کد خبر: ۱۰۹۵۰۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۰۷ بهمن ۱۳۹۱

سخنان محمدرضا عباسیان درباره آخرین وضعیت و حواشی یکی دو هفته‌ی اخیر جشنواره‌ی فیلم فجر، اظهارات علی وزیریان درباره تحریم فیلم «یک سطر واقعیت» توسط حوزه هنری که با واکنش تند معاون هنری ارشاد این نهاد روبرو شد از جمله آیتم‌های پخ شده‌ی برنامه‌ی «هفت» بود.

آرزوی گبرلو برای سینمای ایران در سال 92

به گزارش بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای برنامه‌ی «هفت» شامگاه (6 بهمن‌ماه)، محمود گبرلو مجری و سردبیر برنامه با اشاره به نزدیک شدن به سال 92 بیان کرد: فیلم‌های جشنواره امسال قرار است در سال آینده به نمایش درآیند. خوب است به دور از حواشی و اتفاقاتی که امسال پیش آمد برای سینما تصمیم بگیریم. سال 92 در سینمای ایران باید عادلانه و منصفانه باشد. اگر در آرامش کامل به ارزیابی بپردازیم، می‌توانیم برای مخاطبان سال پرباری را رقم بزنیم. سینما بستر اندیشه است و باید با گفت‌وگو به نتایج مورد نظر دست یابیم.

وی در ادامه سخنانش، ضمن بیان اینکه به زودی فیلم‌های تاریخی سینما در برنامه‌ی هفت بررسی می‌شود، از درگذشت «مسعود بهنام» صداگذار شناخته شده سینمای ایران که در حال صداگذاری فیلم «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری بوده خبر داد.

وزیریان: چرا حوزه‌ی هنری فیلم مرا تحریم کرده است؟

در ادامه، علی وزیریان کارگردان فیلم «یک سطر واقعیت» مهمان تلفنی برنامه شد و درباره نامه‌ای که به مدیران حوزه هنری نوشته است، توضیحاتی داد.

وزیریان درباره‌ی نامه‌اش عنوان کرد: تحریم شامل یکسری از فیلم‌های سینمای ایران شده است اما معتقدم که رفتار خصمانه مسئله دیگری است که حوزه هنری با فیلم من داشته است. دوشنبه نمایش ویژه فیلم در فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود و من از کمیسیون فرهنگی مجلس خواهش می‌کنم تا این فیلم را ببینند و به من بگوید که این اثر چه مشکلی دارد که دوستان حوزه هنری نمی‌خواستند آن را اکران کنند. حوزه‌ی هنری «کلاه قرمزی» و «گشت ارشاد» را اکران کرد اما از اکران «یک سطر واقعیت» امتناع کرده است.

وزیریان ادامه داد: اصلاح ساختار مدیریت حوزه‌ی هنری حرف اصلی من است. در حال حاضر اعلام کرده‌اند که حوزه هنری مشکلی با فیلم ندارد اما الان من دیگر نمی‌خواهم فیلم را در سینماهای این نهاد اکران کنم. خوشبختانه فیلم نیز برای اکران به گروه سینمایی «آفریقا» سپرده شده که گروه بسیار خوبی است. حوزه هنری شعار فرهنگی می‌دهد و ادعای اکران فیلم‌های فرهنگی را دارد اما معتقدم که در عمل اهداف سودجویانه را دنبال می‌کند. تمام مسائلی که حوزه هنری با آن روبروست به نامه‌ای باز می‌گردد که تعداد محدودی از هنرمندان نوشته‌اند و جناب خاموشی دقیقا می‌دانند که من در مورد چه مسئله‌ای صحبت می‌کنم.

در بخشی از برنامه نیز محمد حمزه‌زاده - معاون هنری حوزه هنری - روی خط آمد و ضمن گله از صحبت‌های هفته قبل مانی حقیقی درباره‌ی حوزه هنری، پیرامون سخنانش وزیریان توضیح داد: من به حق حوزه هنری در انتخاب فیلم برای سینماهایش تاکید می‌کنم. بهتر است علیرضا وزیریان ابتدا تکلیفش را با خودش مشخص کند و ببیند آیا می‌خواهد فیلمش در سینماهای حوزه هنری اکران شود یا خیر. اگر می‌خواهد فیلمش اکران شود چه اقدامی برای آن انجام داده است؟ چون آقای خاموشی هیچ‌گاه در اکران فیلم‌های حوزه دخالت نداشته‌اند و درست نبوده که وزیریان با وی صحبت کرده است.

وی ادامه داد: حوزه هنری مخالفتی برای اکران این فیلم ندارد همچنین باید عنوان کنم ابتدا فیلمنامه‌ی «یک سطر واقعیت» به حوزه هنری ارائه شد که به دلایل فنی و محتوایی نظر مساعدی برای ساخت آن وجود نداشت اما فیلم با حمایت حجت‌الاسلام خاموشی زیر نظر یکی از موسسات سازمان تبلیغات اسلامی ساخته شد. همچنین معتقدم که آدم‌ها باید در اندازه شخصیت و توانایی‌های خودشان صحبت کنند.

توضیحات عباسیان درباره اضافه‌شدن چهار فیلم به بخش مسابقه‌ی جشنواره فجر

خبرهای جشنواره فیلم فجر در آیتم «در آرزوی سیمرغ» پخش شد که معرفی دبیران بخش‌های مختلف، پخش فهرست فیلم‌های بخش بین‌الملل، اعلام آغاز پیش‌فروش بلیت‌ها و اعلام ساخت آنونس جشنواره توسط بهرام عظیمی بخش‌های مختلف این آیتم بود.

سپس محمدرضا عباسیان - دبیر سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر – مهمان برنامه شد و در ابتدای سخنانش، در پاسخ به این پرسش که چرا برای دبیری جشنواره انتخاب شده است، گفت: دلیل این اتفاق را باید از جواد شمقدری بپرسید. تصور شخصی من این است که مجموعه مسئولیت‌هایی که در طول چند سال گذشته به من محول شده مورد تایید بوده که مسئولیت سنگین دبیری جشنواره را به من واگذار کردند.

وی با بیان اینکه موسسه رسانه‌های تصویری زیرمجموعه برگزاری جشنواره فیلم فجر بوده است و در دوره گذشته هم در امور مالی به فارابی کمک می‌کرده، عنوان کرد: نگاهی که در دوره جدید معاونت سینمایی قرار داشت این بود که جشنواره‌ها و امور بین‌الملل مستقل از فارابی عمل کنند و قرار بود موسسه جدیدی امور جشنواره‌ها را بر عهده بگیرد که البته از لحاظ قانونی این اتفاق نمی‌توانست روی دهد. بنابراین این مسئولیت به موسسه رسانه‌های تصویری واگذار شد. هدف از جشنواره امسال رفتن به سمت استانداردهای بین‌المللی بود.

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در پاسخ به این‌که هیات انتخاب فیلم‌ها را با چه معیارهایی معرفی کرده‌اند، اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر در هر دوره پرحاشیه است چون سینما و جزئیات آن برای همه جذابیت دارد. در شورای فیلم فجر مهمترین شاخه هنری انقلاب است. از اهداف مهم این دوره استانداردسازی، کاهش جوایز، حذف دو بخش از جشنواره بوده است. کاهش فیلم‌های ایرانی هم به این دلیل بوده که جشنواره استاندارد و حرفه‌ای‌تر برگزار شود و مطابق با سیاست‌ها و گفتمان‌های انقلاب اسلامی باشد.

عباسیان درباره پذیرش بیش از 22 فیلم در جشنواره علیرغم اعلام قبلی توضیح داد: در آیین‌نامه عنوان شده که حداکثر 26 فیلم می‌توانند در بخش سینمای ایران پذیرفته شود که ما نیز بر سر آن ایستادیم اما در مورد تغییر 22 فیلم به 26 فیلم باید عنوان کنم که چهار فیلم به عنوان رزرو علاوه بر این فیلم‌ها در نظر گرفته شده بودند تا اگر به هر ترتیبی یکی از این 22 فیلم آماده نشد بتوانیم فیلم‌های دیگری را جایگزین کنیم. از آنجایی که نگران نرسیدن برخی از آثار بودیم و همچنین باید مراحل فنی چهار فیلم رزرو نیز انجام می‌شد، تصمیم گرفتیم آن فیلم‌ها را هم به بخش مسابقه وارد کنیم و در نهایت هر فیلمی نرسید از این بخش حذف شود.

عباسیان: همیشه در هر رقابتی شخص بازنده معترض است

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در ادامه‌ی سخنانش، درباره معرفی اعضای هیات انتخاب اظهار کرد: انتخاب فیلم‌ها در همه جشنواره‌های معتبر دنیا بر عهده دبیر جشنواره است اما در ایران این سنت متفاوت است و هیات انتخابی وجود دارد که اعلام و به مردم هم معرفی می‌شوند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از معیارهای جشنواره، سیاست‌های سازمان سینمایی است و بخش دیگری از آن نقطه نظرات من به عنوان دبیر جشنواره است که به هیات انتخاب اعلام شد و آنها هم براساس این نظرات فیلم ها را انتخاب کردند.

عباسیان در ادامه برنامه با اشاره به بعضی اعتراض‌ها نسبت به اعلام نتایج بررسی هیات‌ انتخاب جشنواره متذکر شد: همیشه در هر رقابتی شخص بازنده معترض است. در این دوره ما تلاش کردیم ترکیبی از داوران دور هم جمع شوند که انتخاب‌هایشان قطعیت بیشتری داشته باشد اما همیشه نسبت به داوری‌ها اعتراض وجود دارد.

وی درباره اینکه گاهی گفته می‌شود برخی فیلم‌های حاضر شده در بخش مسابقه، توسط هیات انتخاب تایید نشده است، گفت: هیات انتخاب 100 درصد حق انتخاب دارد و هیچ دخالتی از طرف مدیران در کار آنها نمی‌شود. من دوست دارم محافظه‌کار باشم اما تجربه کاری‌ام در حوزه مستندسازی باعث شده اعتقادات و آرمان‌هایم بر محافظه‌کاریم غلبه داشته باشد. این‌که امسال ما ریسک بزرگ دیجیتال‌شدن فیلم‌ها را پذیرفتیم اهمیت استانداردسازی و افزایش کیفیت جشنواره را می‌رساند.

نهاد‌های مانند حوزه علمیه برای دیدن فیلم‌ها درخواست داده‌اند

عباسیان در ارتباط با حضور نهادهای مختلف در جشنواره‌ی فجر امسال هم عنوان کرد: علاوه بر بخش تجلی اراده ملی که 44 نهاد با داوران مختلف آثار را بررسی می‌کنند، در این دوره نیز نمایندگانی از گروه‌ها و نهادهای مختلف از جمله حوزه علمیه درخواست داده‌اند که آثار را ببینند و نظرشان را اعلام کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه همه علاقمندی به سینما برای برخی، در 10 روز جشنواره فجر خلاصه می‌شود و 11 ماه آینده دیگر علاقه‌ای برای دیدن آثار وجود ندارد. در این دوره، ما تلاش کردیم بهترین‌ها را به نمایش در آوریم تا پویایی برای 11 ماه آینده هم باقی بماند. اکنون آثاری هستند که در جشنواره حضور ندارند و به این ترتیب قرار است به حوزه اکران خدمتی بشود و برخی فیلم‌ها بدون مقایسه می‌توانند در اکران دیده شوند.

بر اساس این گزارش، در بخش دیگری از این نشست، عباسیان با اشاره به اینکه نگاه مجری برنامه‌ی «هفت» نسبت به جشنواره فجر، سیاسی و منتقدانه است، عنوان کرد: برخی فیلم‌های خوب جایشان در رقابت جشنواره‌ی فجر نیست. جشنواره فیلم فجر محل عرضه همه داشته‌های سینمای ایران نیست بلکه محل نمایش بهترین آثار است. ما جشنواره‌های دیگری داریم که می‌توانند محل رونمایی از آثار دیگری باشند.

وی افزود: خوشبختانه امسال تنوع فیلم‌ها بر عکس فیلم‌های سال‌های قبل که اتفاقات بیشتر در آپارتمان‌ها می‌افتد، خیلی زیاد شده است. موضوعات مختلفی مانند تاریخ اسلام، دفاع مقدس، مسایل منطقه‌ای، بحث معنویت، انرژی هسته‌ای و آسیب‌های اجتماعی در تنوع جغرافیایی روایت می‌شود.

بخش خارج از مسابقه نداریم؛ بخشی غیر سینمای ایران داریم!

دبیر جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از سخنانش درباره اضافه شدن بخش خارج از مسابقه برخلاف اعلام اولیه، گفت: باز هم می ‌گویم که هیچ تغییری در آیین‌نامه جشنواره اتفاق نیفتاده است. امسال بخش خارج از مسابقه در جدول نداریم اما برخی فیلم‌ها در بخشی غیر از سینمای ایران به نمایش در می‌آید. برنامه‌ریزی جشنواره باید مضربی از روزهای جشنواره باشد. امسال ما کمتر از 50 درصد فیلم‌های دریافتی را پذیرفتیم و حدود 30 درصد تعداد سانس‌های ما هم کاهش یافته است.

عباسیان درباره اینکه چرا استان خوزستان در این دوره از جشنواره حضور ندارد، عنوان کرد: از آنجایی که امسال اصرار داشتیم جشنواره صرفاً دیجیتال باشد شهرهایی می‌توانستند در نمایش فیلم‌ها شرکت کنند که مجهز به سینمای دیجیتال باشند. مساله دیگر نیز به مسایل مالی باز می‌گردد که سال گذشته برخی تعهدات به تهیه‌کنندگان پرداخت نشد که شهر اهواز از این جمله بود. امسال در نظر داریم 50 درصد فروش گیشه در استان ها را به تهیه‌کنندگان پرداخت کنیم.

تکراری بودن هیات انتخاب، نیامدن «رستاخیز» از نگاه دبیر جشنواره

عباسیان در ادامه درباره تکراری بودن اعضای هیات داوران با بیان کرد: فیلمساز و داور خوب همیشه می‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد. امسال تعداد زیادی از فیلمسازان ما درگیر فیلمسازی بودند و طبیعتاً ما به دنبال افرادی رفتیم که مشغول فیلمسازی نباشند.

وی درباره دعوت از فیلم «رستاخیز» برای حضور در جشنواره هم گفت: دعوت من از تهیه‌کننده و کارگردان «رستاخیز» به دلیل محتوای این فیلم بود تا بار معنوی جشنواره زیاد شود. قرار بود اگر فیلم از لحاظ فنی به پایان برسد اثر را به جشنواره ارایه دهند اما وقتی فرم حضور را پر نکردند به این معنی است که فیلم آماده نشده است. اینکه چه اتفاقی پشت پرده افتاده، من بی‌اطلاعم.

دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین درباره‌ی حضور افرادی غیر رسانه‌ای در برج میلاد متذکر شد: امسال تعامل خوبی با اهالی رسانه داریم و در کنار اصحاب رسانه باید پذیرای مهمانان دیگری هم باشیم چون ظرفیت سالن برج میلیارد بالاست. اهالی رسانه نیز طی نشستی این مساله را پذیرفتند. همچنین سینما «صحرا» نیز کاملاً در اختیار صنوف سینمایی قرار دارد و مجموعه بلیت‌های هر صنف از طرف هیات ساماندهی صنوف سینمایی در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.

عباسیان در پایان سخنانش درباره خرید رایت فیلم‌ها برای نمایش آن ها در بخش بین‌الملل جشنواره هم اظهارکرد: در این دوره از جشنواره بخش بین‌الملل ما بسیار پربار است و امسال طبق استانداردهای بین‌المللی فیلم‌های خارجی را قانونی پخش می‌کنیم و دیگر خبری از رایت فیلم‌ها برای حضور در ایران نیست. همچنین امسال 20 فیلم جذاب در بخش فیلم‌های سه‌بعدی نمایش داده می‌شود.

در میانه این گفت‌وگو، گزارشی از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و تلاش‌های پشت پرده برای برگزاری مناسب این دوره پخش شد.

بر اساس این گزارش، در بخش دیگری از برنامه، هاشم میرزاخانی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین نیز پشت خط آمد و درباره برگزاری دو سالانه این جشنواره و برگزیدگان این دوره توضیحاتی داد.

بررسی دومین جشنواره فیلمهای تلویزیونی جام جم با حضور مهدی فرجی دبیر جشنواره، نقد فیلم سینمایی «گیرنده» توسط فراستی و کارگردان آن و دیدار با اکبر اصفهانی عکاس و بدلکار قدیمی سینما، گزارشی از فعالیت استادیوهای لابراتور در آستانه دیجیتالی شدن سینماها از بخش‌های بعدی برنامه بود.

بر اساس این گزارش، نظرسنجی برنامه نیز به طرح این پرسش اختصاص داشت که «به‌نظر شما مهمترین شاخصه برپایی جشنواره‌ی فیلم فجر کدام است؟» که در پایان از میان گزینه‌های «حضور فیلم‌های خوب»، «کشف فیلمسازان جدید»، «داوری‌های عادلانه»، منظم بودن برنامه‌های جشنواره»، گزینه 1 با بیش از 56 درصد بیشترین رای را بدست آورد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها