کد خبر: ۱۸۷۳۴۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۱۷ آذر ۱۳۹۲
استعفای معاون اول رئیس‌جمهور سودان، بازگشت ۳۶ هزار آواره به روستاهای خود در دارفور و نشست کمیته امنیتی جوبا و خارطوم برای تعیین خط صفر مرزی، از جمله تحولات سودان است.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اخبار و تحولات جدید سودان به شرح زیر است.

معاون اول رئیس جمهور سودان استعفا کرد

عمر البشیر، رئیس جمهور سودان شنبه شب استعفای «علی عثمان طه»، معاون اول خود را اعلام کرد که مقدمه اصلاحات بزرگی است که قرار است در کابینه این کشور ایجاد کند.

خبرگزاری رسمی سودان به نقل از عمر البشیر رئیس جمهور این کشور اعلام کرد: علی عثمان نوک پیکان اصلاحات در کابینه سودان است و وی از مقام خود انصراف می دهد همان گونه که پیشتر نیز هنگامی که توافقنامه صلح فراگیر به امضا رسیده بود داوطلبانه خواستار کناره گیری از این سمت خود شده بود.

عمر البشیر همچنین تاکید کرد که هیچ گونه اختلافی بین او و معاونش وجود نداشته است و تصمیم برای حذف وی از کادر حکومتی را اعطای مجال برای حضور جوانان در کابینه دانست.

عثمان طه مذاکره کننده ارشد در توافقنامه صلح فراگیری بود که در سال 2005 به امضا رسید و به جنگ داخلی در این کشور سودان پایان داد.

پیش بینی می شود اصلاحات در کابینه سودان که پس از موج اعتراضات به تصمیم دولت مبنی بر حذف یارانه سوخت صورت گرفت بی سابقه باشد و عمر البشیر چهره های قدیمی نظام خود را که از زمان کودتای نظامی وی در سال 1989 روی کار بوده اند برکنار کند.

دو سودان خط صفر مرزی تعیین می کنند

کمیته سیاسی و امنیتی مشترک بین سودان و سودان جنوبی اواسط دسامبر جاری در آدیس آبابا،پایتخت اتیوپی تشکیل جلسه می دهد تا قضیه تعیین خط صفر مرزی بین دو کشور را به طور کامل حل کند.

یک منبع اتحادیه آفریقا اعلام کرد که این نشست به ریاست تابو امبکی، رئیس جمهور پیشین آفریقای جنوبی و رئیس کمیته میانجیگر اتحادیه آفریقا برای حل اختلاف بین دو سودان تشکیل می شود و وزیران دفاع دو کشور و اعضای کمیته سیاسی و امنیتی مشترک در آن حضور خواهند داشت.

این منبع گفت:‌در صورت حل کامل این قضیه و تعیین خط صفر مرزی گذرگاه های بین دو سودان بار خواهد شد و منطقه امن عاری از سلاح بین دو کشور نیز مشخص خواهد شد.

آخرین نشست کمیته مشترک دو سودان در نوامبر گذشته در خارطوم برگزار شده بود.

36 هزار آواره به دارفور بازگشتند

استان دارفور مرکزی سودان اعلام کرد که حدود 36 هزار آواره از اردوگاه های این استان به محل سکونت خود بازگشتند.

راضى على الأمین،مسئول امور انسانی استان دارفور مرکزی گفت: این استان ترتیبات لازم را برای اسکان 10 هزار خانواده دارفوری که تصمیم دارند در ژانویه آینده از اردوگاه ها در کشور چاد به دارفور بازگردند تدارک دیده است و روستاهای دارفور آماده استقبال از آنهاست.

الامین گفت:حدود 36 هزار آواره در سال جاری به روستاهای خود در دارفور مرکزی بازگشته و در آنجا مستقر شدند.

و در عین حال گفت که اوضاع انسانی و غذایی هم در اردوگاه های دارفور برای آنهایی که ترجیح می دهند در این اردوگاه ها بمانند باثبات است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها