کد خبر: ۱۴۶۸۲۷
زمان انتشار: ۱۴:۱۴     ۱۹ تير ۱۳۹۲
حسین شمقدری در گفتگو با سرویس نقد رسانه پایگاه ۵۹۸:
در میراث آلبرتا دو ما به دنبال این بودیم که فیلم به سود دهی برسد به خاطر همین فیلم را فروختیم و تقریبا حدود سی درصد از هزینه فیلم توسط فروش به ما برگشت و این به نظر ما یک اتفاق جدیدی بود برای اینکه یک مستند توانست با فروش واقعی خودش بیست درصد تا سی درصد سوددهی داشته باشد طبیعتا این میزان سوددهی چیزی نیست که ما راضی به آن باشیم اما در مجموع برای گام اول یک اقدام مثبت تلقی میشود چون برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است که یک فیلم مستند مستقیما توسط مخاطب خریداری شده است.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، حسین شمقدری که در این روزها مستند جدیدش با نام "میراث البرتا 2" در دانشگاه های کشور در حال اکران می باشد در گفتگو با خبرنگار پایگاه 598 به بیان نکاتی در خصوص استقبال از این فیلم و منابع درآمدی این فیلم و همچنین برنامه ریزی اش برای ادامه ساخت مستندهای چون میراث آلبرتا پرداخت.

حسین شمقدری با اشاره به میزان استقبال از مستند میراث آلبرتا 2 اظهار داشت: میراث آلبرتا دو بعد از آلبرتا یک که در دانشگاه و اینترنت خیلی مورد استقبال واقع شد ساخته شد و برای پخش مستند از تلویزیون و شبکه های مختلف برای این که کار دیده شود استفاده نشد. بلکه برای پخش فیلم  از محیط دانشگاه و اینترنت استفاده شد و در مدت زمانی که فیلم ساخته شد در یک بازه دو یا سه هفته ای در 50 دانشگاه این فیلم اکران شد و در این اکران ها استقبال بسیار خوبی صورت گرفت که حدودا نزدیک به سه هزار نفر دانشجو بلیط اکران این مستند را خریداری کردند.



وی افزود: همانطوری که میدانید میراث آلبرتا یک به صورت رایگان و بدون دریافت هزینه از بینندگان پخش شد اما میراث آلبرتا دو برای اکرانش بلیط تهیه و فروخته شد و با توجه به این که برای دیدن این فیلم باید هزینه پرداخت می شود اما استقبال بسیار خوب و کم نظیری از این فیلم در دانشگاه ها انجام شده است.

این مستندساز جوان بیان نمود: در فضای اینترنت هم لینک دانلود این فیلم فروخته شد و به صورت رایگان پخش نشد و الحمدالله فروش خیلی خوبی داشتیم البته بیست دقیقه اول این فیلم به صورت رایگان پخش شد و خوب دیده شد ولی در مجموع چون رویکرد، رویکرد فروش بود و برای اینکه رایگان پخش نکنیم یک مقدار نسبت به آلبرتا یک  در فضای اینترنت کمتر دیده شد به عنوان مثال آلبرتا یک در یوتیوب نزدیک به یک میلیون بازدید کننده داشت اما قسمت دوم آن چون رایگان نبود و باید لینک دانلود آن را از سایت خریداری میکردند بازدید کننده کمتر داشت.

شمقدری گفت: در دانشگاه همانطور که پیش بینی م یشد خیلی مورد استقبال واقع گردید چون بالاخره از میراث آلبرتا یک خیلی استقبال شد و خیلی ها منتظر ادامه داستان آن بودند که روایت دانشجویان مهاجر در کشور مقصد بود و دوربین با حضور در کشورهای اروپایی از نزدیک زندگی دانشجویان را نشان میداد و با آنها صحبت میکرد به همین دلیل مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.

وی همچنین درباره ادامه مستند میراث آلبرتا اظهار داشت: قصد ادامه ایم مستند را دارم اما نه به عنوان میراث آلبرتا. بلکه در ادامه قرار است رویکرد فیلم عوض شود و بیشتر به سراغ راهکار های موجود برود چون سوال اصلی دانشجویان این است که راهکار حل این مشکل چیست؟ الان در این شرایطی که هست خیلی ها میخواهند مهاجرت کنند و هیچ راهکاری ندارند و بسیاری میخواهند برگردند با همه این شرایط، چاره چیست؟ و چه کار باید کرد؟ یعنی در ادامه آلبرتا ما به دنبال پاسخ به همین سوال هستیم و یک راهکاری ارائه می دهیم که این مشکل اساسی حل بشود و به نوعی تم کار فضای مهاجرت، مقایسه شرایط ایران با شرایط کشورهای دیگر با حفظ همان تم است و به نوعی میخواهد رویکرد به سمت راهکار برود.

شمقدری با اشاره به هزینه های این مستند گفت: همانطور که میدانید میراث آلبرتا یک توسط مرکز مستند سفیر ساخته شد که یک نهاد تقریبا دولتی بود اما میراث آلبرتا دو توسط گروه آرمان مدیا ساخته شد که یک گروه کاملا خصوصی است و گروه هم برای ساخت فیلم یک اسپانسر پیدا کرد و هزینه ها توسط اسپانسر هایی که در تیراژ نوشته شده است پرداخت شد.

این مستند ساز اضافه نمود: در میراث آلبرتا دو ما به دنبال این بودیم که فیلم به سود دهی برسد به خاطر همین فیلم را فروختیم و تقریبا حدود سی درصد از هزینه فیلم توسط فروش به ما برگشت و این به نظر ما یک اتفاق جدیدی بود برای اینکه یک مستند توانست با فروش واقعی خودش بیست درصد تا سی درصد سوددهی داشته باشد طبیعتا این میزان سوددهی چیزی نیست که ما راضی به آن باشیم اما در مجموع برای گام اول یک اقدام مثبت تلقی میشود چون برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است که یک فیلم مستند مستقیما توسط مخاطب خریداری شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
kazem
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۴ - ۱۹ تير ۱۳۹۲
۱
۱
پیشنهاد بنده به شمقدری عزیز به جای این کار برو مستند تبلیغاتی یاد بگیر بساری تا چهار سال دیگه یه چیز بارت باشه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۲
۷
۳
ما که رایگان دانلود کردیم
بگید حلالمون کنند
پاسخ
یک آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۲
۱
۲
فکر نمیکنم ژست خصوصی بودن گرفتن برای کار این دوستان درست باشد، چون تا جاییکه من میدونم پولش رو از نهادهای دولتی تامین کردند مثل شبکه مستند سیما.
نمیدونم این آقای شمقدری چقدر علاقه داره بگه ما خصوصی هستیم!
پاسخ
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۲۱ - ۲۹ تير ۱۳۹۲
۱
۰
چند نفر تو ایران امکان دانلود 500 مگابایت رو دارند؟ خوب خودتون یکار میکنید که آدم مجبور به فرار میشه چه مغز داشته باشه چه نداشته باشه
به نظرم عالی بود من اون 20 دقیقه رو دیدم رفتم دانلود کنم کارتم مشکل داشت یادم رفت
ولی همون 20 دقیقه باعث شد که بخوام تا آخرش ببینم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها