هاي آن بود. اينكه مقامات آمريكايي توانايي شنيدن صداي اكثريت ملت ما را ندارند و به جاي اينكه حركت مردم را در 22 بهمن مورد توجه قرار دهند به برخي صحنه‌هاي ساختگي در داخل كه توسط گروه اندكي صورت مي‌گيرد، توجه مي‌كنند، اين مشكل اساسي مربوط به مقامات آمريكايي است.
به باور سخنگوي دستگاه ديپلماسي آنها (مقامات آمريكايي) بايد توانايي لازم را براي شنيدن صداي اكثريت ملت در خودشان به وجود بياورند.

* تمام امكانات را به كار گرفتيم تا از آخرين وضعيت امام صدر اطلاع حاصل كنيم

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين مهمان‌پرست در خصوص پيگيري‌هاي وزارت امور خارجه درباره سرنوشت امام موسي صدر، با بيان اينكه ما تمام امكانات موجود را به كار گرفتيم تا از آخرين وضعيت ايشان كسب اطلاع كنيم، ‌گفت: اميدواريم اخبار خوبي از وضعيت ايشان دريافت كنيم.

وي افزود: يكي از موضوعات مهمي كه براي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران از ابتدا مدنظر بوده، تعيين وضعيت امام موسي صدر و آزادي ايشان بوده است و اميدواريم اخبار موثقي در خصوص وضعيت ايشان به دست بياوريم.

* آمادگي ايران براي همكاري و پرداختن به موضوعات مشترك

سخنگوي وزارت خارجه درباره ديدار صالحي و اشتون كه سؤال يكي از خبرنگاران بود با بيان اينكه اخبار آن منتشر شده، اظهار داشت: در اين ديدار مجدداً بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري و پرداختن به موضوعات مشترك مورد نظر جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي 1+5 تأكيد شده است.

وي افزود: اينكه آمادگي ما بارها به اطلاع مقامات مختلف اروپايي و كشورهاي 1+5 رسيده نشانگر آن است كه طرف مقابل ما اگر واقعا اين آمادگي را براي مذاكره داشته باشد و بر موارد همكاري و جهت‌گيري مثبت كار كند و اقدامات تخريبي و تقابلي را كنار بگذارد، مشكلي وجود ندارد و ما مي‌توانيم مسير مذاكرات را دنبال كنيم.

* اطلاع آژانس از خروج سوخت نيروگاه بوشهر

يكي از خبرنگاران در خصوص اخبار مطرح شده مبني بر خروج سوخت نيروگاه بوشهر از قلب رآكتور و آخرين تحولات اين نيروگاه سؤال كرد كه سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: براي تست مجدد و آزمايشات فني كه به دنبال مسئله‌اي در رابطه با يكي از پمپ‌هاي خنك كننده اين نيروگاه به وجود آمد، قرار شد كه اين سوخت تخليه شود. مقامات روسي اين درخواست را داشتند و اين مسئله به اطلاع آژانس نيز رسيده است.

وي ادامه داد: آن چيزي كه براي ما نسبت به همه چيز بيشتر اهميت دارد رعايت ايمني تأسيسات هسته‌اي صلح‌آميز كشورمان در بالاترين سطح استاندارد است. اين مسئله فني است و با مشورت مقامات روسي و اطلاع آژانس كارهايي كه بايد انجام شود در دستور كار قرار مي‌گيرد.

* ايران مقتدرانه از امنيت خود و منطقه دفاع مي‌كند

ورود دو ناو ايراني به كانال سوئز و اظهارات مقامات رژيم صهيونيستي كه اين اقدام را تحريك آميز خواند‌ه‌اند سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد و سخنگوي وزارت خارجه در اين باره گفت: بحث مربوط به عبور ناوهاي كشورمان از كانال سوئز و پهلو گرفتن در نزديكي بنادر كشور سوريه يك مسئله كاملاً طبيعي است. كشورهاي منطقه براي ايجاد ثبات، صلح و امنيت بايد توانايي و اقتدار لازم را داشته باشند.

مهمان‌پرست تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران مقتدرانه هم از امنيت خودش دفاع مي‌كند و هم از ثبات، صلح و امنيت منطقه حمايت مي‌كند و آمادگي خودش را در اين راستا اعلام كرده است.

وي افزود: فكر مي‌كنم در انجام اين برنامه توافقات خوبي هم با كشور سوريه براي همكاري‌هاي بيشتر نظامي در نگهداري از وضعيت ثبات و امنيت دريايي به عمل آمده است.

* آمادگي ايران براي پذيرش مجروحان ليبي

يكي از خبرنگاران درباره ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم ليبي و مداواي مجروحان اين كشور سؤال كرد كه سخنگوي وزارت خارجه با ابراز تأسف از كشتار و تخريبي كه در ليبي صورت گرفته، گفت: يكي از نادرترين اتفاقات و حملات هوايي عليه مردم آن كشور را شاهد بوديم.

مهمان‌پرست افزود: اعلام كرديم آماده هر نوع كمك رساني در جهت مسائل انسان دوستانه هستيم و براي پذيرش زخمي‌هاي ليبي نيز آمادگي داريم. با توجه به شرايط ليبي به محض اينكه چنين آمادگي براي كمك رساني به وجود بيايد، آماده اقدام لازم خواهيم بود.

* رژيم صهيونيستي فكري اساسي براي خودش كند

سكوت سؤال برانگيز كشورهاي اسلامي در خصوص تداوم روند شهرك سازي رژيم صهيونيستي سؤال يكي از خبرنگاران از سخنگوي دستگاه ديپلماسي بود كه وي در اين باره اظهار داشت: متأسفانه رژيم غاصب صهيونيستي از هر فرصتي براي ادامه جناياتش استفاده مي‌كند. آنها بايد بدانند كه هر چه بيداري اسلامي در منطقه افزايش يابد و هر چقدر كشورهاي منطقه با اتكا به آراي بيشتر مردمي به صورت مستقل در منطقه مهم خاورميانه فعاليت خود را دنبال كنند، منافع اين رژيم نامشروع بيشتر تهديد خواهد شد و بايد فكري اساسي براي خودش كند.

* موضوعات جديد‌تري براي طرح مي‌توان پيدا كرد

به گزارش فارس، مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالي در خصوص باغ قلهك، اظهار داشت: مذاكرات مربوط به مسائل مورد ادعاي كشورها در خصوص مالكيت، از طريق مراجع قانوني دنبال مي‌شود. اين مسئله‌اي است كه قبلا مطرح شده، مي‌توان موضوعات جديدتري براي طرح پيدا كرد. اين مسئله از طريق مراجع اصلي و قانوني خود دنبال مي‌شود.

* اقدام جدي و مسئولانه مجامع بين‌المللي نسبت به وضعيت عسگري، امام صدر و چهار ديپلمات

خبرنگار فارس در خصوص سرنوشت عليرضا عسگري معاون وزير دفاع اسبق و اخبار مطرح شده مبني بر انتقال وي به هلند سؤال كرد كه سخنگوي دستگاه ديپلماسي در اين باره گفت: يكي از موضوعاتي كه در دستور كار پيگيري‌هاي دستگاه سياست خارجي قرار گرفته، وضعيت آقاي عسگري است.

وي با بيان اينكه اين موضوع روز گذشته در ملاقات علي‌اكبر صالحي و رئيس كميته بين‌المللي صليب سرخ مطرح شد، خاطرنشان كرد: اميدواريم همه كشورها احساس مسئوليت بيشتري كنند و شاهد اقدامات جدي و مسئولانه همه مجامع بين‌المللي براي تعيين وضعيت افرادي چون عسگري، چهار ديپلمات ما كه در لبنان توسط عوامل رژيم صهيونيستي ربوده شدند و همچنين امام موسي صدر باشيم.

* حساسيت نسبت به ساخت جزاير مصنوعي در خليج فارس

سخنگوي وزارت خارجه در مورد اقدامات اين وزارتخانه در خصوص ساخت جزاير مصنوعي توسط امارات متحده عربي در خليج فارس، با بيان اينكه حساسيت بسيار بالايي نسبت به اقداماتي شبيه ساخت جزاير مصنوعي در كشورهاي ساحلي وجود دارد، گفت: اين مسئله مي‌تواند نسبت به مسائل سرزميني و امنيتي منطقه و همچنين مسائل زيست محيطي حساسيت‌هايي را ايجاد كند و بايد با دقت فراوان به اين موضوع توجه كرد.

مهمان‌پرست با ذكر اين نكته كه جمهوري اسلامي ايران اين مسئله را دنبال مي‌كند، خاطرنشان كرد: جنبه‌هاي مختلف مربوط به ساخت جزاير مصنوعي در دستور كار قرار دارد.

وي بر مشاركت و همفكري كشورهاي منطقه در اين خصوص تأكيد كرد و افزود: آنهايي كه در خليج فارس ساحل دارند بايد نسبت به همه مواردي كه مربوط به امنيت، بحث‌هاي زيست محيطي و مسائل مربوط به همسايگان مي‌شود، مراقبت كنند تا در آينده شاهد مشكلاتي در اين زمينه نباشيم.

* كشورهاي منطقه خودشان قادر به تامين امنيت‌شان هستند

خبرنگاري با اشاره به اولتيماتوم سردار نقدي به آمريكايي‌ها براي خروج ناوهايشان از منطقه از مهمان‌پرست پرسيد آيا در اين خصوص با كشورهاي منطقه هماهنگي صورت گرفته است؟ كه وي پاسخ داد: آنچه خواست ملت‌هاي منطقه مي‌باشد، خروج نيروهاي خارجي است. هر جا نيروهاي خارجي وارد منطقه ما شدند به جاي تثبيت امنيت، ناامني را به ارمغان آوردند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: فراموش نمي‌كنيم مشكلاتي كه در افغانستان و عراق براي اين دو ملت ايجاد شد و نه تنها ثبات و امنيت ايجاد نشد، بلكه مردم بيگناه زيادي كشته شدند.

مهمان‌پرست با بيان اينكه كشورهاي منطقه آمادگي تامين امنيت خودشان را با همكاري همديگر خواهند داشت، گفت: توصيه‌ جدي به نيروهاي خارجي به ويژه نيروهاي نظامي خارجي اين است كه منطقه را ترك كنند. بدون حضور آنها حتما امنيت منطقه بهتر تامين مي‌شود.

* فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران كاملاً شفاف و روشن

خبرنگاري اظهارات عبدالله گل رئيس جمهور تركيه بعد از بازگشت از سفر به تهران مبني بر اينكه به همراه احمدي‌نژاد نقشه راهي را براي حل مسئله هسته‌اي ايران تدوين كرده مورد اشاره قرار داد و در مورد جزييات اين طرح سؤال كرد كه مهمان‌پرست در پاسخ با بيان اينكه همه فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز كشور ما كاملاً روشن و شفاف است، اظهار داشت: موضوعي كه مورد مذاكره بين جمهوري اسلامي ايران و 1+5 خواهد بود، بحث‌هاي مربوط به همكاري در زمينه موضوعات مشترك مورد نظر است.

وي ادامه داد: بحث‌ مربوط به فعاليت‌هاي هسته‌اي، موضوع كلي راجع به اجازه فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي براي همه كشورهاي عضو NPT و مقابله با هر نوع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و پيگيري مسئله جدي خلع سلاح خواهد بود.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه در نشستي كه در استانبول برگزار شد موضوعات مورد نظر طرفين مطرح شد، اظهار داشت: تركيه همكاري بسيار خوبي براي ميزباني داشت.

به گفته وي مشورت‌ها و رايزني‌هاي كشورهاي دوست و مستقل مي‌تواند به داشتن جهاني بهتر كه در آن حقوق ملت‌ها رعايت ‌شود، كمك كند و مي‌توان با برخوردهاي مقتدرانه و اقتدارگرا از سوي برخي كشورهاي سلطه‌گر كه در حال حاضر اعمال مي‌شود، مقابله كرد و جلوي اين حركات را گرفت.
مهمان‌پرست افزود: ما رايزني‌هاي خوبي را با مقامات تركيه داريم و راجع به موضوعات مختلف با يكديگر بحث و تبادل‌نظر داريم.

* تحولات منطقه و تأثير آن بر همكاري‌هاي اقتصادي ايران

تحولات منطقه و تأثير آن بر همكاري‌هاي اقتصادي ايران سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در اين باره اظهار داشت: طبيعتاً زماني حركت‌هاي مردمي نسبت به وضعيت حاكم بر آن كشور اعتراضاتي را داشته باشند، ممكن است براي كوتاه مدت فعاليت‌هاي اقتصادي آن كشور را دچار اخلال كند و اين مسئله ممكن است در شرايط اقتصادي منطقه هم تأثير داشته باشد.

وي افزود: زماني رژيم‌هاي مردمي و حكومت‌هاي با حمايت بالاي مردم در منطقه بيشتر وجود داشته باشند و آماده قطع وابستگي‌‌ها و همكاري‌هاي بيشتر منطقه‌اي باشند، حتما آينده روشن‌تري را براي صلح، ثبات و پيشرفت منطقه به ارمغان مي‌آورد و اميدواريم شكوفايي بيشتر اقتصادي را در منطقه شاهد باشيم.

مهمان‌پرست در پايان گفت: ما براي توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي، برقراري امنيت و اجراي پروژه‌هاي مشترك كاملاً آماده‌ايم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها