کد خبر: ۱۷۶۰۷۱
زمان انتشار: ۲۳:۴۸     ۰۱ آبان ۱۳۹۲
روسای جمهور سودان و سودان جنوبی در نشست خود به توافق دوجانبه‌ای برای حل و فصل مسائل مورد مناقشه میان دو کشور از جمله مساله مرزها و منطقه ابیی دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دو طرف در جریان این نشست توافق کردند تا هر چه سریعتر گذرگاه‌های مرزی را باز کرده و کنفرانس‌هایی برای ایالت‌های مرزی در دو کشور با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه برگزار کنند.

عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در دومین سفر خود به جوبا بعد از جدایی سودان جنوبی از سودان، دیدار خود با سالوا کر را «مثبت و دوستانه» توصیف کرده و عنوان داشت که آن‌ها تمام تلاششان را برای دستیابی به راهکاری با هدف حل و فصل مسائل فی ما بین به کار می‌گیرند.

البشیر همچنین عنوان داشت که سفر اخیر سالوا کر به خارطوم در ماه سپتامبر موفقیت‌آمیز بوده و آغاز خوبی برای ایجاد صفحه جدید در روابط دوجانبه به شمار می‌آید.

علی احمد کرتی، وزیر امور خارجه سودان نیز عنوان داشت که مذاکرات بین دو طرف باعث می‌شود تا بیم‌ها نسبت به مساله منطقه مورد نزاع ابیی از بین برود و این مساله نتواند خدشه‌ای به روابط دوجانبه وارد آورد.

دو طرف در پایان نشست خود با صدور بیانیه‌ای مشترک عنوان داشتند که هر چه سریعتر باید نیروی پلیس و پارلمانی برای منطقه مورد نزاع ابیی که سرشار از منابع نفتی است، ایجاد شود. دو طرف همچنین تاکید کردند که دو درصد درآمدهای نفتی منطقه ابیی باید به همین منطقه اختصاص یابد.

عمر البشیر و سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی همچنین در خصوص بررسی مساله بخشودگی بدهی‌ها و حمایت از توسعه دو کشور و همچنین آغاز فوری بررسی مساله اداره مرزها و همچنین تبادل منافع مشترک توافق‌نظر کردند. در این بیانیه بر ضرورت تقویت همکاری‌های بانکی میان دو کشور و بررسی روند صادرات نفت تاکید شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها