کد خبر: ۱۱۸۵۰۶
زمان انتشار: ۰۰:۱۴     ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
پس از طرح چند باره حذف و یا کاهش تعطیلات رسمی و دست اندازی به تعطیلات مذهبی چون روزهای شهادت حضرت زهرا(س)، امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و روز تاسوعا در مجلس هشتم و نهم اعلام وصول مجدد طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور توسط هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از سوی برخی از نمایندگان با مخالفت های گسترده ای از سوی مراجع تقلید، مسئولین و متدینین روبرو گردید.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، پس از طرح چند باره حذف و یا کاهش تعطیلات رسمی و دست اندازی به تعطیلات مذهبی چون روزهای شهادت حضرت زهرا(س)، امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و روز تاسوعا در مجلس هشتم و نهم اعلام وصول مجدد طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور توسط هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از سوی برخی از نمایندگان با مخالفت های گسترده ای از سوی مراجع تقلید، مسئولین و متدینین روبرو گردید.

در این طرح که از ابتداً از سوی مرکز پژوهش های مجلس در زمان مسئولیت توکلی شکل گرفت، حذف تعیلات مذهبی کشور همچون روز تاسوعای حسینی، روز شهادت امام رضا(ع)، روز شهادت امام صادق(ع) و همچنین روز شهادت بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا(س) موجب ناراحتی و نگرانی متدینین و شخصیت های مذهبی کشور شده است.

پایگاه 598 از ابتدای شکل گیری این طرح با اطلاع از تبعات مخرب این طرح بر فرهنگ عمومی و احساسات مذهبی مردم مومن ایران، در اعتراض به طرح مذکور به بیان نظر صریح رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم، مسئولین و عموم متدینین نمود. که این موضوع باعث گریدد تا رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و برخی از نمایندگان ضمن تکذیب وجود چنین طرحی در دستور کار مجلس، به مراجع و مردم اطمینان خاطر بدهند.

بسیار قبیح است 13 فروردین تعطیل باشد باشد و روزهای عزای اهل بیت(ع) تعطیل نباشد
بهتر است نمایندگان محترم مجلس به امور مهم دیگر رسیدگی و تصمیم گیری نمایند


به همین منظور چندی پیش، پس از  اعلام وصول طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور توسط هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و پایگاه 598 استفتائاتی را از مراجع معظم تقلید انجام داد که حضرت آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلید قم در پاسخ مکتوب به شدت نسبت به آن طرح هشدار و با آن مخالفت فرمودند که در بخشی از مرقومه ایشان آمده است: "در روزهای مقدس تاسوعای حسینی و روز شهادت امام رضا(ع) که پاسداشت آنها لازم است و جزو تعظیم شعائر دینی محسوب می شود لازم است که حکومت اسلامی به آنها اهتمام ورزد و همانند سابق با تعطیلی آنها زمینه ابراز ارادت عموم مردم به آن ذوات مقدسه را فراهم آورند.

بسیار قبیح است در نظام جمهوری اسلامی که با نام ولایت فقیه یدک کشیده می شود روزهای 13 فروردین که جزو خرافات است و امثال آن تعطیل باشد باشد و روزهای عزای اهل بیت(ع) که افتخار نوکری آنها را داریم تعطیل نباشد و بهتر است نمایندگان محترم مجلس به امور مهم دیگر رسیدگی و تصمیم گیری نمایند."

تصویر مرقومه آیت الله علوی گرگانی



رهبر انقلاب: از ملت ایران می خواهم با تعطیلی بازار و خیابان ها به فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌ علیها) احترام نمایند

پایگاه 598
ضمن انتشار تصویر استفتاء مذکور به درج سخنان مقام معظم رهبری ‏در جمع فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى‏ در ذیل خبر مذکور اقدام نمود که معظم له در تاریخ ۱۳۷۶/۰۶/۲۶ در خصوص تعطیلی شهادت بانوی دو سرا، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) که به عنوان اولین خاستگاه تعطیلی شهادت بانوی بزرگ اسلام می توان از آن نام برد، می فرمایند: "طبق روایت، روز سه‌شنبه‌ى هفته‌ى آینده - سوم جمادى‌الثّانى - شهادت سیّده‌ى زنان عالم، فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌ علیها) است.

من از ملت ایران درخواست مى‌کنم که در آن روز، مغازه‌ها و محل کسبشان را تعطیل کنند و به فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌ علیها) احترام نمایند. به دستگاهها و ادارات دولتى و کارخانجاتى که کارهاى خاصى دارند، چیزى نمى‌گوییم؛ لیکن کسبه و دکاندارها و بازارها و خیابانها احترام کنند. ان‌شاءاللَّه روز سه‌شنبه را تعطیل کنید تا بتوانیم از برکات فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه علیها) بهره‌مند بشویم."

ملت در برابر تفکر خام حذف تعطیلی مناسبت‌های مذهبی می‌ایستند

اما ماجرای اعتراضات به آن طرح جنجالی به اینجا ختم نگردید و امروز خبر اعتراض شدید آیت الله مکارم شیرازی یکی دیگر از مراجع معظم تقلید در درس خارج خود در قم بر روی خروجی خبر گزاری ها قرار گرفت.

ایشان با بیان اینکه ملت در برابر تفکر خام حذف تعطیلی مناسبت‌های مذهبی می‌ایستند، مخالفت شدید خود را با طرح مذکور اعلام فرمودند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، ایشان به طرح کاهش تعطیلات مذهبی کشور واکنش نشان داده و فرمودند: اخیرا زمزمه هایی در مجلس از ناحیه برخی نمایندگان شروع شده که ایام تعطیل مربوط به امام رضا(ع)، امام صادق(ع) و حضرت زهرا(س) حذف شود و به جای آن بین التعطیل،‌ تعطیل شود.

معظم له بیان داشتند: ما برای نمایندگان محترم مجلس احترام قائلیم اما آنهایی که این فکر خام را می کنند بدانند تمام ملت در برابر آنها خواهند ایستاد و این کار نیز شدنی نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: آنها آبروی خودشان را نبرند، این اقدام کاری است که به هیچ قیمت عملی نخواهد شد، این افراد پیشنهاداتی می دهند که انسان تعجب می کند.

ایشان اضافه کردند: پنجاه روز در سال پنج شنبه است که یا  بسیاری از مناطق تعطیل و یا نیمه تعطیل است،‌ بهتر است افرادی که به دنبال کاهش تعطیلات هستند سراغ این ایام بروند نه مناسبت های مذهبی که مردم نسبت به آنها حساس هستند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ابراز داشتند: ما فعلا تذکر دادیم و اگر آنها تعقیب کنند ما وظیفه دیگری داریم.

پس گیری طرح ساماندهی تعطیلات رسمی (کاهش تعطیلات مذهبی)

ماجرای جنجال برانگیز طرح مشکوک حذف تعطیلات مذهبی سرانجام پس از یک سال طرح و تکذیب و اعتراض با خبر در ادامه خبر پس گیری طرح ساماندهی تعطیلات رسمی توسط امضا کنندگان آن، امروز خاتمه یافت و نماینده نجف آباد از تصمیم امضاکنندگان طرح ساماندهی تعطیلات کشور برای پس گرفتن طرح مذکور از هیات رئیسه مجلس به دلیل انتقادات وارده از سوی علما و مراجع تقلید خبر داد.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با مهر، با اعلام این خبر گفت: پیش از این به دلیل تعطیلی زیاد در کشور و آسیب های آن به تولید و همچنین تبعیض هایی که به دنبال این تعطیلی ها برای بخشی از کارگران و کارمندان پیش می آید، طرحی برای ساماندهی و کاهش تعطیلات کشور تهیه شد.

وی گفت: به دنبال انتقاداتی که از سوی علما و مراجع تقلید مطرح شد امضا کنندگان طرح تصمیم گرفتند پس از بازگشت از حوزه های انتخابیه در اولین روز کاری مجلس این طرح را از هیات رئیسه مجلس پس بگیرند.

لازم به ذکر است این طرح که با 16 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شده است در نظر داشت روز از تعطیلات کشور را کم کند.

حذف تعطیلی روز 29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت، یک روز از تعطیلات رسمی عید نوروز، 12 فروردین‌ماه روز جمهوی اسلامی ایران ، 15 خردادماه و تعطیلی شهادت امام رضا (ع) فقط در مشهد و شهادت حضرت زهرا (س) و امام جعفرصادق (ع) نیز فقط در قم پیشنهادات مطرح شده برای کاهش تعطیلات در این طرح است که 9 اسفند ماه اعلام وصول شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها