کد خبر: ۱۳۵۹۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۰۴ خرداد ۱۳۹۲
به گزارش جوان، انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، وابسته به بنياد فرهنگي روايت، زندگي پنج شهيد بزرگوار هشت سال دفاع مقدس را در قالب سريال‌هاي تلويزيوني به تصوير مي‌كشد.
به گزارش 598 به نقل از «جوان»، انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، به منظور حفظ ارزش‌هاي دفاع مقدس و زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي، اقدام به ساخت فيلم و سريال‌هاي تلويزيوني مي‌كند. اين انجمن هم اكنون به عنوان متولي و حامي ساخت فيلم‌هايي با موضوع جنگ تحميلي در كشور است. به مناسبت سالگرد ايام فتح خرمشهر، «روح‌الله سهرابي» قائم مقام انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، به تشريح برنامه‌هاي جاري و آتي اين انجمن پرداخت. 
 
راهكار‌هايي براي عرضه بهتر آثار دفاع مقدسي 
 
يكي از مسائلي كه هميشه در مورد فيلم‌هاي دفاع مقدسي مطرح بوده است، عدم پخش صحيح و برنامه‌ريزي شده اين گونه فيلم‌ها است. هم اكنون فيلم «ملكه» ساخته محمد علي باشه آهنگر به دليل تقارن اكرانش با تب و تاب انتخابات رياست جمهوري به شكل ملموسي دچار افت تماشاگر شده است. اين فيلم كه در صورت زمان‌بندي صحيح مي‌توانست مخاطبان بيشتري داشته باشد، از نظر فرم و ساختار مورد انتقادهاي زيادي قرار گرفته است. 
 
روح الله سهرابي، قائم مقام انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، در مورد مشكلات فيلم‌هاي دفاع مقدسي، از جمله « ملكه»، گفت: «اين روزها فيلم ملكه در سينماهاي كشور در حال اكران است، اما با وجود مضمون خوب اثر، مخاطب ارتباط زيادي با آن برقرار نكرده و البته اين مسئله چيزي از ارزش‌هاي فيلم كم نمي‌كند. اما اين وضعيت نشان مي‌دهد كه ذائقه مخاطب با مقوله دفاع مقدس فاصله گرفته و لازم است يك آشتي جدي ميان فيلمساز دفاع مقدس و مخاطب بايد ايجاد شود. به همين دليل در تلاش هستيم در انجمن واحد پخش مستقلي راه اندازي كنيم تا علاوه بر ايجاد زمينه براي عرضه بهتر آثار دفاع مقدس در داخل كشور، در هفته‌هاي فيلم كوتاه و جشنواره‌هاي داخلي و خارجي هم حضور بهتر و مؤثرتري داشته باشيم.» 
 
درباره فتح خرمشهر فيلم مي‌سازيم
 
چند روز پيش «جوان» در گزارشي به اين موضوع پرداخت كه با وجود اهميت پرداختن به حماسه فتح خرمشهر، تاكنون در عرصه توليدات تلويزيوني و سينمايي با محوريت آزاد‌سازي خرمشهر، كم‌كاري صورت گرفته است. در پي انتشار اين گزارش، قائم مقام انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس از ساخت فيلمي در مورد فتح خرمشهر خبر داد. روح‌الله سهرابي با اشاره به سياست‌هاي انجمن گفت: «رويكرد جديد انجمن كاملاً توليدي است و در اين رويكرد، ساخت فيلم درباره اتفاق‌ها و حماسه‌هاي بزرگ دفاع مقدس و شخصيت‌هاي تأثير‌گذار جنگ در دستور كار قرار داده شده است و فتح خرمشهر يكي از اين موضوع‌هاست كه براي ساخت فيلمي درباره آن، با يكي از فيلمسازان صاحب نام و بين‌المللي سينماي ايران در حال مذاكره هستيم و به زودي ساخت فيلمي درباره اين رويداد آغاز خواهد شد.» 
 
سريال درباره خانواده‌اي كه ۵ شهيد داده است
 
اگر بخواهيم بهترين كار تلويزيوني ساخته شده در مورد زندگي شهدا را نام ببريم، بي‌شك « آخرين روزهاي زمستان» كه مستندي در مورد زندگي شهيد باقري بود، به عنوان بهترين كار توليد شده در اين زمينه خواهد بود. اين سريال نشان داد كه مي‌توان با پرداخت صحيح و سرمايه‌گذاري مناسب، اثري را ساخت كه همه جنبه‌هاي فني و درام را با خود همراه داشته باشد و مردم نيز آنقدر از آن استقبال كنند كه حتي حاضر نباشند يكي از قسمت‌هاي آن را از دست بدهند. متأسفانه به جز تك نمونه‌هايي چون « آخرين روزهاي زمستان»، كار‌هاي تلويزيوني كه بتواند مخاطبان را با زندگي شهداي دفاع مقدس درگير كند، ساخته نشده است. 
 
قائم مقام انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، در زمينه برنامه‌ريزي‌هاي بنياد فرهنگي روايت براي پرداختن به زندگي شهدا گفت: «با حضور جواد جباري، مدير عامل جديد بنياد روايت فتح در مسئوليت انجمن، تعامل انجمن با فيلمسازان بسيار بيشتر شده و حجم توليدات بالا رفته است. در حال حاضر انجمن چند سريال در دست توليد دارد كه با مشاركت شبكه‌هاي مختلف سيما ساخته خواهد شد. يكي از توليدات سريالي با موضوع زندگي شهيدان افراسيابي است كه در آن چگونگي حضور حماسي پنج عضو يك خانواده در دفاع مقدس و شهادت آنها و نقش پُر رنگ مادر خانواده در اين ماجرا به تصوير خواهد شد. همچنين سال گذشته هم فيلمي درباره زندگي شهيد منوچهر مدق ساخته شد. توليد فيلم‌هاي كوتاه و مستند نيز بخش ديگري از فعاليت‌هاي انجمن است.» 
وي در ادامه با ذكر آماري در اين زمينه گفت: «از ابتداي انقلاب تا سال گذشته تنها ۳۰ فيلم مستند ـ داستاني درباره شهداي ترور ساخته شده بود اما از سال گذشته تا امروز با فعاليت‌هاي انجمن ۲۰ فيلم جديد در اين زمينه ساخته شد.» 
 
انجمن كم كاري سايرين را جبران مي‌كند
 
ساخت فيلم‌هاي دفاع مقدسي چند وقتي است كه ديگر حتي از سوي كارگرداناني كه سال‌هاي گذشته در اين حوزه پركار بوده‌اند، دنبال نمي‌شود. با آنكه پيشتر اعلام شده بود كه هر ساله بايد حدود ۱۴ در صد از آثار سينمايي توليد شده در كشور با موضوع دفاع مقدس باشد، اما عملاً شاهد اين هستيم كه ميزان توليدات از نظر كمي و كيفي دچار افت محسوسي شده‌اند. اين اتفاق معلول چندين عامل است كه يكي از آنها را مي‌توان در عدم حمايت از كارگرداناني كه تمايل به ساخت فيلم‌هاي ارزشي با محوريت دفاع مقدس دارند، دانست. هم اكنون تنها مرجعي كه مي‌تواند به اين هنرمندان كمك كند انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس است. «سهرابي» در مورد حمايت‌هاي اين انجمن از فيلمسازان گفت: «تقريباً تمام فيلم‌ها و سريال‌هاي دفاع مقدسي كه در كشور ساخته مي‌شود به نوعي با انجمن ارتباط دارد و از حمايت‌هاي انجمن بهره‌مند هستند. اغلب توليدات در اين حوزه، از ۱۰ درصد به بالا مورد حمايت انجمن واقع مي‌شوند. از دو سال گذشته انجمن علاوه بر حضور در عرصه محتوايي و حمايت نرم افزاري، وارد عرصه توليد نيز شده و به زودي اخبار جديدي درباره توليدات انجمن شنيده خواهد شد.»به نظر مي‌رسد براي رسيدن به حد ۱۴ درصدي آثار سينمايي، بايد كمك مضاعفي به انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس انجام گيرد. اولويت دهي به ساخت اين گونه فيلم‌ها نه تنها از بعد تأثيرات روحي و رواني كه در جامعه دارند، بلكه بايد به عنوان استراتژي سينمايي جمهوري اسلامي ايران مطرح شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها