کد خبر: ۱۰۲۸۰۹
زمان انتشار: ۱۳:۱۵     ۰۶ دی ۱۳۹۱
مهمترین معیار در انتخاب رییس‏‌جمهور چیست؟
راهبرد رییس‏‌جمهور توان تغییر جهت نظام را نداشته و تاکنون روسای‏جمهور بوده‏اند که آمده‏اند و رفته‏اند و رکن رهبری و رویکرد کلان ایشان پیش رفته است. حال گزینه مناسب برای ریاست ‏جمهوری کیست؟ کسی که درک مناسبی از رویکرد کلان رهبری داشته و در راستای تحقق آن تلاش نماید. و گزینه نامناسب کسانی هستند که از ابتدا روشن است که رویکردی دیگر دارند و دغدغه آنها تمدن نوین اسلامی نیست. هم کسانی که می‏خواهند ملغمه‏ای از اسلام و مدرنیته بسازند و همچنان به مالزی و ترکیه و ژاپن اسلامی می‏اندیشند، از سرعت حرکت انقلاب و نظام خواهند کاست و هم کسانی که دغدغه رسیدن به جامعه غربی و اساسا ادامه پروژه مدرنیزاسیون ایران را دارند.
سرویس سیاسی پایگاه 598، محسن دنیوی/ با نزدیک شدن به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دوباره این سوال مطرح می‏شود که به چه کسی رأی بدهیم؟ آیا به کسی رأی بدهیم که سابقه خوبی به لحاظ مدیریتی و اجرایی داشته است؟ آیا گزینه مناسب کسی است که می‏تواند افراد با سلایق و دیدگاه‏های مختلف را دور هم جمع کند؟ آیا رییس‏جمهور مناسب کسی است که برنامه دارد؟ آیا افرادی که تیم و تشکیلات منسجمی به دنبال خود دارند انتخاب بهتری برای ریاست‏جمهوری هستند؟ و سوالات دیگر از این دست که می‏توان به این سوالات اضافه نمود.

مشاهده می‏کنید که برای رسیدن به گزینه مطلوب باید به یک یا چند سوال از این سوالات گرایش داشته باشید و با پاسخ به آنها گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. اما نکته اینجاست که توجه به هر یک از مسائل ما را از توجه به مسائل و معیارهای دیگر باز خواهد داشت. پس راه‏حل چیست؟ بر اساس چه معیاری گزینه مناسب را انتخاب کنیم؟ از میان معیارهای مختلف، کدام معیارها مهم‏تر از بقیه هستند؟ آیا داشتن تعهد مهم‏تر از تخصص است؟ آیا رییس‏جمهور قدرت تصمیم‏گیری بالایی داشته باشد مهم‏تر است یا اینکه از تیم منسجمی برخودار باشد؟ معیار اصلی چیست؟ و یا شاید به تعبیر بهتر مهمترین معیار در انتخاب رییس‏جمهور چیست؟

همگی به یاد داریم که در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری برخی این مساله را مطرح کردند که چهار نامزد ریاست‏جمهوری باید به جای درگیری با یکدیگر به بیان برنامه‏های خود می‏پرداختند و مردم به کسی که برنامه بهتری داشت رأی می‏دانند. هر چند ظاهر این کلام منطقی و درست به نظر می‏رسد، اما حقیقت این است که وقتی می‏توان برنامه‏ها را مقایسه کرد که نامزدها از راهبرد مشترکی برخوردار باشند. وقتی نامزدهای ما از راهبردهای متفاوتی تبعیت می‏کنند، پرداختن به برنامه‏های کاری عبث و بی‏سرانجام است و ممکن است ما را گمراه کند. چرا که برخی از برنامه‏ها بسیار به یکدیگر شبیه به نظر می‏رسند. مثلا کدام نامزد از میان چهار نامزد ریاست‏جمهوری در سال 88 مخالف کاهش سهم نفت در بودجه کشور بود؟ کدام نامزد مخالف اصلاح الگوی سوخت و اصلاح قیمت حامل‏های انرژی بود؟ کدام نامزد موافق قطع مذاکرات هسته ای با 5+1 بود؟

حتما خواهید گفت که پاسخ هر چهار نامزد به این سوالات شبیه یکدیگر است. پس ما چگونه می خواستیم با شنیدن برنامه‏های آنها در حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد به جمع‏بندی رسیده و بهترین را انتخاب کنیم؟! نکته مهم این است که این برنامه‏ها در دل یک راهبرد معنا می‏دهند و بدون توجه به آن راهبرد کلان که بر تمام سیاستها و برنامه‏ها سایه می‏افکند، ما دچار انحراف در تشخیص می‏شویم.

به این مثال توجه کنید. آقایان هاشمی و خاتمی و احمدی‏نژاد در میان شعارهای خود، شعار ساخت و آبادانی ایران را دنبال می‏کردند. ظاهر این شعار که در قالب برنامه‏های مختلف در دولت‏های آنان دنبال شد، کاملا شبیه هم است. اما اگر نگاهی به راهبرد آنها بنیدازیم تفاوتها روشن می‏شود. آقای هاشمی می‏خواستند ایران را بسازند تا تبدیل به ابرقدرتی در میان ملل مسلمان باشد و با ایجاد یک کشور مدرن اسلامی در برابر ملل قدرت‏طلبِ جهان عرض اندام کند. اما آقای خاتمی قصد داشتند با توسعه‏ی ایران به کانون توسعه جهانی رسیده و عقب‏ماندگی‏ها را در سایه نزدیک شدن به سطح توسعه جهانی کاهش دهند. و آقای احمدی‏نژاد که اساسا دغدغه دیگری داشتند و برای ایشان ساختن ایران مساوی بود با اثبات کارآمدی نظام برای الگوسازی و حرکت در جهت زمینه‏سازی ظهور امام زمان(عج).

می‏بینید تفاوتها چقدر عمیق و ریشه‏ای است؟ آقای هاشمی می‏خواستند ملغمه‏ای از اسلام و مدرنیته ایجاد کنند اما آقای خاتمی پروژه مدرنیزاسیون ایران را دنبال می‏کردند که از مشروطه آغاز و با فراز و نشیب همچنان دارای حیات است و آقای احمدی‏نژاد کلا به فضایی دیگر می‏اندیشند و صدور انقلاب، بسط شعارهای امام در مقیاس جهانی، تغییر موازنه قدرت در جهان، تغییر نظام مدریت جهانی از پایگاه ایران اسلامی را دنبال می‏کنند. ممکن است بپرسید که خب چه اهمیتی دارد که بر اساس کدام رویکرد کلان اقدام به ساخت و آبادانی ایران شود، آنچه مهم است نتیجه است که در هر سه رویکرد یکی است. اما نکته اینجاست که نه تنها رویکرد و جهت‏گیری کلان در برنامه‏ریزی برای تحقق آن تاثیر دارد، بلکه علاوه بر این در نتیجه نیز تاثیرگذار بوده و آنچه در نهایت حاصل می‏شود متناسب با خواست و طلب قلبی اولیه رییس‏جمهور محترم است.



حال به سوال اصلی برگردیم؛ مهمترین معیار در انتخاب رییس‏ جمهور چیست؟

اگر پذیرفته باشیم که راهبردها مهم بوده و جهت‏گیری کلان حرکت رییس‏جمهور و دولت او را تعیین می‏کنند، پس باید گفت که مهمترین معیار، هماهنگی راهبردی رییس‏جمهور با رهبری نظام است.

نکته اینجاست که رهبری نظام خود دارای راهبرد مشخصی برای حرکت انقلاب اسلامی هستند و بارها آنرا بیان نموده و مسیر را از انقلاب اسلامی تا تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان گام نهایی برای زمینه‏سازی ظهور تبیین کرده‏اند.

برای یادآوری باید گفت این پنج مرحله عبارتند از:

مرحله انقلاب اسلامی: در سال 57

مرحله نظام اسلامی: تا سال 60

مرحله دولت اسلامی: تا سال 90

مرحله جامعه اسلامی: از 90 تا کنون و ادامه دارد

مرحله تحقق امت اسلامی یا تمدن نوین اسلامی

این رویکرد کلان رهبری نظام از ابتدا و حتی قبل از انقلاب در اندیشه رکن رهبری شکل یافته بوده و حرکت کلی نظام بر این مبنا تنظیم می‏گردد. حال نکته مهم این است که رییس‏جمهور به عنوان شخص دوم چه نسبتی با این رویکرد کلان برقرار نماید. اگر دولت‏های تشکیل شده از ابتدای انقلاب تاکنون را مرور کنیم به نتایج جالبی می‏رسیم.

دولت بازرگان به طور کلی با این رویکرد سنخیت نداشت. شاید به ظاهر قدرت معارضه نداشت اما همراهی نیز نکرد و از چرخه خارج شد. رویکرد بنی‏صدر معارض با رویکرد کلان رهبری بود و چالش بالا گرفت و حذف رییس‏جمهور با تنش همراه شد. دولت آقای رجایی که فرصت چندانی نیافت و امکان قضاوت نسبت به آن وجود ندارد. دولت آیت الله خامنه‏ای هر چند از طرف رییس‏جمهور با رویکرد کلان همراه بود اما به دلیل اداره امور توسط رکن نخست‏وزیری و گرایش ایشان به رویکردهای سوسیالیستی در برخی جهات شباهتهایی با رویکرد کلان مطرح شده برقرار نمود اما در نهایت اختلافها آشکار شد و نوبت به قضایای استعفا و غیبت نخست‏وزیر در شرایط حساس رسید.

دولت آقای هاشمی و رویکرد کلان ایشان معارض با رویکرد کلان رهبری نبود اما همراه هم نبود و به نوعی رقیب محسوب می‏شد. رقیبی که در موارد بسیاری هم‏جهت می‏نمود اما تفاوتهایی مبنایی نیز داشت که رهبر معظم انقلاب به برخی از موارد آن در خطبه تاریخی سال 88 اشاره نمودند.

دولت آقای خاتمی و رویکرد کلان ایشان در تضاد با رویکرد کلان رهبری بود و به همین دلیل انقلاب را با چالش مواجه نمود؛ به گونه‏ای که رهبری از آن دوران به عنوان دورانی یاد می‏کنند که انفلاب و انقلابی‏گری تبدیل به ضد‏ارزش شده بود.

دولت آقای احمدی‏نژاد و رویکرد کلان ایشان نزدیکترین رویکرد به رهبری بوده است و رهبر معظم انقلاب به صراحت به نزدیکی فکری خود با ایشان در خطبه تاریخی سال 88 اشاره نمودند. البته نزدیکی به معنای مطابقت نیست و دو چیز نزدیک دارای فاصله‏ای هستند که می‏تواند کم یا زیاد شود.

نکته اینجاست که تمام دولتهای شکل گرفته از ابتدای انقلاب تاکنون خود دارای رویکردی کلان و راهبردی برای استمرار انقلاب بوده‏اند و برخی خود را در جایگاه رهبری و تعیین کننده جهت کلی حرکت نظام می‏دانستند (و البته هنوز نیز می‏دانند) و همین طرز تلقی باعث می‏شود که نظام اسلامی با کاهش سرعت مواجه گردد. تصور کنید که رییس‏جمهور به عنوان نفر دوم کشور تنها این دغدغه را داشته باشد که ذیل رویکرد کلان پنج مرحله‏ای رهبری به برنامه‏ریزی پرداخته و مدام سرعت و شتاب حرکت نظام در راستای راهبرد اصلی را کنترل و بهینه نماید.

اگر رهبری را حافظ جهت و ضامن ثبات نظام بدانیم، رییس‏جمهور در بهترین حالت می‏تواند نقش کاتالیزور و بازوی تحقق و پیاده‏سازی این رویکرد کلان را داشته باشد. اما اگر رییس‏جمهور، خود صاحب رویکرد کلانی غیر از رویکرد رهبری باشد، نتیجه این است که از سرعت حرکت کاسته شده و اصطکاک راهبرد رهبری و راهبرد رییس‏جمهور تنش‏زا خواهد شد. اما واضح است که راهبرد رییس‏جمهور توان تغییر جهت نظام را نداشته و تاکنون این روسای‏جمهور بوده‏اند که آمده‏اند و رفته‏اند و رکن رهبری و رویکرد کلان ایشان به پیش رفته است هر چند در برخی سالها روسای جمهور سرعت را کاهش داده‏اند و در برخی سالها افزایش.

حال گزینه مناسب برای ریاست‏جمهوری کیست؟ به نظر کسی است که درک مناسبی از رویکرد کلان و پنج مرحله‏ای رهبری داشته باشد و در راستای تحقق آن تلاش نماید. و گزینه نامناسب کسانی هستند که از ابتدا روشن است که رویکردی دیگر دارند و دغدغه آنها تمدن نوین اسلامی نیست. هم کسانی که می‏خواهند ملغمه‏ای از اسلام و مدرنیته بسازند و همچنان به مالزی و ترکیه و ژاپن اسلامی می‏اندیشند، از سرعت حرکت انقلاب و نظام خواهند کاست و هم کسانی که دغدغه رسیدن به جامعه غربی و اساسا ادامه پروژه مدرنیزاسیون ایران را دارند. فرق دسته دوم این است که می‏دانند نمی‏شود ملغمه‏ای از اسلام و مدرنیته ساخت و تنها وقتی می‏توان به دنیای جدید گام نهاد که دین تبدیل به امر فردی و تبعی شود و تاثیری در برنامه‏ریزی اجتماعی نداشته باشد و بسیاری از تلاشهای فکری و رسانه‏ای جبهه اصلاحات معطوف به فرهنگ‏سازی همین امر بود.

گزینه مناسب کسی که نیاز انقلاب را به فقه حکومتی و نظام‏سازی در راستای تحول حوزه‏های علمیه درک می‏کند(که یکی از نقاط ضعف آقای احمدی‏نژاد بود). کسی است که نیاز ما به علم دینی و تحول در علوم انسانی- اجتماعی را شناخته و می‏داند که تحول اساسی بدون دست بابی به لایه دانشی متفاوت محقق نخواهد شد و کسی که نیاز ما به الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را درک نموده و به دنبال تغییر مدیریت اجتماعی و مدلهای برنامه‏ریزی اجتماعی باشد. کسی که این نیازها را حس نکرده و تصوری از این مسائل کلان ندارد و هنوز گمان می‏کند که راه‏حل مسائل متعدد کشور به راحتی قابل دستیابی و در همین نزدیکی است قطعا گزینه مناسبی نیست و وقت نظام را تلف خواهد نمود. پس باید تامل کرد و به گذشته بازنگشت...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۸
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
حميدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۸ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۱۶
۷۵
سلام
خيلي خوشحالم كه سطح بحثاتون از مطالب ديگر سايتها بالا رفته ، انشا الله اين امر رو ادامه بديد و گسترش پيدا كنه
ولي ، حواسمون باشه اصولا نظام سازي امري نيست كه در عرض يك يا دو دولت انجام بشه ، امري زمان بره ، والبته مراكز علمي و پژوهشي كه در حال حاضر عمده شان خواب اند ، در اين امر نقش پررنگي دارند كه الان بدرستي ايفا نمي شود، كار اجرا را نمي توان لنگ نظام سازي و تحول در علوم انساني گذاشت ، (اگر پيگير مباحث آقاي احمدي نژاد باشيم ) ايشان ديد دقيق تري نسبت به غرب دارند ، مثلا خودشان هم ميدانند كه نظام بانكداري ربوي است و هزار مشكل دارد ولي كار اجرا را چكار مي توان كرد؟
پاسخ
علی اصغر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۲ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
اجرا نیاز به همکاری جمعی و مدل مشارکت همگان بر اساس مبانی دینی داره، همانطور که الان مردم در بانکها مشارکت دارن.
احسان قنبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۱۰۹
۴۳
در نزدیک انتخاب جای جلیلی خالی!
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۷ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۲۴۸
۱۲۶
رئیس جمهور باید انقلابی باشد و انقلابی باقی بماند
پاسخ
خودم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
واقعا این یک جمله من 52 تا منفی داشت ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۲ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
نرم افزارشون ایراد داره برای اینکه ناراحت نشی 57 تاش رو من موافق دادم
ذوالشّهادتین
UNITED STATES
۱۶:۳۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
با توجه به اینکه مدتی بود تعداد مخاطبین با نظراتِ مخالفِ با اغراض گردانندگان سایت، افزایش چشمگیری یافته و بر نظرات همسو با 598 غلبه پیدا کرده بود، لذا تصمیم گیران سایت بر آن شدند تا این سیستم را از کار بیندازند و بدین طریق قدری به خود روحیه دهند!
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۳۴
۱
هنوز مرحله دولت اسلامی را رد نکرده ایم
با این همه مشکلات اجرایی و قوانینی که مخالف با شرع است مانند بانکداری ربوی و قوانینی دیگر هنوز دولت اسلامی نشده است و به نظر می رسد سخت ترین مرحله از مراحل 5 گانه اسلامی کردن دولت ها باشد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۸۸
۵۵
دوباره یکی را مثل اوس محمود از الان برامون درست کنید وعه
پاسخ
MSM
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۳ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۵۹
۵۸
اولاً رئیس جمهور آینده باید وام دار خداوند متعال و امام زمان باشد ثانیاً باید عضو سازگار قطار انقلاب باشد و از داخل به ملت سنگ نزندثالثاً عارف به حق ولایت باشد این شناخت ناشی از درک درست دین است رابعاً بداند و بفهمد حق و عدالتی که غیر از امام معصوم مجری آن باشد مطلق نیست ولی بایست برای آن تلاش بی وقفه کند (یکی از نکات مثبت احمدی نژاد) و...
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۷ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۵۵
۶۴
رئیس جمهور سعید جلیلی-معاون اول قالیباف-وزیر امورخارجه ولایتی-حدادعادل وزیر ارشاد و فرهنگ
پاسخ
وهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
آقای نوستراداموس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احسان قنبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
چه شود
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
برادر / خواهر ناشناس این وسط دکتر عباسی رو هم می خوای بهش بگم بیاد ؟ :دی
علی
FRANCE
۱۸:۱۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
چه طوره قالیباف رییس جمهور - معاون ولایتی - وزیر امور خارجه حداد - وزیر ارشاد جلیلی بشه ؟ چه طوره ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۶۱
۵۴
نظرتون در مورد دکتر غلط است زیرا ایشان کسی بودند که جایگاه علوم دینی و علوم انسانی اسلامی در سطح بالا هم در عمل و هم در گفتار ارائه کردند که رهبری بارها این را تاکید کردند البته با کار شکنی هایی که مخصوصا مخالفین دولت در داخل کشور انجام و نگذاشتند به نتیجه مطلوب برسد ولی باز نتایج خیلی خوبی داشت
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۵۴
۵۲
هم کسانی که می‏خواهند ملغمه‏ای از اسلام و مدرنیته بسازند و همچنان به مالزی و ترکیه و ژاپن اسلامی می‏اندیشند،
آقای هاشمی به عربستان میاندیشد. همانند خاندان سعودی میخواهد خاندان هاشمی دائما در ایران حکومت کنند. او اول بدنبال زیاست جمهوری مادمالعمر خودش بود. و قانون اساسی را برای همین امر تغییر داد.
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۰:۱۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۵۴
۵۹
امام خمینی در پاسخ چنین مرقوم فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی – دامت افاضاته

با توجه به درگیری رویاروی آمریکای جهانخوار علیه اسلام و ایران و هما هنگی غرب و شرق و ارتجاع منطقه در مبارزه با انقلاب اسلامی و جلوگیری از پیروزی اسلام، به پیشنهاد رئیس جمهور محترم، جناب حجت الاسلام آقای خامنه ای – دامت افاضاته – جنابعالی را با تمام اختیارات به جانشینی فرماندهی کل قوا منصوب می‌نمایم . و جنابعالی موظف به اجرای دستورات ذیل می‌باشید:

۱ – ایجاد ستاد فرماندهی کل تا تهیه زمینه وحدت کامل.

۲ – هماهنگی کامل ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی در تمامی زمینه های دفاع مقدس اسلام. بدیهی است انسجام و ادغام مورد قبول و صحیح ادارات و سازمان های مربوط و پشتیبانی کننده در هماهنگی نیروهای مسلح نقش اساسی را دارا خواهند بود.

۳ – تمرکز صنایع نظامی و تهیه مایحتاج دفاع مقدسمان و انسجام امکانات تعمیراتی، پشتیبانی، فنی، مهندسی، رزمی، آموزشی و تحقیقاتی و نیز بسیج همه امکانات و ابزار در جهت اهداف مشخص از سوی فرماندهی کل.

۴ – سعی در استفا ده هر چه بهتر از امکانات و نیروها؛ و جلوگیری از به کار گرفتن امکانات مادی و معنوی در غیر موارد ضروری. و در همین راستا، حذف یا ادغام سازمانها و تشکیلات تکراری و غیرضروری.

۵ – تمرکز امور تبلیغی و فرهنگی نیروهای مسلح درتمام زمینه‌ها.

۶ – استفاده درست و قاطع از قوانین دادگاه نظامی در زمان جنگ و تنبیه متخلف در هر رده.

۷ - بهره برداری صحیح از کمکهای مردمی در تمامی زمینه‌ها. قوای مقننه و اجراییه و قضاییه موظفند تمامی امکانات و سیاستهای خود را در جهت نیازهای جنگ به کار گیرند.

از مردم عزیز ایران و نیروهای نظامی و انتظامی می‌خواهم تا با صبر و شکیبایی انقلابی و با قدرت و استقامت در مقابل توطئه‌های استکبار جهانی ایستادگی نمایند؛ و مطمئن باشند که پیروزی از آن صابران است . جهان امروز غرق در نامردمی‌ها و حیله‌هاست؛ و شما یاران اسلام در اوج قداست و شرافت می باشید. من به همه شما دعا می کنم، خداوند یار و پشتیبان مبارزان راه خدا باد. توفیق جنابعالی را از خدای تعالی مسئلت دارم.
والسلام علیکم و رحمت الله
روح الله الموسوی الخمینی
پاسخ
میثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۲
۵۶
سلام آقا محسن
نقد دقیق و منصفانه ای بر جریان های موجود بود.
از خدا برای شما فهمِ ولایی آرزومندم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۴
۱
خواب دیدید خیر باشه !!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۵۹
۵۶
رییس جمهور فقط و فقط باید به فکر مردم و مشکلات اقتصادی باشه ...بهترین گزینه سید محمد خاتمی میباشد
پاسخ
فرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۱
۷
خداوند ... خاتمی را رسوا کرد بزودی شاهد رسوایی ... هم باشیم هر سه پدر ملت را در اوردنند گرانی فقر بیکاری فاصله طبقاتی افززایش سرسام قیمتها.....ملت بدبخت مگر گناه کرده
پاسخ
احمدی
GERMANY
۲۳:۳۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۰
۱
هرکی آمد هرچی گفت وکرد به جای خود الان زبان حال مردم این مصراع خواجه ی شیرازه: خون چکید از شاخ گل باد بهاران را چه شد!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۱۰
۳
حالا ژاپن که خیلی دور از انتظاره ولی کاش حداقل همون مالزی یا ترکیه می شدیم. مالزی الگوی یک کشور مسلمانه
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۵
۳
من هم موافق نظر شما هستم رییس جمهور آینده باید نزدیک ترین آرمانها و اهداف کلان برنامهاش به آرمانهای انقلاب و رهبری باشد البته قبلادر عمل اون رو به اثبات رسونده باشه
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۲۵
۳
سلام بر انتخابات
درود بر جلیلی
پاسخ
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۴۲
۲
رييس جمهور اينده بايد مطيع ولايت ورهبري باشد تا به لطف اللهي ضربه اي به كشور نرسد
پاسخ
علی
FRANCE
۱۸:۱۶ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۶۲
۰
ولایت مداری قطعا شرط اول هست ولی نه ولایت مداری ظاهری و برای سودجویی که امثال گروه انحراف و دوستانشان ازش استفاده میکنند !!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها