کد خبر: ۱۲۶۰۰۹
زمان انتشار: ۱۹:۴۶     ۲۸ فروردين ۱۳۹۲
به گزارش بی باک، دومین جلسه از سلسله نشست های "تا انتخابات" با حضور مهندس سعیدی کیا، کاندیدای اتخابات ریاست جمهوری یازدهم در جمع رسانه ها و خبرنگاران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار گردید.

خبرنگار بی باک مشروح این نشست را بدین شرح گزارش داده است.


خبرنامه دانشجويان: هزينه های تبليغات انتخابی شما از كجا تامين مي شود؟ آيا در انتخابات رياست جمهوري شما نماينده دولت هستيد؟

سعيدي كيا: پول زيادي ندارم كه خرج انتخابات كنم اما شماره حسابي اعلام مي كنم تا هركس با طرز تفكر بنده موافق بود به اين شماره حساب پول واريز كند و به اندازه پولهای واريزي در انتخابات هزينه خواهم كرد. براي كانديداهاي رياست جمهوري حق استفاده از برنامه هاي راديو و تلوزيون وجو دارد كه مهمترين بخش تبليغات يك كانديدا است.

به هيچ وجه كانديداي دولت نيستم.

مشرق: در صورت پيروزي در انتخابات آيا طرح مسكن مهر را ادامه مي دهيد؟

سعيدي كيا: طرح مسكن مهر از قانون جامع مسكن كه در سال86 به تصويب رسيد به وجود آمد،مسكن مهر طرح بسيار خوبي است، در كشور ايران دو دهك اول جامعه كه توايي تامين مسكن ندارند بايد با كمك دستگاههاي كمكي مانند بنياد مسكن،كميته امداد و يا خيرين مسكن ساز صاحب خانه شوند، اما دهك هاي بعدي كه توانايي پرداخت اقساط بانكي را دارند بايد با كمكك هايي مانند وام صاحب خانه شوند.

بي باك: زماني كه از دولت آقاي احمدي نژاد كنار گذاشته شديد علت آن را زير بار نرفتن برخي خواسته ها عنوان كرديد ، اين خواسته ها چه بود كه حاضر به انجام آن نبوديد؟

 سعيدي كيا: بنده اعلام كردم كه ديگر مايل به همكاري با دولت نيستم، البته آقاي احمدي نژاد بنده را انتخاب نكرد، بنده هم به هيچ وجه حاضر به همكاري با اين دولت نبودم.

دلايل مديريتي باعث شد كه من با دولت همكاري نكنم، در دولت نهم و دهم اجازه و فرصت كافي براي اينكه وزرا بتوانند توانمندي مديريتي خود را به ميدان بياورند وجود نداشت، وزرا در اين دولت بايد دستور اجرا كنند.

نكته بعدي اينكه بسياري از شعارهايي كه در اين دولت داده شد به شكل ديگري عمل شد.

عدم اعتقاد به برنامه ريزي و در نتيجه عدم عمل به برنامه ، ضعف نظارت در كارها، عدم توجه به قانون توسط دولت، از دلايل ديگري بود كه حاضر به ادامه همكاري با دولت نبودم.

در جایی اعلام كرديد كه با هدفمندي يارانه ها به اين شكل مخالفيد و طرحي جايگزين داريد، طرح جايگزين شما چيست؟

سعيدي كيا: اگر تزريق پول نقد به طرف مصرف گرايي پيش برود در هر اقتصادي تورم زا است،هدفمندي يارانه ها به دليل مصرف گرايي تورم را به وجود آورد،چاره اي جز پرداخت يارانه به دودهك پايين وجود ندارد،اما براي بقيه افراد جامعه بايد زمينه توليد و اشتغال فراهم شود، يارانه جزء قانون است و بايد پرداخت شود اما پرداخت نقدي تورم زا است و بايد جايگزين هاي ديگري براي آن قرار داد، سلامت و بهداشت ودر مان خانوار دغدغه همه خانواده ها است بهترين كار اين است كه با پول يارانه ،بيمه وتامين اجتماعي پايه و بسيار قوي براي مردم به وجود بياوريم.

ايلنا: نظر شما در مورد  برگزاري همايش100هزار نفري در ورزشگاه آزادي چيست؟

سعيدي كيا: اگر اين جشن در جهت تبليغات انتخاباتي باشد بسيار مخالف برگزاري ان هستم،البته به نظر ميرسد اين جشن تبليغاتي و انتخاباتي  باشد، زيرا لزومي ندارد100هزار نفر را با اين هزينه سنگين از استان هاي مختلف براي قدر داني از خادمين تسهيلات سفرهاي نوروزي در ورزشگاه آزادي جمع كرد.

صابر: شما در چه شرايطي از کاندیداتوری انصراف می دهید و به نفع چه كسي كناره گيري مي كنيد ؟

سعيدي كيا: تا آخر در انتخابات خواهم ماند و به نفع هيچ كس كناره گيري نخواهم كرد.

شبكه خبر: نظر شما در مورد ائتلاف هايي كه تشكيل مي شود چيست؟ آيا قرار است با شخص خاصي ائتلاف كنيد؟ رقيب اصلي خود را در انتخابات چه كسي مي دانيد؟

سعيدي كيا: پاسخ به اين سوالات در زمان فعلي زود است زيرا ائتلاف زماني كه شوراي نگهبان نظر خود را در مورد صلاحيت كانديداها نداده است قابل قبول نيست.

روزنامه شاخه سبز: شعار انتخاباتي شما چيست؟ حضور آقاي مشايي تا چه حد جدي است؟

سعيدي كيا: آرامش و انسجام ملي، همكاري جهاني در دولت انقلاب اسلامي شعار انتخاباتي بنده است ،آرامش در يك جامعه نياز است،به دليل اختلافاتي كه در جامعه وجود دارد انسجام ملي از بين رفته است، همچنين همكاري جهاني به اين معني است كه نميتوانيم دور خود حصار بكشيم و بايد سهمي از اقتصاد جهاني داشته باشيم.

بنده در مورد ديگر كانديداها اظهار نظر نمي كنم شايد در اين صحبت ها تخريبي صورت بگيرد.

رجا: چه تضميني براي پايبندي به شعار انتخاباتي خود داريد؟در دولت آقاي احمدي نژاد مشكل قلبي خود را دليل عدم قبول وزارت اعلام كرديد آيا اين مشكل برطرف شد؟

سعيدي كيا:تضمين اجراي برنامه ها وشعارهاي انتخاباتي بررسي عملكرد گذشته هر فرد است.

ناراحتي قلبي بنده را آقاي احمدي نژاد عنوان كرد كه اين صحبت بهانه اي از نظر ايشان براي كنار گذاشتن بنده بود كه  اين دليل غير واقعي بود.

خبرگزاري ايلنا:يكي ازدلايل گراني ها تشديد تحريم ها است ايا با توجه به اين تحريم ها چگونه ميتوانيد در اقتصاد جهاني اثر گذار باشيد؟نظر شما در مورد برقراري رابطه با آمريكا چيست؟

سعيدي كيا:رابطه با آمريكا طبق قانون اساسي جزء وظايف مقام معظم رهبري است،اما يك رئيس جمهوري كه  با نظر رهبري همراهاست، ميتواند بسيار موثر باشد در حركت روبه جلوي سياسيت هاي رهبري ، اينطور نباشد كه رهبري نظري را اعلام كند و رئيس جمهور در يك مجمع جهاني يك حرف و نظر ديگري را اعلام كند كه اين اتفاق افتاده است.

در مورد همكاري جهاني بايد گفت كه همه دنيا آمريكا نيست،توانمندي هاي زيادي در كشور براي برقراري ارتباط خوب با برخي از كشورها وجود دارد همانطور كه با بسياري از كشورها رابطه خوبي داريم اما لازمه توسعه اين رابطه خوب و پايداراين است كه روابط اقتصادي را هم با اين كشورها افزايش دهيم.

پايگاه خبري598: نظر شما در مورد تكنوكرات ها چيست؟ايا خود را يك تكنوكرات مي دانيد؟

سعيدي كيا: تكنوكرات نيستم،هر كاري كه قرار است به درستي انجام شود بايد در با توجه به تخصص افراد اين كار به آنها سپرده شود،اشكال كار اينجاست كه اعلام شود تنها كساني ميتوانند وارد عرصه شوند كه مجهز به اين مهارت هاي تخصصي باشند و ديگر صفات اخلاقي آنها مهم نيست وحتي نياز نيست كه به ارزشهاي انقلاب اسلامي پايبند باشد اين نظر باعث به وجود آمد مشكل مي شود.

واحد مركزي خبر: اگر در انتخابات پيروز نشديد و از طرف رئيس جمهور منتخب پيشنهاد همكاري داشتيد ،علاقه مند براي تصدي چه سمتي مي باشيد؟تعارضي كه بين نظر رهبري  رئيس جمهور وجود داشت بين همه روساي جمهور ديده شد؟

هر پستي كه پيشنهاد شود و توانايي انجامش را داشته باشم انجام مي دهم ،اما از قبل تعين نمي كنم.

كار رئيس جمهور طبق قانون اساسي جمهوري اسلامي نظريه پردازي نيست،اما همه روساي جمهور ايران نظريه پرداز ي كردند كه باعث به وجود آمدن تعارض و مشكلات شد.

پايگاه خبري بولتن: شما در جايي عنوان كرديد كه منافع ملي ايجاب مي كند كه چگونه صحبت كنيم دولت فعلي در كدام قسمت ها بر اساس منافع ملي حركت نكرد؟و جايي عنوان كرديد كه تحريم ها و اشتباهات دولت در شرايط فعلي اقتصاد كشور دخيل است،راهكارشما براي مقابله با تحريم چيست و اشتباهات دولت كداام قسمت ها بوده است؟

با دنيا  بر اساس عزت ،حكمت ومصلحت بايد رفتار كنيم،و نحوه بيان بايد محكم با اقتدار ودر عين حال محترمانه باشد،تا شان كشور حفظ شود،محكم بودن با نحوه بيان متفاوت باشد.

يك نمونه  از سوء مديريت ها در تحريم ناديده گرفتن و كوچك شمردن تحريم ها بود اما بعد از اينكه تحريم ها اثر كرد همه مشكلات اقتصادي  ناشي از تحريم ها اعلام شد.نبايد تحريم ها را كوچك شمرد ونه آنقدر بزرگ كه در برابر آن اعلام ناتواني كرد.

در بخش اقتصاد پتانسيل هاي بزرگي داريم كه به صورت كامل و صحيح از آنها استفاده نشده است،مانند ترانزيت ، اگر بستري فراهم شود كه كشورهاي همسايه بتوانند ازآن استفاده كنند علاوه بر در آمد زايي براب كشور باعث وابستگي اين كشورها به ايران مي شود ودر نهايت باعث همگامي سياسي آنه  با ايران مي شود، اين كاهها جزءي از اقتصاد مقاومتي است و هم باعث كم رنگ شدن تحريم ها مي شود.

پایگاه خبری ولی امر: شما از دولت سازندگی آقای هاشمی تا دور اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در سمتهای مختلف اجرایی بوده اید، با توجه به اینکه بعضی ها به شما ایراد گرفته اند که بیشتر در کارهای اجرایی بوده اید در صورتیکه یک رئیس جمهور اصلح علاوه بر توانایی اجرایی  باید توانایی سیاسی هم داشته باشند شما در پاسخ به دیدگاه این افراد چه نظری دارید؟

من نزدیک به 16 سال دورمیز سیاست گذاری کشور نشستم ،به شهادت وزارت امور خارجه همیشه هم از بهترینها بوده است برای اینکه بر این اعتقاد بودم که درست کار کنم،همیشه هم وقت گذاشتم ،چطور می شود گفت یک نفر سیاسی نبوده ولی این کارها را انجام داده است بنابراین من هم کار سیاسی کرده ام هم کار فرهنگی کرده ام من موسس دانشکده راه آهن بوده ام ،معتقدم هستم مهمترین صفت رئیس جمهور مدیریت آن است ،البته  رئیس جمهور نمی تواند در تمامی زمینه ها متخصص باشد اما اگر مدیر قوی باشد همه ی تخصص ها و امکانات کشور را به خدمت می گیرد و همراه و همگام با آنها به کشور خدمت می کند این هنر رئیس جمهور است که از همه توانمندیهای کشور استفاده لازم را ببرد و کسی می تواند این کار را انجام دهد که یک مدیر قوی باشد و من هم در تمامی وزارتخانه هایی که بوده ام اقتصادی بوده اند.

قم پرس: آیا شما حاضر هستید که اموال شخصی تان را به مردم بگوئید؟

4 دفعه قوه قضائیه طبق قانون اساسی اموال من را بررسی کرده است. می دانید که طبق قانون، مقامات تعریف شده هستند مثلا هر وزیری که اول کار که سرکار می آید همه آمار و اطلاعات وی را می گیرند وقتی هم که کنار می رود نیز دوباره آمار و اطلاعات وی را می گیرد و اینها را بررسی می کنند تا ببینند تغییری کرده است یا نه مال من را 4 دفعه بررسی کرده اند و تا به حال هیچ تغییری نکرده است.

آیا در دوران رئیس جمهوریتان کار خارج از وظیفه تان  هم انجام می دهید؟

رئیس جمهور خیلی هنر کند وظایف محول شده را انجام می دهد اگر بخواهد خارج از وظیفه اش عمل کند نظریه پرداز می شود ،کارهای اجرایی وظیفه  رئیس جمهور است و باید انجام دهد.

خبرگزاری آریا: پیش بینی شما از تعداد آرای خوتان در انتخابات چیست ؟ با توجه به اینکه کاندیدا باید رجل سیاسی باشند تعریف شما از رجل سیاسی چیست؟

اگر امید  به رای آوری نداشتم که اصلا وارد عرصه انتخابات نمی شدم نمی آمدم .تعیین اینکه رجل سیاسی تعریفش چیست با شواری نگهبان است البته  کسی که 4 دوره وزیر بوده است  و در 6 مکان ملی کشور  کار کرده است  و در انقلاب و کشور و کشورداری حضور داشته است به احتمال زیاد با این تعاریف تطبیق می کند.

پایگاه خبری جهان:خیلی از طرح ها در دوره شما کلید خورده ولی عملا در دوره آقای نیکزاد به بار نشسته اند و باتوجه به همین مردم می گویند که وقتی دوره شما و نیکزاد را مقایسه می کنند عملکرد ضعیفی از شما نسبت به آقای نیکزاد مشاهده می کنند، دلیل و استدلال شما برای نامزد شدن چیست؟

یک سند نشان دهید دال بر فرمایش خودتان،بنده تنها دارنده نشان سازندگی درجه یک در ایران هستم و سی و چند سال هم از انقلاب گذشته، معلوم است که پایه آن قضاوتها ، قضاوت درستی نیست .

پایگاه خبری آوای وحدت:نکته مثبت وزارتخانه جنابعالی چی بوده است؟ تعدد حضور اصولگرایان را چطور ارزیابی می کنید و اینکه تعداد زیاد اصولگرایان که شرکت می کنند کاندیدای دولت خواهند بود یا از طرف اصولگرایان خواهند بود؟

سعیدی کیا:تا شورای نگهبان نظرش را اعلام نکند نمی توان روی این موارد زیاد تحلیل کرداینکه واقعا 14 نفر تائید می شوند یا 6 نفر تائید می شوند تحلیل های مختلفی خواهد داشت، این تحلیل ها برای بعد از اعلام نظر شورای نگهبان است.

 من در هر وزارتخانه ای که بودم  گفته ام که باید دولتمردان  از افکار نخبه ها و کارآفرین ها در تصمیم سازی استفاده کنند ، تصمیم گیری حق سیاست گذار است اما در جهت رسیدن به یک تصمیم مناسب باید برای تصمیم سازی از وجود دیگران بهره برد، در تمام  وزارت خانه ها از نخبه گان و متخصصین بهره بردم .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها