کد خبر: ۱۴۲۰۰۸
زمان انتشار: ۱۹:۳۷     ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
استان حلب در این اواخر شاهد تحولات میدانی و امنیتی بسیار مهم و حساسی بوده، قطع راه‌های امداد و کمک‌رسانی افراد مسلح از سوی ارتش سوریه از جمله این تغییر و تحولات است تا به این ترتیب زمینه برای آغاز نبرد سرنوشت‌ساز فراهم شود.
به گزارش  فارس از دمشق، عملیات ارتش سوریه در حلب در حالی همچنان ادامه دارد که نیروهای ارتش سوریه حملات خود علیه ریف حلب را از چهار جهت به شکل چشمگیر افزایش داده و به این ترتیب نتایج مهمی از حیث تسلط بر اهداف مورد نظر را محقق کردند.
 
این در حالی است که بخش جنوبی شهر حلب شاهد درگیری‌های سبک و منقطع است. بالعکس بخش شمالی شهر حلب که شاهد درگیری‌های شدید و سنگین است و دلیل این امر تمرکز بسیاری از گروه‌های مسلح در مناطق مختلف این بخش از شهر حلب است، با این حال یگان‌های ارتش سوریه موفق به پیشروی در مناطق مختلف این بخش از شهر حلب شده و بیش از 12 روستای نزدیک به اولین کانون تحت تسلط افراد مسلح یعنی شهر «اعزاز» را از وجود افراد مسلح پاکسازی و آزاد کنند.
 
در این ارتباط یک منبع نظامی ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دمشق تاکید کرد که نیروهای ارتش سوریه برای آزادی این روستاها ابتدا روستاهای کوچک را هدف قرار داد تا مانعی برسر راه ارتباط گروه‌های مسلح با یکدیگر ایجاد کند، پس از آن روستاهای نزدیک به مرزهای ترکیه را هدف قرار دادند تا به این طریق راه نزدیک شدن به شهر «اعزاز» را برای خود هموار کنند که این عملیات در کمتر از دو روز به اجرا گذاشته شد.
 
این منبع آگاه در ادامه افزود: قصد ارتش سوریه جهت تسلط بر شهر «اعزاز» موجب شد تا به نوعی ارتش سوریه بتواند بر گروه‌های مسلح مختلف تسلط پیدا کند و اقدامات و فعالیت‌های آنها را آنگونه که مد نظر ارتش است، پیش ببرد، به همین دلیل شاهد این بودیم که گروه‌های مسلح بالاجبار روی به سوی شهر آورند و مواضع و مقرهای خود در ریف حلب را تخلیه کنند تا همزمان با آن ارتش سوریه عملیات خود در منطقه «تل رفعت» را آغاز کند که دومین کانون مهم تجمع افراد مسلح در استان حلب به شمار می‌آمد و بتواند پیشروی‌های چشمگیری را در آن احراز کند.
 
هدف قرار دادن این دو منطقه و تبدیل شدن آن به کانون اصلی عملیات‌های ارتش سوریه بنابر اظهار این منبع نظامی ارتش سوریه موجب شد تا گروه‌های مسلح مستقر در این مناطق خیلی زود از سه طرف محاصره شوند تا همزمان با آن مناطق جنوب حلب نیز هدف بعدی عملیات ارتش سوریه باشد و پس از آن مد نظر است تا با آغاز عملیات در غرب حلب زمینه پیشروی به عمق شهر حلب و باز گرداندن امنیت و ثبات به آن آغاز شود.
 
به گفته این منبع نظامی ارتش سوریه حلب تکیه‌گاه بسیار مهم و کانون بسیار حساسی به شمار می‌آید و نقشه ریخته شده برای آن بسیار دقیق و یگان‌های در نظر گرفته شده برای اجرای چنین عملیاتی نیز از جمله یگان‌های بسیار قدرتمند ارتش هستند که تاکنون نیز یگان‌هایی که به حلب ارسال شده‌اند، چنین بوده‌اند و برای اجرای این عملیات بدون تردید یگان‌های نخبه ارتش در نظر گرفته شده‌اند و تنها آنها هستند که وارد عمل خواهند شد، تا در همان روز اول عملیات شاهد پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه باشیم.
 
وی در ادامه افزود: نبرد اصلی حلب برای باز گردندان و آزادی شهر چندین نقشه را در برخواهد گرفت و حملات و ضربات ارتش بسیار برق‌آسا و سریع خواهد بود و در این میان بازگرداندن میدان «سعد الله الجابری» از جمله اولویت‌های ارتش سوریه است که براساس برنامه‌های ریخته شده باید ظرف دو روز اول نبرد از وجود افراد مسلح پاکسازی و آزاد شود.
 
اما عملیات ارتش سوریه برای بازگرداندن روستاهای قرار گرفته در غرب حلب همچنان ادامه دارد، در حالی‌که از روستاهای شمالی تنها 4 روستا باقی بماند که باید آزاد شوند تا نبرد کانون شهر حلب طی یک هفته به پایان برسد، بدون اینکه در این خصوص فرصتی به افراد مسلح برای تسلیم خود داده شود.
 
براساس اظهارات این منبع نظامی ورود ارتش سوریه به شهر حلب باید به دقیق‌ترین شکل ممکن صورت گیرد، چون بزرگ‌ترین دشمن ارتش سوریه یعنی «گروه جبهه النصره» در داخل شهر متمرکز هستند و عناصر آنها را افرادی بسیار کارآموزده و آموزش دیده تشکیل می‌دهند که به خوبی با نبردهای خیابانی آشنا هستند و ذاتا افرادی تروریست هستند که از انجام هر اقدام تروریستی واهمه ندارند. این درحالی است که باید توجه داشت، تمام شهر حلب توسط این افراد بمبگذاری شده و این طلب می‌کند تا نقشه را برحسب شرایط موجود تغییر داد.
 
  آخرین وضعیت میدانی و امنیتی شهر حلب
 
 
 
درحال حاضر نقشه شهر حلب براساس تقسیم مناطق تحت تسلط گروه‌های تروریستی و افراد مسلح و همچنین ارتش سوریه شاهد تغییر و تحولاتی بوده است.
 
ریف شمالی حلب
 
در ریف شمالی حلب نیروهای ارتش سوریه راه‌های کمک رسانی و امداد گروه‌های مسلح از ریف شمالی به دو منطقه «بنی زید» و «الأشرفیة» را واقع در مرکز شهر حلب را قطع کردند تا به این طریق زمینه تسلط بر منطقه «ضهرة عبدربه» فراهم گردد.
 
همچنین درگیری‌های ارتش سوریه با افراد مسلح در دو محور، اول «معارة الأرتیق»، «المنصوره» و «کفر داعل» و دوم در محور «عندان» و «بابیص» ادامه یابد و برآورد شده در آن حدود هزار تروریست خارجی حضور دارند.
 
ارتش سوریه در ریف شمالی حلب سیاست گمراه سازی اطلاعاتی و فریب خبری را در قبال موفقیت‌ها و پیروزی‌هایش پیش گرفت و بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های ارتش تنها به بیان عملیات‌های پدافند هوایی ارتش سوریه که مراکز تجمع و مقرهای گروه «جبهه النصره» در مناطق «اعزاز»، «مارع»، «حریتان» و «عندان» را هدف قرار می‌داد، محدود شد.
 
منابع میدانی در ارتش سوریه به این نکته اشاره می‌کنند که عناصر مسلح سوری که پیشتر در حلب حضور داشتند، به دلیل درگیری‌های شدیدی که با ارتش سوریه داشتند، به سمت مرزهای سوریه و ترکیه و به طور مشخص به سمت شهر «اعزاز» فرار کردند و هم اکنون عناصر مسلحی که در حلب حضور دارند، دارای تابعیت‌های مختلف خارجی هستند.
 
نبرد ریف شمالی حلب بسیار مهم و خطرناک است، چون بیش از هشت ماه است که عناصر مسلح بر مناطق آن تسلط دارند، به عبارت دیگر مرزهای حلب با ترکیه در کنترل کامل افراد مسلح بود.
 
ریف شرقی حلب
 
ریف شرقی حلب را بیشتر مناطق روستایی تشکیل می‌دهد که تاکنون ارتش سوریه بر بیش از 15 روستای این منطقه تسلط پیدا کرده که از مسیر «السلمیه» به سمت کارخانه‌های «الدفاع» امتداد می‌یابد. همچنین ارتش سوریه موفق شد، محاصره عناصر مسلح روی «اردوگاه النیرب» را رفع کردند و در حال حاضر درگیری‌هایی در منطقه «السفیره» بین ارتش سوریه با عناصر مسلح این منطقه در جریان است. این درحالی است که پیشتر ارتش سوریه موفق شده بود، دو روستای «خناصر» و «تل عرن» را پس از پاکسازی از عناصر مسلح به تصرف خود درآورد.
 
ریف جنوبی حلب
 
در ریف جنوبی ارتش سوریه موفق شده تا بر 90 درصد روستاهای این مناطق به ویژه در دو سمت بزرگراه بین المللی حلب تسلط پیدا کند که آخرین روستاهای تصرف شده از این دست دو روستای «تلة عسان» و «التینه» بودند.
 
ریف غربی حلب
 
ارتش سوریه در نبرد استراتژیک خود در حلب بر قطع ارتباط گروه‌های تروریستی و راه‌های امداد و کمک رسانی آنها تکیه می‌کند تا زمان آغاز نبرد سرنوشت ساز حلب فرا رسد که تمام شهر حلب و ریف آن را در برمی‌گیرد و تاکنون ارتش سوریه موفق شده تا حدود 60 درصد از این استراتژی را به اجرا بگذارد.
 
این درحالی است که گروه‌های مسلح تاکنون عملیات‌های خود را بنابر دستوراتی که از اتاق‌های عملیاتی‌شان در ترکیه به آنها می‌رسد، به اجرا می‌گذاشتند که پس از هدف قرار گرفتن مقرهای عملیاتی آنها و قطع تماس و مکالمه‌های آنها هم اکنون ارتباط خود را با این اتاق‌های عملیاتی از دست داده‌اند، این درحالی است که در جریان عملیات‌های به اجرا گذاشته شده ارتش سوریه نیز این گروه‌ها بسیاری از سرکردگان بزرگ خود را از دست دادند، با وجودی‌که این گروه‌های مسلح و تروریستی که بیش از 100 گروه مسلح و کتیبه را شامل می‌شوند، از سلاح‌های پیشرفته استفاده می‌کردند و مجهز به همه نوع سلاح بودند.
 
از سوی دیگر از انجا که هر گروه و کتیبه مسلح دارای تصمیمات خاص خود و خط مشی و شیوه‌های خاص خود را در مبارزه‌ها دنبال می‌کرد، بنابراین میان آنها نوعی اختلاف و تفرقه مشاهده می‌شود که بازتابی منفی بر آنها می‌گذارد، افزون بر اینکه بسیاری از این گروه‌ها مسلح و تروریستی روی به اعمالی مانند غارت و چپاول و سرقت می‌آورند و بارها مشاهده شده که بین این گروه‌ها درگیری‌های مسلحانه‌ای برسر تقسیم غنایم روی داده است و این به غیر اختلافات شدیدی است که میان عناصر و گروه‌های «ارتش آزاد سوریه» با «جبهه النصره» به چشم می‌خورد.
 
یک منبع میدانی در ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دمشق توضیح داد که ارتش سوریه در عملیات خود در حلب بر عناصر پیاده نظام ارتش و شماری از عناصر گارد ریاست جمهوری و گردان‌های البعث و همچنین کمیته‌های مردمی تکیه می‌کند که در این اواخر کمیته‌های دفاع ملی به آنها ملحق شده‌اند.
 
وی افزود: ارتش همچنین در عملیات خود در شهر حلب بر گروه‌های آموزش دیده ویژه تکیه می‌کند که گروه‌های مرگ نامیده می‌شوند و در این اواخر شمار زیادی از آنها به حلب رسیده‌اند. در حالی‌که تاکنون از نیروی هوایی به غیر از هفت مرتبه برای هدف قرار دادن مقرها و مراکز تجمع افراد مسلح استفاده نشده است و مابقی پروازهای صورت گرفته، پروازهای شناسایی بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها